Sutra Diamentowa.pdf

(81 KB) Pobierz
Sutra Diamentowa
Sutra Diamentowa
Strona 1 z 10
WADśRACZEDDIKA PRADśNIA PARAMITA
DIAMENT DOSKONAŁEJ MĄDROŚCI
TUN LI TUN LI MAHA TUNLI TUN TUN LI ! SWA HA !
Tak słyszałem:
Budda przebywał w Srawasti, w lasku DŜoty, w ogrodzie Anathapindiki, wraz z wielkim
zgromadzeniem ponad tysiąc dwustu pięćdziesięciu mnichów. Dnia pewnego w czas
posiłku, czczony przez świat ubrał się wziął miskę i wszedł do wielkiego miasta Srawasti
Ŝebrać poŜywienia. Chodził od drzwi do drzwi a potem powrócił, spoŜył posiłek, odłoŜył
szatę, miskę, umył stopy, przygotował swe miejsce i usiadł.
A był wśród zgromadzenia starszy Subhuti, powstał ze swego miejsca, odkrył prawe
ramię, ukląkł na prawym kolanie, z szacunkiem wzniósł złączone dłonie i rzekł do Buddy :
O czczony przez świat, jak cudownie, Ŝe Tathagata pamięta o wszystkich Bodhisattwach
Mahasattwach prowadząc i pouczając ich! O czczony przez świat, jeśli męŜczyzna lub
kobieta wielkiej cnoty poszukują Doskonałego Zupełnego Oświecenia, to co czynić
muszą i jak mają kontrolować swe myśli?
Budda rzekł : Dobrze, dobrze Subhuti, tak właśnie jest jak rzekłeś Tathagata pamięta o
wszystkich Bodhisattwach - Mahasattwach, prowadzi ich i poucza. Teraz słuchaj i bierz
me słowa do serca : Ogłoszę ci co męŜczyzna i kobieta wielkiej cnoty szukający
Doskonałego Zupełnego Oświecenia mają czynić, jak kontrolować myśli.
O Czczony przez świat, z radością słucham, powiedział Subhuti.
Rzekł Budda : O Subhuti, wszyscy Bodhisattwowie Mahasattwowie powinni ćwiczyć swe
myśli tak oto : Wszystkie jakiekolwiek Ŝywe istoty, porodzone z jaja, narodzone z łona,
narodzone z wilgoci, cudownie narodzone, w formie i bez formy, myślące i niemyślące,
oraz ani myślące ani niemyślące, wszystkie je wiodę do Wyzwolenia Nirwany. A jednak
choć niezmierzona, nieprzeliczona, bezgraniczna liczba istot jest wyzwalana, naprawdę
Ŝadna istota wyzwolona nie została. A dlaczego? Bowiem Subhuti, jeśli Bodhisattwa
hołubi fałszywe pojęcia jaźni, istoty, duszy i osoby, nie jest prawdziwym Bodhisattwą.
Ponadto Subhuti, w tej praktyce dawania Bodhisattwa jest nie związany z czymkolwiek.
Praktykując dawanie bez względu na wygląd, bez względu na dźwięki, zapachy, smaki,
dotyki czy jakiekolwiek dharmy. Tak właśnie Bodhisattwa praktykuje dawanie bez
przywiązania umysłu ku jakiemukolwiek fałszywemu pojęciu formy. A dlaczego? Bowiem
gdy umysł Bodhisattwy podczas praktyki dawania nie przywiązany jest ku czemukolwiek,
jego zasługa będzie nie do pojęcia, nie do zmierzenia. Jak myślisz Subhuti, czy mógłbyś
zmierzyć całą przestrzeń na wschodzie? Nie mógłbym o Panie! Jak myślisz Subhuti, czy
mógłbyś zmierzyć całą przestrzeń na południu, zachodzie, północy, we wszystkich
dziesięciu kierunkach? Nie mógłbym o Panie! Tak właśnie Subhuti, nie do pojęcia nie do
wymierzenia jest zasługa Bodhisattwy praktykującego dawanie bez jakiegokolwiek
przywiązania do wyglądów. Tak oto Bodhisattwowie muszą trwać w tej nauce.
O Subhuti, czy rozpoznasz Tathagatę przez jego cielesne formy? O nie, Czczony przez
Świat, Tathagata nie moŜe być tak rozpoznany. A dlaczego? Bowiem Tathagata głosi iŜ
cielesna forma nie jest rzeczywistą formą .
Rzekł Budda : O Subhuti, wszystko posiadające formę jest nierzeczywiste. Jeśli
nierzeczywistość wszystkich form jest zobaczona, Tathagata zostaje rozpoznany.
2009-09-12
198438078.002.png
Sutra Diamentowa
Strona 2 z 10
Rzekł do Buddy Subhuti : O Czczony przez świat, czyŜ znajdą się ludzie, którzy rozwiną
prawdziwa wiarę w słowa tej nauki gdy będzie im wyjaśniona? Rzekł Budda : Nie mów
tak nie mów Subhuti! I przy końcu ostatniego pięćsetlecia po odejściu Tathagaty będą
ludzie zachowujący prawość, spełniający dobre czyny, bogaci w zasługi, którzy słysząc te
nauki rozwiną wiarę i urzeczywistnienia Prawdę. Wiedz, ze swych korzeni dobra nie
umiejscowią tylko przy jednym, dwóch, trzech, czterech, lub pięciu Buddach, lecz przy
niezliczonych tysiącach i dziesiątkach tysięcy Buddów. Gdy usłyszą te zdania wytryśnie
w nich źródło czystej wiary a Tathagata zna ich i widzi wszystkich. Osiągną oni nie do
wymierzenia zasługi. A dlaczego? Jeśliby ich umysły trzymały się form uchwytywaliby
pojęcia jaźni, istoty, duszy i osoby. Jeśliby ich umysły trzymały się Nie-Dharmy
uchwytywaliby pojęcia jaźni, istoty, duszy i osoby. Dlatego nie naleŜy hołubić ani
utrzymywać pojęcia Dharmy a tak samo Nie-Dharmy. Oto dlaczego Tathagata zawsze
naucza : moja nauka Dharmy jak tratwa ma być przyjmowana! Nawet Dharma ma być
porzucona, a cóŜ dopiero Nie-Dharma.
Jak myślisz Subhuti, czy jest jakaś Dharma którą Tathagata osiągnął jako NajwyŜsze
Oświecenie i czy wykładał Tathagata jakąś Dharmę?
Odrzekł Subhuti : Tak jak rozumiem znaczenie nauki nie ma ustalonej Dharmy zwanej
NajwyŜszym Oświeceniem i nie ma równieŜ ustalonej Dharmy którą Tathagata by
wykładał. A Dlaczego? Bowiem Dharma wykładana przez Tathagatę nie moŜe być
uchwycona ani wyraŜona - nie jest Dharmą ani Nie-Dharmą. A Dlaczego? Bowiem ta nie
do wypowiedzenia Wieczna Dharma jest korzeniem wszystkiego.
Jak myślisz Subhuti, gdyby ktoś wypełnił cały Wszechświat siedmioma skarbami i złoŜył
je wszystkie w darze, to czy osiągnął by wielką zasługę?
Odrzekł Subhuti : Bardzo wielką, O Czczony przez Świat! A Dlaczego? Bowiem ta
zasługa nie posiada natury zasługi i dlatego Tathagata zwie ją wielką.
A jednak Subhuti, gdyby ktoś wziął do serca choćby jedną gathę z tej sutry, nauczał jej i
wyjaśniał ją innym, jego zasługa byłaby większa. A Dlaczego? Bowiem Subhuti, wszyscy
Buddowie i ich Dharmy NajwyŜszego Oświecenia mają źródło w tej sutrze. JednakŜe
Subhuti, ci tak zwani Buddowie i Dharmy nie są rzeczywistymi Buddami i Dharmami.
Jak Myślisz Subhuti : Czy w umyśle wkraczającego w Strumień Świętego śycia powstaje
myśl : Ja osiągnąłem owoc wkraczającego w strumień?
Odrzekł Subhuti : O nie, Czczony przez świat! A Dlaczego? Bowiem wkraczający w
strumień jest tylko nazwą lecz w istocie nie ma dlań Ŝadnego wkraczania w formę,
dźwięk, zapach, smak, dotyk czy przedmiot umysłu i dlatego zwany jest Wkraczającym w
Strumień.
Jak myślisz Subhuti? Czy w umyśle Raz-Powracającego powstaje myśl : Ja osiągnąłem
owoc Raz-Powracającego?
Odrzekł Subhuti : O nie Czczony przez Świat! A Dlaczego? PoniewaŜ Raz-Powracający
jest tylko nazwą lecz w istocie nie ma Ŝadnego nie-powracania. Dlatego zwany jest Raz-
Powracającym.
Jak myślisz Subhuti, czy Arhat utrzymuje myśl : Ja osiągnąłem oświecenie Arhata?
O nie Czczony przez Świat! A Dlaczego? Bowiem wkraczający w strumień jest tylko
nazwą lecz w istocie nie ma dlań Ŝadnego wkraczania w formę, dźwięk, zapach, dotyk
2009-09-12
198438078.003.png
Sutra Diamentowa
Strona 3 z 10
czy przedmiot umysłu i dlatego zwany jest Wkraczającym w Strumień.
Jak myślisz Subhuti? Czy w umyśle Nie-Powracającego powstaje myśl : Ja osiągnąłem
owoc Nie-Powracającego?
Odrzekł Subhuti : O nie, Czczony przez Świat! A Dlaczego? Bowiem Nie-Powracający
jest tylko nazwą lecz w istocie nie ma Ŝadnego nie-powracania. Dlatego zwany jest Nie-
Powracającym.
Jak myślisz Subhuti, czy Arhat utrzymuje myśl : Ja osiągnąłem oświecenie Arhata?
Odrzekł Subhuti: O nie Czczony przez Świat! A dlaczego? Bowiem nie ma Dharmy, która
byłaby zwana stanem Arhata. O czczony przez Świat, jeśli Arhat myślałby “Ja
osiągnąłem oświecenie Arhata” wówczas chwytałby i utrzymywał pojęcie jaźni istoty,
duszy i osoby. Czczony przez Świat, Tathagata powiedział Ŝe osiągnąłem pozbawione
Ŝądz
Samadhi i Ŝe przewyŜszam wszystkich ludzi. Dlatego jestem najwyŜszym, pozbawionym
Ŝądz Arhatem. O Czczony przez Świat, nie myślę jednak “Jestem pozbawionym Ŝądz
Arhatem”, poniewaŜ, gdybym myślał “Osiągnąłem stan Arhata”, wtedy Tathagata nie
mógłby rzec : “Subhuti osiągnął Pozbawione Ŝądz Samadhi, wolne od pokus i strapień.”
Oto dlaczego Subhuti zwany jest “Mieszkający w Pokoju, Mieszkający w Pokoju”.
Rzekł Budda : Jak myślisz Subhuti, czy Tathagata osiągnął cokolwiek z Dharmy gdy w
przeszłości był z Buddą Dipankarą?
O nie, Czczony przez Świat. Gdy Tathagata był z Dipankarą nie osiągnął z Dharmy
niczego.
A jak myślisz Subhuti, czy Bodhisattwowie stwarzają jakieś harmonijne krainy Buddy
przez swoje czyny?
O nie, Czczony przez Świat, poniewaŜ stwarzanie to nie jest rzeczywiste, jest tylko
zwane stwarzaniem harmonijnych krain Buddy.
Oto dlaczego Subhuti, wszyscy Bodhisattwowie Mahasattwowie muszą rozwinąć czysty i
jasny umysł nie przebywający w wyglądzie, dźwięku, zapachu, smaku, dotyku lub w tym
co umysł chwyta. Muszą rozwinąć umysł, który nie przebywa w czymkolwiek.
Jak myślisz Subhuti, gdyby człowiek miał ciało jak góra Sumeru, czy byłoby ono wielkie?
Odrzekł Subhuti : Bardzo wielkie, o Czczony przez Świat. A Dlaczego? Bowiem Budda
głosi iŜ nie jest to rzeczywiste ciało, lecz jest tylko zwane wielkim ciałem.
O Subhuti, gdyby istniało tyle rzek Ganges ile jest ziaren piasku w wielkiej rzece Ganges,
to czy wiele by było w nich piasku?
Odrzekł Subhuti : Bardzo wiele, o Czczony przez Świat! Samych rzek Ganges
nieprzeliczoność a cóŜ dopiero w nich piasku?
O Subhuti, ogłoszę ci prawdę. Gdyby męŜczyzna lub kobieta wielkiej cnoty wypełnili
skarbami tak wielką ilość wszechświatów jak wielka jest liczba ziaren piasku w tych
rzekach i złoŜyli to wszystko w darze, to czy zasługa ta byłaby wielka?
2009-09-12
198438078.004.png
Sutra Diamentowa
Strona 4 z 10
Odrzekł Subhuti : Bardzo wielka, O Czczony przez Świat!
Rzekł Budda : O Subhuti, gdy męŜczyzna lub kobieta wielkiej cnoty przyjmie i zatrzyma w
sercu choćby jedną gathę z tej sutry i będzie nauczać jej i przedstawiać ją innym, to
zasługa ta będzie większa.
Co więcej, to miejsce ziemi, gdzie ta sutra czy nawet jedna jej gatha będzie
przedstawiana, wiedz o Subhuti, powinno być czczone ofiarami przez dewy, ludzi i
asurów, podobnie jak stupa lub świątynia Buddy. Tym bardziej jeśli ktoś tą sutrę
przyjmuje, trzyma w sercu, czyta i recytuje ją całą!
O Subhuti, ktoś taki osiąga najwyŜszą i najcudowniejszą Dharmę. Tam gdzie ta święta
sutra się znajdzie - Budda i jego czcigodni uczniowie będą równieŜ obecni.
Wtedy Subhuti spytał Buddę tak : O Czczony przez Świat, jaka nazwa jest dana tej sutrze
i jak powinniśmy przyjmować ją i zachowywać w umyśle?
Rzekł Budda : O Czczony przez Świat, Tathagata nie głosi niczego.
A jak myślisz Subhuti, czy wiele jest cząstek prochu we wszechświecie?
Odrzekł Subhuti : W istocie wiele, O Czczony przez Świat!
O Subhuti, Tathagata głosi iŜ te wszystkie cząstki prochu nie są rzeczywiste lecz są
zwane tylko cząstkami prochu. Tathagata głosi iŜ wszechświat nie jest rzeczywisty lecz
jest tylko zwany wszechświatem.
Jak myślisz Subhuti, czy Tathagata moŜe być rozpoznany przez swoje trzydzieści dwa
znamiona?
O nie, Czczony przez Świat. Tathagata nie moŜe być tak rozpoznany. A Dlaczego?
Bowiem Tathagata mówi Ŝe rzeczywiście one nie istnieją, są tylko zwane “trzydziestu
dwu fizycznymi znamionami”.
O Subhuti, gdyby męŜczyzna lub kobieta wielkiej cnoty na praktykę dawania poświęcili
tak wiele Ŝywotów jak wiele jest ziaren piasku w Gangesie, i gdyby, z drugiej strony, ktoś
przyjął i zachował w sercu choćby jedną gathę z tej sutry i przedstawił ją innym, to jego
zasługa byłaby większa.
Wówczas Subhuti słuchając sutry uchwycił głębokie znaczenie i został poruszony do łez
Rzekł Buddzie : Jak cudownie, O Czczony przez Świat, Ŝe Budda wygłosił tę tak głęboką
sutrę. Odkąd osiągnąłem oko mądrości nie słyszałem takiej sutry. O Czczony przez
Świat, jeśli ktoś słuchając tej sutry uwierzy w swój jasny i czysty umysł, urzeczywistni
rzeczywistość. Powinniśmy wiedzieć, Ŝe ktoś taki osiągnie najwyŜszą i najcudowniejszą
zasługę. O Czczony przez Świat, ta Rzeczywistość nie jest Rzeczywistością, lecz
Tathagata zwie ją Rzeczywistością.
O Czczony przez Świat, gdy teraz słuchałem tej sutry bez trudu uwierzyłem,
zrozumiałem, przyjąłem i pozostałem przy niej, lecz w ostatniej epoce, w ostatnich
pięciuset latach, jeśli znajdzie się człowiek, który słuchając tej sutry uwierzy, zrozumie,
przyjmie i pozostanie przy niej, to będzie to doprawdy rzadkie. A Dlaczego? PoniewaŜ
formy jaźni, istoty, duszy i osoby nie są rzeczywiście formami. A Dlaczego? Bowiem ci,
którzy porzucili rozróŜnienie wszelkich form zwani są Buddami.
2009-09-12
198438078.005.png
Sutra Diamentowa
Strona 5 z 10
Rzekł Budda : Właśnie tak, właśnie tak, Subhuti! Jeśli ktoś słuchający tej sutry nie będzie
nią przeraŜony, wypełniony lękiem i grozą, wiedz o Subhuti, Ŝe ktoś taki będzie doprawdy
rzadkością. A Dlaczego? PoniewaŜ Subhuti Tathagata głosi iŜ pierwsza z Paramit jest
tylko zwana pierwszą z Paramit.
O Subhuti, podobnie Tathagata głosi iŜ Paramita Cierpliwości nie istnieje lecz jest tylko
zwana Doskonałością Cierpliwości. A Dlaczego? PoniewaŜ o Subhuti, gdy w przeszłości
KaliradŜa rozrywał moje ciało nie było wówczas we mnie pojęcia jaźni, istoty, duszy lub
osoby. A Dlaczego? PoniewaŜ w przeszłości gdy ciało było ćwiartowane, gdybym wciąŜ
trzymał się pojęć jaźni, istoty, duszy i osoby, wówczas uczucia gniewu i nienawiści
powstały by we mnie. O Subhuti, pamiętam równieŜ z przeszłości, podczas moich
wcześniejszych pięciuset Ŝywotów byłem ascetą praktykującym cierpliwość i wtedy takŜe
nie trzymałem się pojęć jaźni, istoty, duszy i osoby. Tak więc Subhuti, Bodhisattwowie
powinni porzucić wszelkie pojęcia form i rozwinąć Umysł NajwyŜszego Oświecenia. Ich
umysły nie powinny przebywać w wglądach, dźwiękach, zapachach, smakach, dotykach,
ani w tym co umysł chwyta. Ich umysły nie powinny przebywać nigdzie. Gdyby umysły ich
przebywały w czymś, trwaliby w błędzie. Oto dlaczego Budda mówi, Ŝe umysł
Bodhisattwy nie powinien przebywać w wyglądzie gdy praktykuje dawanie. O Subhuti,
wszyscy Bodhisattwowie tak właśnie powinni ofiarowywać dary dla dobra wszystkich
odczuwających istot. Tathagata głosi o wyglądach, które nie są wyglądami i o
odczuwających istotach, które nie są odczuwającymi istotami. O Subhuti, słowa
Tathagaty są prawdziwe i zgodne z rzeczywistością. Są to słowa ostateczne, nie ma w
nich fałszu ani herezji. O Subhuti, Dharma osiągnięta przez Tathagatę nie jest ani
rzeczywista ani nierzeczywista.
O Subhuti, jeśli Bodhisattwa praktykuje dawanie z umysłem przebywającym w dharmach,
jest jak człowiek będący w ciemności, który nie widzi niczego.
Jeśli jednak Bodhisattwa praktykuje dawanie z umysłem nie przebywającym w Ŝadnej
rzeczy, jest jak człowiek z otwartymi oczami, widzący wszystko jak w blasku słońca.
O Subhuti, w przyszłości ci męŜczyźni lub kobiety wielkiej cnoty, którzy przyjmą,
zatrzymają w umyśle, będą czytać i recytować tę sutrę, będą zobaczeni i rozpoznani
przez Tathagatę przez jego mądrość Buddy i osiągną oni niezmierzone i bezgraniczne
zasługi.
O Subhuti, gdyby męŜczyzna lub kobieta poświęcili na praktykę dawania tak wiele
Ŝywotów jak wiele jest ziaren piasku w Gangesie, i choćby czynili to rankiem, w południe i
wieczorem przez niezliczone eony, to jednak, gdyby ktoś przez słuchanie tej sutry
uwierzył w swój umysł bez Ŝadnych wątpliwości, to jego zasługi przewyŜszą zasługi
tamtych. A cóŜ dopiero, gdyby ta sutra była przepisywana, przyjmowana, zachowywana,
czytana, recytowana i przedstawiana innym!
O Subhuti, zaprawdę zasługi wynikające z tej sutry nie są do pojęcia, bezcenne są i
bezgraniczne. Tathagata głosi ją dla wstępujących w Mahajanę i w NajwyŜszą Janę. Gdy
ktoś ją przyjmuje zachowuje w umyśle, czyta, recytuje i szeroko przedstawia innym, to
osiąga niewyraŜalne, nie do pojęcia zasługi, bez miary i granic, a Tathagata zna go i
widzi. Ktoś taki poniesie najwyŜsze Oświecenie Tathagaty. A Dlaczego? PoniewaŜ
Subhuti, co którzy znajdują zadowolenie w Hinajanie i ci którzy utrzymują pojęcia jaźni,
istoty, duszy i osoby nie będą w stanie słuchać, przyjmować, zachowywać w umyśle,
czytać i recytować tej sutry ani przedstawiać jej innym.
O Subhuti, gdziekolwiek ta sutra by się znalazła, tam wszystkie światy dewów, ludzi i
2009-09-12
198438078.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin