Delphi __ Kompendium __ Roz1.pdf

(1299 KB) Pobierz
Delphi :: Kompendium :: Roz...
Delphi :: Kompendium :: Rozdział 1 - 4programmers.net
http://4programmers.net/Delphi/Kompendium/Rozdzia%C5%82_1
Logowanie | Rejestracja | Forum | Pomoc | Reklama | Szukaj
Strona główna :: Delphi :: Kompendium
Rozdział 1
Edytuj Historia
Delphi
Artykuły
Kompendium
Gotowce
FAQ
.NET
Turbo Pascal
FAQ
PHP
FAQ
Java
FAQ
C/C++
Artykuły
FAQ
C#
Wprowadzenie
Assembler
FAQ
(X)HTML
CSS
JavaScript
Z pogranicza
Algorytmy
WIĘCEJ »
Podstawy Delphi
Rozdział ten stanowi wstęp do programowania. Jeżeli jesteś absolutnym laikiem w kwestii tworzenia
programów, powinieneś przeczytać poniższy fragment tekstu. Nie obawiaj się - postaram się poprowadzić Cię,
drogi Czytelniku, przez tę książkę krok po kroku, przechodząc w łatwy do zrozumienia sposób od spraw
najprostszych do skomplikowanych.
Spis treści
1 Czym jest programowanie?
2 Przegląd języków programowania
3 Czym jest Delphi?
3.1 Co należy umieć?
3.2 Historia Delphi
4 Proces instalacji
4.1 Korzystanie z polskich liter
5 Wygląd Delphi
5.1 Okno główne
5.1.1 Menu
5.1.2 Paleta komponentów
5.1.3 Paski narzędziowe
5.2 Projektant formularzy
5.3 Inspektor obiektów
5.3.1 Zakładka Properties
5.4 Drzewo obiektów
5.5 Edytor kodu
5.5.1 Diagramy
5.5.2 Okno komunikatów
6 Pierwszy projekt
6.1 Tworzenie projektu
6.2 Uruchamianie programu
6.3 Zamykanie projektu
6.4 Otwieranie projektu
7 Kompilacja projektu
8 Pliki projektu
9 Podsumowanie
Delphi
C/C++
Turbo Pascal
Assembler
PHP
Programy
Dokumentacja
Kursy
Komponenty
WIĘCEJ »
W tym rozdziale:
omówię podstawowe kwestie związane z programowaniem;
dowiesz się, czym jest Delphi;
poznasz budowę Delphi;
stworzysz swoją pierwszą aplikację.
Czym jest programowanie?
Zwykłemu, "szaremu" człowiekowi słowo "programowanie" kojarzy się z niezwykle trudną czynnością
projektowania programów komputerowych. W niektórych przypadkach tak jest rzeczywiście - jest to trudna
operacja, ale tylko dla ludzi, którzy nie mają dużej styczności z komputerami. Dużą rolę w procesie
programowania odgrywa język. Programowanie nie opiera się na jednym, uniwersalnym języku, który jest
zrozumiały dla każdego programisty - języków tych jest wiele, a żeby dobrze poznać większość z nich, należy
poświęcić wiele czasu na ich naukę.
Pisanie własnych programów opiera się na wprowadzaniu szeregu poleceń, dzięki którym uruchomiony
program wykona zaprogramowane czynności. Aby wszystko mogło zadziałać, polecenia te muszą stanowić
spójną całość. Najmniejszy nawet szczegół może zdecydować o tym, że program nie uruchomi się w ogóle lub
nie będzie działał zgodnie z naszymi oczekiwaniami.
Przy tej okazji warto, abyś zapamiętał jedną myśl: program zawsze działa dobrze! To, że nie działa zgodnie z
naszymi oczekiwaniami, jest winą samego projektanta.
Denerwując się i przeklinając Delphi, miej na uwadze, że to Ty popełniłeś błąd! W takiej sytuacji przeanalizuj
kod raz jeszcze w poszukiwaniu przyczyny Twojego niepowodzenia.
Przegląd języków programowania
Wiele lat temu programista nie miał dużego wyboru języków programowania. Wybierać można było między
językami mało efektownymi (jak np. BASIC), lecz w miarę prostymi w obsłudze, a językami bardzo
zaawansowanymi, lecz zarazem trudnymi do nauczenia się, jak np. Asembler. Kod pisany w Asemblerze jest
bardzo trudny do odczytania, lecz za jego pomocą programista może wykorzystywać dowolne instrukcje
procesora - daje to bardzo wiele możliwości. Zaletą tego języka programowania jest niezwykła szybkość;
programy w nim napisane działają wyjątkowo szybko, a rozmiar aplikacji wykonywalnej jest bardzo mały.
Rewolucję w programowaniu stanowiło pojawienie się języka C. Język ten, wraz z jego "młodszym bratem" -
językiem C++ - jest po dziś dzień najpopularniejszym językiem programowania. Programując w tym języku,
projektant ma dość duże pole manewru - język ten jest dość efektywny. Ma jednak pewną wadę - jest dość
skomplikowany (co prawda nie w takim stopniu, jak Asembler, ale jego nauka nie jest zalecana dla osób, które
w ogóle nie miały styczności z programowaniem).
1 z 9
2009-03-14 15:20
77983032.011.png 77983032.012.png 77983032.013.png 77983032.014.png 77983032.001.png 77983032.002.png 77983032.003.png
Delphi :: Kompendium :: Rozdział 1 - 4programmers.net
http://4programmers.net/Delphi/Kompendium/Rozdzia%C5%82_1
Drugim bardzo ważnym językiem programowania, który zdobył nie mniejszą popularność niż C++, jest język
Pascal. Stało się to za sprawą Andersa Hejlsberga, który w 1984 roku napisał pierwszą wersję Turbo Pascala.
Język ten charakteryzował się przede wszystkim prostotą połączoną z efektywnością pracy; programista
piszący w Pascalu mógł wykorzystywać dużą ilość poleceń, które usprawniały pracę, a szybko działający
kompilator sprawnie wskazywał popełniane przez projektanta błędy.
Copyright © 2000-2006 by Coyote Group 0.9.3-pre3
Czas generowania strony: 0.1884 sek. (zapytań SQL:
12)
Kod źródłowy to zwykły plik tekstowy zawierający polecenia języka, które są interpretowane
przez kompilator.
Kompilator to program, który analizuje kod źródłowy, sprawdza, czy nie zawiera on błędów,
oraz ewentualnie tworzy na jego podstawie aplikację wykonywalną.
Współczesne kompilatory są niezwykle zaawansowane i zawierają po kilka milionów wierszy kodu źródłowego -
wszystko po to, aby generowana aplikacja .exe była jak najbardziej efektywna.
Obecnie języki C/C++ i Pascal cieszą się największą popularnością na świecie. Nie tak dawno powstały nowe
języki - np. język PHP, w którym można tworzyć efektywne i dynamiczne strony WWW. Język PHP nie jest
językiem kompilowanym - oznacza to, że finalna wersja programu nie jest przekształcana w plik .exe. Plik
źródłowy (tzw. skrypt) jest umieszczany na serwerze; gdy użytkownik próbuje go odczytać, tzw. interpreter,
zainstalowany na serwerze analizuje plik i generuje kod HTML, zrozumiały dla przeglądarki internetowej.
Czym jest Delphi?
Można powiedzieć, że Delphi jest kontynuacją Turbo Pascala przeznaczoną dla środowiska Windows. W Delphi
wykorzystywany jest właśnie ów język Pascal, obecnie nazywany Object Pascalem. Należy jednak poczynić
pewne zastrzeżenie. Otóż może istnieć wiele kompilatorów jednego języka programowania - przykładowo w
języku C++ nie ograniczono się tylko do jednego kompilatora. Język pozostaje taki sam, ale narzędzie
generujące aplikację wykonywalną może być różne. Istnieje wiele kompilatorów C++ - począwszy od
darmowych, działających w systemie DOS (DJGPP), a skończywszy na potężnych, komercyjnych programach
przeznaczonych dla środowiska Windows, jak np. Microsoft Visual C++ czy Borland C++ Builder.
Przypadek Delphi jest inny - Delphi to jedynie środowisko do tworzenia aplikacji, w którym wykorzystywany
jest język Object Pascal; a zatem Delphi jest kompilatorem Pascala. Mówię o tym dlatego, że wielu
programistów pyta mnie, czy istnieją darmowe kompilatory Delphi. Odpowiedź jest jedna - nie! Gdy ktoś
zapyta Cię, w jakim języku programujesz, powinieneś odpowiedzieć, że korzystasz z języka Object Pascal.
Takie stwierdzenie jest prawidłowe, lecz obecnie przywykło się już mówić o "programowaniu w Delphi". Nawet
sam Borland " twórca Delphi " nazywa swój produkt językiem Delphi (ang. Delphi language ).
Jeśli zastanawiasz się nad wykorzystaniem Delphi jako środowiska tworzenia aplikacji, nie zawiedziesz się!
Delphi jest narzędziem typu RAD, czyli programem służącym do szybkiego tworzenia aplikacji. Projektowanie
w Delphi odbywa się w prosty, przyjemny sposób, ale prostota nie oznacza, że środowisko to nie daje dużych
możliwości - przekonasz się o tym, czytając niniejszą książkę.
Co należy umieć?
Właściwie nauka Delphi nie wymaga od początkującego programisty wielu umiejętności. Czytając tę książkę,
możesz być kompletnym laikiem w dziedzinie programowania - postaram się poprowadzić Cię, drogi
Czytelniku, przez proces nauki w sposób przyjemny i "bezbolesny".
Jedyne, co warto znać, to język angielski. Większość poleceń Delphi składa się ze słów angielskich - dzięki
temu ich przyswojenie i zapamiętanie nie powinno być trudne. Bo cóż dla osoby znającej angielski oznacza
polecenie CloseFile() ? - Oczywiście zamknięcie pliku! Z tego typu poleceniami możesz spotkać się podczas
nauki Delphi - zatem jeśli znasz angielski, nie powinieneś mieć z nimi problemów. Nazewnictwo funkcji jest
jedną z wielu zalet tego środowiska. W języku C/C++ postawiono nacisk na szybkość pisania kodu - wiele
funkcji opatrzonych jest skrótami, które na początku trudno zapamiętać. W Delphi jest inaczej - pomimo tego,
że nazwy poleceń są dłuższe, ich znaczenia łatwiej się domyśleć.
Historia Delphi
Pierwsza wersja Delphi, przeznaczona dla platformy Windows 3.1, pojawiła się na rynku w roku 1994. Był to
niewątpliwy przełom w dziedzinie tworzenia aplikacji. Użytkownicy otrzymali zaawansowane (jak na owe czasy)
środowisko, które było przede wszystkim szybkie i efektywne. To właśnie dzięki Delphi wylansowano określenie
RAD ( Rapid Application Development ), oznaczające błyskawiczne tworzenie aplikacji. Jak bardzo błyskawiczne
- Przekonasz się o tym w dalszej części książki, kiedy przejdziemy już do pisania własnych aplikacji.
Rok później firma Borland wydała kolejną wersję swojego produktu, tym razem przeznaczoną dla nowej,
32-bitowej platformy Windows 95.
W kolejnych wersjach Delphi wprowadzono wiele usprawnień i udoskonaleń. Niewątpliwie istotną zmianą w
Delphi 6 było przełamanie bariery dotyczącej platformy systemowej - od wersji 6 możliwe jest tworzenie
aplikacji działających także w systemie Linux.
Jakie zmiany czekają użytkowników wersji 7 ?- Można się tego dowiedzieć z czwartego rozdziału niniejszej
książki.
Proces instalacji
Proces instalacji Delphi jest nieco kłopotliwy - należy bowiem zarejestrować się na internetowej stronie firmy
Borland. Dotyczy to tylko wersji Trial, która działa jedynie przez 30 dni od daty instalacji. Borland Delphi 7
Studio Enterprise w wersji Trial możesz znaleźć na płycie CD-ROM dołączonej do tej książki lub na stronie
producenta: http://www.borland.pl.
Instalacja wymaga - jak już napisałem - rejestracji na stronie firmy Borland. Należy wypełnić ankietę i podać
poprawny adres e-mail, na który przesłany zostanie klucz rejestracyjny umożliwiający uruchomienie programu.
Klucz zawarty będzie w pliku przesłanym jako załącznik wiadomości e-mail - plik ten należy umieścić w
katalogu C:\Windows.
Po instalacji w menu Start powinien znajdować się skrót do programu Delphi, umożliwiający uruchomienie
aplikacji.
Korzystanie z polskich liter
Domyślnie Delphi nie umożliwia korzystania z polskich liter - jest to dość uciążliwe, jeżeli chcemy tworzyć
programy przeznaczone dla polskich odbiorców. Na szczęście problem ten można w dość prosty sposób
rozwiązać - wystarczy nieco zmodyfikować rejestr Windows.
2 z 9
2009-03-14 15:20
RSS | Forum | Pastebin |
Regulamin | Pomoc | Usuń
cookies | Prawa autorskie |
Kontakt | Reklama
77983032.004.png 77983032.005.png 77983032.006.png
Delphi :: Kompendium :: Rozdział 1 - 4programmers.net
http://4programmers.net/Delphi/Kompendium/Rozdzia%C5%82_1
Poniżej przedstawiłem czynności, których wykonanie umożliwi korzystanie z polskich liter w środowisku Delphi.
1.
Z menu Start wybierz pozycję Uruchom.
2.
W oknie Uruchom wpisz regedit - spowoduje to otwarcie Edytora Rejestru Windows.
3.
W Edytorze Rejestru odszukaj klucz HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Borland\Delphi\7.0\Editor
\Options .
4.
Z menu Edycja wybierz Nowy/Wartość ciągu .
5.
Po prawej stronie pojawi się nowa wartość - nadaj jej nazwę NoCtrlAltKeys .
6.
Kliknij dwukrotnie nazwę tej nowej wartości i wpisz w oknie cyfrę 1 .
Po dokonaniu tych czynności możesz zamknąć Edytor Rejestru i swobodnie korzystać z polskich liter.
Czynności przedstawione powyżej zatwierdzone zostaną dopiero po ponownym uruchomieniu
Delphi. Jeżeli ustawień w rejestrze dokonywałeś w trakcie pracy programu Delphi, zamknij
go i uruchom ponownie.
Wygląd Delphi
Na cały wygląd Delphi składa się kilka okien i kontrolek. Nieraz możesz spotkać się z określeniem zintegrowane
środowisko IDE. Parę najbliższych podpunktów zostało poświęconych omówieniu podstawowych elementów
IDE. Szczegóły IDE zostały omówione w rozdziale czwartym.
Na rysunku 1.1 przedstawiony jest wygląd Delphi zaraz po uruchomieniu programu. Jak widzisz, dostępne jest
wiele okien, przycisków i pasków menu, które mogą wywołać szok u osoby, która po raz pierwszy widzi Delphi.
Rysunek 1.1. Podstawowe elementy zintegrowanego środowiska Delphi 7
Okno główne
Okno główne przedstawione zostało na rysunku 1.2.
Rysunek 1.2. Okno główne Delphi
Jest to swoiste centrum dowodzenia - znajdują się w nim najważniejsze paski narzędziowe oraz typowe dla
aplikacji Windows paski menu.
Menu
Jak prawie każda aplikacja Windows, także Delphi posiada menu główne. W menu tym znajdują się
podstawowe opcje, jak otwarcie, zapis i zamknięcie projektu. Oprócz takich typowych opcji znajdują się tu
także polecenia związane wyłącznie z Delphi, czyli kompilacja projektu, narzędzia manipulowania nim i wiele
innych przycisków.
Paleta komponentów
Niezwykle ważną rzeczą w Delphi są komponenty , obsługiwane za pomocą palety komponentów .
Komponenty to elementy, dzięki którym termin RAD nabiera rzeczywistego znaczenia. Są to
"klocki", za pomocą których już w początkowej fazie projektu możemy stworzyć interfejs
aplikacji.
Komponenty są tym, co przyciągnęło do Delphi wielu programistów. Programowanie w Delphi nie opiera się
tylko na wpisywaniu poleceń - wykonując proste czynności, możemy w naszym programie umieścić przyciski,
kontrolki edycyjne, menu i inne typowe obiekty Windows. Wszystko to bez wprowadzania nawet jednego
wiersza kodu!
Paleta komponentów (rysunek 1.3) to okno podzielone na szereg zakładek, uporządkowanych tematycznie.
Zapewne wielu z tych komponentów nie będziesz nigdy używał, lecz podczas przedstawiania przykładowych
programów postaram się zaprezentować Ci zastosowanie większości z nich.
3 z 9
2009-03-14 15:20
77983032.007.png
Delphi :: Kompendium :: Rozdział 1 - 4programmers.net
http://4programmers.net/Delphi/Kompendium/Rozdzia%C5%82_1
Rysunek 1.3. Okno palety komponentów
Paski narzędziowe
W oknie głównym Delphi znajduje się sześć pasków narzędziowych (jeden pasek jest ukryty), które swobodnie
można przeciągać po ekranie (rysunek 1.4).
Rysunek 1.4. Wszystkie paski narzędziowe
Wszystkie dostępne na tych paskach przyciski są skrótami do poleceń zawartych w menu Delphi. Dzięki temu
łatwiej jest do nich dotrzeć - wystarczy jedno kliknięcie zamiast przedzierania się przez gąszcz pozycji menu.
Ze wszystkimi pozycjami w paskach skojarzone są podpowiedzi (ang. tooltips ). Wystarczy umieścić kursor
myszy nad ikoną, aby ujrzeć okienko z informacją o danej funkcji oraz przypisanym jej skrócie klawiaturowym.
Projektant może decydować o wyświetleniu konkretnych pasków narzędziowych oraz o "dymkach" podpowiedzi.
Wystarczy w tym celu wybrać z menu View pozycje Toolbars/Customize .
Projektant formularzy
Centralnie położone okno nazywane jest Projektantem formularzy . To szare okienko z nałożoną siatką jest w
rzeczywistości podglądem naszego programu. Taka jest zasada projektowania w Delphi: podczas pracy możemy
cały czas obserwować, jak nasza aplikacja będzie wyglądała podczas działania.
Po uruchomieniu aplikacji z Projektanta formularzy zniknie siateczka, która znajduje się tam
tylko po to, aby ułatwić ustalanie położenia komponentów.
W dalszej części tej książki okno Projektanta formularzy będę nazywał po prostu formularzem , lub - jak to się
zwykło mówić potocznie - formą .
Inspektor obiektów
Inspektor obiektów został przedstawiony na rysunku 1.5.
Rysunek 1.5. Inspektor obiektów
Główny człon Inspektora obiektów stanowi lista rozwijalna - jest to lista wszystkich obiektów (komponentów)
umieszczonych w obszarze formularza. Po wybraniu elementu z tej listy w oknie Inspektora obiektów pojawią
się różne pozycje, określające zachowanie oraz wygląd danego komponentu lub nawet całego formularza!
Inspektor obiektów dzieli się na dwie zakładki - Properties (ang. właściwości) oraz Events (ang. zdarzenia).
Zakładka Properties
Po lewej stronie zakładki Properties znajdują się nazwy tzw. właściwości, którym sami możemy nadać wartość,
wpisując ją po prawej stronie.
4 z 9
2009-03-14 15:20
77983032.008.png
Delphi :: Kompendium :: Rozdział 1 - 4programmers.net
http://4programmers.net/Delphi/Kompendium/Rozdzia%C5%82_1
Właściwość określa sposób zachowania się oraz wyglądu komponentu. Przykładowo
właściwość Color określa kolor danego obiektu.
Przeprowadźmy małe ćwiczenie. Na rysunku 1.5 przedstawiony jest Inspektor obiektów, a na nim została
zaznaczona właściwość Caption . Zaznaczenie danej właściwości odbywa się poprzez umieszczenie kursora
myszy nad nazwą oraz pojedyncze kliknięcie. Wówczas pole nazwy danej właściwości zmieni wygląd na
"wklęsły", natomiast prawa część właściwości stanie się aktywna. Zamiast standardowego napisu Form1 wpisz
w tym miejscu Moja pierwsza aplikacja . Zwróć uwagę, że zmiana wartości zostaje odzwierciedlona także w
wyglądzie formularza - napis na pasku tytułowym formularza zmienił się zgodnie z tym, co wpisaliśmy w
Inspektorze obiektów (rysunek 1.6)!
Rysunek 1.6. Napis na pasku tytułowym formularza
W tym momencie poznałeś znaczenie jednej właściwości - Caption . Od tej pory będziesz już wiedział, że ta
właściwość określa tytuł danej kontrolki.
Zakładka Events
~~~~~~~~~~~~
Zdarzenia to całkiem inna sprawa. Po zaznaczeniu tej zakładki również w Inspektorze obiektów pojawi się lista
pól - te pola to zdarzenia.
Zdarzenia określają sposób reakcji poszczególnych komponentów na zaistniałe warunki
(kliknięcie danego obiektu, poruszanie kursorem myszy).
Zdarzeniami zajmiemy się w dalszej części tej książki, gdyż wymagają one wpisywania kodu źródłowego, a nie
chcę, abyś teraz zawracał sobie tym głowę.
Drzewo obiektów
Angielska nazwa Drzewa obiektów to Object TreeView . Okno to przedstawione jest na rysunku 1.7, a na stałe
wpisało się w "krajobraz" Delphi dopiero w wersji 6.
Rysunek 1.7. Drzewo obiektów
Drzewo obiektów pozwala na szybkie przełączanie się między obiektami znajdującymi się w formularzu. Obiekty
te przedstawione są w formie graficznej - po ich zaznaczeniu w Inspektorze obiektów pojawiają się zdarzenia i
właściwości danej pozycji.
Dla mnie okno drzewa obiektów jest nieprzydatne i zazwyczaj je wyłączam. Zamiast tego rozciągam Inspektora
obiektów na całą wysokość okna, tak aby lista wszystkich właściwości widoczna była bez konieczności
przewijania okna.
Ukrycie drzewa obiektów jest możliwe poprzez zamknięcie tego okna w taki sposób, w jaki
zamyka się każde okno systemu Windows. Możliwe jest także kliknięcie prawym przyciskiem
myszy w obszarze tego okna i wybranie pozycji Hide .
Edytor kodu
Z menu View wybierz Toggle Form/Unit . Dzięki temu poleceniu można przełączać się między projektantem
formularzy a Edytorem kodu (rysunek 1.8).
5 z 9
2009-03-14 15:20
77983032.009.png 77983032.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin