wskazówki scen 16-22.doc

(732 KB) Pobierz

J.                  

Scenariusz nr 16

Temat: Głoska "r" w nagłosie - c. d.

Cele zajęć:

l. Utrwalenie poprawnej artykulacji głoski "r" w środgłosie.

2.         Usprawnianie funkcji narządów mownych - oddychania, motoryki artykulatorów, fonacji.

3.         Ćwiczenia głoski "r" w nagłosie - c.d.

Metody: słowna, pokaz (demonstracja), naśladownictwo, ćwiczeń praktycznych.

Środki dydaktyczne: lustro, obrazki (rower, traktor, renifer, zestawy wyrazów), tekst wiersza

K.                 Brzechwy pt. "Wrona i ser".

Plan zajęć:

l. Powitanie.

2.          Ćwiczenia usprawniające narządy mowne.

3.         Utrwalenie poprawnej wymowy głoski "r" w śródgłosie (zestawy sylab i słów zostały podane na poprzednich zajęciach).

4.         Przedstawienie tematu zajęć - ćwiczenia poprawnej wymowy głoski "r" w słowach, gdzie gło­ska "r" znajduje się na początku - c.d.

5.          Ćwiczenia "r" na obrazkach (rower, traktor, renifer - załącznik nr 57), nazywanie obrazków,

wklejenie obrazków do zeszytu i podpisanie.

6.          Zagadki - odpowiedzi: traktor, rower, renifer (załącznik nr 58).

7.          Tworzenie słów z głoską "r" na początku - trzy słowa (załącznik nr 59).

8.         Wyszukiwanie z kilku podanych obrazków tych, w nazwie których występuje głoska "r" i ich podpisywanie (załącznik nr 60).

9.         Tworzenie wyrazów ze słowem "rak" na końcu oraz z sylabą "ry" na początku i podanymi lite­rami (załącznik nr 61).

l O. Głośne czytanie przez logopedę wiersza J. Brzechwy pt. "Wrona i ser", zatem przez dzieci (każde dziecko jedną zwrotkę) - załącznik nr 62.

11.       Przedstawienie zestawu słów do powtarzania w domu (załącznik nr 63).

12.       Podsumowanie zajęć i praca domowa (ćwiczenia usprawniające narządy mowy, cWlczenia słów, ćwiczonych na zajęciach i słów przekazanych do ćwiczenia w domu oraz czytanie wiersza J. Brzechwy pt. "Wrona i ser").

Załącznik nr 57

55


Załącznik nr 58

 

Kierowca, siodełko, dwa koła, pedały. Ty masz taki sam? Będą się ścigały!


 

Stoi koń stalowy, do pracy gotowy.

Siana nie jada, owsa nie prosi, w polu pomaga orać i kosić.


 


Piękny rogacz sanie Eskimosa ciągnie po śniegu. Jakie nosi imię, odpowiesz mi w biegu.

 

Załącznik nr 58 za: J. Góral-Półrola, S. Zakrzewska, Chcę mówić poprawnie. Materiały do ćwiczeń logopedy­cznych, Wydawnictwo Pedagogiczne, Kielce 1996, s. 36.

 

Załącznik nr 59

 

 

Załącznik nr 60


 


L.                 

M.              

 

t!


 

"


 


56


Załącznik nr 61


 


 

b

 

f

 

w

 

ba

 

bu



 


N.                

@

O

 

Załącznik nr 61 za: J. Góral-Półrola, S. Zakrzewska, Chcę mówić poprawnie. Materiały do ćwiczeń logopedy­cznych, Wydawnictwo Pedagogiczne, Kielce 1996, s. 35; oraz J. Wójtowiczowa, Logopedyczny zbiór wyrazów, WSiP, Warszawa 1993, s. 29.

 

Załącznik nr 62

 

Wrona i ser

 

"Niech mi każdy powie szczerze, Skąd się wzięły dziury w serze?"

 

Indyk odrzekł: ,ja właściwie Sam się temu bardzo dziwię".

Kogut zapiał z galanterią:

"Kto by też brał ser na serio?"

Owca stała zadumana:

"Pójdę, spytam się barana".

Koń odezwał się najprościej:

"Moja rzecz to dziury w moście!"

Pies obwąchał ser dokładnie:

"Czuję kota: on tu kradnie!"

 

57


Załącznik nr 58

 

Kierowca, siodełko, dwa koła, pedały. Ty masz taki sam? Będą się ścigały!


 

Stoi koń stalowy, do pracy gotowy.

Siana nie jada, owsa nie prosi, w polu pomaga orać i kosić.


 


Piękny rogacz sanie Eskimosa ciągnie po śniegu. Jakie nosi imię, odpowiesz mi w biegu.

 

Załącznik nr 58 za: 1. Góral-Półrola, S. Zakrzewska, Chcę mówić poprawnie. Materiały do ćwiczeń logopedy­cznych, Wydawnictwo Pedagogiczne, Kielce 1996, s. 36.

 

Załącznik nr 59

 

 

Załącznik nr 60


 


O.                

P.                 

 

t!


 

w


 


56


Załącznik nr 61


 


 

b

 

f

 

w

 

ba

 

bu



 


Q.                

@

O

 

Załącznik nr 61 za: J. Góral-Półrola, S. Zakrzewska, Chcę mówić poprawnie. Materiały do ćwiczeń logopedy­cznych, Wydawnictwo Pedagogiczne, Kielce 1996, s. 35; oraz J. Wójtowiczowa, Logopedyczny zbiór wyrazów, WSiP, Warszawa 1993, s. 29.

 

Załącznik nr 62

 

Wrona i ser

 

"Niech mi każdy powie szczerze, Skąd się wzięły dziury w serze?"

 

Indyk odrzekł: ,Ja właściwie Sam się temu bardzo dziwię".

Kogut zapiał z galanterią:

"Kto by też brał ser na serio?"

Owca stała zadumana:

"Pójdę, spytam się barana".

Koń odezwał się naj prościej :

"Moja rzecz to dziury w moście!"

Pies obwąchał ser dokładnie:

"Czuję kota: on tu kradnie!"

 

57


Kot udając, że nie słyszy, Miauknął: "Dziury robią myszy".

Przyleciała wreszcie wrona:

"Sprawa będzie wyjaśniona,

Próbę dziur natychmiast zrobię,

Bo mam świetne czucie w dziobie".

Będą dziury jak należy, Każdą dziurę w serze mierzy,

Każdą zgłębia i przebiera -

A gdzie ser jest? Nie ma sera!

Indyk zsiniał, owca zbladła:

"Gwałtu! Wrona ser nam zjadła!"

Na to wrona na nich z góry:

"Wam chodziło wszak o dziury.

Wprawdzie ser zużyłam cały, Ale dziury pozostały!

Bo gdy badam, nic nie gadam I co trzeba zjeść, to zjadam.

Trudno. Nikt dziś nie docenia Prawdziwego poświęcenia!"

Po czym wrona, jak to ona, Poszła sobie obrażona.

J. Brzechwa, Zwierzyniec, Krajowa Agencja Wydawnicza, Katowice 1987, s. 13-14.

 

Załącznik nr 63

rezerwa, rezerwat, rarytas, referat, rabarbar, renifer, rura, recepta, treser, traktor, kariera, prorok, portret, brawura, prezent, hamburger, garnitur, Barbara, fryzjer, tornister, rower

Załącznik nr 63 za: J. Góra1-Półrola, S. Zakrzewska, Chcę mówić poprawnie. Materiały do ćwiczeń logopedy­cznych, Wydawnictwo Pedagogiczne, Kielce 1996, s. 34.

58


Scenariusz nr 17

Temat: Utrwalenie wymowy głoski "r" w zestawach wyrazowych i prostych zdaniach.

Cele zajęć:

l. Utrwalenie poprawnej artykulacji głoski "r" w nagłosie.

2.          Usprawnianie funkcji narządów mownych - oddychania, motoryki artykulatorów, fonacji.

3.          Ćwiczenia głoski "r" w zestawach wyrazowych i prostych zdaniach.

Metody: słowna, pokaz (demonstracja), naśladownictwo, ćwiczeń praktycznych.

Środki dydaktyczne: lustro, zestawy wyrazów i zdań, tekst wiersza J. Brzechwy pt. "Baran". Plan zajęć:

l. Powitanie.

2.          Ćwiczenia usprawniające narządy mowne.

3.          Utrwalenie poprawnej wymowy głoski "r" w nagłosie (zestawy sylab i słów zostały podane na poprzednich zajęciach) oraz w wierszu J. Brzechwy pt. "Wrona i ser".

4.          Przedstawienie tematu zajęć - ćwiczenia poprawnej wymowy głoski "r" w zestawach wyrazo­wych i prostych zdaniach.

5.          Ćwiczenia "r" w zestawach wyrazowych - załącznik nr 64, wklejenie zestawów wyrazowych do zeszytu.

6.          Dobieranie do podanych słów zawierających "r" odpowiednich określeń także zawierających tę głoskę (załącznik nr 65).

7.          Ćwiczenie czytania podanych zdań oraz wyszukiwanie i wpisywanie ilości głosek "r" w każ­dym zdaniu (załącznik nr 66).

8.          Głośne czytanie przez logopedę wiersza J. Brzechwy pt. "Baran", zatem czytanie tego wiersza przez dzieci (każde dziecko czyta jedną zwrotkę) - załącznik nr 67.

9....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin