26.02 hania prom.odt

(30 KB) Pobierz

Wykład 26.02.13

 

                Promocja zdrowia

1.                  Elementy składowe promocji zdrowia:

                     edukacja zdrowotna

                     zapobieganie chorobom

                     lokalna polityka zdrowotna

 

2.                  Edukacja zdrowotna (EZ)

1.                  - wiąże się z takimi terminami jak:

                     oświata zdrowotna

                     wychowanie zdrowotne

                     wcześniej oświata sanitarna, wychowanie higieniczne

              Edukacja zdrowotna jest jednak pojęciem szerszym od pojęcia wychowanie zdrowotne,  gdyż dotyczy nie tylko podmiotu wychowania (ludzi) ale również środowiska, w którym oni żyją i tworzą.

 

3.                  Wychowanie zdrowotne

tj:

                     całościowa, dojrzała postawa wobec zdrowia

                     kultura życia codziennego, której podstawa jest szeroko pojęta higiena (osobista, żywienia, pracy, wypoczynku, psychiczna)

 

4.                  Wychowanie zdrowotne

- uczenie ludzi jak mają modyfikować swoje zachowanie (w celu wzmocnienia zdrowia)

- edukacja zdrowotna

….....+(oraz) zmieniać warunki środowiskowe (….)

- promocja zdrowia

…………..+ ……….… +połączone z wsparciem; środowiskowym, społecznym, politycznym, ekonomicznym i prawnym (…)

 

5.                  Powinna przebiegać na 3 poziomach

1.                  1. podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności związanych z chorobą, funkcjonowaniem własnego organizmu, zapobieganiem, radzeniem sobie w sytuacjach trudnych

2. podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności związanych z korzystaniem z systemem opieki zdrowotnej i pojmowaniem zasad jej funkcjonowania.

3. Zwiększaniu poziomu świadomości, co do czynników społecznych, politycznych, środowiskowych wpływających na zdrowie

 

6.                  Edukacja zdrowotna (EZ)

Jako proces:

                     składa się z kilku etapów

                     od (1) uświadomienia sobie problemów zdrowia do (2) decyzji osobistych i/lub (3) działań społecznych czy zachowań zdrowotnych

                     EZ w odróżnieniu od promocji zdrowia, jako całości ukierunkowania jest głównie na jednostki, grupy a nie na duże systemy społeczne

 

7.                  Edukacja zdrowotna zawiera dwa procesy:

1.                  proces edukowania ze strony edukatora

2.                  proces zachodzący u osoby edukowanej

                     Powinien to być proces interaktywny

                     Spoiwem obu procesów edukacji jest proces komunikacji i zachodząca między edukatorem i edukowanym

                     Tradycyjnie dominowało przekazywanie wiedzy

 

8.                  Proces edukacji zdrowotnej

 

 

1.                   Edukator zdrowotny:                                                                                                                              Podmiot edukacji

Promotor zdrowia, pielęgniarka,                                                                                                  dziecko – osoba dorosła

Lekarz, nauczyciel,                                                                                                                 zdrowy - chory

para profesjonalista                                                                                                                osoba, grupa, zbiorowość

             

 

Diagnoza stanu wyjściowego:                                  komunikacja                                                 uświadomienie sobie problemów

- Zbieranie danych                                       (nabywanie wiadomości)                                      swojego zdrowia

- Lista problemów

                                                                                                                                                         

 

Planowanie działań i ewaluacji:                                  motywacja                                                                podjęcie decyzji

- Określenie problemu                                    (kształtowanie się przekonań)

- Budowanie, planu działań

i ich ewaluacji                                                                                                                                           

             

 

Działanie:                                                          podtrzymywanie                                         podjęcie działania

- Realizacja planu                                               umiejętności

- Monitorowanie                                                                                   

- Ewentualne korekty                                                                                                                             

             

 

Ewaluacja procesu.                                         Działania dla poprawy                                                    kontrola nad zdrowiem

Ewaluacja wyników                                             swojego zdrowia

- sprawdzenie czy osiągnięto cel

 

 

9.                  Proces EZ

Proces ma charakter ciągły – trwa całe życie

                     u dzieci i młodzieży

                     proces ten toczy się pod kierunkiem rodziców, wychowawców, pielęgniarki szkolnej

                     u osób dorosłych w dużym stopniu opiera się na:

                     własnej aktywności

                     samokierowaniu

                     Może mieć charakter bardzo sformalizowany np. podczas pobytu w szpitalu, podczas udziału w różnych formach zorganizowanej edukacji np. psychoedukacja

                     Może być spowodowany sytuacjami, zdarzeniami niezaplanowanymi (nieformalnymi)

 

10.              EZ – to proces zawierający całokształt działań zmierzających do:

                     kształtowania

                     nabywania

                     rozwijania

                     kompetencji do prowadzenia zdrowego stylu życia

                     skutecznego wpływania na zdrowie własne i społeczności w której żyje

 

11.              Kompetencja

                     to zbiór wiedzy, umiejętności, dyspozycji (sprawności) oraz postaw i wartości niezbędnych do realizacji założonych zadań

                     nabywa się ją w toku:

                     doświadczenia życiowego

                     przemyślanego procesu nauczania i wychowania

                     To również poczucie pewności człowieka, że:

                     Jest sobie wstanie poradzić w różnych sytuacjach dotyczących zdrowia

                     Posiada zdolność do przejęcia kontroli nad rezultatami swoich działań

                     Ma poczucie odpowiedzialności za podjęte lub niepodjęte działania

 

12.              Rodzaje kompetencji:

                     EZ ma kształtować kompetencje:

                     1. dbania o zdrowie

2. motywacji do zachowania prozdrowotnego

3. wiedzy i umiejętności jak należy i jak można realizować zasady zdrowego stylu życia

Styl życia: oznacza sposób życia oparty na wzajemnym związku pomiędzy warunkami życia w szerokim sensie, a indywidualnymi wzorami zachowań, zdeterminowanymi przez czynniki społeczno - kulturowe i indywidualne zachowania

 

13.              Kompetencje w zakresie dbania o zdrowie

1.                  1. prawidłowe odżywianie się

2. dbanie o wszechstronną aktywność fizyczną

3. utrzymywanie sił obronnych organizmu w stałej gotowości, hartowanie się, wzmacnianie w sferach fizycznej i psychicznej

4. radzenie sobie ze stresem i trudnymi sytuacjami, szukanie pomocy

5. Zachowanie bezpieczeństwa, zapobieganie wypadkom udzielanie pomocy przedlekarskiej

6. Pozbawienie się niekorzystnych dla zdrowia przyzwyczajeń oraz nałogów

7. Właściwe postępowanie podczas chorób i dolegliwości korzystanie ze świadczeń ochrony zdrowia

 

14.              Kompetencje w zakresie dbania o zdrowie

Kompetencje (umiejętności) życiowe (2 grupy)

1.                  umiejętności podstawowe dla codziennego życia czyli umożliwiająca dobre samopoczucie, relacje z innymi ludźmi i zachowanie sprzyjające zdrowiu

1.                  1. podejmowanie decyzji rozwiązywania problemów

2. twórcze i krytyczne myślenie

3. Porozumiewanie się utrzymanie dobrych relacji

4. Samoświadomość i empatii

5. Radzenie sobie emocjami i stresorami

2.                  Umiejętności specyficzne – dotyczące radzenia sobie z zagrożeniami np. asertywne odmawianie narkotyków

1.                   

15.              Kompetencje dotyczące motywacji do zachowania prozdrowotnego

                     dyspozycje do prowadzenia zdrowego stylu życia, w przeświadczeniu, że dzięki zdrowiu można osiągnąć inne ważne dla człowieka wartości życiowe

                     przejawiają się one w : szacunku dla siebie, jako dla osoby zdolnej do kontroli nad własnym życiem i zdrowiem, akceptację zasad etycznych, uznających życie własne, innych ludzi za wartości nadrzędne.

                     To:

                     Przewidywanie swojej zdolności do realizacji danego zachowania prozdrowotnego

                     Odczuwanie satysfakcji z podjęcia działań na rzecz zdrowia

                     Reagowanie w korzystny (aktywność fizyczna) lub niekorzystny ( palenie tytoniu) sposobów na dane zjawiska lub zachowania.

 

16.              Kompetencje w zakresie wiedzy i umiejętności jak należy i jak można realizować zasady zdrowego stylu życia

                     to:

                     1. rozumienie, że każdy z nas ma wpływ na stan swojego zdrowia

2. posiadanie wiedzy o sobie samym, podstawowych zasadach funkcjonowania swojego organizmu

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin