JEAN MIRTY
- kończy pewien etap w teorii filmu
- był raczej historykiem kina, a zbudował kompletną teorie kina
- studiował fizykę i filozofie na Sorbonie
1963-65 – 3 tomy ‘Estetyka i Psychologia filmu’
- podział na starą i nową teorie filmu
- podsumowanie wszystkich wcześniejszych teorii, zamknięcie wszystkich wcześniejszych nurtów
- stawia jak gdyby most między teoriami normatywistycznymi a realistycznymi
kino – jest jednocześnie połączeniem zabiegów kreacyjnych i reprodukcji rzeczywistości
środki techniczne – dwie strony tego samego zjawiska
- poprzez film, człowiek mówi drugiemu człowiekowi, czym jest rzeczywistość,
ale jest ona zawsze jakoś przedstawiona
obraz – zajmuje centralne miejsce, montaż zajmuje bardzo ważną rolę
- odwołanie się do tradycji filozoficznej
rzeczywistość immanentna i transcendentna – to, co percypujemy i nie
percepcja – konstruowanie świata
- rzeczywistość jest forma naszej świadomości
obraz fotograficzny – mechaniczna reprodukcja obrazu z obiektywu
- reprodukcja jest kwazi bezosobowa, automatyczna, ale nigdy nie jest obiektywna
teoria obrazu filmowego – obraz, jako że jest obrazem objawia nam sens
on nie znaczy, tylko pokazuje
– obraz w ruchu ukazuje znaczenia, które wynikają z organizacji ruchu – rola kreatorów
speedmali