W-aťciwa ťciaga Infa.doc

(108 KB) Pobierz
1)

1). Informatyka to systematyczne badanie procesów algorytmicznych, które charakteryzują i przetwarzają informację, teoria, analiza, projektowanie, badanie efektywności, implementacja i zastosowania procesów algorytmicznych. Podstawowe pytanie informatyki to: co można (efektywnie) zalgorytmizować-. Termin używany w Europie od 1968 roku.
ALGORYTM - sposób rozwiązania zadania w skończonej liczbie kroków wraz z kolejnością ich wykonania.
PROGRAM - to algorytm zapisany w języku wyższego poziomu (programowania)
Sieć działań - to graficzny schemat algorytmu  zbudowany z graficznych symboli operacji połączonych za pomocą linii zorientowanych. Typy algorytmów: liniowy, z rozgałęzieniem, z pętlą.
Dane - to konkretna reprezentacja informacji. Informacja jest wiadomością (pojęciem abstrakcyjnym).

2). Bity i bajty

BIT -  jednostka informacji, przyjmuje duże wartości ø lub 1binarny unit, czyli jednostka dwójkowa (binarna) tak (nie) 1 lub 0 ciąg bitów wystarczy by przekazać dowolna wiadomość np. za pomoca tam-tamów czyli telegrafu.

BAJT – B to 8 bitów największy B to osiem jedynek BIT może przyjmowac 2 wartości 0 lub 1

-Ciąg bitów wystarczy by przekazać dowolną wiadomość: np. za pomocą tam-tamów czy telegrafu.
-Alfabet polski ma 35 liter, uwzględniając małe i duże litery + znaki specjalne mamy prawie 100 znaków.
-Bramki tranzystorów przyjmują tylko dwa stany: przewodzą lub nie, są binarne.
-Wysoki (obecność czynnika) i niski (brak czynnika) stan fizyczny układu.
3). Typy danych:
Dane typu logicznego:  lub ;nie
Dane alfanumeryczne (alfabet + liczby).
Dane numeryczne.
Dane graficzne.
Dane alfanumeryczne o ustalonej strukturze (rekordy).
Dane muzyczne.
4). Podział systemu komputerowego:
SYSTEM  INFORMACYJNY A  SYSTEM  INFORMATYCZNY:
System Informacyjny - wyodrębniony czasowo i przestrzennie, uporządkowany układ elementów, charakteryzujących się pewnymi wzajemnymi relacjami oraz właściwościami.
Elementy systemu informacyjnego:
- nadawcy i odbiorcy informacji (podmioty informacyjne uczestniczące w przekazie i wymianie informacji) - zbiory informacji (zestawy wiadomości o charakterze ekonomicznym), ;kanały informacyjne (sformalizowane i niesformalizowane drogi przepływów informacyjnych) ;metody i techniki przetwarzania informacji (procedury obróbki zbiorów informacji).

5). PODSTAWOWE SKŁADNIKI KOMPUTERA - MODEL JOHN VON NEUMANNA:
1.Komputer powinien być wyposażony w magazyn do przechowywania danych (pamięci). Dane w pamięci są zakodowane w postaci ciągu zer i jedynek
2. Wszystkie działania arytmetyczne, logiczne i inne są wykonywane przez arytmometr
3. Musi mieć możliwość komunikowania się czyli pobierania danych i wprowadzania wyników
4. Komputer w czasie swej pracy realizuje algorytm (program) zapisany przez człowieka
STEROWANIE  SYSTEMEM  KOMPUTEROWYM:
SPRZĘT
BIOS/SETUP
PROGRAMY OBSŁUGI 
SYSTEM OPERACYJNY
 PROGRAM KOMPUTEROWY
6). BUDOWA  KOMPUTERA:
procesor -; sterowanie pracą systemu komputerowego i przetwarzanie danych,
pamięć wewnętrzna -; przechowywanie i wykonywanie programów, tymczasowe przechowywanie danych,
pamięć zewnętrzna -; trwałe przechowywanie programów i danych,
urządzenia peryferyjne (karta grafiki, karta sieciowa, drukarka, skaner, klawiatura itp.) -;wymiana danych z otoczeniem,
magistrale i porty -; komunikowanie się elementów systemu komputerowego,
płyta główna -; fizyczne połączenie podzespołów komputera.
PROCESOR:
Procesor (jednostka centralna) jest odpowiedzialny za wykonywanie poszczególnych instrukcji programu. Najwięksi producenci mikroprocesorów: Intel, AMD, Cyrix.
Mikroprocesor -; jest najważniejszą częścią komputera zajmuje się wykonywaniem skomplikowanych operacji matematycznych i logicznych oraz zarządzaniem i pracą wszystkich elementów komputera . Pełni rolę mózgu w komputerze. 
Mikroprocesor zawiera:
Jednostkę arytmetyczno-logiczną (ALU) - ; wykonuje obliczenia i operacje logiczne na bitach oraz zapamiętuje wyniki pośrednie w rejestrach,
Jednostkę sterującą - ; dekoduje, synchronizuje i wykonuje instrukcje programu, Pamięci o dostępie bezpośrednim (rejestry) - służącą do przechowywania danych i rozkazów aktualnie wykonywanych.
Zasada działania procesora:
Pobierz instrukcję.
Pobierz dane z pamięci.
Wykonaj instrukcję.
Zapisz wynik w pamięci.
Architektury mikroprocesorów:
CISC (Complex Instruction Set Computer) - 200 - 300 instrukcji np. Intel Pentium
RISC (Reduced Instruction Set Computer)  - do 128 instrukcji np. AMD Athlon
7). PORTY  I  MAGISTRALE:
-Port szeregowy (COM1, COM2 itd.) - 24 KB/s.
-Port równoległy (LPT1, LPT2, PRN)  - do 1000 KB/s.
-Port USB (Universal Serial Bus) (do 127 urządzeń) - do 12 Mb/s.
-Port USB 2.0 - do 480 Mb/s.
-Technologia IrDA - światło w paśmie podczerwonym.
-IEEE 1394  (FireWire) - do 800 Mb/s (i.LINK -  Sony).
-Bluetooth (ang. "sinozęby") technologia komunikacji bezprzewodowej.
-Magistrala PCI (Peripheral Component Interconnect) - (32-bitowa) -133 MHz i 132 MB/s, obsługa max do 10 urządzeń.
-Magistrala Dual PCI (64-bitowa) -  do 528 MB/s.
-Magistrala AGP (Accelerated Graphics Port -  do AGP x 8 -; do 2133 MB/s.
-Złącze IDE/EIDE (Integrated Device Electronics) - kontroler HDD i napędów CD; dwa kanały po dwa urządzenia.
-Złącze SCSI (Small Computer Systems Interface) -; kontroler, transfer do 80 MB/s.
-Złącze SATA (Serial Advanced Technology Attachment) -;kontroler, transfer 150 MB/s; SATA 2 -; 300 MB/s
Oprogramowanie -; to ogół środków programowych dostępnych w ramach systemu komputerowego.

10). Pamięć ROM (stała) - ; pamięć tylko do odczytu zawiera system obsługi urządzeń wejścia / wyjścia oraz program testujący pracę komputera. Z pamięci tej uruchamiany jest program inicjujący pracę komputera . Zawartości pamięci ROM nie można zmienić nie jest ona kasowana przy wyłączeniu zasilania komputera.
PAMIĘĆ RAM (operacyjna) jest pamięcią ulotną. Do niej wczytywane są instrukcje programów oraz pośrednie wartości obliczeń. Przy wyłączeniu zasilania cała jego zawartość ulega zniszczeniu. Dzięki pamięci RAM komputer można programować .
KONTROLA PARZYSTOŚCI: standard parzystości IBM kontroli błędu (9 bit wymusza parzystą liczbę jedynek)
12). Podział oprogramowania ze względu na cel wykorzystania:
oprogramowanie systemowe,
oprogramowanie narzędziowe,
oprogramowanie użytkowe (aplikacyjne).
Oprogramowanie systemowe:
13). Oprogramowanie systemowe grupa programów, które bezpośrednio nie wspomagają użytkownika w realizowaniu jego zadań, ale umożliwiają, ułatwiają bądź organizują pracę systemu komputerowego.
System operacyjny - oprogramowanie, które jest niezbędne do uruchomienia i działania systemu komputerowego; jest to zespół programów i procedur zarządzających pracą komputera; system steruje podstawowymi zasobami komputera i udostępnia je aplikacjom użytkowym.
Oprogramowanie układów wielodostępnych i sieci - podstawowym zadaniem jest zapewnienie i synchronizacja równoległej pracy wielu użytkowników.
14). Oprogramowanie narzędziowe:
Oprogramowanie narzędziowe - służy do przygotowania, obsługi programów, diagnostyki, konfiguracji i napraw systemu.
Środowiska programistyczne - do tworzenia nowego oprogramowania; składają się z języka programowania (zbiór symboli i reguł służących do definiowania algorytmów) oraz kompilatora (translatora) tłumaczącego kod programisty na kod maszynowy np. Visual Studio.
Systemy diagnostyki sprzętu komputerowego -; niezbędne wyposażenie w trakcie eksploatacji; zależą od konstrukcyjnej i technologicznej złożoności systemu komputerowego np. Symantec Norton Utilities.
Programy pomocnicze i pakiety usługowe - tworzone w celu wspomagania użytkowników w złożonych operacjach np. manipulacje danymi i zbiorami itp.
15). OPROGRAMOWANIE  UŻYTKOWE:
Oprogramowanie użytkowe - zbiór programów, których celem jest realizowanie określonych zadań i wspomaganie użytkownika w różnych pracach; m.in. edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, systemy zarządzania bazą danych, pakiety graficzne etc.
dedykowane - wykonane na potrzeby konkretnego użytkownika,
ogólnego przeznaczenia np. pakiet biurowy MS Office Std, StarOffice.
System operacyjny to oprogramowanie, które jest niezbędne do uruchomienia i działania systemu komputerowego. Jest to zespół programów zarządzających zasobami komputera, bez których praca z komputerem nie byłaby możliwa.
16). Cechy systemu operacyjnego:
-elastyczność i uniwersalność - umożliwia dostosowanie systemu do różnych warunków i sposobów działania,
-wielozadaniowość - możliwość wykonywania więcej niż jednego programu (zadania) równocześnie,
-wielodostęp - możliwość jednoczesnej pracy wielu użytkowników,
-ochrona danych - stabilność pracy i autoryzacja dostępu do danych,
-interfejs użytkownika - tekstowy lub graficzny.
Funkcje systemu operacyjnego:
Zarządzanie sprzętem
Zarządzanie oprogramowaniem
Zarządzanie pamięcią
Zarządzanie danymi
17). ZADANIA  SYSTEMU  OPERACYJNEGO:
nadzorowanie pracy sprzętu komputerowego,
-tworzenie środowiska do wykonywania programów działających na rzecz użytkownika,
-zapewnianie obsługi dialogu pomiędzy użytkownikiem a komputerem,
-sygnalizowanie i obsługa błędów,
-zarządzanie procesami, pamięcią oraz systemem plików,
-nadzorowanie wymiany informacji pomiędzy poszczególnymi elementami systemu komputerowego (m.in. komunikacja w sieci),
-ochrona informacji.
18). ARCHITEKTURA  SYSTEMU  OPERACYJNEGO:
Użytkownik, Powłoka, Programy systemowe, programy narzędziowe/Użytko, Interfejs Programisty API, Jądro, Sterowniki Programu, Sprzęt
PODZIAŁ  SYSTEMÓW  OPERACYJNYCH:
Pod względem architektury:
Monolityczne - o najprostszej strukturze, jednozadaniowe.
System może jednocześnie wykonywać tylko jedno zadanie np. MS DOS,
Warstwowe - o hierarchicznej strukturze poleceń systemowych, system może wykonywać w tym samym czasie kilka zadań, np. MS Windows-, Linux,
Klient-serwer - o bardzo rozbudowanej strukturze.
Serwer jest to systemem komputerowy, który umożliwia dostęp do pewnych usług innym komputerom lub programom zwanymi klientami, np. MS Windows XP, Unix.
19). Pod względem sposobu komunikacji z użytkownikiem:
Systemy tekstowe - komunikujące się za pomocą wydawanych z linii poleceń komend np. MS DOS.
Systemy graficzne - komunikujące się za pomocą graficznych okienek i symboli (ikon), np. Windows- /NT/2000/XP, OS Warp.
ORGANIZACJA  SYSTEMU  KOMPUTEROWEGO
20). Proces (ang. process) -; program umieszczony w pamięci operacyjnej wraz z danymi, na których operuje np. edytor tekstu razem z edytowanym dokumentem.
Wątek (ang. thread) -; oddzielna, niezależnie wykonywana część programu np. odtwarzana muzyka w czasie gry komputerowej.
Podział czasu (ang. timesharing) polega na równomiernym lub nierównomiernym rozłożeniu wykorzystania czasu procesora między zainteresowane procesy. Każdy proces otrzymuje okresowo małą porcję czasu, zwaną kwantem i jeśli nie zakończy działania w ramach przydzielonego kwantu, to zostaje wywłaszczony z procesora
Wielodostępność -; możliwość jednoczesnej pracy wielu użytkowników
Wielozadaniowość -; możliwość wykonywania więcej niż 1 programu równocześnie
Organizacja folderów i ścieżek dostępu:
Plik (file) - jednostka zapisu i przechowywania danych w pamięci komputera, jest ciągiem bitów danych, opatrzony nazwą (ang. file name) i atrybutami. Nazwa z reguły składa się z głównej części nazwy i rozszerzenia (oddzielonego kropką)
*DOC -; (dokument) pliki tekstowe

Wieloprocesowość – wykorzystanie w komputerze centralnym większej liczby procesorów w celu zwiększenie mocy obliczeniowej i niezawodności systemu.

Wielomaszynowość – wykorzystanie większej liczby komputerów w celu zwiększenia niezawodności  działania systemu.
* XLS -; (arkusze kalkulacyjne)
(NAZWA. ROZ. np. podanie. doc)
Katalog (folder) - element logicznego podziału dysku twardego lub dyskietki, ułatwiający dostęp do danych oraz programów w systemie komputerowym. Katalogi mogą się w sobie zawierać, tworząc drzewo katalogów. 9). Znaki globalne: * - ciąg znaków w nazwie dany segment w nazwie
? -; zastępuje pojedynczy znak w nazwie
*.* - plik o dowolnej nazwie właściwej i dowolnym rozszerzeniu
*.??? -; plik o dowolnej nazwie właściwej i dowolnym rozszerzeniu ale koniecznie trzyznakowym rozszerzeniu
A *.?C- pliki na literę A dwuznakowe rozszerzenie drugim znakiem jest litera C.
21). W nazwach plików i/lub folderów nie można używać następujących znaków:
/ : \ ? * &#8221; < > |
ATRYBUTY PLIKÓW- właściwości plików :
A -; do archiwizacji gdyby tego nie miał to nie byłby archiwizowany
R -; tylko do odczytu może być wczytany przeglądnięty nie może być zmodyfikowany ani usunięty
S -; systemowy jest ważny dla systemu operacyjnego. Są to pliki chronione nie można ich usunąć wprost.
H -; pliki ukryte
Sposoby organizowania plików :
FAT -; 16 bit
FAT -; 32 bit
22). Standardowe urządzenia wejścia i wyjścia DOS-u to:
CON: jako urządzenie wejścia oznacza klawiaturę
CON: jako urządzenie wyjścia oznacza monitor
A: oznacza pierwszy napęd dysków elastycznych
B: oznacza drugi napęd dysków
C: oznacza napęd twardego dysku
D: oznacza napęd drugiego twardego dysku
RAM: dysk (dysk wirtualny) /aż do z /
COM 1: oznacza pierwszy port komunikacji szeregowej
COM 2: oznacza drugi port komunikacji szeregowej
LPT 1: oznacza pierwszy port komunikacji równoległej (jeśli do portu jest dołączona drukarka to zmienia nazwę na PRN)
LPT 2: oznacza drugi port komunikacji równoległej
LPT 3 : oznacza trzeci port komunikacji równoległej
NUL : oznacza urządzenia testujące
23).  Typy plików w systemie Windows:
-Foldery
-pliki wykonywalne (executables) * .COM, * .EXE
- dowiązania symboliczne -; skróty (*.LNK)
-pliki systemowe (*.DLL, * .DRV)
-pliki z danymi:
- tekstowe (*.TXT, * .DOC, * .RTF)
- graficzne (*.BMP, * .GIF, * .JPG)
- dźwiękowe (*.WAV, * .MDI, * .MP3, * .RA)
- wideo (*.AVI, * .WMV, *.MPG)
- internetowe (*.HTM, * .HTML, * .JS)
-arkusze kalkulacyjne (*.XLS)
- prezentacje (*.PPT, * .PPS)
- bazy danych (*.MDB, * .DBF)
24).  Podział sieci komputerowych ze względu na zasięg działania:
-lokalne (LAN - Local Area Network) - obejmują obszar jednego budynku, organizacji, przedsiębiorstwa itp.
-miejskie (MAN - Metropolitan Area Network) - budowane w dużych aglomeracjach miejskich; mają za zadanie łączenie różnych sieci LAN,
- rozległe (WAN - Wide Area Network) - umożliwiają połączenie między komputerami zlokalizowanymi w dużej odległości od siebie.
25). Sposoby łączenia ze sobą komputerów (Topologie):
GNIAZDA -; składa się z komputera centralnego do którego dołączone są terminale. Cała transmisja danych przechodzi przez komputer centralny.
MAGISTRALA -; wszystkie komputery połączone są do wspólnego kabla. Komputery przesyłają dane bezpośrednio między sobą.
PIERŚCIEN -; komputery połączone tworzą pierścień każdy komputer połączony jest do dwóch innych. Dane przesyłane są w jednym kierunku przez kolejne karty sieciowe.
DRZEWO -; komputer centralny połączony jest z komputerami, które pełnią rolę centralnych dla komputerów kolejnego poziomu.
KAŻDY Z KAŻDYM
26). PROTOKOŁY KOMUNIKACYJNE W SIECI KOMPUTEROWEJ:
TCP/IP -; zestaw protokołów stosowanych w sieci internetowej
HTTP -; protokół internetowy używany do transferu stron WWW.
SMTP -; podstawowy protokół transferu poczty elektronicznej (podczas wysyłania wiadomości)
POP 3 -; protokół komunikacji z serwerem poczty  elektronicznej (podczas odbioru wiadomości)
PTP -; protokół transmisji plików
PPP -; protokół transmisji używany do połączenia z Internetem przy uzyciu modemu i sieci telefonicznej

27). Usługi internetowe
-Poczta elektroniczna (e-mail)- to jedna z usług internetowych służąca do przesyłania wiadomości tekstowych (listów elektronicznych ) obecnie do przesyłania e -; meili używany jest protokół SMTP.
-Usługa WWW (World Wide Web)- światowa  pajęczyna . To usługa umożliwiająca dostęp do stron WWW, strony te udostępniają serwery WWW, w ramach usług WWW.
-Rozmowy
-Internetowe grupy dyskusyjne
-FTP (File Transfer Protocol)
-Telnet
29, 30). Licencja - umowa o korzystanie z utworu (programu komputerowego).
Typy oprogramowania :
Freeware -; darmowe oprogramowanie, własność autora,
Shareware -; płatne programy na próbę (np. 30 dni lub ograniczenia),
Trialware -; w pełni sprawny program np. przez 14 dni,
Demo  - nie działają wszystkie funkcje,
Adware/Bannerware - pokazujące reklamy w trakcie pracy,
Bookware -; dołączane do książek,
Firmware -; oprogramowanie sterujące pracą urządzenia np. telefonu,
Komercyjne -; np. programy biurowe.
Licencje (ang. license) na oprogramowanie:
-Powszechna Licencja Publiczna GNU -; darmowe programy !!!
-Jednostanowiskowe -; (Single Machine) na jednym komputerze
-Network Licence - licencja sieciowa
-OEM - licencja dołączana do nowego sprzętu
-Microsoft Open License (MOLP) - hurtowa sprzedaż licencji
-Run-time licence - opłata za używanie fragmentu programu
-Free run-time licence -; jw. bez dodatkowych opłat
-Licencje otwarte -; np. możliwość wykorzystania obrazków ClipArt.
Problematyka piractwa komputerowego
Piractwo komputerowe to nieautoryzowane  kopiowanie, reprodukowanie, używanie
lub produkowanie oprogramowania.

31). Autentykacja  - proces, w którym komunikujący się w systemie użytkownicy (lub oprogramowanie) potwierdzają swoją tożsamość.
Autoryzacja - proces udzielania dostępu danemu użytkownikowi (posługującemu się identyfikatorem) do tych zasobów, które są dla niego przeznaczone. System operacyjny przechowuje bazę danych, w której znajdują się informacje o użytkownikach, zasobach i prawach dostępu do nich.
 (*.ZIP, * .RAR, * .CAB)
32). Rodzaje piractwa komputerowego:
1. Kopiowanie przez użytkownika: proste, bez licencji, kopiowanie przez osoby prywatne lub firmy. W przypadku licencjobiorców zbiorowych, ten rodzaj piractwa może oznaczać zaniżanie podawanej liczby komputerów, na których oprogramowanie jest zainstalowane.
2.Instalowanie na większej liczbie dysków twardych:
rodzaj piractwa praktykowany przez nieuczciwych producentów systemów komputerowych, sprzedających komputery z nielegalnie wstępnie zainstalowanym oprogramowaniem.
3. Fałszerst...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin