KONSPEKT ZAJĘĆ TEMAT: Moje figuryCELE: usprawnianie procesów poznawczychrozwijanie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowejstymulacja słuchowa usprawnianie motoryki małej i dużejrozwijanie operacji myślowych, orientacji przestrzennejFORMA PRACY: IndywidualnaMETODY PRACY:wspierające i stymulacyjne rozwój dziecka, aktywizujące, korygująceUCZESTNIK ZAJĘĆ: chłopiec z autyzmem lat 6,CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 godziny dydaktyczne POMOCE DYDAKTYCZNE:elementy geometryczne, farby, pędzel, arkusz papieru, piłka, papier kolorowy.PRZEBIEG ZAJĘĆ:1.Powitanie - powitanie dziecka przez podanie dłoni, głośne wymawianie jego imienia2.Śniadanie – dziecko samodzielnie wyciąga śniadanie z tornistra, pod kontrolą opiekuna spożywa posiłek, w razie potrzeby prosząc o pomoc. Dziecko zostawia po sobie porządek. 3.Nauka - układanka z elementów geometrycznych – uczeń ma za zadanie za pomocą elementów geometrycznych ułożyć postaci ludzi, zwierząt i dowolnych przedmiotów.Malowanie – dziecko za pomocą pędzla, ma przemalować na arkusz papieru figury, które wcześniej ułożyło za pomocą elementów geometrycznych. Zabawa piłką - terapeuta razem z dzieckiem toczy piłkę po podłodze, strzelają do bramki, podrzucają piłkę do góry, itp. Wydzieranka – dziecko z papieru kolorowego wydziera kuleczki i przykleja je do gotowego szablonu (przedstawiające przedmioty które są tworzone z figur geometrycznych: dom, buda, płot, znak drogowy)(Procedura dziecka przed rozpoczęciem zajęcia – dziecko siada wyprostowane przy stoliku, wykonuje kierowane do niego polecenia, na zakaz „nie” przerywa pożądaną czynność i po skończonym zadaniu odkłada pomoce dydaktyczne na swoje miejsce)4.Ćwiczenia metodą Knilla – Program 4:leżenie na brzuchuleżenie na brzuchu i mruganie powiekamileżenie plecach z rękami wokół karkuporuszanie nogami ( jazda na rowerze) Odbijanie się na siedzeniukręcenie się w okół siedzenia ślizganie się na siedzeniu podnoszenie się i stanie bez ruchupodnoszenie ramion – jednego, a potem obu jednocześnie podnoszenie jednocześnie – jednej ręki i nogi stawanie przed kimś podbieganie do – odbieganie odspacerowanie – szybko i delikatnie spacerowanie – wolno i ciężko dwa i dwa ( znajdź partnera) odpychanie i przyciąganie dowolny ruch ( taniec) (Procedura zajęcia opiekun siada z dzieckiem i mówi „Zrób tak” powoli pokazuje czynność np. Klaśnięcie w dłonie) 5.Zabawa wg upodobań dziecka – np. Układanie klocków, zabaw lalką/ samochodzikiem/ piłką. 6.Pożegnanie z dzieckiem. Uwagi ogóle: jeśli uczeń nie potrafi wykonać samodzielnie zadania, opiekun stosuje podpowiedz manualną i natychmiast nagradza dziecko. Terapeuta musi się upewnić czy dziecko jest skupione na zadaniu. Jeśli dziecko nie chce go naśladować, terapeuta musi mu w tym pomóc i je nagrodzić. Terapeuta stopniowo ogranicza swój udział.
kanaolka