Poradnik do oceny higieny procesu nauczania.pdf

(861 KB) Pobierz
Poradnik higieny- poprawiony
GŁÓWNY INSPEKTORAT SANITARNY
Departament Zdrowia Publicznego i Promocji Zdrowia
Poradnik do oceny higieny
procesu nauczania - uczenia się
w szkole podstawowej
Warszawa 2009
259837957.001.png 259837957.002.png
1
Warszawa, 2009 r.
Wydanie I - maszynopis
Autorzy:
  prof. zw. dr hab. Danuta Cichy - kierownik Zakładu Edukacji
Środowiskowej w Instytucie Badań Edukacyjnych MEN;
  dr Anna Strumińska-Doktór - dyrektor Szkoły Podstawowej
w Warszawie, nauczyciel akademicki.
Konsultacja:
  ElŜbieta Łata - dyrektor Departamentu Zdrowia Publicznego
i Promocji Zdrowia – Główny Inspektorat Sanitarny;
  Wisława Ostręga - główny specjalista, Wydział Higieny Dzieci
i MłodzieŜy – Departament Zdrowia Publicznego i Promocji
Zdrowia – Główny Inspektorat Sanitarny.
2
Wstęp ............................................................................................................................... 4
1. Prawne umocowanie bezpiecznych warunków nauczania - uczenia się ................ 7
2. Higiena czy medycyna szkolna? ................................................................................ 9
3. Rozwój dziecka ......................................................................................................... 14
3.1. Dzieci w wieku przedszkolnym .......................................................................... 16
3.2. Dzieci 7- letnie .................................................................................................... 17
3.3. Dzieci 10-12- letnie ............................................................................................. 19
4. Potrzeby higieniczne uczniów z uwagi na procesy nauczania - uczenia się ........ 21
4.1. Przestrzeń............................................................................................................ 22
4.2. Czynniki zdrowotno – ruchowe .......................................................................... 24
4.3. OdŜywianie.......................................................................................................... 25
4.4. Plan zajęć............................................................................................................. 26
5. Ocena higieny pracy umysłowej ucznia ................................................................. 29
5.1. Ocena warunków higienicznych, niezbędnych dla dzieci sześcioletnich. .......... 29
5.1.1.Przestrzeń...................................................................................................... 29
5.1.2. Czynniki zdrowotno- ruchowe ..................................................................... 30
5.1.3.OdŜywianie.................................................................................................... 30
5.1.4. Plan zajęć...................................................................................................... 31
5.2. Ocena warunków higienicznych, niezbędnych dla uczniów klas 1-3. ................ 31
5.2.1. Przestrzeń..................................................................................................... 31
5.2.2. OdŜywianie................................................................................................... 32
5.2.3. Plan zajęć...................................................................................................... 32
5.3. Ocena warunków higienicznych, koniecznych dla klas 4-6. .............................. 33
5.3.1. Przestrzeń..................................................................................................... 33
5.3.2. OdŜywianie................................................................................................... 33
5.3.3. Plan zajęć...................................................................................................... 33
5.4. Ocena warunków higieny elementów ogólnoszkolnych. .................................... 35
5.4.1. Wejście ......................................................................................................... 36
5.4.2. Szatnia .......................................................................................................... 36
5.4.3. Sklepik szkolny ............................................................................................ 37
5.4.4. Zieleń w szkole............................................................................................. 37
5.4.5. Świetlica ....................................................................................................... 37
5.4.6. Boisko........................................................................................................... 38
Podsumowanie .............................................................................................................. 39
Bibliografia …… ...……………………………………...………….………………………...……. 40
Aneksy ………………………………………………………………….……………………………… 41
OSH-1 – Dokumentacja informacyjno - sprawozdawcza
OSH-2 – Arkusz do oceny stanu higieny procesu nauczania - uczenia się
sześciolatków
OSH-3 – Arkusz do oceny stanu higieny edukacji wczesnoszkolnej
OSH-4 – Arkusz do oceny stanu higieny procesu nauczania - uczenia się
uczniów klas 4-6
OSH-5 – Arkusz do oceny stanu higieny warunków ogólnoszkolnych
sprzyjających procesowi nauczania – uczenia się
OSH-6 – Arkusz dla dyrektora do oceny procesów nauczania – uczenia
się
3
Wstęp
Współczesny świat stawia przed edukacją nowe zadania; najwaŜniejsze z nich to
wyposaŜenie dziecka w takie sprawności i umiejętności, które pomogą mu radzić sobie
w Ŝyciu, nauczą aktywnie pokonywać stres i poszukiwać waŜnych dla siebie celów
i zadań Ŝyciowych (Janicka – Panek, 2007). W tym procesie pomagać ma uczniom
szkoła, stwarzając warunki między innymi zdrowotno-higieniczne, by proces nauczania
- uczenia się kończył się pozytywnymi efektami. Przyjmujemy za Kupisiewiczem
(1976), Ŝe proces nauczania - uczenia się to zbiór powiązanych ze sobą czynności
uczniów i nauczyciela, warunkujących się wzajemnie i podporządkowanych realizacji
wspólnego celu, jakim jest wywołanie u dzieci, młodzieŜy lub osób dorosłych pewnych
zamierzonych i względnie trwałych zmian.
Higiena procesu nauczania - uczenia się ma za zadanie ochronę ucznia przed
ujemnymi zjawiskami związanymi z pracą w szkole. Warunki pracy ucznia w szkole
mają wpływ na jego zdrowie i rezultaty nauczania - uczenia się, dlatego personel szkoły
obowiązany jest do stworzenia prawidłowych warunków i odpowiedniej organizacji
pracy ucznia. Zadaniem Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest kontrola warunków
higieniczno - sanitarnych oraz nadzór nad higieną procesów nauczania. Sprawowanie
nadzoru w tym zakresie ma na celu ochronę zdrowia ucznia przed ujemnymi
zjawiskami związanymi z pobytem dziecka w szkole.
Warunki i organizacja pracy ucznia, czyli nauczania - uczenia się, są określone
odpowiednimi aktami prawnymi, które nie zawsze udaje się jednakowo egzekwować
osobom kontrolującym szkoły. W celu ujednolicenia ocen i usprawnienia kontroli
warunków higieny procesu nauczania i wychowania, w poradniku tym przedstawiono
odpowiednie wytyczne. PosłuŜą one do sprawnej oceny i kontroli warunków
higienicznych, a takŜe mają sprzyjać pracy umysłowej oraz zapobiegać zmęczeniu
i przemęczeniu się uczniów.
Rozwój dziecka trzeba traktować holistycznie. Wszystkie etapy rozwojowe nie
tylko łączą się ze sobą, ale i są od siebie zaleŜne. Rozwój motoryki i mowy pozostaje
pod wpływem psychicznego i intelektualnego rozwoju. Sfery te są ze sobą powiązane
i moŜna powiedzieć, Ŝe są wskaźnikiem rozwoju. Proces uczenia się powinien być
wspomagany przez działania związane z higieną dzieci i młodzieŜy.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin