Scenariusz zajęć z mowy dla dzieci 6 letnich.
http://www.literka.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=12016
TEMAT ZAJĘCIA:
Jesień w sadzie - utrwalenie głosek szumiących : "sz " i "cz" z wykorzystaniem utworu Marii Konopnickiej pt. "Jesienią, jesienią."
CELE GŁÓWNE:
kszt.
o usprawnianie narządów mowy
o utrwalanie prawidłowej wymowy głosek szumiących: "sz" i "cz"
o doskonalenie analizy głoskowej wyrazów
o kształtowanie słuchu fonematycznego
o pogłębianie wdechu i wydłużenie fazy wydechu
o rozwijanie sprawności językowej
pozn.
o wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
o zapoznanie z treścią wiersz M.Konopnickiej
wych.
o wdrażanie do uważnego słuchania poleceń
o CELE OPERACYJNE: dziecko potrafi
· sprawnie i precyzyjnie kierować ruchami warg i języka
· wymawiać prawidłowo głoski "sz"i"cz"w izolacji, sylabach : sza, szy , szu , sze ,szo, cza,czy, czu, cze, czo, oraz w odwrotnym ustawieniu, w wyrazach: rękawiczki, czapka, płaszcz, kalosze, groszek
· wyszukiwać w wierszu wyrazy z głoską "sz"i "cz"
· wyodrębniać słuchowo głoski "sz"i "cz" w wyrazach w różnych pozycjach: w nagłosie, śródgłosiu i w wygłosie
· rozpoznawać na obrazkach owoce, w których nazwie znajdują się głoski "sz"i "cz": gruszka, jabłuszko
· prawidłowo wymawiać nazwy tych owoców
· tworzyć zdrobnienia wyrazów
· recytować fragmenty wiersza M. Konopnickiej
METODY: czynne:
· zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń, ćwiczeń utrwalających
słowne
· przekazywanie żywym słowem utworów literackich, rozmowa
oglądowe
· pokaz
FORMY: zajęcia z grupą dzieci ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE DZIAŁANIA: obrazki, wiersz "Jesienią, jesienią" M. Konopnickiej PRZEBIEG:
1. Wspólny śpiew piosenki pt. "Pac gruszka".
2. Ćwiczenia oddechowe dwufazowe: zrywanie owoców z wysokiego drzewa i zbieranie owoców z ziemi. Prostowaniu towarzyszy wdech powietrza nosem, skłonowi-wydech ustami.
3. Ćwiczenia warg i języka "Jemy owoce": wysuwanie języka do przodu, unoszenie nad górną wargę, za górne zęby, cofanie języka za wałek dziąsłowy, kierowanie w kąciki ust, oblizywanie warg, wysuwanie warg do przodu, rozchylanie.
4. Demonstracja prawidłowego układu warg i języka podczas wymowy głosek "sz" i "cz":
o w izolacji
o w sylabach z "sz" i "cz" na początku i w odwrotnym ustawieniu
o w wyrazach: płaszcz, czapka, groszek, kalosze, rękawiczki
5. Słuchanie wiersza M. Konopnickiej pt. "Jesienią, jesienią":
o odszukiwanie ilustracji obrazujących treść utworu i nazywanie obrazków owoców- czerwone jabłuszko, złocista gruszeczka
b. określanie w jakiej pozycji znajduje się głoska "sz "i "cz" w tych wyrazach: czerwone- na początku wyrazu jabłuszko- w środku wyrazu gruszeczka- w środku wyrazu
c. recytowanie fragmentu utworu połączone z inscenizacją treści-dzieci powtarzają : "Jesienią, jesienią sady się rumienią", kołyszą w lekkim rozkroku, unoszą ręce do góry, poruszają nadgarstkami, wykonują skłony i przysiady
6. Zabawa w zdrobnienia: n-lka pokazuje dzieciom obrazki i wymawia nazwy przedmiotów, dzieci tworzą do nich zdrobnienia np.: szczotka- szczoteczka, koszyk- koszyczek. Wszystkie wyrazy zawierają głoskę "sz" i "cz".
7. Recytowanie krótkiej rymowanki z jednoczesnym poruszaniem się po sali i naśladowaniem chodzenia po liściach: " Szu, szu ,szu, szu, szu , szu, jesień , jesień jest już tu. Sza, sza, sza, sza, sza, sza, jesień złote jabłka da . Szy, szy, szy, szy, szy, szy, jabłka dwa i gruszki trzy.
M. Konopnicka "Jesienią , jesienią."
Jesienią, jesienią sady się rumienią,
czerwone jabłuszka pomiędzy zielenią.
Czerwone jabłuszka, złociste gruszeczki
świecą się jak gwiazdy pomiędzy listeczki.
Pójdę ja się pójdę pokłonić jabłoni,
może mi jabłuszko w czapeczkę uroni.
Pójdę ja do gruszy, nadstawię fartuszka,
może w niego wpadnie jakaś śliczna gruszka.
piosenka pt. "Pac gruszka."
Pod owocami zgina się grusza,
wiatr konarami gruszy porusza.
Pac gruszka, pac gruszka,
hop do fartuszka.
Pac gruszka , pac gruszka,
Spadają gruszki od soku miękkie,
nad gruszą krążą osa i szerszeń.
Stanę pod gruszą i w mój fartuszek,
dla wszystkich dzieci nazbieram gruszek.
nowiny