PROGRAM WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA.doc

(69 KB) Pobierz
PROGRAM WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA

PROGRAM WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA

ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI W PISANIU O PODŁOŻU DYSLEKTYCZNYM [DYSGRAFIA I DYSORTOGRAFIA]

 

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH PERCEPCJE MANUALNĄ:

CELE

RODZAJE ĆWICZEŃ

1.      Rozluźnianie mięśni ramienia i przedramienia.

2.      Przyzwyczajanie do kontroli wykonywanego ruchu.

3.      Kojarzenie doznań kinestetycznych z obrazami graficznymi.

4.      Usprawnianie drobnych ruchów dłoni i palców oraz ich współdziałania.

5.      Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

6.      Usprawnianie drobnych mięśni ręki ułożonej do pisania.

7.      Ćwiczenia koordynacji ruchów ręki, ramienia, przedramienia nadgarstka i palców.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     Kreślenie dużych płynnych linii [całą ręką i ramieniem] na:

·        dużych płaszczyznach;

·        w powietrzu;

·        na małych płaszczyznach.

2.     Zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn ruchami pionowymi i poziomymi z zachowaniem kierunku od lewej do prawej, z góry na dół.

3.     Zamalowywanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem oraz pogrubianie konturów dużych form.

4.     Układanki płaskie z figur geometrycznych według wzoru i bez wzoru.

5.     Modelowanie z plasteliny oraz masy solnej.

6.     Nawlekanie koralików na sznurek.

7.     Ciecie papieru po narysowanej linii prostej, falistej, łamanej; wycinanie form geometrycznych i konturowych rysunków.

8.     Rysowanie wzorów po śladzie kropkowanym.

9.     Kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną.

10. Rysowanie szlaczków literopodobnych bez liniatury i w liniaturze.

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH PERCEPCJĘ WZROKOWĄ:

1.     Usprawnianie pamięci wzrokowej.

2.     Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej.

3.     Usprawnianie spostrzegawczości.

4.     Rozwijanie zdolności różnicowania znaków symbolicznych.

 

 

1.         Układanie obrazków w kolejności, w jakiej były wcześniej pokazywane.

2.         Rysowanie kompozycji za pomocą szablonów.

3.         Układanie pociętych obrazków w części.

4.         Układanie figur geometrycznych z części.

5.         Wyszukiwanie różnic między obrazkami.

6.     Wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter.

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH PERCEPCJĘ SŁUCHOWĄ:

1.     Usprawnianie koncentracji na bodźce słuchowe.

2.     Rozwijanie analizy słuchowej

3.     Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Rozpoznawanie rymów.

2. Tworzenie rymów, układanie rymowanek
3. Zabawy z rymami

·         słowa, które się nie rymują,

·         rymujące się pary słów,

4. Wyodrębnianie głosek zaczynających i kończących słowa. 

·         pary słów z tą samą głoską w nagłosie,

·         parę słów z tą samą głoską w wygłosie.

·         rozpoznawanie słów,

5. Wyszukiwanie słów.

Analiza i synteza sylabowa:

·         dzielenie nazw obrazka na sylaby i ich scalanie.

6. Wyszukiwanie znaczących sylab.

7. Analiza i synteza fonemowa:

·         dzielenie słów na głoski i ich scalanie,

·         wyszukiwanie słowa w słowie,

8. Łączenie głosek w słowa.

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ UMOŻLIWIAJĄCYCH PRZEZWYCIĘŻENIE SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W OPANOWANIU UMIEJĘTNOŚCI CZYTANIA I PISANIA:

1.     Usprawnianie analizy słuchowo – wzrokowej.

2.     Utrwalanie różnicowania liter bez kojarzenia znaku graficznego z dźwiękiem.

3.     Utrwalenie znajomości w skojarzeniu symbolu z dźwiękiem.

4.     Rozpoznawanie wzrokowo – słuchowe, usprawnianie analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej.

5.     Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej.

6.     Utrwalenie czytania i rozpoznawania sylab otwartych.

7.     Usprawnianie czytania oraz tworzenie związków wzrokowo – słuchowo – ruchowych.

8.     Usprawnianie związków słuchowo – wzrokowych.

9.     Usprawnianie funkcji analizatora słuchowego i wzrokowego.

10. Usprawnianie techniki czytania i pisania.

11. Tworzenie związków słuchowo – wzrokowych.

12. Usprawnianie czytania wyrazów wielosylabowych.

13. Przezwyciężanie błędów polegających na opuszczaniu lub myleniu samogłosek.

14. Przyspieszenie tempa czytania i pisania.

15. Wdrażanie do czytania ze zrozumieniem.

1.     Utrwalanie podstawowych pojęć fonetycznych: litera, głoska, sylaba.

2.     Dobieranie par jednakowych liter, segregowanie liter, wyszukiwanie w tekście danej litery. Różnicowanie liter podobnych kształtem.

3.     Swobodne zestawianie par obrazków i liter.

4.     Dobieranie par liter małych i wielkich, drukowanych i pisanych

5.     Pisanie liter odpowiadających pierwszej głosce nazwy obrazka.

6.     Utrwalenie pojęć samogłoska i spółgłoska, wyszukiwanie na planszy z alfabetem liter oznaczających samogłoski i podkreślanie ich w tekście.

7.     Tworzenie sylab dwuliterowych otwartych

·        stała spółgłoska, zmienna samogłoska,

·        stała samogłoska, zmienna spółgłoska.

8.     Samodzielne układanie sylab wypowiadanych przez n-la, czytanie sylab, przepisywanie lub pisanie z pamięci.

9.     Czytanie i rozpoznawanie całych sylab dwuliterowych, wysłuchiwanie samogłosek na końcu sylaby i spółgłosek na początku. Pisanie sylab z pamięci i ze słuchu.

10. Czytanie sylab w krótkich ekspozycjach

11. Dobieranie par jednakowych sylab, dobieranie obrazków do sylab, na podstawie analizy sylabowej nazw. Pisanie sylab z pamięci i ze słuchu.

12. Tworzenie wyrazów dwusylabowych z sylab otwartych:

·        pierwsza sylaba stała, druga zmienna,

·        pierwsza sylaba zmienna, druga stała

·        czytane sylab i całych wyrazów dwusylabowych z sylab otwartych, pisanie z pamięci i ze słuchu.

13. Tworzenie sylab zamkniętych trzyliterowych przez łączenie sylaby otwartej ze spółgłoską np.: ma+k. la+s, ro+k.

14. Czytanie całych wyrazów trzyliterowych i rozpoznawanie wyrazów wypowiedzianych przez nauczyciela. Pisanie wyrazów.

15. Analiza dźwiękowa wyrazów trzyliterowych: wysłuchiwanie samogłoski w środku wyrazów oraz spółgłosek na początku i na końcu wyrazów. Pisanie wyrazów.

16. Przekształcanie wyrazów trzyliterowych przez zmianę środkowej samogłoski, pierwszej i ostatniej spółgłoski: las- los, koc- noc, sok-sos.

17. Przekształcanie wyrazów trzyliterowych jednosylabowych w dwusylabowe przez dodanie samogłoski: zmiana na liczbę mnogą: kot- ko- ty, las- la- sy.

18. Tworzenie wyrazów dwusylabowych z sylab mieszanych:

·        sylaba otwarta+ sylaba zamknięta (ko- rek)

·        sylaba zamknięta + sylaba otwarta (las- ka)

19. Czytanie, układanie nowych wyrazów, tworzenie wyrazów wymawianych przez nauczyciela. Zapisywanie wyrazów.

20. Tworzenie wyrazów dwusylabowych z sylab zamkniętych (serdak, war+ kot). Czkanie, rozpoznawanie wypowiadanych przez nauczyciela wyrazów, samodzielne układanie i czytanie.

21. Tworzenie sylab trzyliterowych spółgłosek przez łączenie spółgłoski z sylabą otwartą: g+ra, d+la, k+to (wyrazy znaczące i bezsensowne).

22. Tworzenie wyrazów jednosylabowych z grupa spółgłoskową na początku i na końcu:

·        łączenie spółgłoski z sylabą zamkniętą np.: s+ mak

·        łączenie sylaby zamkniętej ze spółgłoską np.: tor- t, mop+ s

·        dostawianie spółgłosek na początku i na końcu sylaby zamkniętej np.: k+ lop+ s. p+ lus+ k.

23. Czytanie i pisanie wyrazów trzy i wielosylabowych

24. Pisanie wyrazów o różnej liczbie sylab poprzedzone dzieleniem na sylaby i wyodrębnieniem samogłosek, a u a ka-pus-ta.

25. Czytanie i pisanie wyrazów o różnej liczbie sylab i łączenie ich w określone zestawy tematyczne np.: ssaki, ptaki.

26. Układanie zdań z podanych wyrazów. Przepisywanie zdań. Wyodrębnianie wyrazów w zdaniu i sylab w wyrazach.

27. Pisanie z pamięci zdań poprzedzone dzieleniem zdania na wyrazy.

28. Dobieranie całych zdań do obrazków.

29.  Czytanie pojedynczych zdań i tworzenie krótkich tekstów.

 

 

Monika Suchodolska gr. V - Terapia Pedagogiczna

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin