dzien06.pdf

(102 KB) Pobierz
746948 UNPDF
Dzień 6
Ćwiczenie. Przypomnij sobie, jak brzmi treść wczorajszego prawa.
Zapisz je własnymi słowami.
„_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________”
6. Prawo Motywacji -
Prawo Celu.
„Niech cel stanie się Twoją niodpartą POKUSĄ,
abyś wyzwolił w sobie potężną motywację”.
Przypomnij sobie coś, co jest w Twoim życiu pokusą, której nie możesz się oprzeć.
Może to być świetna gra komputerowa, porywająca lektura, impreza z przyjaciółmi lub
cokolwiek innego czemu bardzo trudno jest Ci się oprzeć. Przypomnij sobie jak ostatnio
postanowiłeś zrobić tę rzecz mimo, że miałeś do załatwienia wiele innych „ważnych” spraw.
Przypomnij sobie tę sytuację ze szczegółami, zobacz otoczenie i osoby towarzyszące, usłysz
co mówią. Poczuj tę nieodpartą chęć zrobienia tego, o czym właśnie myślisz. Zauważ, w
którym miejscu w Twoim ciele znajduje się to uczucie. Wyobraź sobie teraz jak to uczucie
wzrasta. Powoli, ale sukcesywnie coraz bardziej rozprzestrzenia się na całe Twoje ciało i
jeszcze... i jeszcze. Zapamiętaj to uczucie, ponieważ właśnie ono pojawi się za każdym
razem, gdy skorzystasz z dzisiejszego prawa motywacji do prawidłowego określania i
formułowania swoich celów.
Za chwilę dowiesz się, jak powinien wyglądać dobrze sformułowany cel, ale
przedtem dowiedz się dlaczego po dzisiejszej części zapiszesz swój cel lub cele na kartce i
powiesisz ją w widocznym miejscu.
Czytałem niedawno o pewnych amerykańskich badaniach nad sposobami osiągania
celów. Naukowcy jednego z uniwersytetów zrobili badanie na studentach ostatniego roku
studiów. Podzielili wszystkich badanych na 3 równe grupy.
Pierwsza grupa miała za zadanie opisać ze wszystkimi możliwymi szczegółami co
zamierzają robić, posiadać, gdzie mieszkać, kim być za 20 lat. Badani tej grupy zapisali
2006 © Prawa zastrzeżone dla Synergia & Ententa
746948.003.png 746948.004.png
swoje odpowiedzi na kartkach i wzięli ze sobą.
Druga grupa odpowiadała na te same pytania co pierwsza, ale nie zapisywała
odpowiedzi. Natomiast grupa trzecia nie dostała żadnych pytań o plany na przyszłość.
Po 20 latach odszukano badanych studentów i spytano czy tak wyobrażali sobie
swoje życie 20 lat temu.
W drugiej i trzeciej grupie okazało się, że jedynie 10% było zadowolonych z
osiągniętych po 20 latach rezultatów.
W pierwszej grupie 90% osób było w pełni zadowolonych z życia i tego co osiągnęły.
Czy już wyobrażasz sobie co może się stać, gdy i Ty zapiszesz na kartce własne cele?
Aż strach pomyśleć, co?
Teraz wykorzystaj niżej opisane kryteria formułowania celu, aby Twój cel zabrzmiał
jak coś bez czego nie możesz więcej żyć. Niech twój cel będzie Twoją misją, pasją,
przedsięwzięciem wartym poświęcenia 20 lat życia.
KRYTERIA DOBRZE SFORMUŁOWANEGO CELU:
CEL = P.O.K.U.S.A.
P OZYTYWNY
Określ swój cel pozytywnie. Przypominasz sobie prawo samosabotażu i próbę „nie
myślenia o swoim łóżku”? Załóżmy, że Twoim celem jest „nie bycie najgorszym uczniem w
klasie”. Co sobie wyobrażasz i czujesz, gdy słyszysz słowa „nie jestem najgorszym
uczniem”? To jest dokładnie tak jakbyś poszedł do supermarketu z listą rzeczy, których
najbardziej nie chcesz kupić. Jak bardzo frustrujące było by robienie zakupów z taką listą?
Twoja wobraźnia i umysł podświadomy kasuje słowo „nie” i koncentruje uwagę i energię na
reszcie sformułowania. Dlatego „nie wyobrażając sobie łóżka”, najpierw pojawia Ci się
obraz łóżka. Umysł koncentruje się na zwizualizowaniu łóżka, mimo że tego nie chciałeś.
Jak myślisz co się będzie działo jeśli będziesz często i intensywnie „myślał o nie zdaniu tego
egzaminu kiepsko”? Na jakim obrazie w takim wypadku będzie koncentrował się Twój
umysł? Mózg nie potrafi bezpośrednio przetwarzać przeczeń, dlatego mówienie o tym,
czego nie chcesz, jedynie to wzmacnia. Sformułuj cel pozytywnie bez negacji i porównań.
2006 © Prawa zastrzeżone dla Synergia & Ententa
746948.005.png
Pozytywny oznacza jeszcze jedną BARDZO ważną rzecz. Twój cel ma wywoływać
emocje. Niech to nie będą zwykłe pozytywne emocje jak satysfakcja czy zadowolenie. Twój
cel ma być sformułowany tak, aby pobudzał w Tobie szaloną pasję, tryskający entuzjazm,
gigantyczną radość !! Gdy tak się stanie osiągniesz mistrzostwo w formułowaniu celów.
O PISANY SZCZEGÓŁOWO
Wyobraź sobie swój cel jak najbardziej szczegółowo, używając zmysłów wzroku,
słuchu, dotyku, smaku i zapachu. Bądź konkretny. Jak będzie wyglądał, gdy go osiągniesz,
jak będziesz się czuł. Im lepiej go sobie wyobrazisz, tym staje się konkretniejszy i łatwiej
przekształci się oczekiwany rezultat. Nadaj swojemu celowi kształt, kolory, smak a Twój
mózg uzna go za przekonywujący.
Opisanie własnego celu ogólnie, czyli np. „chcę prowadzić firmę”, bez
konkretyzowania np. jaką dokładnie to, tak jakbyś poszedł do wykwintnej restauracji i
powiedział kelnerowi, że chcesz zjeść mięso. Czy przy takiej prośbie masz wpływ na to co
zjesz? Czy jeśli nie masz wpływu na swój cel, to Twoja motywacja wzrasta? Mam nadzieję,
że odpowiedzi są dla Ciebie oczywiste. Jeśli nie, przeczytaj cały kurs na spokojnie od
początku.
K ONTEKST (czas, miejsce, otoczenie)
Umieść teraz cel w szerszym kontekście. Określ ramy czasowe, do kiedy chcesz go
osiągnąć. Zastanów się, w jakich miejscach, sytuacjach, fragmentach życia widzisz jego
miejsce. Kiedy zamierzasz zdać egzamin, przy tej czy następnej okazji?
U JEMNE KONSEKWENCJE
Pomyśl teraz jakie są negatywne konsekwencje osiągnięcia Twojego celu. Co stracisz
realizując cel? Zrób bilans zysków i strat. Oceń całość zmian towarzyszących osiągnięciu
celu. Zachowaj równowagę między tym, co masz teraz i tym, co zyskasz. Zastanów się, czy
cel jest zgodny z Tobą i Twoimi zasadami.
S AMODZIELNY
2006 © Prawa zastrzeżone dla Synergia & Ententa
746948.006.png
Cel, który formułujesz jest twoim celem i Ty masz największy wpływ na jego
osiągnięcie. Sprawdź, jak wiele z działań zależy od ciebie. Pamiętaj, że odpowiedzialność za
realizację celu spoczywa na Tobie. Zastanów się także kogo i czego potrzebujesz do jego
osiągnięciu.
Czy wygrana „6” w TotoLotka jest celem samodzielnym? W ilu procentach wyrana w
tej grze zależy od Twoich działań? Tego typu cel nie jest samodzielny i przez to jest mało
realny i mało motywujący.
A MBITNY
Cel ma być dla ciebie maksymalnie korzystny i przyciągający. Jeśli jest duży i
ambitny, jego osiągnięciu będzie towarzyszyć duża koncentracja. Pamiętaj jednak, że warto
go wtedy rozbić na etapy i świętować sukces każdego z nich.
Ilustracji działania tej zasady może posłużyć taka oto historia z życia wzięta.
Na spotkaniu jednej z potężnych Polskich firm sprzedaży bezpośredniej miało
wystąpić kilku znamienityh liderów – menadżerow.
Celem ich wystąpień było odpowiedzenie na pytanie „Jak im się udało osiągnąć tak
wiele?”. Miało to mieć bardzo motywujący wpływ na resztę pracowników. Wyjścia lideów
przerywał występami jazz-band, a napięcie było bardzo umiejętnie stopniowane, jak na
rozdaniu Oscarów. Głównym punktem programu był menedżer, który ustanowił w
ostatnim miesiącu rekord europy. Miał wystąić jako ostatni i dzięki temu atmosfera
zaintrygowania i ciekawości z każdą chwilą udzielała się wszystkim coraz bardziej.
Kiedy zbliżył się już długo oczekiwany czas wystąpienia rekordzisty ucichły werble i
zapadła cisza, a na scenę wszedł kompletnie niepozorny, z lekką nadwagą jegomość. Jego
twarz rozjaśniał uśmiech sympatycznego znajomego, a na głwie lekko błyszczała łysinka.
Wszyscy, którzy spodziewali się herosa, wielkiego bohatera patrzyli w osłupieniu. To
był jednak dopiero początek.
Specjalnie na tę okazję do Polskiej siedziby przyjechał dyrektor firmy na Europę –
powiedział:
Kiedy przyszł raporty z Polski, a między innym efekty sprzedaży w Twojej
grupie, wiele osób w centrali zastanawiało się jak to możliwe? No, ale może najlepiej
2006 © Prawa zastrzeżone dla Synergia & Ententa
746948.001.png
oddam ci głos”.
Po chwili widocznej tremy, nasz mistrz wziął do ręki mikrofon i powiedział:
„No cóż... teraz, kiedy tak wiele osób wokół mnie mówi, że to wspaniały sukces, to
jateż zaczynam w to wierzyć. Ale w pierwszym momencie traktowałem to inaczej.
Po prostu chciałem zrobić dwa razy więcej I MI NIE WYSZŁO.
Oto cały mój przepis na sukces.”
To takie proste:
1. Zaplanować 2 razy więcej, niż najwięcej na świecie.
2. Ponieść druzgocącą porażkę nie osiągając celu i zarazem pobić rekord świata.
Czy teraz już coraz lepiej rozumiesz na czym polega kryterium ambitnego celu?
Na koniec jeszcze kilka uwag technicznych:
a) cel ma być sformułowany w czasie teraźniejszym, czasownikami aktywnymi
(„jeżdżę nowiutkim czarym mercedesem klasy „S” do lutego 2008” zamiast „będę
właścicielem czarnego mercedesa klasy „S””),
b) podziel swój cel na kilka/kilkanaście mniejszych kroków; 5 pierwszych zaplanuj
dokładnie w czasie, a dalsze zaplanuj w przybliżeniu,
c) powyższe zasady określania celu są uniwersalne i możesz je zastosować zarówno
do sformułowania celów krótkoterminowych (najbliższe egzaminy), jak i
długoterminowych (Twoja świetlana przyszłość za 20 lat),
d) zapisz swój cel dużymi literami na środku kartki papieru i powieś ją w widocznym
dla siebie miejscu,
e) pozostaje Ci teraz już tylko jedno – ZACZNIJ DZIAŁAĆ.
Zanim jednak z ogromnym zapałem przejdziesz do realizacji kolejnych kroków
swojego planu, poświęć kilka chwil na małą refleksję związaną tradycyjnie z poniższymi
ćwiczeniami:
2006 © Prawa zastrzeżone dla Synergia & Ententa
746948.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin