Organizacja Wirtualna.pdf

(41 KB) Pobierz
Microsoft Word - Dokument1
Organizacja wirtualna (Definicja)
a) Jest to tymczasowa sieę niezaleŇnych przedsiħbiorstw - dostawcw, klientw, nawet
dotychczasowych konkurentw -poþĢczonych najnowszymi Ļrodkami IT, w celu dzielenia siħ
umiejħtnoĻciami i kosztami dla zdobycia nowych rynkw.
b) Jest sieciĢ instytucji, firm, zespoþw i osb zlokalizowanych w rŇnych miejscach,
zorganizowanych w luŅno zwiĢzanych, nieprzejrzystych strukturach, ktre þĢczy wsplny cel -
Ļwiadczenie usþug na rzecz tego samego klienta.
c) Jest to forma organizacji, ktrĢ charakteryzuje tymczasowe lub staþe geograficzne
rozmieszczenie pojedynczych pracownikw, grup, dziaþw rŇnych przedsiħbiorstw lub caþych
organizacji. Zapewnienie realizacji procesu produkcyjnego jest zaleŇne od elektronicznej
komunikacji.
d) Jest to sieę niezaleŇnych firm dziaþajĢcych w Ļwiecie rzeczywistym, þĢczĢca swe
umiejħtnoĻci i zasoby organizacyjne dla osiĢgniħcia typowych celw i wykorzystujĢcych przy
tym technologie informatyczne do koordynacji wzajemnych dziaþaı i unikniħcia jakiejkolwiek
integracji tak poziomej, jak i pionowej.
e) Jest to zbir jednostek organizacyjnych, przestrzennie rozproszonych reprezentujĢcych
wsplne przedsiħwziħcie gospodarcze, wybranych dynamicznie, wg. kryterium procesowego,
do i na czas realizacji okreĻlonych zadaı.
Definicja organizacji wirtualnej-podsumowanie
Skupia siħ na realizacji podstawowego celu dziaþalnoĻci gospodarczej.
Dziħki strukturalnym i proceduralnym uproszczeniom osiĢga maksimum gospodarnoĻci,
wykorzystuje moŇliwoĻci radykalnego obniŇenia kosztw. Rozwija i oferuje innowacyjne
produkty lub specjalne usþugi, zapewnia elastycznoĻę. Jest otwarta na wszelkie zmiany.
Podstawowe cechy organizacji wirtualnej
1.TymczasowoĻę organizacji
Wirtualna organizacja jest chwilowĢ konfiguracjĢ jednostek organizacyjnych
wspþpracujĢcych ze sobĢ dla osiĢgniħcia okazjonalnych, wsplnych celw uczestnicy, mogĢ
rwnoczeĻnie braę udziaþ w innych sieciach lub aktywizowaę powstawanie nowych.
2. Rozproszenie geograficzne
Przedsiħbiorstwa, ktre oddalone sĢ od siebie w sensie odlegþoĻci terenowej mogĢ
wspþpracowaę ze sobĢ wykorzystujĢc technologie informatyczne. W oparciu o sieci
komputerowe pracujĢ rŇne systemy informatyczne sprzyjajĢce wirtualizacji dziaþalnoĻci
przedsiħbiorstw. Do najwaŇniejszych zaliczyę naleŇy:
- Systemy zarzĢdzania przepþywem pracy (workflow),
- Systemy pracy grupowej (np. listy dyskusyjne),
- Tele- i wideokonferencje,
- Systemy zarzĢdzania kontaktami z klientami (CRM),
- Moduþy wspomagajĢce e-biznes,
- Portale informacyjne (np. portal korporacyjny),
3. Koncentracja na kliencie
Organizacja wirtualna jest tworzona specjalnie w odpowiedzi na potrzeby konkretnego
klienta i dla realnego konkretnego zadania. Klient moŇe rwnieŇ czynnie uczestniczyę jako
podmiot organizacji wirtualnej i na bieŇĢco braę udziaþ w realizowanym zadaniu.
4. Intensywne wykorzystanie technologii informatycznych
Technologie informatyczne wspomagajĢ i zwiħkszajĢ efektywnoĻę funkcjonowania
przedsiħbiorstwa:
- szybkoĻę przekazywania danych, informacji
- wymiana informacji moŇe odbywaę siħ w czasie
- rzeczywistym lub z niewielkim opŅnieniem
- moŇliwoĻę zarzĢdzania duŇymi zasobami danych
- dziaþanie oraz obecnoĻę 24h/dobħ
- koordynacja dziaþaı
5. Wykorzystanie kluczowych kompetencji uczestnikw organizacji wirtualnej
Jest to jedna z najwaŇniejszych cech organizacji wirtualnej, od kompetencji posiadanych
przez potencjalnych uczestnikw zaleŇy jej konfiguracja. Organizacja wirtualna umoŇliwia
wykorzystanie kluczowych kompetencji kaŇdego z partnerw. Organizacje biorĢce udziaþ w
wirtualnych przedsiħwziħciach posiadajĢ:
- specyficzne kompetencje przedsiħbiorstwa Î czyli te mocne strony, ktre wyrŇniajĢ je na
rynku i pozwalajĢ na dziaþania efektywne.
- kompetencje relatywne Î te cechy organizacji, dziħki ktrym osiĢgajĢ wyŇsze oceny niŇ
konkurencja.
Cechy organizacji wirtualnej Î inne
- Zmiana (switching)
- SieciowoĻę
- Pþaskie struktury
- Niski stopieı formalizacji
- Dzielenie ryzyka, zasobw i wiedzy
- Zaufanie
- HeterogenicznoĻę
- Jedna toŇsamoĻę wirtualna
- ModularnoĻę
- Efekt multiplikacji
Obszary warunkujĢce sukces wdroŇenia koncepcji organizacji
wirtualnej
- Posiadanie witryny internetowej
- OdejĻcie od tradycyjnych, hierarchicznych struktur zarzĢdu
- Globalizacja dziaþalnoĻci
- Oferowanie unikatowego i poszukiwanego produktu
- Posiadanie dobrej renomy, reputacji
- SzybkoĻę reagowania na zmiany na rynku
Perspektywy organizacji wirtualnych
W przyszþoĻci naleŇy oczekiwaę, Ňe organizacje bħdĢ:
- Zawieraę coraz czħĻciej i na coraz krtsze okresy nowe alianse strategiczne,
- Kooperowaę z coraz mniejszymi jednostkami organizacyjnymi,
- Rozwijaę cechy spoþecznoĻci miħdzynarodowych,
- Posiadaę zdolnoĻci do ostrej walki konkurencyjnej w globalnej przestrzeni.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin