O Schronieniu - Poznań 1982.pdf

(95 KB) Pobierz
O Schronieniu - Poznań 1982
O Schronieniu - PoznaŃ 1982
Strona 1 z 8
Przed przyjęciem Schronienia chciałbym wam trochę powiedzieć o tym, co to właściwie
jest. Praktyka, którą robimy powinna uczynić z nas ludzi bardziej szczęśliwych, bardziej
zdrowych, po prostu lepiej funkcjonujących. Do tego nie wystarczy nam tylko wiele
błogosławieństw i dobrej energii, ale potrzebujemy takŜe jasnego zrozumienia tego, co
właściwie robimy. JeŜeli rzeczy, które robimy naprawdę pomagają w Ŝyciu, musimy
naprawdę wiedzieć jakie jest ich znaczenie.
Pierwszą rzeczą na jaką chciałbym Ŝebyście zwrócili uwagę to fakt, Ŝe właściwie
przyjmujemy schronienie cały czas. Jecie to czy owo myśląc, Ŝe przyniesie wam to
zdrowie, podróŜujecie tu i tam myśląc: "teraz będzie mi dobrze", pobieracie się z tą czy
inną osobą, myśląc, Ŝe będzie was dobrze traktować całe Ŝycie.
To prawda, Ŝe wiele rzeczy w świecie moŜe przynieść szczęście, to prawda, Ŝe mamy
wiele momentów pełnych radości, ale jest jedna rzecz wspólna wszystkim zwykłym
radościom i przyjemnościom, których doświadczamy: to jest fakt, Ŝe one nie są trwałe, Ŝe
nie mogą pozostać. Jeśli pojawiły się dlatego, Ŝe złoŜyły się pewne okoliczności, to będą
musiały się rozpaść. JeŜeli zrodziły się z czegoś tak jak np. nasze ciało , to będą musiały
umrzeć. JeŜeli pojawiły się tak, Ŝe zostały w jakiś sposób zgromadzone tak jak np.
pieniądze, to będą musiały się z czasem rozproszyć. Jest bardzo wiele rzeczy, które
mogą nam przynieść szczęście i radość w tym Ŝyciu, ale jedno jest pewne - jeŜeli skądś
przychodzą, będą musiały odejść. I mimo, Ŝe mogą na krótki czas w niektórych
momentach przynieść nam szczęście i radość w Ŝaden sposób nie mogą pozostać, w
Ŝaden sposób nie mogą być trwałym schronieniem czy jakąś podporą dla nas. Co
moŜemy znaleźć takiego, co będzie nam naprawdę pomagać we wszystkich czasach i
miejscach? Co nie moŜe umrzeć, zniknąć ani rozpaść się? JeŜeli się rozglądniemy za
czymś takim, to stwierdzimy, Ŝe bardzo trudno jest coś takiego znaleźć. Nikt z nas nie
moŜe znaleźć takiej rzeczy, takiego przedmiotu, o którym mógłby powiedzieć: "ta rzecz
będzie trwałą, ta rzecz pozostanie". Z drugiej strony moŜemy znaleźć coś o czym wiemy,
Ŝe nie umrze, nie zniknie. Jest to otwarta przejrzystość naszego własnego umysłu. W
gruncie rzeczy widzimy, Ŝe wszystkie rzeczy których doświadczymy przychodzą i
odchodzą w naszym umyśle. Wówczas obserwator i ten kto doświadcza tego
wszystkiego i miejsce gdzie się to wszystko dzieje, rozpuszczają się. Będąc otwartością
naszego własnego umysłu - nie zostało to w Ŝaden sposób zrobione ani stworzone, nie
zostało zrodzone, w ten sposób nie mogło umrzeć, zniknąć, ani rozpaść się.
Budda mówi nam bardzo prosto: ta otwarta , przejrzysta przestrzeŃ - natura umysłu
jest jedynym schronieniem, które istnieje. Jest jedynym miejscem, które posiada
absolutne istnienie. I wspaniała rzecz o jakiej nam mówi to to, Ŝe jest to coś co jest nam
bliŜsze niŜ nasza własna skóra. Ŝe w rzeczywistości jest to prawdziwa, nieumierająca
natura naszego umysłu. Powinniśmy jednak mieć jakieś pojęcie o tym umyśle,
spróbować spojrzeć w niego. Co widzimy kiedy w niego spoglądamy?
Najpierw widzimy otwartość, pewien rodzaj przestrzeni, niektórzy nazywają to nie-
umysłem. Jednak nie ma tu róŜnicy. JeŜeli nazywamy to umysłem, to powstaje problem,
Ŝe nie moŜemy tego znaleźć. Jeśli nazwie się to nie-umysłem, to kto tego wszystkiego
doświadcza?
Jakbyśmy tego nie nazwali, pierwszą rzeczą jaką spostrzegamy, jaką zauwaŜamy to
otwartość, przestrzeń, potencjalność.
Następną rzeczą jakiej doświadczamy to, Ŝe ta otwartość jest promieniująca i posiada
zdolność widzenia i rozumienia, Ŝe poza naszymi myślami i uczuciami nie ma jakiejś
czarnej dziury, w której wszystko się rozpuszcza i znika, czy jakiejś białej mgły, która
pochłania wszystko - ale, Ŝe naprawdę doświadcza się bardzo wyraźnie promieniującej
2009-09-12
198433938.002.png
O Schronieniu - PoznaŃ 1982
Strona 2 z 8
przestrzeni. To jest coś, co samo w sobie nie jest Ŝadną rzeczą, ale co jest zdolne
rozumieć i widzieć róŜne rzeczy. I w końcu pojawia się trzecia rzecz, to jest to, Ŝe nie
istnieje absolutnie Ŝadne ograniczenie tej otwartości przestrzeni. W świecie gdzie
zachodzi tak wiele wydarzeń, które są trudne do zrozumienia, wielu ludzi próbuje ten
niezrozumiały świat w jakiś sposób ustalić, uczynić go bardziej zrozumiałym przez
stworzenie ograniczeń wewnątrz samego siebie. Mają zrobione bardzo dobre róŜne
astronomiczne tablice i potem mogą powiedzieć: jestem tego rodzaju albo tamtego,
uwaŜają, Ŝe są czymś więcej jednego rodzaju albo czymś mniej drugiego rodzaju. Jest to
jednak iluzja!
Oczywiście, to zdarza się w naszym umyśle, istnieją pewne tendencje, które zostały
nagromadzone poprzez niezliczone Ŝywoty. Ale tak naprawdę, gdzie jest jakieś
absolutne ograniczenie tego umysłu? Gdzie jest miejsce, w którym moglibyśmy
powiedzieć: nie mogę juŜ pomyśleć czegoś tam więcej, nie mogę doświadczyć czegoś
więcej, nie mogę odczuć czegoś więcej?
Zawsze kiedy próbujemy pokonać jakieś tam ograniczenie w naszym umyśle, które sobie
stworzyliśmy, okazuje się, Ŝe ono usuwa i widzimy więcej. Jest to więc ostateczna
natura, najwyŜsze schronienie jakie istnieje - o t w a r t a , p r o m i e n i u j Ą c a, n i
e o g r a n i cz o n a p r z e s t r z e Ń u m y s ł u. To co nazywa się s t a n e m B u d
d y, jedyna rzecz, która nie moŜe umrzeć, ani zniknąć. Powinniśmy wiedzieć, Ŝe ten stan
jest czymś całkowitym. Jest to doświadczenie w absolutnie kaŜdym aspekcie naszego
istnienia, naszej jaźni. Wszystkie stany, wszystkie rzeczy są całkowicie przekształcone.
Kiedy zdamy sobie sprawę, Ŝe wszystkie nasze myśli są tą przestrzenią, powodujemy, Ŝe
wszystkie obawy i strachy znikają. Co naprawdę moŜe zaszkodzić pustce?
Kiedy identyfikujemy się z naszymi ciałami, mamy róŜne problemy ze starością, chorobą,
śmiercią. Ludzie, którzy identyfikują się ze swoimi myślami mają pomieszanie powstające
z myśli, które przychodzą i odchodzą. Ci, którzy naprawdę potrafią się identyfikować z
przestrzenią umysłu, stają się całkowicie nieustraszeni i czują się dobrze w kaŜdej
sytuacji.
Wy Polacy musicie coś o tym wiedzieć po ostatnich kilku miesiącach z manewrami w
całym waszym kraju i na około, jestem z was naprawdę dumny.
Ale to, Ŝe nasz umysł jest przestrzenią nie jest jedynym co doświadczamy, takŜe
doświadczenie przejrzystości umysłu jest czymś totalnym. Kiedy czujemy się
nieustraszeni poniewaŜ nic nie moŜe zaszkodzić naszej prawdziwej naturze stajemy się
zdolni do zrozumienia jak naprawdę fantastyczne są wszystkie rzeczy, które zdarzają się
w naszym umyśle. Kiedy wykraczamy poza nadzieje i strach dlatego poniewaŜ
rozumiemy, Ŝe naprawdę nic nie moŜe nam zaszkodzić, wówczas powstają wewnątrz
nas naprawdę jakieś bardzo dobre cechy, np. niekończąca się radość z mnogościami
wszystkiego co powstaje w naszym umyśle. Nagle stajemy się zdolni do zrozumienia, Ŝe
w rzeczywistości wszystko do czego dąŜymy, co dzieje się w naszym umyśle jest wolną
grą umysłu i niezaleŜnie od tego, jakiego doświadczamy uczucia albo stanu, uwaŜamy,
Ŝe jest bardzo bogaty i waŜny po prostu dlatego poniewaŜ się dzieje, ma miejsce.
Uświadomienie sobie trzeciego aspektu umysłu, jego nieograniczonej natury powoduje
wielką miłość. Stajemy się coraz bardziej zdolni do zobaczenia, Ŝe rzeczy, które nas
oddzielają, np. nasze ciała czy myśli są po prostu rzeczami, które pojawiają się i znikają,
przychodzą i odchodzą cały czas.
Otwartość, która czyni to wszystko moŜliwym i przejrzystość, która moŜe wiedzieć i
rozumieć, to wszystko jest czymś co zawsze było, co zawsze istniało - jest naszą
2009-09-12
198433938.003.png
O Schronieniu - PoznaŃ 1982
Strona 3 z 8
prawdziwą naturą. I w ten sposób poprzez nas samych przestajemy czynić tak wiele
rozróŜnień pomiędzy nami i uczucie wielkiego współczucia, uczucia nierozdzielania
szczęścia dla siebie i pragnienia szczęścia dla innych pojawiają się zupełnie naturalnie,
same z siebie. To wszystko o czym mówiłem przed chwilą, otwarta przejrzysta,
nieograniczona natura umysłu i nieustraszona radość, aktywność i współczucie, które z
tego powstają są tym co nazywamy stanem Buddy, jest prawdziwą naturą wszystkich
istot - najwyŜszym Schronieniem. Jest to jedyna rzecz, która nigdy ni moŜe zniknąć i nie
moŜemy jej stracić, która zawsze istniała, istnieje i zawsze będzie istnieć, niezaleŜnie od
tego czy czynimy jakieś wysiłki Ŝeby to zrozumieć czy nie - to stan radości i doskonałości,
który jest poza wszystkim. Nie ma Ŝadnego wyraźniejszego celu od tego. Nawet
najpiękniejszy obraz odbijający się w lustrze. który zawsze tak czy owak będzie musiał
zniknąć nie moŜe być porównany do promieniującej, jaśniejącej natury samego lustra.
Nawet najbardziej doskonała rzecz, którą moŜemy stworzyć w naszym umyśle jest czymś
mniej niŜ sama promieniująca natura umysłu. To jest właśnie zaufanie, które musimy
posiadać. JeŜeli nie będziemy o tym wiedzieć, nie będziemy podejmować Ŝadnych
wysiłków. To co jest waŜne mówi Budda, to naprawdę zrozumieć, Ŝe ta doskonałość jest
naszą prawdziwą naturą. Im bardziej będziemy sobie uświadamiać, tym więcej będziemy
pracować nad tym, Ŝeby do tego dojść.
W jaki sposób widzimy tę doskonałość?
Kiedy obserwujemy nasz umysł, widzimy jaki jest dzisiaj przywiązany do naszych
zmysłów; słyszymy, czujemy, wąchamy, doświadczamy zewnętrznych rzeczy. Nasz
umysł nie jest przyzwyczajony do doświadczania swojego własnego stanu. W taki sam
sposób, jak wtedy kiedy posiadamy twarz, ale potrzebujemy lustra, Ŝeby tę twarz
zobaczyć, w taki sam sposób wszyscy posiadamy naturę Buddy. Potrzebujemy jednak
jakiegoś sposobu, Ŝeby móc to zobaczyć. Jako przykład weźmiemy pierwszego, który
nam to pokazał w naszych historycznych czasach. Ten, którego powodem narodzin było
pragnienie przynoszenia bezpośredniego poŜytku wszystkim istotom i którego ciało,
mowa i umysł posiadają wszystkie szczególne właściwości. Przykładem oświecenia,
którym moŜemy się posłuŜyć jest nasz historyczny Budda, Siakjamuni Gautama. Bardzo
waŜnym jest zdać sobie sprawę, Ŝe nie przyjmujemy schronienia w człowieku, który
nauczał 2500 lat temu, ale w Ŝyjącej, promieniującej naturze całego Ŝycia, która istnieje
zawsze we wszystkich miejscach i czasach. Nie roŜni się niczym od przestrzeni
gdziekolwiek byśmy o tym nie pomyśleli, zawsze się tam spontanicznie pojawia,
niezaleŜnie od tego, czy o tym myślimy, czy nie. Jednak jeŜeli będziemy o tym myśleć i
będziemy próbować otworzyć się ku temu, to zaczniemy tego doświadczać. Powinniśmy
spróbować zrozumieć, Ŝe ten cel naprawdę istnieje. Wiara moŜe być wystarczająca, Ŝeby
nam pomóc, potrzebujemy jednak zrozumienia i mądrości, aby móc pomagać innym.
Musimy naprawdę wiedzieć, spróbować rozwinąć wszystkie aspekty naszego umysłu,
połączyć je, Ŝeby wszystko szło pomyślnie. Jednak sam cel nie jest jeszcze w
rzeczywistości czymś wystarczającym. Mieć jakieś przyjemne miejsce, do którego się
pójdzie to jeszcze nie wszystko, potrzebujemy zdolności, moŜliwości, Ŝeby tam pójść.
Rozmowa o jedzeniu nie przyniesie nam zadowolenia, ale otrzymane jedzenie - tak. Aby
oświecenie nie pozostało w nas tylko jakąś sprawa intelektualną, ale aby stało się
totalnością wewnątrz nas, czymś co staje się nami - Budda dał drugi poziom nauk, który
jest naszym drugim schronieniem - Dharmą, inaczej mówiąc drogą.
Dharma jest niewiarygodnie wielka. Kiedy Budda dawał swoje nauki w Indiach było wielu
bardzo inteligentnych, bardzo wykształconych ludzi, naprawdę jasnych, przejrzystych
umysłów. Miał 45 lat na to, Ŝeby przekazać nauki, jego ostatnie słowa przed śmiercią
brzmiały: "nie pozostawiłem w mojej ręce ani jednej rzeczy, wszelkie rozmaite instrukcje i
nauki, które mogą się wam przydać juŜ zostały wam przekazane". Czym są te nauki?
Osiemdziesiąt cztery tysiące nauk. UmoŜliwiają nam pracowanie i przekształcanie
2009-09-12
198433938.004.png
O Schronieniu - PoznaŃ 1982
Strona 4 z 8
wszelkiego rodzaju pomieszań, przeszkadzających uczuć w naszym umyśle. Są
niezliczone rodzaje roŜnych instrukcji, które nam pomagają, umoŜliwiają nam pracę z
naszym umysłem, zmianę naszego umysłu, uzyskanie wolności. Zawarte w 108
księgach, ale nie powinniśmy się tym przejmować, Ŝe jest tam tak wiele informacji.
Naprawdę potrzebujemy wiedzieć jedno, Ŝeby móc z nich korzystać, musimy zobaczyć,
Ŝe naprawdę chodzi o dwie rzeczy: o cel i drogę, o coś absolutnego i coś względnego.
Powinniście znać cel tak dobrze jak tylko moŜecie. Jeśli chodzi o drogę, to nie jest
waŜne, Ŝebyście wiedzieli wszystkie rzeczy z tym związane. Ktoś z was będzie bardziej
zainteresowany jedną rzeczą, ktoś inny drugą. Wówczas jeŜeli coś wam nie odpowiada,
nie odpowiada waszej sytuacji nie myślcie wtedy jak róŜne są istoty i nie próbujcie
pomyśleć, Ŝe gdzieś tam jest ktoś kto moŜe uŜyć akurat tych nauk, ale, Ŝe jest to jakaś
dziwna nauka. Mówi się, Ŝe moŜe zaistnieć aŜ 84 tysiące róŜnego rodzaju pomieszań
róŜnych neuroz i celem tych nauk są właśnie róŜne neurozy. Celem jest sprowadzenie
naszego umysłu z powrotem do jego oryginalnej, prawdziwej natury. Proszę was,
patrzcie na Dharmę w taki oto sposób: kiedy dostajecie instrukcję myślcie sobie: to jest
poŜyteczny materiał do pracy albo dla mnie albo dla innych istot. Próbujcie tak jak moi
przyjaciele buddyści na Diamentowej Drodze działać na trzech moŜliwych poziomach
jednocześnie. Zewnętrznie starajcie się tak dobrze jak tylko potraficie unikać wszystkich
rzeczy, które mogą przynosić kłopoty. Oczywiście uczucia i roŜne pomieszania są bardzo
silne. Wewnętrznie, starajcie się widzieć wszystkie istoty podobnymi do siebie, szukające
szczęścia, unikające cierpienia. Starajcie się widzieć, Ŝe z powodu niewiedzy powodują
bardzo wiele kłopotów sobie i innym. Starajcie się widzieć, Ŝe jeŜeli źle się zachowują to
naprawdę dlatego, Ŝe po prostu jest im źle, są w trudnym połoŜeniu, później będą
musiały z tego powodu doświadczać bardzo wiele cierpienia. Odczuwajcie dla nich
współczucie.
To nie znaczy nie nauczać ich, Ŝe czynią źle, Ŝe się mylą, ale oznacza nie uczyć ich
złości, unikać tego co przynosi więcej kłopotów nam i innym. Współczucie moŜe stać się
tak silne, Ŝe wszystkie zaciemnienia uniemoŜliwiające nam zobaczenie tego, Ŝe
naprawdę nie ma między nami Ŝadnych róŜnic - znika. MoŜe pojawić się naprawdę
bardzo silne uczucie radości i miłości. Pamiętajcie zawsze, Ŝe uczucie samo w sobie jest
rzeczą niebezpieczną. W tym świecie zdarzało się wiele strasznych rzeczy z powodu
ludzi, którzy mieli w sobie zbyt wiele uczuć i zbyt mało zrozumienia. Widzicie róŜnego
rodzaju represje spowodowane racjami politycznymi, albo religijnymi we wszystkich
czasach. Właśnie dlatego potrzebujemy mądrości, która moŜe to wszystko zrównowaŜyć.
Musimy zobaczyć, Ŝe zrozumienie Buddy nie jest dodawaniem czegoś do naszego
umysłu albo ujmowaniem czegoś. To nie jest tak, Ŝe jak wtedy, kiedy chodzi się do szkoły
i po prostu "pakuje" się do głowy coś nowego. Chodzi o to, aŜeby usunąć wszystkie
ekstremalne stany umysłu po to by oryginalna jego natura mogła się pokazać. Jest to
stan, w którym umysł nie potrzebuje się niczego obawiać, ani odczuwać Ŝadnej nadziei.
JeŜeli nic się nie zdarza to jest to przestrzeń umysłu, nie jest to jakaś czarna dziura,
której trzeba się bać. Natomiast jeŜeli coś się zdarza, nie jest to niebezpieczna,
ograniczająca sytuacja, ale wolna gra umysłu. Fakt, Ŝe oba te czynniki mogą być obecne
jest całkowicie nieograniczoną naturą umysłu. To mądrość, która wykracza całkowicie
poza dualizm dobra i zła, nihilizmu i eternalizmu, widzenie wszystkich tych pojęć jako
wolnej gry umysłu, jako emanacji i radosnej natury umysłu, bez odczuwania nadziei na
coś czy obawiania się czegoś, spoczywamy w tym, co po prostu się pojawia. To jest
właśnie mądrość, którą powinniście posiadać i to jest to co otrzymujemy. Zewnętrznie
starajcie się unikać szkodzenia innym tak jak tylko potraficie, wewnętrznie odpręŜcie się,
wykroczcie poza nadzieje, obawy i spróbujcie zobaczyć, Ŝe wszystkie istoty są takie jak
wy i wówczas pojawi się wielkie współczucie. Chciałbym Ŝebyście zrobili więcej, Ŝebyście
pracowali na trzecim poziomie. Musicie pracować ze swoimi poglądami, z waszym
sposobem widzenia rzeczy. Spróbujcie sobie zdać sprawę z tego, Ŝe sposób w jaki
widzicie świat nie jest identyczny z tym światem. Jednego dnia wszystko jest bardzo miłe,
2009-09-12
198433938.005.png
O Schronieniu - PoznaŃ 1982
Strona 5 z 8
a innego dnia wszystko jest straszne.
Tak naprawdę świat się nie zmienia. Co się zmienia? Właśnie my się zmieniliśmy.
Bardzo waŜne jest Ŝeby wiedzieć, Ŝe to co doświadczamy to nie jest to, co naprawdę
istnieje. Wszyscy ci, którzy wykroczyli poza swoje własne ego, poza ograniczenia
swojego umysłu, stwierdzili, Ŝe naprawdę wszystko jest doskonałe, Ŝe kaŜda istota jest
naprawdę Buddą. Przedtem nie zdawali sobie z tego sprawy. Wszystko wokół nas jest
naprawdę wolną grą fantastycznych, nieograniczonych moŜliwości, umysłu
doświadczającego swoją własną doskonałość. Kiedy załoŜymy dług ą maskę na siebie
nasza twarz się wydłuŜa. W końcu spróbujcie zdjąć te wszystkie maski, Ŝeby nie było
Ŝadnej maski do zdjęcia - wtedy stanie się to nami. Mimo, Ŝe nie moŜemy do końca zdać
sobie z tego sprawy, w pełni tego zrozumieć, przekazuję wam wewnętrznie, w najbardziej
tajemny sposób, Ŝe najwaŜniejszą rzeczą w całej waszej praktyce jest: próbujcie widzieć
wszystkie rzeczy na tak wysokim poziomie jak tylko potraficie, tak czyste jak tylko jest to
moŜliwe. Rozwiązuje to wszystkie problemy. Poprzez zobaczenie czystości wszystkiego
jako promieniujące, cięŜkie, przeszkadzające uczucia znikają, rozpadają się. Nasze
nawyki myślowe, które krępowały nasz umysł po prostu juŜ nie mają się czego trzymać i
rozpraszają się. Posiadanie czystego widzenia wszystkiego jest posiadaniem tej
doskonałości i to naprawdę sprowokuje moment, , kiedy ten który medytuje, Budda na
którego się medytuje i sam proces medytacji - przedmiot, podmiot i czynność - te trzy
naprawdę się wymieszają, staną się jednością. Wszystko co dotąd było w umyśle takie
porozrzucane i rozproszone łączy się w jedno i pozostaje nieograniczone przez
przestrzeń i czas. Naprawdę starajcie się doświadczać wszystkiego niezaleŜnie os tego
czy będzie to radość, czy nie.
Wszystko co jest męskie spróbujcie widzieć jako radość i energię, a wszystko to co
Ŝeńskie jako wielka mądrość i inspirację. To co jest naokoło będziecie widzieć jako
czyste, promieniujące i posiadające nieograniczone moŜliwości. Starajcie się
doświadczać myśli jako czegoś fantastycznego po prostu dlatego Ŝe się wydarzają. Nie
myślcie: "to jest inteligentna myśl" albo "to jest zła myśl", ale myślcie sobie "jakie to
fantastyczne myśli mogą pojawiać się w moim umyśle". To samo z odczuwaniem
przywiązania do tych myśli, dlatego, Ŝe wszystko co się pojawi musi na pewno zniknąć.
Starajcie się słyszeć dźwięki jako mantrę, jako wibrację i poprzez czynienie tego
wszystkie przeszkody, wszystkie rzeczy, które przeszkadzają w naszym umyśle
naprawdę znikają. Spróbujcie to zrobić tak dobrze jak tylko potraficie.
Są to dwa pierwsze aspekty umysłu, w których szukamy schronienia. Cel, który jest
oświeceniem, a takŜe prawdą i droga, która jest oświeceniem, instrukcją, pokazuje nam
cel i prowadzi nas do niego. Jest jeszcze trzecia rzecz, której potrzebujemy. Nawet jeŜeli
posiadamy przed sobą jakiś ładny cel i dobrą drogę, która nas do niego prowadzi to
potrzebujemy teŜ kilku przyjaciół, którzy nam na tej drodze pomagają.
Przyjaciele dzielą się na dwie grupy: pierwsza, to bardzo oświeceni nauczyciele jak ten,
którego mamy zaszczyt gościć dzisiaj, ci którzy są naprawdę doskonałymi nauczycielami,
są czymś wyjątkowym i mogą w pełni pracować dla innych poniewaŜ nie potrzebują
niczego da siebie. WaŜni są teŜ zwykli ludzie tacy jak ja i przypuszczalnie większość z
was, dlatego, Ŝe posiadamy takŜe dla siebie samych znaczenie poprzez to, Ŝe jesteśmy
dla siebie przyjaciółmi i razem pracujemy tak jak to teraz ma miejsce, będąc dla siebie
wzajemnie przykładami. Naprawdę moŜemy wówczas dać naszemu Ŝyciu sens. MoŜemy
sobie pomóc w tym, Ŝeby nie spędzić 70 lat Ŝycia na gromadzeniu rzeczy, których nie
będziemy mogli zabrać kiedy umrzemy, ale w znalezieniu rzeczy, które nie umrą i nie
znikną - prawdziwej natury naszego umysłu. śadna pomoc nie jest cenniejsza od tej
pomocy. Macie naprawdę powody Ŝeby być wdzięcznymi małej grupie Polaków, którzy
wam pomogli w tym, którzy naprawdę wykonali dobrą pracę. To są trzy rzeczy w których
2009-09-12
198433938.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin