ZESZ. W KRAT..doc

(31 KB) Pobierz
JAN TWARDOWSKI, ZESZYT W KRATKĘ

JAN   TWARDOWSKI,      ZESZYT  W  KRATKĘ

 

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

Dlaczego zeszyt i dlaczego w kratkę?

 

 

 

 

 

 

Wiosna... i biedronki – „O biedronce”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń:

         wyjaśnia, do czego służy zeszyt

         wyjaśnia związki frazeologiczne, np. pogoda w kratkę, chodzić w kratkę, ktoś jest w kratkę

         przegląda tytuły opowiadań i krótko przedstawia ich tematykę

         określa nastrój opowiadań

         odpowiada na pytanie zawarte w temacie

 

 

         odczytuje główną myśl zawartą w prozie

         porównuje tworzywo tekstu literackiego z tworzywem innych sztuk

         przekazuje uczucia za pomocą znaków pozawerbalnych ( obraz, gest )

         rozwija wrażliwość na piękno przyrody

         podaje skojarzenia ze słowem wiosna

 

 

1. Kto do kogo i jak mówi w "Zeszycie w kratkę"? (osoba dorosła, katecheta, ksiądz, wychowawca,

wprowadza słuchacza w tajemnice Boże i jednocześnie bywa pouczony przez dziecko, mówi bez dystansu,

osobiście, poufnie np.: O znaku krzyża, O oczach Matki Boskiej; adresat to dziecko w roli słuchacza,

czasem rozmówcy, np.: O trzech Królach, O drzewach, O przemienieniu, O kościołach.

Warto wspomnieć o utożsamieniu "ja" mówiącego z "ja" pozaliterackim.

W ten sposób wprowadzić można życiorys autora.
 

2. Szukamy ważnych pytań i odpowiedzi na nie w tekstach Jana Twardowskiego - praca z tekstem,

np.: Co możemy dać innym? (O Cezarze i monecie czynszowej), Kogo nazywamy bliźnim? (O miłości)

Czy święci żyją jeszcze?( O świętych) itd.
 

3. Dlaczego "Zeszyt w kratkę"? Odpowiedź ukryta jest w historyjce "O niewiernym Tomku".

K 168 – 7

K 136

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin