SWPS
KONSPEKT SZKOLENIA Z TRENIGU TWÓRCZOŚCI
Praca zaliczeniowa
Paulina Kacprzyńska; Dominika Libucha
2011-05-18
1. Opis sytuacji wyjściowej (charakterystyka grupy, potrzeb rozwojowych).
Skupiając się na potrzebach rozwojowych firmy „SUPER GUZIK”, podstawowymi umiejętnościami, które trzeba udoskonalić ( w pierwszej kolejności) to budowanie zespołu oraz komunikacja. Szkolenie zaproponowane przez autorów pracy, jest skierowane do pracowników średniego szczebla firmy, od których zależy budowanie zespołów, w każdym dziale, jak również poprawny przepływ informacji pomiędzy pracownikami, działami oraz kadrą kierowniczą.
2. Cele projektu szkoleniowego
CEL GŁÓWNY: Budowanie zespołu, poprawienie skuteczności komunikacyjnej.
CEL KOŃCOWY: Uczestnicy szkolenia, będą umieć skutecznie budować i zarządzać zespołem oraz poprawnie komunikować się z podwładnymi i współpracownikami w firmie.
CEL DOTYCZĄCY DZIAŁAŃ: Udział w ćwiczeniach, związanych z tematyką szkolenia. Mają one na celu, pokazanie mechanizmów tworzenia grup oraz jej zarządzaniem, jak i również wypracowanie technik komunikacyjnych.
CEL DOTYCZĄCY TREŚCI: Zapoznanie uczestników. z merytorycznymi podstawami tematów, poruszanych na szkoleniu.
3. Opis wybranych ćwiczeń
Ćwiczenie 1 ARCHELODZY
Streszczenie : Uczestnicy wcielają się w odkrywców, którzy próbują odgadnąć przeznaczenie różnych przedmiotów.
Cele: Ćwiczenie pobudzające. Rozwijanie kreatywności
Materiały: Kartki i długopisy. Dużo małych przedmiotów – np. owoce, pudełko za słodzikiem, foremka do lodu, torebka herbaty, ziarno kukurydzy, guzik, zakrętka od plastikowej butelki, płyta CD, kostka Rubika, termos, świeca, bezpiecznik, kuchenne przybory, itp.
Czas trwania: ok. 30 minut.
Procedura:
1. Wyjaśnij, że archeolodzy znajdują czasem rzeczy, których funkcji i przeznaczenia nie znają. W takich sytuacjach muszą posłużyć się własną wyobraźnią. Uczestnicy powinni wcielić się w archeologów, którzy – prowadząc wykopaliska za tysiąc lat – odkrywają nieznane sobie przedmioty. Zadanie polega na odgadnięciu jak największej liczby ich możliwych zastosowań.
2. Podziel grupę na zespoły i rozdaj im zapakowane przedmioty. Zaproponuj, by każdy zespół w miarę możliwości udał się do odrębnego pomieszczenia.
3. Poproś wszystkich o powrót na miejsca i przedstawienie swoich odkryć na „ sympozjum archeologów”. Uczestnicy mogą kwestionować propozycje innych zespołów.
Ćwiczenie 2 NA JAKIM WÓZKU JEDZIEMY?
Streszczenie: Uczestnicy przedstawiają w sposób metaforyczny własną firmę.
Cele: Budowanie zespołu. Rozwijanie kreatywności.
Materiały: Kartki i długopisy
Czas trwania: ok. 25 minut
1. Poproś uczestników, by zamknęli oczy i zastanowili się z jakim pojazdem kojarzy im się firma, w której pracują. Każdy powinien napisać swoją propozycję na kartce.
2. Zapytaj słuchaczy, ilu kierowców ma taki pojazd, jak szybko może się poruszać, czy nadaje się do jazdy w terenie, jakiego paliwa potrzebuje itd. Poproś, by zapisali odpowiedzi na kartce.
3. Zaproponuj, by indywidualnie lub grupowo opisali pojazd, który symbolizowałby idealną firmę – taką, w jakiej chcieliby pracować.
UWAGI: Wybrane pozwolą na, wyćwiczenie umiejętności budowania zespołów (mechanizmów twórzenia się grup), zarządzania nimi (np. pozwolą na wybieranie liderów, którzy posiadają autorytet rzeczywisty w grupie) oraz polepszą komunikację z podwładnymi oraz współpracownikami, co pozwoli na swobodny przepływ informacji oraz uniknięcie konfliktów związanych z przepływem informacji w firmie. A wszystko to w podejściu do problemu w sposób twórczy.
Biblografia:
1. „Gry Szkoleniowe, Zestaw dla trenerów”; Oficyna ekonomiczna, Kraków 2006.
2. „ Trening Twórczości”, GWP
mimi_mimi66