Wstęp do religioznawstwa – wykład 1 (właściwie to drugi) 19 października 2006
Religie niechrześcijańskie kiedyś nie uznawane były za religie!
Pochodzenie słowa „religia”:
Cyceron – religio od relegere (odczytywać na nowo, pilnie przestrzegać)
Św.Augustyn – religio od religere (ponownie wybierać sobie)
Laktancjusz – religio od religare (wiązać, związywać ze sobą)
Definicje:
John Henry Leuba – na początku XIX wieku zebrał ponad 40 definicji
- większość definicji jest jednoaspektowych
Joachim Wach (definicja socjologiczna) – trychotomiczna struktura religii:
1. doktryna
2. kult
3. organizacja
R.Otto:
„Religia to doświadczenie sacrum.” tzn. że przedmiotem kultu w religii jest sacrum.
E.Kant (def. moralna):
„Religia to całokształt wszystkich naszych obowiązków pojętych jako nakazy Boże”
F.Schleiermacher (def. irracjonalna):
„Istotą religii nie jest myślenie ani działanie lecz kontemplacja i uczucia”
E.B.Tylor (def. animistyczna):
„Religia to wiara w istoty duchowe”
J.G.Frazer:
„Religia to zjednywanie, albo pozyskiwanie sobie sił stojących ponad człowiekiem, o których sądzi się, że kontrolują życie człowieka i przyrody”
F.Engels:
„Religia jest tylko fantastycznym odzwierciedleniem w ludziach tych sił, które żądzą życiem człowieka, odzwierciedleniem w którym siły ziemskie przyjmują postać nadziemską”
F.M.Miler:
“Religia jest duchową zdolnością lub dyspozycją, która niezależnie od zmysłów i rozumu, a nawet wbrew nim, czyni człowieka zdolnym do ujęcia nieskończoności, pod różnymi nazwami i postaciami”
E.Durkheim:
„Religia jest jednolitym systemem wierzeń i praktyk, odnoszącym się do rzeczy świętych, łączących we wspólnotę zwaną Kościołem tych, którzy w nie wierzą”
W.James:
„Religia to czyny i doświadczenia odosobnionej jednostki ludzkiej, o których mniema, że odnoszą się do tego co uznaje za boskie”
Definicje relacjonistyczne (według Hoffmanna niejednoaspektowe):
Cornelius Piotr Tiele – stworzył, Natan Söderblom – zmodyfikował
Definicja Tielego – Söderbloma (klasyczna definicja relacjonistyczna):
„Religią nazywamy w sensie ogólnym stosunek pomiędzy człowiekiem i potęgą nadludzką, w którą on wierzy i czuje się od niej zależny. Stosunek ten znajduje wyraz w uczuciach (zaufanie i lęk), wyobrażeniach (wiara), czynnościach (modlitwy, obrzędy, szczególnie ofiara) i wypełnianiu moralnych przykazań.”
H.Hoffmann:
„Religia to oparty na tradycji zespół przekonań dotyczących świata, w tym także człowieka i ludzkości, oraz sił w nich rządzących, w których to przekonaniach odzwierciedla się stosunek do sacrum, uzewnętrzniając się w doktrynie, kulcie i organizacji religijnej.”
STRUKTURA RELIGII:
Wyróżniamy dwa główne sposoby opisu struktury religii:
1. Dychotomiczna struktura religii:
Religia
aspekt wierzeniowo – przekonaniowy aspekt organizacyjno – kultowy
2. Trychotomiczna struktura religii (J.Wach):
doktryna kult organizacja
Doktryna:
- od doctrino (łac. nauka)
- jest teoretyczną podstawą przekonań religijnych.
- jej treścią są poglądy dotyczące natury sacrum, a także świata i człowieka
Wyróżniamy trzy części doktryny:
- teologię
- kosmologię
- antropologię
Każda z tych dziedzin posiada trzy aspekty:
- genetyczny
- opisowy
- eschatologiczny
Reasumując doktryna zajmuje się dziewięcioma różnymi sprawami (patrz tabelka):
Teologia
Kosmologia
Antropologia
Aspekt genetyczny
teogeneza
kosmogeneza
antropogeneza
Aspekt opisowy
teografia
kosmografia
antropografia
Aspekt eschatologiczny
teoeschatologia
kosmoeschatologia
antropoeschatologia
Czasami nazw kosmologia itd. i kosmografia itd. używa się zamiennie.
Schemat powstawania doktryny:
1.Mit – pierwsza forma wyjaśniania świata
Początkowo mity się różnią – bywają nawet sprzeczne ze sobą
Pierwszą formą kształtowania się doktryny była:
- systematyzacja i standaryzacja mitów
- łączenie mitów w ciąg narracyjny
2. System wierzeń - mitologia
3. Spisywanie tradycji religijnych
dogmat – urzędowa forma mitu
Kapłani orzekają wtedy co jest ortodoksyjne (prawowierne), a co jest herezją (apokryfy)
Doktryna jest zbiorem spisanych dogmatów i jest dziełem kapłanów (teologów).
Podział mitów (najczęstszy):
- o zwierzętach
- astralne
- kosmogoniczne
- antropogeniczne
- o herosach kulturowych
- o pochodzeniu śmierci
- o potopie
- o porach roku (umierający i zmartwychwstający bóg)
- o niepokalanym poczęciu
- o bliźniętach
- aksjologiczne (uzasadnienie wyborów etycznych)
Wstęp do religioznawstwa – wykład 4
Antropologia:
- religia jako jedyna obiecuje życie po śmierci
Antropogeneza:
- stworzenie człowieka najczęściej przedstawiane jako produkcja manufakturowa (element naturalny + element boski)
- bóg nie jest zadowolony ze swojego dzieła (jest to proces wieloetapowy)
1. Z czego powstali ludzie? W jaki sposób powstali ludzie?
W monoteizmie – Ziemia + Tchnienie boże
Mezopotamia – Glina + krew boga Kinu
Edda poetycka – 2 patyki z drzewa życia à kobieta i mężczyzna
2. Dlaczego ludzie zostali stworzeni?
W „Enuma Elisz”: żeby człowiek służył bogom
W Eddzie poetyckiej: aby człowiek pomógł bogom walczyć podczas Ragnarok
3. Jaki jest cel i sens życia człowieka?
Pneumatologia (teoria duszy):
Dwa elementy człowieka:
Ciało à tanatologia – pali się, grzebie, mumifikuje, karmi się nim zwierzęta
Dusza à pierwiastek nieśmiertelny (w Egipcie 9 dusz)
Soterologia (teoria zbawienia od grec. soter):
1. droga wiary – droga dewocji
2. droga uczynków np. asceza
3. droga poznania – gnosis (doznanie poznania wyższego rzędu)
Celem życia człowieka jest zapewnienie sobie jak najlepszego życia po śmierci (ew. zbawienia).
Antropoeschatologia:
Ewolucja wierzeń w życie po śmierci:
Istnieje po śmierci i nic więcej à istnieje po śmierci, a jego kondycja zależy od życia ziemskiego
Np. w ST początkowo był tylko Szeol, dopiero później Gehenna
Bóg mógł karać: najwyższą karą była śmierć ew. przeklęcie do 4 pokolenia. Początkowo nie było kary po śmierci – kraina pośmiertna była nienaruszalna, bóg nie mógł w nią ingerować. Było tam bezpiecznie, ale nudno.
Z czasem sankcje bóstw zaczęły sięgać poza grób à koncepcja Nieba i Piekła
Kołowrót wcieleń – życie jest cierpieniem, a ostatecznym celem jest wyrwanie się z kołowrotu wcieleń
karman – czyn lub skutek czynu
bogowie też podlegali temu prawu
achman i brahman – dusze kosmiczne à one też podlegały prawu karmana
nirwana – wieczne szczęście, człowiek się nie odradza à dusza czlowieka rozpływa się w duszy kosmicznej
W Egipcie następował proces ozyryfikacji – sąd nad człowiekiem po śmierci
Częściej spotyka się bardzo plastyczne opisy piekła – niebo zazwyczaj ma rekompensować braki, które występowały za życia np. dla arabów wieczna oaza, bo mieszkają na pustyni itp.
Kult – to zewnętrzny przejaw życia religijnego i jako taki jest zespołem praktyk ku czci istot nadprzyrodzonych
Ryt – proste, spontaniczne, indywidualne, niesformalizowane akty wobec sił przyrody (nadprzyrodzonych)
Najbardziej pierwotną formą kultu jest kratofania – czczenie przejawów mocy
Ryty ulegały komplikacji i systematyzacji i wytwarzał się obrzęd.
Obrzęd – nie jest sprawowany indywidualnie, sprawuje go konkretna jednostka (kapłan). Należy bezwzględnie przestrzegać ścisłego rytuału.
Nabożeństwo – sformalizowany, usystematyzowany obrzęd według jakiegoś rytuału.
Mit – teoretyczne uzasadnienie rytu, teologizacja doktryny
Istnieje bezpośredni związek pomiędzy rytem a mitem tj. mit wpływa na ryt i odwrotnie.
Kult
- pielgrzymki
- ablucje
- taniec rel.
...
Syjka