ROMAN JAKOBSON.doc

(28 KB) Pobierz
ROMAN JAKOBSON

ROMAN JAKOBSON

Praska Szkoła Strukturalna – nawiązuje do formalizmu rosyjskiego

- radziecki lingwista

- w 20r  wyjeżdża do Pragi

- od 41r wykłada w USA

 

 

- próbuje odpowiedzieć na pytanie, ‘czym jest kino?’

- myślenie semiotyczne – kino musi być systemem znakowym

- św. Augustyn odróżnia rzecz od znaku

  obok rzeczy istnieją rzeczy wykorzystywane do oznaczania czegoś

  każdy znak może stać się znakiem innej rzeczy

- kino nigdy nie posługuję się rzeczami jako częścią

  pars pro toto – filmowa metoda przemiany rzeczy w znaki

 

2 zasady konstrukcji filmowej

- metafora

- metonimia

 

dźwięk – odnosi się do formalistycznych teorii

              nie zgadza się z teorią, że dźwięk zbliży kino do teatru

              mowa na scenie jest rodzajem działania

   

fabuła – realizowanie jest w kinie sukcesywnie

            przestrzeń filmowa wyrażana jest przez fabułę, chociaż czasami jest na odwrót

sjuzet – to, co w filmie pokazane

fabuła – historia

 

czas – najbliższe związki łączą film z epiką i dramatem

        czas w filmie wyznaczony jest przez te dwa ekstrema

        czasem dominującym w teatrze jest czas widza

          w przypadku literatury (epiki) najważniejszy jest czas akcji

        w dramacie czas akcji przepływa równolegle do czasu widza

        film funkcjonuje pomiędzy tymi dwoma czasami

 

gra – aktorstwo filmowe

3 składniki fenomenu aktorstwa

- głosowe

- kompleks – gesty, mimika, postawa

- ruchy ciała, które wyrażają stosunek do przestrzeni

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin