instrukcja_mycieokien.doc

(38 KB) Pobierz
Podstawa Prawna:

 

                  INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY

                        DLA PRACOWNIKÓW MYJĄCYCH OKNA W BUDYNKACH PIĘTROWYCH,

             NA WYSOKOŚCI POW. 3 M.

 

1.              UWAGI OGÓLNE

Do samodzielnej pracy przy myciu okien może przystąpić pracownik który uzyskał dopuszczenie do pracy od bezpośredniego przełożonego oraz posiada:

·         ważne przeszkolenie BHP i PPOŻ., ważne badania lekarskie bez przeciwwskazań do zatrudnienia, ukończył 18 lat i posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe.

Pracownik przystępujący do pracy powinien być wypoczęty, w stanie nie wskazującym na spożycie alkoholu i narkotyków oraz ubrany w odzież roboczą, ochronną.

       

2.              PRZED ROZPOCZĘCIEM PRACY:

Pracownik powinien:

·         Szczegółowo zapoznać się z instrukcją bhp na stanowisku pracy i wysłuchać instruktażu.

·         Ubrać się w odzież roboczą i ochronną przewidzianą do użycia na danym stanowisku pracy - kombinezon roboczy, nakrycie głowy, buty przystosowane do pracy na drabinie, rękawice ochronne, okulary do ochrony oczu. Winien on także zdjąć z rąk wszystkie zbędne przedmioty takie jak biżuteria itp.

·         Przygotować sprzęt - sprawne technicznie drabiny przenośne i materiały potrzebne podczas wykonywanej pracy - płyny do mycia szyb, płyny do mycia stolarki okiennej, szmaty, gąbki, skrobaki do usuwania twardych zanieczyszczeń itp.

·         Usunąć wszystkie zbędne przedmioty znajdujące się w miejscu pracy, zapewnić by podłoga wokół  stanowiska pracy była sucha i czysta.

·         Upewnić się czy rozpoczęcie pracy  nie spowoduje zagrożeń dla osób postronnych na  stanowisku pracy i w jego otoczeniu oraz zapoznać się z zadaniami na dzień bieżący.

·         Jeśli nie stwierdza się zagrożeń na danym stanowisku roboczym można przystąpić do wykonywania zadań.

 

3.              W CZASIE PRACY:

·         Ściśle stosować się do zaleceń: instrukcji bhp oraz poleceń i wskazówek  przełożonych.

·         Podczas wykonywania pracy koncentrować całą swoją uwagę wyłącznie na czynnościach wykonywanych. Pracować z szybkością odpowiadającą naturalnemu rytmowi pracy wykonując tylko prace zlecone przez bezpośredniego przełożonego.

·         Materiały używane podczas procesu pracy składować w taki sposób by nie stwarzały zagrożeń wypadkowych a narzędzia powinny być odkładane na ściśle wyznaczone miejsca.

·         Jeśli pracownik musi przebywać na parapecie okiennym winien zastosować odpowiedni zabezpieczenia  - pasy lub szelki bezpieczeństwa.

·         Jeśli w czasie pracy musi korzystać z drabiny, podestów, schodków musi pamiętać aby były one sprawne technicznie i były ustawiane zgodnie z przepisami.

·         Prace na wysokości należy wykonywać tak, by nie przeszkadzać pozostałym pracownikom. Jeśli istnieje potrzeba rozkręcania stolarki okiennej należy wykonywać to za pomocą sprawnych narzędzi, zachowując odpowiednią ostrożność.

·         W razie konieczności opuszczenia stanowiska pracy pracownik powinien sprawdzić, czy pozostawione narzędzia pracy nie stworzą zagrożeń dla innych pracowników.

·         W razie wątpliwości w zakresie wykonania zadania, pracownik powinien zwrócić się do przełożonego lub innych przeszkolonych fachowców o szczegółowe instrukcje. Pracę może podjąć ponownie po usunięciu wątpliwości.

 

Pracownikowi nie wolno:

·         stosować niebezpiecznych metod pracy, stwarzać zagrożenia dla siebie, czy otoczenia,

·         nie stosowania się do szczegółowych instrukcji i zaleceń przełożonych,

·         stosowania niewłaściwych metod pracy lub pracować bez nakazanych ochron osobistych,

·         korzystać z niesprawnych technicznie drabin, podestów, schodków,

·         wykorzystywać do pracy niewłaściwych, niesprawnych narzędzi: śrubokrętów, kluczy, do rozkręcania i skręcania stolarki okiennej,

·         wykonywać pracę podczas burzy, silnych wiatrów czy innych zagrożeniach,

·         wykonywać pracę na wysokości: na drabinie, podeście itp.  przy złym samopoczuciu. Należy zgłosić niedyspozycję przełożonemu, który zadecyduje o dalszym przebiegu pracy,

·         używania niewłaściwych płynów do mycia - rozpuszczalniki, benzyny itp.,

·         naprawiać urządzeń elektrycznych będących pod napięciem - jeśli pracownik nie ma do tego odpowiednich uprawnień lub dotykać przewodów elektrycznych będących pod napięciem,

·         oświetlać stanowiska pracy lampami przenośnymi o napięciu większym niż 24 V,

·         dopuszczać do pracy na swoim stanowisku pracy jakichkolwiek postronnych osób,

·         przeszkadzać innym w pracy lub  tarasować przejścia i dojścia do stanowiska pracy, sprzętu przeciwpożarowego  i wyłączników prądu elektrycznego,

·         pozostawiania po zakończonej pracy bałaganu, zużytych szmat, mokrych podłóg itp.

·         palenia i używania otwartego ognia podczas wykonywania pracy. Palić wolno tylko w miejscach do tego wyznaczonych i odpowiednio oznakowanych.

 

4.              PO ZAKOŃCZENIU PRACY:

·         dokładnie oczyścić stanowisko robocze, ułożyć narzędzia i przyrządy pomocnicze w miejscach na to przeznaczonych oraz oczyścić używane ochrony osobiste i odłożyć je na stałe miejsce ich przechowywania,

·         upewnić się czy pozostawione stanowisko i urządzenia nie stworzą żadnych zagrożeń dla otoczenia oraz przekazać informacje o stanie zaawansowania wykonywanych prac swojemu bezpośredniemu przełożonemu.  

 

Uwagi dodatkowe:

Pracownik myjący okna wewnątrz pomieszczeń winien:

-              zadbać o higienę osobistą  i schludny wygląd zewnętrzny,

-              w razie wątpliwości co do prawidłowości swoich działań, pracownik powinien zwrócić się o dodatkowe wskazówki do bezpośredniego przełożonego, czy służb fachowych.       

Wszystkie okoliczności mogące zagrozić bezpieczeństwu obsługującego bądź osobom postronnym zobowiązują pracownika  do meldowania  o nich przełożonym. W przypadku znalezienia się w bezpośrednim niebezpieczeństwie na skutek nieprzestrzegania przez zakład zasad bhp pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy z zachowaniem  prawa do wynagrodzenia, nie może jednak odmówić podjęcia innej równorzędnej pracy, gdy niezwłoczne usunięcie zagrożeń przy poprzednio wykonywanej pracy nie jest możliwe.

 

Data:                      Opracował:                                                                      Uzgodniono pod względem przepisów

                                                                                                                                         BHP i ochrony ppoż.

 

 

Zatwierdził:

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin