zarzadzanie_logistycznesciaga.doc

(62 KB) Pobierz
Zarządzanie logistyczne – formułowanie strategii, planowanie, sterowanie, kontrola (odbywających się w sposób efektywny i minimalizujący globalne koszty) procesów przepływu i magazynowania surowców, zasobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych i odpowiedn

Zarządz. log. – formułowanie strategii, planowanie, sterowanie, kontrola (odbywających się w sposób efektywny i minimalizujący globalne koszty) procesów przepływu i magazynowania surowców, zasobów, prod. w toku, wyr. got. i odpowiednich informacji, od punktu pozyskania do punktu konsumpcji, w celu jak najlepszego dostosowania się do potrzeb klienta i ich zaspokojenia.

Założenia nowoczesnej koncepcji logistyki

1. Logistyka obejmuje planowanie, sterowanie, organizowanie i kontrolowanie przepływu towarów zarówno w aspekcie fizycznym, jak również informacyjnym.

2. Przepływy te tworzą system, który obejmuje różne fazy i podsystemy.

3. W pb. tworzone są zintegrowane systemy regulacyjne i łączące elementy logistyki, takie jak: transport, magazynowanie, kształtowanie zapasów, pakowanie, obsługę klienta.

4. Wszystkie działania w sferze logistyki podyktowane są wymaganiami rynku, mają charakter dynamiczny, zwiększając tym samym zdolności organizacji do przystosowywania się do zmian rynkowych.

5. Osiągnięcie rentowności i przewagi konkurencyjnej jest możliwe do uzyskania poprzez realizację optymalnego poziomu usług i obsługi logistycznej.

6. Logistyka ma za zadanie realizować funkcję koordynacyjną czynności logistycznych z innymi sferami działalności pb.

Istotą zarz. logist. jest:

·    zarządzanie całością czynności logistycznych w obrębie łańcuchów logistycznych, czyli przepływu materiałów, półproduktów, wyrobów finalnych oraz informacji powinien być zarządzany jako jeden system.

·    nadrzędnym celem strategicznym zarządzania logistycznego jest zapewnienie optymalnego poziomu obsługi klienta.

Zarz. logist.działalność pb

·     uzależnienie wyboru strategii pb od jego podstawowej działalności polegającej na produkcji określonych wyrobów lub świadczeniu określonych usług.

·     powiązanie i integrowanie  w sposób trwały pb z otoczeniem

·     scalenie i ujednolicenie procesów przetwarzania informacji i podejmowania decyzji we wszystkich obszarach funkcjonowania pb, jak również szerokiego zastosowania pakietów oprogramowania służących do informatycznego wspomagania tych procesów.

Obszary zarz. logist. w pb

1.    Optymalizacja fizycznego przepływu dóbr rzeczowych obejmuje:

·    opracowanie strategii logistycznej,

·    zarządzanie logistyczno – marketingowe,

·    symulację komputerową,

·    integrację czynności związanych z procesami logistycznymi przez modernizację struktur organizacyjnych i powołanie służb logistycznych,

·    objęcie całych łańcuchów logistycznych badaniami operacyjnymi do optymalizacji,

·    sterowanie przepływem materiałów i towarów.

2.      Usprawnienie procesów informacyjno – decyzyjnych polega na:

·    wprowadzeniu postępu w technologii informatycznej,

·    rozwoju nowych technik produkcyjnych oraz transportowych,

·    automatycznej identyfikacji za pomocą kodów kreskowych,

·    elektronicznej wymianie danych (EDI),

·    analizie zamówień  handlowych i nowe formy opracowywania zleceń.

3.    Utrzymanie optymalnych zapasów rzeczowych.

·    synchronizacja transportu z gospodarką zapasami,

·    pojawienie się nowych technik zarządzania np. just-in-time, DPR- planowanie dystrybucji zasobów itp.,

·    zapewnienie terminowości dostaw i wysokiego poziomu jakości usług,

·    zapewnienie konkurencyjności produktów na rynku.

4.    Synchronizacja infrastruktury procesów logistycznych.

·    koordynacja zamówień odbiorców z manipulacjami transportowymi, składowaniem i gospodarką opakowaniami,

·    synchronizacja prac transportu zewnętrznego oraz wewnętrznego,

·    koordynacja wyboru źródeł zakupu, programowania oraz planowania potrzeb materiałowych i sterowania zapasami,

·    dobór systemu automatycznej identyfikacji,

·    dostosowanie procesów informacyjnych do działań dotyczących pozyskiwania i gromadzenia informacji oraz ich transformacji.

5.     Analiza kosztów procesów logistycznych.

·    analiza kosztów w odniesieniu do infrastruktury logistycznej,

·    redukcja lub skrócenie czasu realizacji usług transportowych,

·    zmniejszenie lub redukcja zapasów,

·    zastosowanie metod ABC oraz XYZ do grupowania materiałów i towarów,

·    wprowadzenie metod kontrolingu w zakresie kosztów,

·    właściwe wykorzystanie czasu w układzie przestrzennym.

 

Strategiczne zarządzanie logistyczne to:

·    określenie standardów obsługi klienta,

·    określenie ilości oraz lokalizacji miejsc produkcyjnych oraz magazynów wraz z ustaleniem co do ich wyposażenia,

·    ustalenie zakresu obsługi logistycznej w stosunkach z dostawcami,  z podziałem na obsługę własną i obcą ( firmy transportowe, składowe itd.),

·    opracowanie zasad zarządzania zapasami,

·    ustalenie założeń co do systemu informatycznego.

 

 

 

 

 

 

 

 

Strategie zarządzania logistycznego

Pierwsza grupa obejmuje decyzje dotyczące wyboru produktów i rynków, które mają największe znaczenie z punktu widzenia obsługi logistycznej. Decyzje te pozwalają na określenie zasięgu integracji pionowej w logistyce, z uwzględnieniem decyzji określających zakres użycia obcych firm do obsługi logistycznej produktów – rynków. Taki zestaw decyzji jest ściśle powiązany ze strategią marketingową, a

 

także określa wspólne ramy zarządzania systemem logistycznym firmy.

Druga grupa decyzji dotyczy dwóch relacji:

-  standardy obsługi klienta – koszty logistyczne firmy co ma ścisły związek z uzyskaniem przewagi konkurencyjnej na rynku,

-   logistyczne nakłady kapitałowe – bieżące koszty logistyczne, wynikające z ustaleń podejmowanych przy relacji i przy decyzjach dotyczących zarządzania zapasami.

 

Wyższą pozycję konkurencyjną firmą osiąga dzięki stopniowemu zwiększaniu wartości produktu w trakcie jego przepływu przez poszczególne etapy działalności pb. Odzwierciedleniem tego zjawiska jest łańcuch wzrastającej wartości produktu, którego poszczególne ogniwa reprezentują klienta, dostawców i inne sfery działalności pb. jako wyodrębnione, a jednocześnie ściśle powiązane elementy.

W sferze logistyki tkwią potencjalne źródła osiągania sukcesu rynkowego przez pb., które zaspakajają potrzeby klientów i wyprzedzają konkurencję, a także osiągają wysoką produktywność i efektywność procesów wytwarzania i transformacji w pb.

Następuje przesunięcie od badań operacyjnych i traktowanie działań zarządzania logistycznego w sposób cząstkowy do pojmowania logistyki jako systemu oraz koncepcji strategicznego zarządzania i pewnej filozofii znajdującej swoje miejsce w sferach działania w pb.

 

Etapy formułowania i realizacji strategii logistycznej:

1) występna analiza strategiczna systemu logistycznego pb. wraz z otoczeniem,

2) określenie celów strategicznych logistyki w pb.,

3) analiza SWOT systemu logistycznego pb. i otoczenia,

4) określenie zmiennych decyzyjnych w pb.,

5) opracowanie wariantów strategii logistycznej pb.,

6) ocena i wybór najkorzystniejszego wariantu strategii logistycznej,

7) wdrażanie i kontrola realizacji wybranego wariantu strategii.

 

Elementy planu strategicznego

-   ogólna charakterystyka strategii logistycznej i jej związków z pozostałymi strategiami funkcjonalnymi,

-   szczegółowy opis celów strategicznych w odniesieniu do poszczególnych grup produktów i klientów,

-   rozwiązania strategiczne w odniesieniu do jakości obsługi nabywców, kształtowania zapasów, procesów magazynowania, transportu oraz systemów informatycznych,

-   prognozowanie w zakresie zmian wielkości zatrudnienia i niezbędnych nakładów kapitałowych,

-   analiza dotycząca aspektu finansowego i oceny skutków jakie niesie za sobą wprowadzenie strategii logistycznej ma także koszty funkcjonowania projektowanego systemu logistycznego,

-   opis wpływu jaki będzie miało wprowadzenie strategii logistycznej na realizację strategii globalnej i pozostałych strategii funkcjonalnych.

 

Partnerstwo w strategiach zakupowych.

Zarządzanie relacjami z dostawcami to najważniejszy element zakupów korporacyjnych. Wybór odpowiedniego modelu relacji warunkuje koszty i korzyści wynikające ze współpracy z zewnętrznym partnerem.

Głównymi czynnikami które charakteryzują relację z dostawcami są:

·    stopień integracji dostawcy z kupującymi.

·    horyzont czasowy współpracy.

Integracja w tym kontekście oznacza traktowanie dostawcy jako zasób firmy.

 

MODELE WSPÓŁPRACY Z DOSTAWCAMI

1.  Silna integracja dostawcy z kupującym oznacza duże zaangażowanie obu stron we współpracę, dzielenie się wiedzą i podejmowanie wspólnych działań usprawniających proces zakupu.

2.  Słaba integracja oznacza współpracę opartą na nieufności i ujawnianie tylko tych informacji, które są niezbędne do dokonania transakcji

 

Horyzont  czasowy:  Można wyróżnić dwie grupy modeli relacji współpracy z dostawcami, w zależności od stopnia integracji i ram czasowych współpracy.

·          Partnerstwo strategiczne.

·          Presja konkurencyjna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PARTNERSTWO STRATEGICZNE

Cechuje się ono bardzo silną integracją dostawcy z kupującym, oraz długim horyzontem czasowym współpracy. Ma na celu podniesienie jakości i wartości świadczonych dostaw lub usług dla klientów.

PRESJA KONKURENCYJNA

Charakteryzuje się bardzo słabą integracją kupującego i sprzedającego oraz krótkim okresem współpracy. Ten rodzaj kontaktów stawia sobie za cel osiągnięcie krótkoterminowych korzyści kosztowych.

WYBÓR RODZAJU WSPÓŁPRACY

Chcąc dokonać wyboru jednego z dwóch modeli współpracy pb. musi uwzględnić przede wszystkim charakterystykę kupowanego asortymentu oraz wartość zakupów w poszczególnych asortymentach. Istotne znaczenie posiada wpływ danego dostawcy na działalność pb.

JAK PODZIELIĆ DOSTAWCÓW

 

 

 

 

 

 

 

 

CHARAKTERYSTYKA DOSTAWCÓW

Pierwsze dwie grupy dostawców (zakupy taktyczne, nacisk) charakteryzują się niskim ryzykiem tzn. braki lub opóźnienia w dostawach nie mają istotnego wpływu na podstawową działalność pb. W tym przypadku korzystnie jest stosować model relacji oparty na presji konkurencyjnej.

Pozostałe dwie grupy (wąskie gardło, strategiczny) charakteryzują się wysokim ryzykiem zakupu, więc korzystniejsza jest relacja partnerstwa strategicznego pozwalająca na długofalową współpracę z dostawcami. Partnerstwo strategiczne  skupia się na rozwoju czyli doskonaleniu relacji, co pozytywnie wpływa na realizację celów strategicznych podmiotów w nich funkcjonujących.

 

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI PRZEZ DOSTAWCÓW   VMI

 

VMI – czyli zarządzanie zapasami przez dostawcę (Vendor Managed Inventory) oznacza optymalizację funkcjonowania łańcucha dostaw, w wyniku zarządzania zapasami producenta (lub dystrybutora) przez dostawcę, który decyduje o czasie i zawartości zaopatrzenia, gwarantującym pełną dostępność produktów.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin