CELE:- doskonalenie sprawności narządów mowy- świadome gospodarowanie oddechem, pogłębianie fazy wydechowej- rozwijanie słuchu fonemowegoPOMOCE: lusterka, pluszowy miś, magnetofon, muzyka, zabawki (obrazki lub naturalne), szarfy, balonikPRZEBIEG:1. Rozmowa z dziećmi nt ?Co pomaga nam poprawnie mówić?? ? sprawna buzia i język, sprawne uszy i prawidłowe oddychanie.2. Zabawa integracyjna ? dzieci siedzą w kręgu, osoba prowadząca mówi rymowankę: ?Przyszedł misiu do przedszkolai od progu hej, hej woła.Wszystkie dzieci go witająi się pięknie przedstawiają.?Następnie mówi do misia: dzień dobry misiu, jestem .... (imię) i podaje maskotkę dziecku siedzącemu obok. Miś krąży w koło, aż wszystkie dzieci się przedstawią.3. Zabawa fabularyzowana ćwicząca narządy mowy:Wyobraź sobie, że twoja buzia to sklep z zabawkami. Otwierasz drzwi (szerokie otwieranie buzi) i wchodzisz do sklepu. OOO! Ile tu zabawek:- pajacyk, który potrafi skakać, aż do sufitu (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach)- samochód, która jeździ po torze wyścigowym (oblizywanie językiem górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy otwartej buzi).- konik na biegunach (kląskanie)- duża, kolorowa piłka (wypełnianie buzi powietrzem), która toczy się od ściany do ściany (wypychanie językiem na przemian prawy i lewy policzek)- pudełko klocków (dotykanie czubkiem języka dolnych i górnych zębów, liczenia)- wesoła laleczka (szeroki uśmiech)- wirujący bączek (krążenie językiem po wałku dziąsłowym przy zamkniętych ustach)Na najwyższej półce siedzi miś. Jest smutny, bo nikt go nie chce kupić. Z tego zmartwienia oklapło mu jedno uszko. Pewnego razu zobaczył przez okno dzieci z przedszkola. Uśmiechnął się do nich, posłał im całuski (cmokanie ustami - naśladowanie posyłania całusków). i pomyślał: - ?Dobrze byłoby mieć przyjaciół?. Postanowił wyjść ze sklepu i pójść razem z dziećmi. 4. Zabawa z piosenką ?Maszerują dzieci drogą? 5. ?Misiowe wyliczanki?- zabawa słownaPrzyszły dzieci do przedszkolaI zabawa jest wesołaRaz, dwa, trzy- Przedstaw nam się Ty!- Co dziś jadłeś Ty?- Jak się czujesz Ty?- Zaklaszcz w dłonie Ty!- Poskacz teraz Ty!- Stań na jednej nodze Ty!- Mrugnij do nas Ty!- W co się bawić lubisz Ty?6. Zabawa oddechowa ?Balonik? z kolorowym, gumowym balonikiemPrzed rozpoczęciem zabawy dzieci wsłuchują się i naśladują dźwięk wydawany przez powietrze uchodzące z balonika (ffff..., sss...). Następnie pomagają misiowi nadmuchać balonik ? głęboki wdech nosem, długi wydech ustami (3x). 7. ?Zabawa w chowanego? ? zabawa ruchowaDzieci podzielone na dwie grupy. Jedna grupa ? to drzewa (oznaczone szarfami), druga, to ? dzieci. Dzieci poruszają się między drzewami zgodnie z akompaniamentem muzycznym, gdy usłyszą: ?Raz, dwa, trzy szukam?, chowają się za drzewo. Miś woła dzieci dokonując analizy imion (sylabowej, logotomowo ? fonemowej, fonemowo ? logotomowej). Wołane dziecko macha rączką do misia.8. Pożegnanie z misiem ? dzieci siedzą w kręgu, podają sobie misia i mówią mu coś miłego.
barabell