Zaburzenia mowy_uwarunkowania audiogenne.pdf

(141 KB) Pobierz
58683935 UNPDF
Zaburzenia mowy ‐ uwarunkowania audiogenne
Lokalizowanie zaburzeń percepcji słuchowej w klasyfikacjach zaburzeń mowy
             Strona główna    >  Zaburzenia mowy   >  Klasyfikacja
Zaburzenia funkcji słuchowych uwarunkowane są różnymi czynnikami etiologicznymi i objawiać się mogą całą gamą nieprawidłowych zachowań
językowych. Najczęściej wśród czynników etiologicznych wymienia się ogólnie uszkodzenia narządu słuchu, a także agnozję akustyczną. Podkreśla się
natomiast różnorodne objawy zniekształceń wypowiedzi (ograniczenia syntaktyczne, leksykalne, fonologiczne). Jednakże ze względu na niedostatek
odpowiednich narzędzi oraz technik diagnostycznych do oceny zaburzonych funkcji słuchowych i zachowań językowych wciąż brak zadowalających
opisów zachowań komunikacyjnych osób z różnego typu dysfunkcjami w percepcji słuchowej. W praktyce opisywana jest przede wszystkim
kompetencja językowa, a właściwie realizacyjna sprawność systemowa, a problematyka zaburzeń percepcji słuchowej powinna być ujmowana
w szerszym kontekście. Ważne jest, by dostrzegać w procesie komunikowania się pełny wymiar percepcji dźwięków oraz funkcje języka oraz zależności
pomiędzy nimi, a wymaga to podejścia interdyscyplinarnego. A zatem, opisu zachowań językowych i ich zaburzeń należy dokonać na podstawie
poglądów językoznawców i logopedów, natomiast percepcję słuchową i jej zaburzenia analizować należy opierając się na wiedzy i doświadczeniu
audiologów i neuropsychologów.
Zaburzenia percepcji słuchowej są różnie lokalizowane w klasyfikacjach zaburzeń mowy. Styczek I. wymienia dysglosję jako skutek obniżenia
słyszalności, ale wyróżnia również zaburzenia mowy spowodowane głębokimi uszkodzeniami narządu słuchu. Podobne rozdzielenie tego problemu
istnieje w typologii Kaczmarka L., bowiem lokalizuje głuchoniemotę w grupie zaburzeń mowy objawiających się brakiem znajomości języka lub jego
zniekształceniami, a dyslalię audiogenną (sensoryczną) ‐ w grupie dyslalii. Natomiast Pruszewicz A. w swojej klasyfikacji zaburzeń mowy łączy
zaburzenia odbioru słuchowego (uszkodzenie narządu słuchu i agnozję akustyczną) z opóźnionym rozwojem mowy, a Grabias S. wiąże problem odbioru
dźwięków mowy z nabywaniem sprawności percepcyjnych. Łączy zaburzenia mowy z brakiem słuchu fizycznego (niewykształcenie się kompetencji
językowej, komunikacyjnej i kulturowej prowadzi także do braku sprawności realizacyjnych), z zaburzeniami słuchu fonematycznego (słuchoniemota)
i z zaburzeniami słuchu muzycznego (zaburzenia prozodii).
Mowa a inne zachowania komunikacyjne
Mowę i jej zaburzenia należy widzieć również w szerszym kontekście zachowań komunikacyjnych, poznawczych, edukacyjnych i emocjonalnych. Już
same zachowania komunikacyjne można rozpatrywać z różnych punktów widzenia. Zasadniczy podział powinien uwzględniać zachowania językowe
i niejęzykowe. Porozumiewanie się niejęzykowe jest etapem wstępnym na drodze do porozumiewania się językowego (mówimy wtedy
o porozumiewaniu się przedjęzkowym), współwystępuje również z zachowaniami językowymi lub je zastępuje. W szczególności w porozumiewaniu się
przedjęzykowym istotną rolę pełnią różne sygnały dźwiękowe. Jest rzeczą oczywistą, że prymarna forma porozumiewania się językowego to mowa,
której percepcja odbywa się przede wszystkim poprzez kanał głosowo‐słuchowy. W ocenie komunikacji językowej nie możemy pomijać ograniczeń
dotyczących fazy przedjęzykowej, której brak hamuje i ogranicza rozwój porozumiewania się językowego.
Zaburzenia percepcji (odbioru) dźwięków mowy
Analizując percepcję dźwięków mowy należy uwzględnić następujące procesy:
l recepcję dźwięków mowy ‐ polegającą na dostrzeżeniu działania bodźca lub tego, że bodziec przestał działać (jest to funkcja podstawowa ‐
potocznie określana terminem „słyszenie”, a odpowiada za nią analizator słuchowy angażujący niskie piętra CUN); efektem jest powstawanie
wrażeń słuchowych (mówimy tu o tzw. słuchu fizjologicznym);
l rozróżnianie (i utożsamianie) dźwięków mowy ‐ rozpoznawanie co najmniej dwóch wrażeń (odmiennych fonologicznie) jako różnych; funkcja ta
określana jest mianem słuchu mownego (fonematycznego); wyszczególnić tutaj należy:
l słuch fonemowy ‐ odróżnianie/utożsamianie dwóch wypowiedzi różnych/takich samych fonologicznie,
l słuch fonetyczny ‐ odróżnianie różnych głosek stanowiących tę samą klasę głosek (fonem),
l słuch prozodyczny ‐ różnicowanie elementów prozodycznych wypowiedzi (akcent, melodia, rytm),
l analizę i syntezę głoskową/sylabową ‐ umiejętność świadomego wyróżniania głosek/sylab w wypowiedzi (z zachowaniem ich kolejności)
i łączenia głosek/sylab w całość brzmieniową.
l pamięć słuchową wypowiedzi, przede wszystkim wyrazów i struktur prozodycznych ‐ istotną rolę w procesie percepcyjnym pełnią tworzone
wzorce słuchowe wyrazów, ale również wzorce słuchowe struktur prozodycznych; pamięć słuchowa umożliwia przywołanie wyobrażeń dźwięków
mowy;
l asocjację dźwięków mowy ‐ przede wszystkim jest to umiejętność kojarzenia wzorców słuchowych wyrazów z odpowiednimi pojęciami,
przypisywania znaczeń wypowiedziom, a co za tym idzie tworzenie się odmiennych reakcji na rozróżnialne bodźce;
l lateralizację percepcji dźwięków mowy ‐ liczne badania naukowe nad asymetrią funkcjonalną mózgu potwierdzają prawouszną dominację
w percepcji dźwięków mowy;
l kontrolę słuchową wypowiedzi ‐ percepcja słuchowa własnych wypowiedzi angażuje w różnym stopniu wymienione wyżej funkcje przy
jednoczesnym zaangażowaniu struktur mózgu odpowiedzialnych za procesy ekspresyjne.
Każdy z wymienionych wyżej procesów percepcyjnych może ulec zaburzeniu pod wpływem różnych czynników. Zróżnicowana etiologia zaburzeń czynności
słuchowych jest przedmiotem licznych opracowań. Najpełniej opisane są przez audiologów uszkodzenia analizatora słuchowego (głuchota:
przewodzeniowa, odbiorcza, korowa), powodujące zróżnicowane ograniczenia funkcji recepcyjnej. Opisu uszkodzeń w obrębie pól drugorzędowych
i trzeciorzędowych mózgu, prowadzących do agnozji słuchowej (zaburzenia różnicowania dźwięków), zaburzeń asocjacji i pamięci słuchowej, dostarcza
literatura neuropsychologiczna (afazjologia). Ograniczenia w rozwoju słuchu fonemowo‐fonetycznego bada logopedia. Ocena lateralizacji słuchowej
stała się przedmiotem zainteresowania badaczy stosunkowo niedawno.
Złożoność zaburzeń słuchu i mowy przedstawiono w tab. 1. Wskazano w niej ogólnie objawy zaburzeń mowy wynikające z ograniczenia funkcji
recepcyjnej. Wiadomo jednak, iż znaczne zróżnicowanie tychże zaburzeń jest zależne także od innych czynników: skuteczności zastosowania aparatów
słuchowych, czasu rozpoczęcia rehabilitacji, metod rehabilitacji i sposobów ich realizowania, umiejętności pedagogicznych rodziców, rodzeństwa,
nauczycieli, logopedów itd.
Najgłębsze ograniczenia w rozwoju mowy powodują obustronne głębokie i znaczne prelingwalne uszkodzenia analizatora słuchowego. Przyczyną jest
bariera fonetyczna, która uniemożliwia dziecku odkrycie struktur fonologicznych wypowiedzi językowych, a tym samym ogranicza rozwój języka
58683935.017.png 58683935.018.png 58683935.019.png 58683935.020.png 58683935.001.png 58683935.002.png 58683935.003.png 58683935.004.png 58683935.005.png 58683935.006.png 58683935.007.png 58683935.008.png 58683935.009.png 58683935.010.png
Najgłębsze ograniczenia w rozwoju mowy powodują obustronne głębokie i znaczne prelingwalne uszkodzenia analizatora słuchowego. Przyczyną jest
bariera fonetyczna, która uniemożliwia dziecku odkrycie struktur fonologicznych wypowiedzi językowych, a tym samym ogranicza rozwój języka
w zakresie leksykalnym i syntaktycznym. Im bariera fonetyczna jest mniejsza, tym większa jest szansa na przynajmniej częściowe opanowanie języka
przez dziecko [Krakowiak 1995; Kurkowski 1996; Rakowska 1992].
Ze względu na fakt, iż znajomość systemu językowego wiąże się przede wszystkim ze stopniem ubytku słuchu, należałoby dla potrzeb logopedycznych
stosować bardziej szczegółową skalę ubytków słuchu:
l   0‐15 dB HL ‐ normalne słyszenie
l 16‐25 dB HL ‐ minimalna utrata słuchu
l 26‐40 dB HL ‐ lekka (nieznaczna) utrata słuchu
l 41‐55 dB HL ‐ umiarkowana utrata słuchu
l 56‐70 dB HL ‐ umiarkowanie znaczna utrata słuchu
l 71‐90 dB HL ‐ znaczna (ciężka) utrata słuchu
l   > 90 dB HL ‐ głęboka utrata słuchu
Zaburzenia funkcji rozróżniania i utożsamiania dźwięków mowy (słuchu mownego)
Rozróżnianie i utożsamianie dźwięków mowy jest zależne od funkcjonowania pól drugorzędowych mózgu (ośrodek Wernick'ego) i może na skutek
różnych przyczyn ulegać zaburzeniom. Najistotniejsze dysfunkcje przedstawia tabela:
 
Rodzaj słuchu
mownego
Dysfunkcja
Objawy
Etiologia
Słuch fonemowy trudności z różnicowaniem fonemów
substytucje głosek
(dyslalia)
l ograniczona recepcja dźwięków mowy
l agnozja słuchowa
l opóźnienie dojrzewania struktur CUN
odpowiedzialnych za percepcję dźwięków
mowy
l zaburzenia wsłuchiwania się (uwagi
słuchowej i selekcji dźwięków)
l brak stymulacji środowiskowej
Słuch fonetyczny
trudności z różnicowaniem głosek
w ramach dane klasy głosek
deformacje, niewłaściwe
brzmienie głosek (dyslalia)
Słuch
prozodyczny
trudności z różnicowaniem rytmu, melodii,
barwy
zaburzenia płynności
mówienia
trudności w świadomym wyróżnianiu
głosek w wyrazie z zachowaniem ich
kolejności
Analiza i synteza
głoskowa
trudności w czytaniu
i pisaniu
Zaburzenia pamięci słuchowej
Pamięć słuchowa zależy od funkcji pól słuchowo‐mnestycznych znajdujących się w środkowo‐tylnej części lewego płata skroniowego. Uszkodzenie tych
struktur powoduje afazję akustyczno‐mnestyczną, przejawiającą się trudnościami w rozumieniu dłuższych wypowiedzi, w produkowaniu samodzielnych
wypowiedzi, zapominanie wyrazów.
Zaburzenia semantyczne
Asocjacja dźwięków mowy jest zależna od funkcji okolicy styku ciemieniowo‐skroniowo‐potylicznego (pola asocjacyjne trzeciorzędowe). Uszkodzenie
tych struktur powoduje afazję semantyczną, polegającą na utracie wcześniej nabytych umiejętności rozumienia logiczno‐syntaktycznych związków
wyrazowych. Prelingwalne uszkodzenie tychże struktur prowadzi do tzw. alalii percepcyjnej (niedokształcenie mowy o typie afazji).
Zaburzenia lateralizacji słuchowej
Niewykształcenie się lateralizacji słuchowej wiązać należy z brakiem asymetrii funkcjonalnej półkul mózgowych. Zaburzenia lateralizacji mogą mieć
inną etiologię. A. Tomatis w swoich licznych pracach sugeruje, iż zaburzenia te łączyć trzeba z czynnikami emocjonalnymi i nieprawidłową stymulacją
środowiskową. Jego zdaniem lateralizacja lewostronna może być przyczyną zaburzeń w komunikacji językowej, powodować dysleksję, niepłynność
mówienia, trudności w uczeniu się. Zaburzenia lateralizacji mogą być również wynikiem jednostronej, prawostronnej utraty słuchu. Badania w tym
zakresie prowadzone przez autora, potwierdzają taką hipotezę, stwierdzono bowiem:
l trudności w uczeniu się,
l niepłynności mówienia (jąkanie),
l trudności w rozumieniu wypowiedzi,
l zaburzenia głoskowej analizy i syntezy słuchowej,
l dysleksję.
Zaburzenia kontroli słuchowej wypowiedzi
Zaburzenia kontroli słuchowej również mogą mieć zróżnicowaną etiologię. Są znamienne przy uszkodzeniach narządu słuchu (ograniczeniach funkcji
recepcyjnej), mogą być skutkiem:
l zaburzeń selekcji dźwięków mowy (wsłuchiwania się),
l zaburzeń lateralizacji słuchowej,
l silnie i długotrwale działających negatywnych emocji.
Mogą prowadzić do zaburzeń w realizacji głosek o charakterze zarówno paradygmatycznym, jak i syntagmatycznym, do niepłynności mówienia lub zbyt
głośnego mówienia.
Opracowanie ‐ Marzena Mieszkowicz ‐ neurologopeda
Bibliografia:
58683935.011.png 58683935.012.png 58683935.013.png 58683935.014.png
Bibliografia:
1. Grabias S., 1994: Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy. „Audiofonologia” t. VI 
2. Kaczmerek L., 1977: Rewalidacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy. W: Pedagogika rewalidacyjna. Red. A. Hulek, Warszawa s. 284‐302;
3. Krakowiak K., 1995: Fonogesty jako narzędzie formowania języka dzieci z uszkodzonym słuchem, Lublin;
4. Kurkowski Z. M., 1996: Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin. Pruszewicz A. (red.), 1992: Foniatria kliniczna,
Poznań;
5. Rakowska A., 1992: Rozwój systemu gramatycznego u dzieci głuchych, Warszawa. Styczek I. 1983: Logopedia, Warszawa.
58683935.015.png 58683935.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin