DHAMMAPADA- PARY.pdf

(27 KB) Pobierz
PARY
DHAMMAPADA - Pary
Strona 1 z 3
Spis treści
Wprowadzenie Pary UwaŜność
Rozdział pierwszy
Pary
1.
Umysł poprzedza wszelkie myśli. Umysł jest ich zwierzchnikiem; umysł
je kształtuje. Gdy ktoś mówi lub działa z nieczystym umysłem, cierpienie
podąŜa w ślad za taką osobą niczym koła wozu za kopytami wołu.
1
2.
Umysł poprzedza wszelkie myśli. Umysł jest ich zwierzchnikiem; umysł
je kształtuje. Gdy ktoś mówi lub działa z czystym umysłem, szczęście
podąŜa za taką osoba niczym nie opuszczający jej własny cień.
2
3.
„Skrzywdził mnie, uderzył mnie, pokonał mnie, ograbił mnie” — kto
utrzymuje podobne myśli, nie uspokoi swej nienawiści.
3
4.
„Skrzywdził mnie, uderzył mnie, pokonał mnie, ograbił mnie” — kto nie
utrzymuje podobnych myśli uspakaja swą nienawiść.
4
5.
Nienawiści w tym świecie nigdy nie uspokoi się nienawiścią; jedynie
przez nie-nienawiść nienawiść się uspakaja. To jest Odwieczne Prawo.
5
6.
Są tacy, którzy nie uświadamiają sobie, iŜ pewnego dnia wszyscy musimy
umrzeć, lecz ci, którzy to rozumieją, kończą swe spory.
6
7.
Tak jak burza powala słabe drzewo, tak Mara [1] pokonuje człowieka
Ŝyjącego jedynie w dąŜeniu do przyjemności, nieopanowanego w swych
zmysłach, nieumiarkowanego w jedzeniu, opieszałego i marnotrawnego.
7
8.
Tak jak burza nie jest w stanie powalić skalistej góry, tak Mara nigdy nie
pokona człowieka, który Ŝyje w medytacji nad skalaniami, który panuje
nad swymi zmysłami, jest umiarkowany w jedzeniu i wypełniony wiarą
oraz szczerym wysiłkiem. [2]
8
9.
Kto będąc zdeprawowany, pozbawiony samoopanowania i
prawdomówności, przywdziewa Ŝółtą mnisią szatę, z pewnością nie jest
jej wart.
9
http://mahajana.net/mb3s/publikacje/dhammapada/pary.html
2009-04-10
111821421.001.png
DHAMMAPADA - Pary
Strona 2 z 3
10.
Lecz kto oczyścił się z nieprawości, ma ugruntowane cnoty i jest pełen
samoopanowania i prawdomówności, jest prawdziwie godny mnisiej
szaty.
10
11.
Kto myli nieistotne z tym, co istotne, a istotne z nieistotnym, trwa przy
złudnych myślach i nigdy nie osiągnie tego, co istotne.
11
12.
Kto rozpoznaje istotne jako istotne, a nieistotne jako nieistotne, ma
właściwe poglądy i osiąga to, co istotne.
12
13.
Tak jak deszcz przenika do źle pokrytego domu, tak Ŝądze wkradają się do
słabo wyćwiczonego umysłu.
13
14.
Tak jak deszcz nie przedostaje się do dobrze pokrytego domu, tak teŜ
Ŝądze nigdy nie wnikną do dobrze wyćwiczonego umysłu.
14
15.
Złoczyńca Ŝałuje i teraz, i w następnym Ŝyciu; Ŝałuje w obu światach.
Rozpacza i cierpi, wspominając swe nieczyste uczynki.
15
16.
Dobroczyńca raduje się teraz i w następnym Ŝyciu; raduje się w obu
światach. Raduje się i triumfuje, wspominając swe czyste uczynki.
16
17.
Sprawca zła cierpi i teraz, i w następnym Ŝyciu; cierpi w obu światach.
Myśl: „Uczyniłem zło” trapi go, a jeszcze bardziej napawa cierpieniem,
gdy juŜ odszedł do krainy cienia.
17
18.
Sprawca dobra zachwyca się teraz i w następnym Ŝyciu; raduje się w obu
światach. Myśl: „Uczyniłem dobro” zachwyca go, a jeszcze bardziej
zachwyca, gdy juŜ odszedł do krainy cienia.
18
19.
Nawet jeśli ktoś recytuje święte teksty, lecz nie działa z nimi w zgodzie, to
taki nieuwaŜny człowiek jest niczym pasterz, który liczy jedynie cudze
krowy — nie uczestniczy w błogosławieństwach świętego Ŝycia.
19
20.
Nawet jeśli ktoś rzadko recytuje święte teksty, lecz stosuje Naukę w
praktyce, porzucając Ŝądze, nienawiść i ułudę, z prawdziwą mądrością i
oswobodzonym umysłem, nie trzymając się kurczowo niczego ani w tym
świecie, ani w Ŝadnym innym — ktoś taki prawdziwie uczestniczy w
błogosławieństwach świętego Ŝycia.
20
http://mahajana.net/mb3s/publikacje/dhammapada/pary.html
2009-04-10
111821421.002.png
DHAMMAPADA - Pary
Strona 3 z 3
1. Mara: w buddyźmie jest to Kusiciel, przedstawiany w pismach jako
bóstwo o złym umyśle które zwodzi ludzi by ich odwieść od scieŜki
wiodącej ku wyzwoleniu. Komentarze ukazują Marę jako pana złych
mocy, jako skalania umysłu i jako śmierć.
2. Skalania (asubha): przedmioty medytacji skupiające się na wrodzonych
odraŜających cechach ciała, szczególnie polecane jako przeciwdziałające
poŜądaniu zmysłowemu.
http://mahajana.net/mb3s/publikacje/dhammapada/pary.html
2009-04-10
111821421.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin