łożyskowania poprawa.docx

(15 KB) Pobierz

Podział uszczelnień czołowych: pierścienie czołowe z jedną centralną sprężyną, z wieloma sprężynami na obwodzie, z falistą sprężyną, z metalowym mieszkiem. Podział wg. układu: uszczelnienia wewnętrzne z pierścieniem przesuwnym obracającym się z wałem/umocowanym na obwodzie; u. zewnętrzne z pierścieniem obracającym się z wałem/ przymocowanym do obudowy.

Materiały na elementy uszczelnień czołowych: pierścienie ślizgowe ruchliwe: Tworzywo węglowo grafitowe, węglik krzemu, węglik wolframu, ceramika, węglografit metalizowany. Pierścienie ślizgowe stałe: stal nierdzewna, PTFE z wypełniaczem węglowym, węglik krzemu, żeliwo, tworzywa węglowe. Przy doborze materiału należy uwzględnić następujące własności: odporność chemiczna, własności samosmarne, niski wsp. Tarcia, przewodność cieplną, rozszerzalność cieplną, sztywność, wytrzymałość na ściskanie, technologiczność.

Gumy stosowane do produkcji uszczelnień: kauczuki: nitrylowy NRB, chloroprenowy CR, akrylowy ACM, silikonowy VMQ, silikonowy PVMQ, uretanowy AU, fluorowy FKM, etylenowo –propylenowy EPDM.

Uszczelnienia stosowane w hydraulice: typu U, o-ring, quad-ring, oporowe, miskowe, tłokowe O.L., GuideStrip, pierścienie zgarniające, uszczelnienia tłoczyskowe O.L..

Uszczelnienia stosowane w pneumatyce: typu U, ring, pierścienie prowadzące typu WearRing i GuideStrip, miskowe, tłokowe typu SlipRing, typu kombi.

Czynniki które należy uwzględnić przy projektowaniu i doborze uszczelnień: rodzaj czynnika roboczego, wielkość ciśnienia czynnika, wielkość temperatury, prędkość i rodzaj ruchu elementów uszczelniającego, wolna przestrzeń do zabudowy, łatwość demontażu, koszt materiału, trwałość uszczelnienia, wzglądy ekonomiczne.

Nośność ruchowa łożysk: stałe obciążenie poprzeczne łożyska przy którym grupa pozornie identycznych łożysk osiągnie wartość 1mln obr pierścienia wewnętrznego przy nieruchomym pierścieniu zewnętrznym. Jest to wielkość określająca zdolność łożyska do przenoszenia stałego obciążenia poprzecznego.

Nośność dynamiczna: jest przyjmowana dla obliczeń trwałości łożysk obciążonych dynamicznie tzn. łożyska które obracają się pod obciążeniem. Określa obciążenie łożyska przy którym łożyska trwałość nominalną równą 1 mln Obr.

Obciążenie łożyska: określa się w czasie ruchu (nośność dynamiczna) tj. w przypadku gdy pierścienie obracają się względem siebie z prędkością obrotową n>10obr/min, oraz w czasie spoczynku (nośność statyczna) n<10obr/min.

Wartość nośności dynamicznej podawana w katalogu określa obciążenie które łożysko może przenieść przy nominalnej trwałości równej 1 mln Obr.

Wartość nośności statycznej: wyrażana w jednostkach siły jest to zdolność do przenoszenia obciążenia przez łożysko będące w spoczynku bądź obracające się z prędkością n<10m/s.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trwałość łożyska: przyjmuje się czas pracy łożyska w mln. Obr. Lub godzinach, obliczamy od chwili wstąpienia pierwszych oznak zmęczenia materiału, którym są rysy i mikropęknięcia na powierzchni łożyska. Nośność dynamiczna podawana w katalogach jest określana jako trwałości 500h i prędkości n33/1/3obr/min.

Dobór łożysk tocznych: łożyska toczne przy projektowaniu dobiera się ze względu na odpowiednią nośność ruchową,  czyli obciążenie zastępcze jakie musi przenieść dane łożysko przez określony czas pracy przy danych obrotach w danej temp.. P=XVFr+YFa  Frskł. poprzeczna obciążenia [N]; Faskł. wzdłużna obciążenia;  X – współ. Przeliczeniowy obciążenia poprzecznego Y – współ. Przeliczeniowy obciążenia wzdłużnego; V- funkcja zabudowy łożyska wsp. rodzaju obciążeń (1-ruchamy wał; 1,2- ruchoma oprawa); trwałość łożyska: L=CPp[106obr] (q=10/3- wałeczkowe; q=3- kulkowe]; trwałość godzinowa - Lh=L10660n[h]; fh=qLh500; fn=q3313n; C=fhfn∙P;

Uszczelnienie z cieczą ferromagnetyczną: w uszczelnieniach tych czynnik uszczelniany oddzielony jest od otoczenia barierą utworzoną przez ciecz magnetyczną utrzymywaną w polu magnetycznym. Zdolność utrzymywania ciśnienia przez jeden występ nie przekracza 0,05MPa. Zalety: doskonała szczelność, niewielkie opory ruchu, duża niezawodność działania, praca przy wysokich prędkościach możliwość pracy w próżni. Wady: niewielkie dopuszczalne ciśnienia, niska temp pracy (poniżej 120stopni), nieodporne na zanieczyszczenia zewnętrzne.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin