Chciałabym przedstawić nauczycielom nauczania zintegrowanego scenariusz zajęć dla klasy trzeciej z zakresu edukacji przyrodniczo-polonistycznej. Lekcja ta wymagała od uczniów dużej samodzielności w poszukiwaniu wiadomości oraz umiejętności współpracy w zespole, ponadto uwzględniając różne możliwości uczniów prowadziłam pracę na poziomach. Prezentuję tu również samodzielnie przygotowane karty pracy do lekcji.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE III AUTORKA: Jolanta Kantypowicz HASŁO BLOKU: ŻYCIE W WODZIE HASŁO DNIA: ZWIERZĘTA WODNE EDUKACJA PRZYRODNICZO - POLONISTYCZNA: Samodzielne poszukiwanie informacji na temat zwierząt wodnych i prezentowanie zdobytych wiadomości. Wypowiedzi uczniów na temat zwierząt i roślin, które obserwował Sobieradzik. Głośne jednostkowe czytanie wybranych fragmentów tekstu. Wyrazy pokrewne. CELE OGÓLNE:
· Poznawanie środowisk przyrodniczych - środowisko wodne.
· Poznanie różnorodności świata zwierząt wodnych – grupy taksonomiczne.
· Wdrażanie do poszukiwania różnych źródeł informacji.
· Wdrażanie do wielozdaniowej wypowiedzi
· Wdrażanie do samodzielności w pracy.
· Budzenie wrażliwości na piękno przyrody.
· Rozwijanie umiejętności przedstawiania wydarzeń za pomocą dramy.
· Wdrażanie do integracji w grupie.
CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń:
· umie korzystać z różnych źródeł informacji;
· potrafi ciekawie zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę;
· wyróżnia grupy taksonomiczne zwierząt wodnych i zna ich przedstawicieli;
· dostrzega zależność zwierząt wodnych od środowiska, w którym żyją;
· czyta tekst cicho ze zrozumieniem;
· prowadzi dialogi i dobiera słowa adekwatnie do wypowiedzi;
· przedstawia w dramie zdarzenia za pomocą środków werbalnych i pozawerbalnych;
· wyszukuje odpowiednie fragmenty z tekstu;
· układa odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu;
· uzupełnia ilustrację nalepkami zgodnie z treścią tekstu;
· wypowiada się na dany temat;
· tworzy wyrazy pokrewne;
· umie współpracować w grupie;
METODY: słowna – czytanie informacji z różnych źródeł, wypowiedzi uczniów nt. zwierząt wodnych, ciche czytanie tekstu, głośne czytanie wybranych fragmentów, udzielanie odpowiedzi na pytania nauczyciela, drama, śpiewanie piosenki oglądowa – oglądanie plansz i tablic, albumów i atlasów o zwierzętach wodnych, ilustracje z naklejkami w karcie pracy, ilustracje mieszkańców wód w podręczniku działań praktycznych – ułożenie rozsypanki sylabowej, wykonanie ćwiczeń w karcie pracy, uzupełnianie kart, naklejanie nalepek FORMY PRACY: zbiorowa, indywidualna, grupowa. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: odtwarzacz i płyta CD z nagraniem piosenki pt. Żaby, plansze, tablice przyrodnicze, atlasy, albumy, encyklopedie, słowniki, preparat przedstawiający rozwój żaby, rozsypanka sylabowa, karty do pracy na poziomach, podręczniki i karty pracy „Wesoła szkoła” kl.3, naklejki, karta oceny dla każdego zespołu (karta imitująca staw i nalepki żab) CZAS I MIEJSCE ZAJĘĆ: 2 x 45 min, sala lekcyjna. PRZEBIEG ZAJĘĆ I. CZĘŚĆ WSTĘPNA
II. CZĘŚĆ GŁÓWNA
o RYBY
o PŁAZY
o SSAKI, PTAKI I GADY
o OWADY, ŚLIMAKI, PAJĄKI I SKORUPIAKI
i uformowanie w ten sposób poszczególnych grup.
o Jakie zwierzęta nie mogą żyć bez wody i dlaczego?
o Jak ryby przystosowały się do życia w wodzie?
o Gatunki ryb najczęściej spotykanych w rzekach i jeziorach.
GRUPA II: PŁAZY Na swoim stanowisku ma albumy, tablice, encyklopedie i słowniki przyrodnicze, preparat biologiczny – ROZWÓJ ŻABY, podręcznik oraz instrukcję z zadaniami. Korzystając ze zgromadzonych materiałów oraz podręcznika (str.83) zbierzcie jak najwięcej informacji i ciekawostek na temat płazów jako mieszkańców środowiska wodnego, a następnie przygotujcie prezentację dla kolegów (opowiedzcie o płazach i pokażcie ilustracje). Pytania i polecenia pomocnicze:
o Jakie zwierzęta żyją na lądzie, ale ich potomstwo przychodzi na świat w wodzie?
o Przedstawiciele płazów.
o Przedstaw rozwój żaby – pokaz preparatu.
GRUPA III: SSAKI, PTAKI I GADY Na swoim stanowisku ma atlasy, albumy, tablice i encyklopedie przyrodnicze, podręcznik oraz instrukcję z zadaniami. Korzystając z zebranych materiałów oraz podręcznika (str.84) zbierzcie jak najwięcej informacji i ciekawostek na temat ssaków, ptaków i gadów związanych ze środowiskiem wodnym, a następnie przygotujcie prezentację dla kolegów (opowiedzcie o tej grupie zwierząt i pokażcie ilustracje). Pytania i polecenia pomocnicze:
o Jakie znasz ssaki, które przystosowane są do życia w środowisku wodnym?
o W jaki sposób bóbr przystosował się do poruszania w wodzie.
o Wymień ptaki żywiące się rybami.
o Jakie znasz gady związane ze środowiskiem wodnym?
GRUPA IV: OWADY, ŚLIMAKI, PAJĄKI I SKORUPIAKI Na swoim stanowisku ma atlasy, albumy, plansze i encyklopedie przyrodnicze, podręcznik oraz instrukcję z zadaniami. Korzystając z zebranych materiałów oraz podręcznika (str.85) zbierzcie jak najwięcej informacji i ciekawostek na temat owadów, ślimaków, pająków oraz skorupiaków związanych ze środowiskiem wodnym, a następnie przygotujcie prezentację dla kolegów (opowiedzcie o tej grupie zwierząt i przedstawcie plansze). Pytania i polecenia pomocnicze:
o Jakie znasz owady wodne?
o Wymień nazwy ślimaków żerujących na roślinach wodnych.
o Opowiedz o pająku topiku.
o Cechy charakterystyczne skorupiaków oraz ich przedstawiciele.
111. Prezentacje poszczególnych grup – przedstawianie zwierząt żyjących w wodzie należących do różnych grup taksonomicznych. Ocena przedstawionej prezentacji, umiejętności dokonania podziału pracy i zgodnego współdziałania w grupie – przyznanie naklejek żabek.
111. Uzupełnienie tabeli nazwami grup zwierząt (gady, płazy, ryby) na podstawie podanych cech – karta pracy 58 ćw. 2.
grupa zwierząt cecha
.........
..........
...........
żyją tylko w wodzie
TAK
NIE
oddychają w wodzie
składają jaja w wodzie
111. Praca wykonana zespołowo – ocena poprawności pracy i przyznanie żabek grupom.
111. Utrwalenie zdobytych wiadomości poprzez samodzielne wypełnienie kart pracy. POZIOM I: Wpisz odpowiednią nazwę grupy zwierząt do podanych informacji. ( ZAŁĄCZNIK 3) POZIOM II Spośród podanych nazw grup zwierząt, wybierz i dopasuj odpowiednią do załączonych informacji (ZAŁĄCZNIK 4) POZIOM III: Wytnij ilustracje i wklej pod odpowiednią nazwą grupy zwierząt. (ZAŁĄCZNIK 5)
111. Sprawdzenie poprawności wykonania zadania. Wklejenie do zeszytów rozsypanki wyrazowej jako tematu zajęć oraz uzupełnionej karty. ĆWICZENIA ŚRÓDLEKCYJNE Zabawa bieżna: Szczupaki i karasie
111. Ciche czytanie ze zrozumieniem relacji Sobieradzika znad stawu, w celu zapamiętania nazw roślin i zwierząt wodnych – „Co w stawie piszczy?” ( podręcznik s.86).
111. Uzupełnianie nalepkami rysunku stawu zgodnie z tekstem pt.„Co w stawie piszczy?” ( karta pracy 58 ćw. 3)
111. Opowiadanie treści uzupełnionej ilustracji połączone z wyszukiwaniem i głośnym jednostkowym czytaniem odpowiednich fragmentów tekstu.
111. Scenki dramowe ilustrujące wydarzenia na stawie. Tematy scenek, np. Lekcja pływania łabędzi, Rodzina perkozów na wycieczce, grupy losują i przygotowują w zespołach środkami werbalnymi i pozawerbalnymi. Ocena pracy zespołów – przyznanie nalepek.
111. Słuchanie wzorowego czytania relacji Sobieradzika pt. „Co słychać pod wodą?” (podręcznik s.87).
111. Układanie odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu połączone z wyszukiwaniem odpowiednich fragmentów sprawozdania.
o Jakie zwyczaje zwierząt poznałeś dzięki temu sprawozdaniu?
o Które z nich szczególnie cię zainteresowały?
o Jakie rośliny wodne zauważył Sobieradzik?
o Uzupełnianie nalepkami rysunku stawu zgodnie tekstem pt. „Co słychać pod wodą?” (karta pracy 59 ćw. 1).
o Wyrazy pokrewne:
o Uzupełnianie tekstu wyrazami pokrewnymi.
o Kolorowanie pól z wyrazami należącymi do rodziny wyrazu ryba.
o Tworzenie wyrazów pokrewnych (krewny, krewniak, pokrewny) (karta pracy 62 ćw. 3 – 6)
III. CZĘŚĆ KOŃCOWA
o Jaki był temat dzisiejszych zajęć?
o Jakie grupy zwierząt związanych ze środowiskiem wodnym dziś wyróżniliśmy?
o Wymień tych przedstawicieli poszczególnych grup, których zapamiętałeś?
o Z jakich miejsc zdawał nam relacje Sobieradzik?
o Jakich ciekawostek dostarczył nam Sobieradzik poprzez swoje relacje?
o Co to są wyrazy pokrewne?
Podliczenie ilości zebranych żabek w stawie, wyłonienie najbardziej aktywnej i zgodnie pracującej grupy.
ZAŁĄCZNIK 1: Piosenka pt. „ŻABY” Słowa: Joanna Kulmowa Muzyka: Zbigniew Ciechan Żaby mają zachrypnięte głosy, bo na łąkach za dużo rosy, bo w bajorku za zimno jeszcze, bo padają, bo padają za chłodne deszcze, bo padają, bo padają za chłodne deszcze. Siedzą żaby w wilgotnym błotku, Bez deszczowych płaszczyków, bez botków. Przemakają od głowy po piętę i dlatego, i dlatego są zachrypnięte, i dlatego, i dlatego są zachrypnięte. ZAŁĄCZNIK 2:
CE RZĘ W DZIE JĄ TA ZWIE ŻY W
ZAŁĄCZNIK 3: POZIOM I: Wpisz odpowiednią nazwę grupy zwierząt do podanych informacji.
Marusia901