2006-01-39.pdf

(297 KB) Pobierz
130505862 UNPDF
EK O W PRZEDSZKO LU
Gpmlmps!.!up!sft{ulj!qjęlob!j!qpmtlpśdj-!luåsf!hpe{j!tję!sbupxbć/!
Tłpxb!uf!tą!jotqjsbdką!emb!obvd{zdjfmfl!obt{fhp!qs{fet{lpmb/!Vxb.
żbnz-!żf!x!epcjf!sp{xpkv!ufdiojlj!ojf!obmfżz!qpnjkbć!t{uvlj!mvep.
xfk!x!xzdipxbojv!e{jfdj/
Przedszkolaki
Dlatego już przedszkolakäw należy uczyć miłości do swoich korzeni. Reali-
zując tę tematykę, nasze dzieci poznały pojęcie ,,małej ojczyzny: dom - osiedle
- miasto - region.
Wymownym symbolem było wykonanie wspälnie z rodzicami swojego drzewa
genealogicznego. Tu inspiracją były słowa wiersza ,,Twoje rodzinne drzewo
J. Jałowiec.
SZT/!QBXFŁ!ŚMJXJŃTLJ-!QS[FET[LPMF!OS!1:!KFMFOJB!HÆSB
LPOLVST!NPKB![JFNJB!.!NÆK!ŚXJBU!3113
Następnie zachęciłam dzieci do gro-
madzenia przedmiotäw i narzędzi, ktäre
były dawniej używane, a dziś leżą za-
pomniane. W ten sposäb zorganizowa-
liśmy wystawę folklorystyczną w holu
przedszkola. Na ścianach zawieszono
makramy i dywany ludowe, na podłodze
stały kołowrotki, stare żelazka, minia-
turki wiatrakäw, drewniane przybory
do jedzenia, urządzenia do wyrabiania
masła itp. W rogu postawiliśmy
dwa snopy wymłäconego zboża
i kosę. Całą wystawkę otaczał
płot, na ktärym wisiały gliniane
garnki. Wokäł holu na ścianach
widniały kompozycje z suszonych
ziäł oraz rzeźbione korzenie.
i chaty, umieściliśmy kolorowe ludowe
wycinanki, stare lampy oraz elementy
dawnych koronek i strojäw. W pracach
plastycznych dzieci także dominowała
tematyka ludowa, m.in. ,,Legendy świę-
tokrzyskie, ,,Pyza na polskich dräż-
kach, ,,W Wojtusiowej izbie itp.
Niektäre prace wysłaliśmy na konkurs
pt. ,,Twärczość dziecięca inspirowana
sztuką ludową.
Wspäłpraca ze środowiskiem także
oparta była na tematyce ludowej.
Odbyła się też uroczystość dożynkowa
w naszym przedszkolu. Dzieci i personel
ubrani byli w stroje ludowe, co podkreś-
lało charakter uroczystości. Zaprosze-
ni goście z Urzędu Miasta i Wydziału
Oświaty obejrzeli montaż poetycko-mu-
zyczny oparty na ludowych zwyczajach
i pieśniach dożynkowych. Nad całością
czuwał znawca i miłośnik sztuki
ludowej, ktäry był wodzirejem
spotkania dożynkowego.
W celu muzycznego uwraż-
liwienia dzieci na piękno folk-
loru, prowadzimy spotkania z
zespołami ludowymi np. ludo-
wym zespołem ,,Kunowianki
oraz amatorskim młodzieżowym
zespołem z miejscowego Liceum.
Młodzież zaprezentowała ludowe
tańce. Solista zespołu nauczył
dzieci ludowych przyśpiewek.
Następnym etapem naszej
edukacji inspirowanej folklorem
były andrzejki, w czasie ktärych
dzieci poznały zwyczaje i obrzę-
dy związane z tym dniem.
Uważam, że tego typu przed-
sięwzięcia wychowawczo-dydak-
tyczne uwrażliwiają dzieci na
piękno folkloru regionu, wyra-
biają uczucia patriotyczne, budzą
poczucie integracji z własnym
środowiskiem lokalnym, umac-
niają więź z naturą i uczą sza-
cunku do niej.
Przed wejściem do sali ,,Eko-
ludkäw, z ktärymi pracuję (dzieci
6-letnie), też była mini Cepelia.
Była to ekspozycja z tworzywa
przyrodniczego i wikliny. Ple-
cionki z winorośli tworzyły räżne
kształty, na ktärych rozpięłam
serwetki ręcznie haftowane. Nad
całością gärował napis-motto:
,,Folklor to resztki piękna i pol-
skości, ktäre godzi się ratować.
Drzwi do sali ozdobione były sym-
bolicznym drzewem genealogicz-
nym ,,Ekoludkäw.
Cała sala utrzymana została w
tonacji zielonej. Na ścianach wy-
eksponowałam korzenie räżnych
kształtäw i rozmiaräw, ktäre po-
budzają wyobraźnię dzieci. Na
jednym zawiesiłam kukiełkę Cza-
rownicy z Łysej Gäry na miotle
- symbol legendy regionu świę-
tokrzyskiego. W kąciku urządzi-
liśmy makietę dawnej zagrody
SZT/!BESJBOOB!HÆSOBŚ-!TQ!TJFEMFNJO
LPOLVST!NPKB![JFNJB!.!NÆK!ŚXJBU!3113
Salomea Broda
Nauczycielka ,,Ekoludkäw
w Publicznym Przedszkolu nr 21
w Ostrowcu Świętokrzyskim
NR 1 (150)
STYCZEŃ 2006
39
Przedszkolaki
i folklor
i folklor
130505862.001.png 130505862.002.png 130505862.003.png 130505862.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin