Zimowe_zabawy_na_sniegu.doc

(28 KB) Pobierz
Opowieść ruchowa z elementami ćwiczeń wg R

Opowieść ruchowa z elementami ćwiczeń wg R. Labana

Temat: „Zimowe zabawy na śniegu”

 

Cele dydaktyczno-wychowawcze:

1)    Stwarzanie sytuacji rozwijających nieskrępowaną ekspresję ruchową dziecka

2)    Doskonalenie płynności ruchów w przestrzeni i adaptacji ruchów własnych do ruchów partnera.

 

Cele szczegółowe:

3)    Dziecko potrafi przez własną ekspresję twórczą odtworzyć treść usłyszanego opowiadania

4)    Potrafi współpracować w zespole.

 

Grupa : dzieci 3 i 4 – letnie

Miejsce ćwiczeń: sala klasowa /duża/.

Pomoce: magnetofon z nagraniami muzyki, tamburyno, ławka, kosz, gazety.

 

Przebieg zajęcia:

1)    Zaproszenie na zimowy spacer.

Dzień dobry. Chciałabym Was zaprosić na zimowy spacer. Nie pójdziemy jednak na dwór, bo zima spłatała nam figla i na dworze nie ma śniegu. Nie oznacza to jednak, że zrezygnujemy z naszej wycieczki. Obudźcie swoją wyobraźnię, słuchajcie uważnie co mówię, wszystko pokazujcie tak jak Wam podpowiada wyobraźnia, a wycieczka z pewnością się uda.

 

Musimy ciepło się ubrać. Zakładamy byty, kurtki, czapki, rękawice i wychodzimy na dwór .Maszerujemy raźno przez śniegowe zaspy, wysoko podnosimy nogi./tamburyno/. Jest zimno , żeby się rozgrzać skaczemy z nogi na nogę , klaszczemy w dłonie nad głową .

 

2)    „Zimowe zabawy na śniegu”

a)              „Tańczące śnieżynki” – taniec przy muzyce .

     Jesteście teraz małymi , lekkimi płatkami śniegu . Posłuchajcie muzyki . Gdy    

    muzyka gra , śnieżynki spadają z nieba , wiatr kręci nimi raz w jedną ,raz w     

    drugą stronę . Na przerwę w muzyce śnieżynki delikatnie upadają na ziemię .

    / ćwiczenie powtarzamy 4 razy – płynność ruchu /

 

 

b)              „Śnieżne kule”

Śniegu jest bardzo dużo . Będziemy lepić z niego bałwana . Lepimy w    dłoniach małe kuleczki i toczymy je po śniegu. Kule są coraz większe , coraz cięższe . W toczenie kul wkładamy coraz więcej siły . / lepimy 3 kule – 3 powtórzenia  - ćwiczenie dużych grup mięśniowych ,wyczucie ciężaru /

     Każdy ma już 3 kule . Teraz ustawimy je jedną na drugiej aby powstał  

     bałwan .Uwaga , kula jest bardzo ciężka ,z trudem podnosimy ją w górę.

     Teraz szukamy drobnych kamyków i robimy bałwankowi oczy , nos , guziki .

     Bałwan jest gotowy . / skłony , wyczucie ciężaru /

c)              „Na lodowisku” – ćwiczenie przy muzyce

Teraz idziemy na lodowisko . / marsz przy dźwiękach tamburyna / . Zakładamy łyżwy i zmieniamy się w prawdziwych łyżwiarzy , tańczących   

      na lodzie . Uważamy by jeżdżąc na łyżwach nie odrywać nóg od podłoża . 

Możemy tańcząc robić piruety (czyli obroty ) , jeździć w parach .  Tańczymy w rytm muzyki . / ćwiczenie płynności ruchu / .

e)              „Sanna”

Zdejmujemy łyżwy . Czas na nową zabawę . Jeśli chcecie się dowiedzieć , gdzie teraz pójdziemy to posłuchajcie wiersza .

 

„Hej na sanki koleżanki .

Z nieba srebrny śnieżek spadł .

A więc z górki na pazurki ,

aż zaświszcze w uszach wiatr .”

 

Gdzie pójdziemy ? / odpowiedź dzieci /

Oczywiście na sanki . Dobierzcie się parami i stańcie jedno za drugim . Dziecko z przodu będzie ciągnęło saneczki , a dziecko z tyłu przykucnie , bo siedzi na sankach . Złapcie się za ręce . Uwaga jedziemy . Ciągniemy sanki pod górę , a wiec jedziemy wolno . Teraz zjeżdżamy z górki . Jedziemy szybko , ale ostrożnie aby się nie przewrócić . / po trzech powtórzeniach zmiana ról , adaptacje ruchów własnych do ruchów partnera / .

f)              „Rzut w dal”

Teraz zapraszam Was do zabawy z śnieżkami . Każde dziecko weźmie

gazetę  i „ulepi” z niej kulę . Postarajcie się rzucić kulę aż za ławeczkę  / ćwiczenia rzutów w dal i ćwiczenie manualne – 3 powtórzenia / .

g)              „Drzewa na wierze”

Kończymy rzucanie , zbieramy nasze kule i wrzucamy je do kosza .

Słuchajcie na dworze zrobiło się bardzo zimno , wieje silny wiatr. Jesteście drzewami , które wiatr mocno wygina , raz w prawą , raz w lewą stronę . Pokażcie jak szumi wiatr i jak wygina drzewa / skłony boczne i ćwiczenie dźwiękonaśladowcze / .

 

3)    „Powrót do przedszkola”

Czas wracać . Otrzepujemy ubranka ze śniegu . Uwaga ! Mamy mocno zaśnieżone buty . Stajemy na jednej nodze i otrzepujemy śnieg z buta uniesionego do góry . Teraz otrzepujemy śnieg z drugiego buta / ćwiczenie równoważne / . Raźno maszerując wracamy do przedszkola . 

 

Opracowała:Elżbieta Gałaj

           Przedszkole Miejskie nr 160 w Łodzi

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin