RUDOLF ARNHEIM.doc

(24 KB) Pobierz
RUDOLF ARNHEIM

RUDOLF ARNHEIM

- niemiecki teoretyk sztuki

- najbardziej wyrazisty formatywista

- psycholog i filozof

 

 

1932 – ‘Film jako sztuka’

 

5 argumentów, że kino nie jest mechaniczną reprodukcją rzeczywistości

-          rzutowanie brył na płaszczyźnie – film nie może być pełnym odbiciem rzeczywistości, ponieważ w          

                                                                           rzeczywistości rzeczy są trójwymiarowe a w filmie zredukowane do

                                                                           płaszczyzny

-          redukcja głębi – obraz filmowy w sensie mentalnym rozpościera się między dwoma a trzema

                                     wymiarami

                                  – przy braku pełnej wymiarowości ginie zjawisko pełnego realnego kształtu i wielkości

-          kwestia oświetlenia i braku barw – sprowadzenie całej gamy barwnej do gry odcieni czerni i bieli

                                                                 – niezwykła rola światła daje efekty, których nie ma w świecie rzeczywistym

-          brak ciągłości czasowo-przestrzennej – film dowolnie operuje czasem i przestrzenią w przeciwieństwie do

                                                                                    rzeczywistości

-          brak pozawizualnego świata zmysłów – wszystko jest dane poprzez pośrednictwo zmysłu wzroku

 

- Arnheim pisząc swoją książkę był świadom obecności dźwięku i eksperymentów związanych z kinem barwnym

- uważał, że możliwe jest powstanie filmu pełnego, ale będzie to porażka artystyczna

   taki film nigdy nie będzie sztuką

- im wierniej film odzwierciedla rzeczywistość tym mniej jest sztuką

- każda sztuka musi być artefaktem

- film pełny jest spełnieniem codziennego dążenia do uzyskania pełnej iluzji

- człowiek ma pragnienie iluzji, kiedy pragnie władzy nad światem

Zgłoś jeśli naruszono regulamin