PROGRAM WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI W PISANIU O PODŁOŻU DYSLEKTYCZNYM [DYSGRAFIA I DYSORTOGRAFIA]
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH PERCEPCJE MANUALNĄ:
CELE
RODZAJE ĆWICZEŃ
1. Rozluźnianie mięśni ramienia i przedramienia.
2. Przyzwyczajanie do kontroli wykonywanego ruchu.
3. Kojarzenie doznań kinestetycznych z obrazami graficznymi.
4. Usprawnianie drobnych ruchów dłoni i palców oraz ich współdziałania.
5. Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
6. Usprawnianie drobnych mięśni ręki ułożonej do pisania.
7. Ćwiczenia koordynacji ruchów ręki, ramienia, przedramienia nadgarstka i palców.
1. Kreślenie dużych płynnych linii [całą ręką i ramieniem] na:
· dużych płaszczyznach;
· w powietrzu;
· na małych płaszczyznach.
2. Zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn ruchami pionowymi i poziomymi z zachowaniem kierunku od lewej do prawej, z góry na dół.
3. Zamalowywanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem oraz pogrubianie konturów dużych form.
4. Układanki płaskie z figur geometrycznych według wzoru i bez wzoru.
5. Modelowanie z plasteliny oraz masy solnej.
6. Nawlekanie koralików na sznurek.
7. Ciecie papieru po narysowanej linii prostej, falistej, łamanej; wycinanie form geometrycznych i konturowych rysunków.
8. Rysowanie wzorów po śladzie kropkowanym.
9. Kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną.
10. Rysowanie szlaczków literopodobnych bez liniatury i w liniaturze.
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH PERCEPCJĘ WZROKOWĄ:
1. Usprawnianie pamięci wzrokowej.
2. Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej.
3. Usprawnianie spostrzegawczości.
4. Rozwijanie zdolności różnicowania znaków symbolicznych.
1. Układanie obrazków w kolejności, w jakiej były wcześniej pokazywane.
2. Rysowanie kompozycji za pomocą szablonów.
3. Układanie pociętych obrazków w części.
4. Układanie figur geometrycznych z części.
5. Wyszukiwanie różnic między obrazkami.
6. Wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter.
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH PERCEPCJĘ SŁUCHOWĄ:
1. Usprawnianie koncentracji na bodźce słuchowe.
2. Rozwijanie analizy słuchowej
3. Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej
1. Rozpoznawanie rymów.
2. Tworzenie rymów, układanie rymowanek 3. Zabawy z rymami
· słowa, które się nie rymują,
· rymujące się pary słów,
4. Wyodrębnianie głosek zaczynających i kończących słowa.
· pary słów z tą samą głoską w nagłosie,
· parę słów z tą samą głoską w wygłosie.
· rozpoznawanie słów,
5. Wyszukiwanie słów.
Analiza i synteza sylabowa:
· dzielenie nazw obrazka na sylaby i ich scalanie.
6. Wyszukiwanie znaczących sylab.
7. Analiza i synteza fonemowa:
· dzielenie słów na głoski i ich scalanie,
· wyszukiwanie słowa w słowie,
8. Łączenie głosek w słowa.
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ UMOŻLIWIAJĄCYCH PRZEZWYCIĘŻENIE SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W OPANOWANIU UMIEJĘTNOŚCI CZYTANIA I PISANIA:
1. Usprawnianie analizy słuchowo – wzrokowej.
2. Utrwalanie różnicowania liter bez kojarzenia znaku graficznego z dźwiękiem.
3. Utrwalenie znajomości w skojarzeniu symbolu z dźwiękiem.
4. Rozpoznawanie wzrokowo – słuchowe, usprawnianie analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej.
5. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej.
6. Utrwalenie czytania i rozpoznawania sylab otwartych.
7. Usprawnianie czytania oraz tworzenie związków wzrokowo – słuchowo – ruchowych.
8. Usprawnianie związków słuchowo – wzrokowych.
9. Usprawnianie funkcji analizatora słuchowego i wzrokowego.
10. Usprawnianie techniki czytania i pisania.
11. Tworzenie związków słuchowo – wzrokowych.
12. Usprawnianie czytania wyrazów wielosylabowych.
13. Przezwyciężanie błędów polegających na opuszczaniu lub myleniu samogłosek.
14. Przyspieszenie tempa czytania i pisania.
15. Wdrażanie do czytania ze zrozumieniem.
1. Utrwalanie podstawowych pojęć fonetycznych: litera, głoska, sylaba.
2. Dobieranie par jednakowych liter, segregowanie liter, wyszukiwanie w tekście danej litery. Różnicowanie liter podobnych kształtem.
3. Swobodne zestawianie par obrazków i liter.
4. Dobieranie par liter małych i wielkich, drukowanych i pisanych
5. Pisanie liter odpowiadających pierwszej głosce nazwy obrazka.
6. Utrwalenie pojęć samogłoska i spółgłoska, wyszukiwanie na planszy z alfabetem liter oznaczających samogłoski i podkreślanie ich w tekście.
7. Tworzenie sylab dwuliterowych otwartych
· stała spółgłoska, zmienna samogłoska,
· stała samogłoska, zmienna spółgłoska.
8. Samodzielne układanie sylab wypowiadanych przez n-la, czytanie sylab, przepisywanie lub pisanie z pamięci.
9. Czytanie i rozpoznawanie całych sylab dwuliterowych, wysłuchiwanie samogłosek na końcu sylaby i spółgłosek na początku. Pisanie sylab z pamięci i ze słuchu.
10. Czytanie sylab w krótkich ekspozycjach
11. Dobieranie par jednakowych sylab, dobieranie obrazków do sylab, na podstawie analizy sylabowej nazw. Pisanie sylab z pamięci i ze słuchu.
12. Tworzenie wyrazów dwusylabowych z sylab otwartych:
· pierwsza sylaba stała, druga zmienna,
· pierwsza sylaba zmienna, druga stała
· czytane sylab i całych wyrazów dwusylabowych z sylab otwartych, pisanie z pamięci i ze słuchu.
13. Tworzenie sylab zamkniętych trzyliterowych przez łączenie sylaby otwartej ze spółgłoską np.: ma+k. la+s, ro+k.
14. Czytanie całych wyrazów trzyliterowych i rozpoznawanie wyrazów wypowiedzianych przez nauczyciela. Pisanie wyrazów.
15. Analiza dźwiękowa wyrazów trzyliterowych: wysłuchiwanie samogłoski w środku wyrazów oraz spółgłosek na początku i na końcu wyrazów. Pisanie wyrazów.
16. Przekształcanie wyrazów trzyliterowych przez zmianę środkowej samogłoski, pierwszej i ostatniej spółgłoski: las- los, koc- noc, sok-sos.
17. Przekształcanie wyrazów trzyliterowych jednosylabowych w dwusylabowe przez dodanie samogłoski: zmiana na liczbę mnogą: kot- ko- ty, las- la- sy.
18. Tworzenie wyrazów dwusylabowych z sylab mieszanych:
· sylaba otwarta+ sylaba zamknięta (ko- rek)
· sylaba zamknięta + sylaba otwarta (las- ka)
19. Czytanie, układanie nowych wyrazów, tworzenie wyrazów wymawianych przez nauczyciela. Zapisywanie wyrazów.
20. Tworzenie wyrazów dwusylabowych z sylab zamkniętych (serdak, war+ kot). Czkanie, rozpoznawanie wypowiadanych przez nauczyciela wyrazów, samodzielne układanie i czytanie.
21. Tworzenie sylab trzyliterowych spółgłosek przez łączenie spółgłoski z sylabą otwartą: g+ra, d+la, k+to (wyrazy znaczące i bezsensowne).
22. Tworzenie wyrazów jednosylabowych z grupa spółgłoskową na początku i na końcu:
· łączenie spółgłoski z sylabą zamkniętą np.: s+ mak
· łączenie sylaby zamkniętej ze spółgłoską np.: tor- t, mop+ s
· dostawianie spółgłosek na początku i na końcu sylaby zamkniętej np.: k+ lop+ s. p+ lus+ k.
23. Czytanie i pisanie wyrazów trzy i wielosylabowych
24. Pisanie wyrazów o różnej liczbie sylab poprzedzone dzieleniem na sylaby i wyodrębnieniem samogłosek, a u a ka-pus-ta.
25. Czytanie i pisanie wyrazów o różnej liczbie sylab i łączenie ich w określone zestawy tematyczne np.: ssaki, ptaki.
26. Układanie zdań z podanych wyrazów. Przepisywanie zdań. Wyodrębnianie wyrazów w zdaniu i sylab w wyrazach.
27. Pisanie z pamięci zdań poprzedzone dzieleniem zdania na wyrazy.
28. Dobieranie całych zdań do obrazków.
29. Czytanie pojedynczych zdań i tworzenie krótkich tekstów.
Monika Suchodolska gr. V - Terapia Pedagogiczna
barabell