JAN TWARDOWSKI, ZESZYT W KRATKĘ
1.
2.
Dlaczego zeszyt i dlaczego w kratkę?
Wiosna... i biedronki – „O biedronce”.
Uczeń:
▪ wyjaśnia, do czego służy zeszyt
▪ wyjaśnia związki frazeologiczne, np. pogoda w kratkę, chodzić w kratkę, ktoś jest w kratkę
▪ przegląda tytuły opowiadań i krótko przedstawia ich tematykę
▪ określa nastrój opowiadań
▪ odpowiada na pytanie zawarte w temacie
▪ odczytuje główną myśl zawartą w prozie
▪ porównuje tworzywo tekstu literackiego z tworzywem innych sztuk
▪ przekazuje uczucia za pomocą znaków pozawerbalnych ( obraz, gest )
▪ rozwija wrażliwość na piękno przyrody
▪ podaje skojarzenia ze słowem wiosna
1. Kto do kogo i jak mówi w "Zeszycie w kratkę"? (osoba dorosła, katecheta, ksiądz, wychowawca,
wprowadza słuchacza w tajemnice Boże i jednocześnie bywa pouczony przez dziecko, mówi bez dystansu,
osobiście, poufnie np.: O znaku krzyża, O oczach Matki Boskiej; adresat to dziecko w roli słuchacza,
czasem rozmówcy, np.: O trzech Królach, O drzewach, O przemienieniu, O kościołach.
Warto wspomnieć o utożsamieniu "ja" mówiącego z "ja" pozaliterackim.
W ten sposób wprowadzić można życiorys autora.
2. Szukamy ważnych pytań i odpowiedzi na nie w tekstach Jana Twardowskiego - praca z tekstem,
np.: Co możemy dać innym? (O Cezarze i monecie czynszowej), Kogo nazywamy bliźnim? (O miłości)
Czy święci żyją jeszcze?( O świętych) itd.
3. Dlaczego "Zeszyt w kratkę"? Odpowiedź ukryta jest w historyjce "O niewiernym Tomku".
K 168 – 7
K 136
koni86