Zagadnienie duchowości w Katechizmie Kościoła Katolickiego.pdf

(390 KB) Pobierz
Microsoft Word - Zagadnienie duchowości w Katechizmie Kościoła Katolickiego.doc
Ks. Marek Chmielewski
ZAGADNIENIE DUCHOWOŚCI
W «KATECHIZMIE KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO»
Bez wątpienia jednym z epokowych wydarzeń po Soborze
Watykańskim II jest wydanie Katechizmu Kościoła Katolickiego , ofi-
cjalnie ogłoszonego przez Jana Pawła II 11 X 1992 r. Konstytucją
Apostolską Fidei depositum .
Jego celem, jak czytamy we Wstępie, jest „...przedstawienie
organicznego i syntetycznego wykładu istotnych i podstawo-
wych treści nauki katolickiej, obejmującej zarówno wiarę, jak i
moralność w świetle Soboru Watykańskiego II i całości Tradycji
Kościoła” (p. 11). Ma on posłużyć — pisze Papież we wspo-
mnianej Konstytucji — jako „...pewny i autentyczny punkt od-
niesienia w nauczaniu nauki katolickiej, a w sposób szczególny
jako tekst wzorcowy dla katechizmów” 1 .
Nasuwa się zatem pytanie: czy i w jakim stopniu w Katechi-
zmie Kościoła Katolickiego jest również obecny temat duchowości
chrześcijańskiej? W coraz liczniejszych opracowaniach i komen-
tarzach do Katechizmu temat ten jest prawie nieobecny. Komenta-
torzy piszący na tematy duchowe w Katechizmie koncentrują się
zasadniczo na modlitwie, obszernie wyłożonej w części czwar-
tej 2 .
————————
Druk w: „Roczniki Teologiczne” 42(1995), z. 5, s. 5-25.
1 Konstytucja Apostolska Fidei depositum , w: Katechizm Kościoła Katolickiego ,
Pallottinum 1994, s. 8.
2 Zob. np.: Ch. Bernard, La preghiera nella vita cristiana , w: Catechismo della
Chiesa Cattolica. Testo integrale e commento teologico , red. R. Fisichella, Edizioni
Piemme (Casale Monferrato) 1993, s. 1135-1153; U. Vanni, La preghiera del Signo-
re: Il «Padre nostro» , tamże, s. 1157-1188; A. Chapelle, La preghiera cristiana, w: Il
Catechismo del Vaticano II. Introduzione al Catechismo della Chiesa Cattolica , Edizio-
ni Paoline (Cinisello Balsamo) 1993, s. 87-100; J. Sesé, Oración y santidad , „Scrip-
ta Theologica” 25(1993), s. 719-736; Z. Wit, Kult i modlitwa , w: Katechizm Kościoła
1
Pierwszym krokiem w poszukiwaniu odpowiedzi na posta-
wione pytanie będzie wyszukanie w polskim przekładzie Kate-
chizmu najbardziej typowych dla teologii duchowości pojęć, któ-
re mogą stanowić „klucz” do jego interpretacji.
1. Słownictwo teologiczno-duchowe
Dokonując semantycznej analizy tekstu pod kątem interesu-
jącego nas zagadnienia, weźmiemy pod uwagę kluczowe pojęcia
funkcjonujące w literaturze teologiczno-duchowej, takie jak:
asceza, doskonałość, duchowość, duchowy, mistyka, modlitwa,
pobożność, świętość i życie wewnętrzne 3 .
Wypada najpierw zająć się terminem d u c h o w o ś ć. Wy-
stępuje on zaledwie 5 razy w 3 punktach poświęconych modli-
twie, przy czym w p. 2684 pojawia się aż trzykrotnie. Czytamy
tam m.in.: „W komunii świętych rozwinęły się w historii Kościo-
łów różne duchowości. Osobisty charyzmat świadka miłości Bo-
ga do ludzi mógł być przekazywany, jak na przykład «duch»
Eliasza Elizeuszowi i Janowi Chrzcicielowi, by uczniowie mogli
uczestniczyć w tym duchu. Duchowość znajduje się także w
miejscu zetknięcia różnych prądów liturgicznych i teologicznych
oraz świadczy o inkulturacji wiary w określone środowisko
ludzkie i jego historię. Różne duchowości chrześcijańskie uczest-
niczą w żywej tradycji modlitwy i są niezbędnymi przewodni-
kami dla wiernych. W swojej bogatej różnorodności rozszczepia-
ją one czyste i jedyne Światło Ducha Świętego”. Punkt 2693, na-
leżący do sekcji zwanej „W skrócie”, jest dosłownym powtórze-
niem przedostatniego z cytowanych zdań.
————————
Katolickiego. Wprowadzenie , red. M. Rusecki i E. Pudełko, Lublin 1995, s. 135-
1147.
3 Autor jest świadom możliwości pomyłek w podawaniu ile razy i w ilu
punktach Katechizmu występuje dany termin. Informacje te należy zatem trak-
tować jako pomocniczą przesłankę dla postawionego zagadnienia oraz jego ilu-
strację.
2
Natomiast p. 2705, omawiając środki ułatwiające uprawianie
medytacji, obok Pisma Św., świętych ikon, tekstów liturgicznych,
pism mistrzów duchowych, przyrody i historii, wymienia także
dzieła z zakresu duchowości.
Jak widać, nie jest to — niestety — definicja duchowości.
Terminem pochodnym jest przymiotnik d u c h o w y, który
w różnych formach gramatycznych pojawia się w przekładzie
polskim w 98 punktach na oznaczenie 55 rzeczowników 4 . Naj-
częściej występuje w takich konotacjach, jak: życie duchowe —
12 razy; dusza duchowa — 8 razy; istoty lub stworzenia ducho-
we — 7 razy; dobro (dobra) duchowe — także 7 razy; walka du-
chowa, tradycja duchowa i pieczęć duchowa — po 5 razy. Bar-
dzo rzadko (od jednego do trzech razy) pojawiają się terminy:
kierownictwo duchowe, postęp duchowy, śmierć duchowa, wiek
duchowy, wolność duchowa i piękno duchowe. Nie ma nato-
miast pojęcia d o ś w i a d c z e n i e d u c h o w e, które we
współczesnej teologii duchowości jest pojęciem kluczowym.
Brak także pojęć pochodnych, jak: doświadczenie mistyczne, do-
świadczenie religijne i doświadczenie wewnętrzne.
Warto zwrócić uwagę na antynomie: „duchowy-materialny”
lub „duchowy-cielesny”. W liczbie pojedynczej i mnogiej wystę-
pują w 12 punktach, w tym koniunktywnie aż 10 razy.
„Duchowość” i „duchowy” są derywatami od słowa „duch”.
Otóż słowo d u c h w Katechizmie występuje w 637 punktach. W
552 przypadkach odnosi się wprost do Ducha Świętego, (w tym
444 razy jest imieniem własnym Trzeciej Osoby Boskiej), a w 22
zawiera treści antropologiczne i pojawia się zwykle w zestawie-
niu ze słowem „ciało”, albo jako synonim struktury psychiczno-
duchowej człowieka.
W tradycyjnej teologii duchowości często zamiast terminu
„duchowy” używano określenia w e w n ę t r z n y. Otóż przy-
miotnik ten jest obecny w Katechi z mie w 41 punktach, z czego 6
————————
4 W przekładzie włoskim przymiotnik ten pojawia się 130 razy w 124
punktach na oznaczenie 61 rzeczowników.
3
razy służy na oznaczenie „człowieka wewnętrznego”, 5 razy do-
tyczy modlitwy. Jako przysłówek występuje kilkakrotnie, z cze-
go jeden raz wiąże się z czasownikiem „wzrastać” (p. 1700). Tyl-
ko jeden raz pojawia się termin „życie wewnętrzne” (p. 2186) w
klasycznym znaczeniu.
Termin a s c e z a jest obecny 5 razy: w dwóch przypadkach
(p. 1734; 2015) asceza stanowi istotny i pozytywny element roz-
woju duchowego, w dwóch innych (p. 2733; 2755) jest mowa o
znużeniu w życiu duchowym ( acedia ), jako braku lub wypacze-
niu ascezy, zaś p. 2043 mówiąc o Przykazaniach Kościelnych
stwierdza, iż „piąte przykazanie [...] wyznacza okresy ascezy i
pokuty, które przygotowują nas do uroczystości liturgicz-
nych...”. Nie ma natomiast w tekście pojęcia a s c e t y k a. Intere-
sujące jest jednak to, że treść, jaką w pojęcie „asceza” wkładała
tradycyjna teologia duchowości Katechizm obszernie przedstawia
mówiąc o „walce duchowej”, rozumianej tu dość szeroko (zob.
p. 405, 921, 2515-2516, 2725, 2752).
Tradycyjnie z ascezą wiązano mistykę, zwykle jako jej prze-
ciwstawienie, a czasami również jako jej dopełnienie. W Katechi-
zmie termin m i s t y k a w formie rzeczownikowej nie pojawia
się. Natomiast w formie przymiotnikowej występuje wiele razy,
zwykle na oznaczenie Kościoła — Mistycznego Ciała Chrystusa.
Tylko jeden raz w p. 2014 i oznacza najgłębsze zjednoczenie z
Chrystusem, jako szczyt duchowego rozwoju.
Jeśli chodzi o termin d o s k o n a ł o ś ć, to w różnych for-
mach gramatycznych występuje w 51 punktach, z czego w 9 od-
nosi się do Boga i wskazuje na Jego istotę. W 17 przypadkach
mowa jest o osiąganiu doskonałości chrześcijańskiej 5 .
Ten sam zakres znaczeniowy obejmuje pojęcie ś w i ę t o ś ć.
W polskim tłumaczeniu Katechizmu pojawia się ono w 67 miej-
scach w bardzo zróżnicowanych konotacjach, które można ze-
brać w cztery zasadnicze grupy: a) świętość w sensie abstrakcyj-
————————
5 Zob. pp. 1308, 1374, 1693, 1704, 1709, 1711, 1731-1732, 1973, 2013, 2015,
2028, 2045, 2359, 2550, 2690, 2825.
4
nym (p. 58, 826, 1202, 1475, 1709, 1768, 2581); b) świętość ontolo-
giczna Boga (np. p. 208-209, 459, 749, 2152, 2182, 2261); c) świę-
tość Kościoła (np. p. 156, 670, 773, 825, 1986); d) powołanie
chrześcijanina do świętości (np. p. 824, 829, 1533, 1695, 2013,
2813). Zagadnieniu świętości poświęcono specjalny paragraf w
trzeciej części Katechizmu , poświęconej moralności chrześcijań-
skiej (p. 2012-2016). Zawarty tam wykład Katechizmu o świętości,
jako celu i powołaniu chrześcijanina, zasadniczo da się ująć w
powyższe grupy znaczeniowe. To, co szczególnie może zaintere-
sować teologa duchowości w związku ze świętością, to między
innymi imperatyw ascetyczny wyrażony w słowach: „Droga do
doskonałości wiedzie przez Krzyż. Nie ma świętości bez wyrze-
czenia i bez walki duchowej. Postęp duchowy zakłada ascezę i
umartwienie...” (KKK 2015).
P o b o ż n o ś ć, jako jedno z pojęć związanych z duchowo-
ścią, (przynajmniej w tradycyjnej teologii), znajduje zróżnicowa-
ne zastosowanie 15 punktach w różnych formach gramatycz-
nych.
Na koniec analizy semantycznej należy zwrócić uwagę na
pojęcie m o d l i t w a, które spośród całego słownictwa typowe-
go dla teologii duchowości, w Katechi z mie występuje najczęściej:
w obu liczbach 671 razy w 369 punktach, co jest zrozumiałe z
uwagi na IV rozdział, w całości poświęconym modlitwie, w któ-
rym termin ten jest obecny około 530 razy. Uwzględnić należy
ponadto pojęcia związane z modlitwą, jak: medytacja i kontem-
placja. Otóż słowo m e d y t a c j a w polskim przekładzie poja-
wia się zaledwie 2, zaś występujący 6 razy w przekładzie wło-
skim czasownik „medytować”, w wersji polskiej został zastąpio-
ny czasownikiem „kontemplować”. Sam zaś termin k o n t e m-
p l a c j a lub jego derywaty w polskim przekładzie pojawia się w
37 punktach, podczas gdy w wersji włoskiej zaledwie 17 razy w
8 punktach.
Jak więc widać, słownictwo specyficzne dla literatury teolo-
giczno-duchowej nie należy do wiodących środków przekazu
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin