instrukcjacytadela.pdf

(4628 KB) Pobierz
instrukcjacytadelasuper01.qxd
COVER
194698562.005.png
W PROWADZENIE
Kolor Typ
Zó³ta Szlachecka (generuje przychody dla Króla)
Niebieska Sakralna (generuje przychody dla Biskupa)
Zielona Handlowa (generuje przychody dla Kupca)
Czerwona Wojskowa (generuje przychody dla Genera³a)
Fioletowa Specjalna (daje specjalne korzyœci opisane na
danej karcie)
Czternaœcie fioletowych kart dzielnic oznaczonych
bia³¹ gwiazd¹ to karty dodatkowe. Przed swoj¹ pier-
wsz¹ rozgrywk¹ usuñ te karty z talii. Zasady doty-
cz¹ce u¿ywania dodatkowych kart s¹ opisane dalej.
W Cytadeli, gracze wcielaj¹ siê w przywódców
rywalizuj¹cych ze sob¹ miast. Ka¿dy z nich stara siê
zwiêkszyæ dobrobyt swego miasta przez dobu-
dowywanie nowych dzielnic. Zbudowanie najbardziej
imponuj¹cego miasta nie jest jednak ³atwym
zadaniem. Tylko przez wp³ywanie na szlachtê,
kupców i inne potê¿ne postacie tej krainy mo¿esz
odnieϾ sukces.
Gra koñczy siê, gdy jeden z graczy zbuduje swoj¹
ósm¹ dzielnicê, a zwyciêzc¹ zostaje gracz z najwiêk-
sz¹ iloœci¹ zdobytych punktów.
Karty Postaci
Karty te reprezentuj¹ postacie,
na które gracze bêd¹ wp³ywaæ
podczas ka¿dej z rund gry. W
podstawowej wersji Cytadeli
jest osiem postaci, ale w tej
edycji znajdziesz tak¿e 10
dodatkowych postaci oznac-
zonych bia³¹ gwiazdk¹.
Dodatkowych postaci nie u¿ywa
siê w podstawowej wersji gry.
Przed swoj¹ pierwsz¹ rozgrywk¹
usuñ je z talii. Tak samo nale¿y post¹piæ w przypadku
dodatkowych kart dzielnic. Regu³y dotycz¹ce u¿ywa-
nia dodatkowych kart postaci bêd¹ opisane dalej.
Oprócz specjalnej zdolnoœci, ka¿da
karta postaci posiada numer rankingo-
wy pomiêdzy 1 a 9. Jest on wydru-
kowany w lewym górnym rogu karty.
E LEMENTY GRY
Gra zawiera karty dzielnic, karty postaci, karty
pomocnicze, ¿etony z³ota i drewniany ¿eton Korony.
Karty Dzielnic
Te karty reprezentuj¹ ró¿ne
dzielnice, które mo¿esz dodawaæ
do swojego miasta. Ka¿da z nich
ma swój koszt, okreœlony liczb¹
z³otych monet, które s¹
widoczne na lewym brzegu
karty. Aby wstawiæ kartê
dzielnicy do gry, musisz
zap³aciæ jej koszt w
z³ocie.
Karty Pomocnicze
Ka¿dy z graczy powinien dostaæ jedn¹ tak¹ kartê
na pocz¹tku gry. S¹ przydatne w rozgrywce,
szczególnie w kilku pierwszych grach.
Ka¿da karta dzielnicy posi-
ada te¿ kolor w lewym dol-
nym rogu, okreœlaj¹cy,
jakiego typu jest to dzielnica:
¯etony Z³ota
Reprezentuj¹ z³oto potrzebne do budowania dziel-
nic. Przed rozpoczêciem gry z³oto umieszczane jest w
centralnym "banku".
Drewniany ¯eton Korony
Gracz, który posiada ten ¿eton, wybiera swoj¹
postaæ pierwszy na pocz¹tku ka¿dej
rundy. Korona zmienia w³aœciciela, kiedy
inny gracz u¿yje postaci "Król".
194698562.006.png 194698562.007.png
P RZYGOTOWANIE DO ROZGRYWKI
Wersja Podstawowa
1. Usuñ z gry dodatkowe karty postaci i dzielnic
(oznaczone bia³¹ gwiazdk¹)
2. Przetasuj 8 kart postaci i u³ó¿ je na stosie. Jest to
Talia Postaci.
3. Przetasuj karty dzielnic i u³ó¿ na stosie. Jest to
Talia Dzielnic.
4. Rozdaj ka¿demu graczowi cztery losowo wybrane
karty z Talii Dzielnic.
5. Ka¿dy gracz otrzymuje dwie z³ote monety z
banku.
6. Najstarszy gracz otrzymuje ¿eton korony.
R OZGRYWKA
Poni¿ej opisana jest rozgrywka dla 4-6 graczy.
Je¿eli grasz w 2, 3 lub 7 graczy, zobacz specjalne
regu³y na nastêpnej stronie.
Cytadela jest rozgrywana w rundach. W ka¿dej
rundzie s¹ cztery etapy.
Etap 2: Wybierz Postacie
Gracz, który posiada ¿eton korony bierze pozosta³e
karty Talii Postaci i w tajemnicy przez innymi
graczami wybiera jedn¹ postaæ. Potem oddaje taliê
graczowi po swojej lewej stronie, który tak¿e wybiera
jedn¹ kartê i oddaje j¹ nastêpnemu. Ten proces pow-
tarza siê, dopóki ka¿dy gracz nie dobierze jednej
karty z Talii Postaci. Ostatni gracz wybiera z 2 pozos-
ta³ych kart, po czym odk³ada ostatni¹ kartê grzbietem
do góry na œrodku sto³u.
Etap 1: Usuñ Postacie
Dobierz jedn¹ kartê z Talii Postaci i po³ó¿ j¹ z
boku, grzbietem do góry (zakryt¹), na œrodku sto³u,
bez patrzenia na ni¹. Ta karta nie bêdzie u¿ywana w
tej turze.
Dobierz nastêpne kilka kart (w zale¿noœci od liczby
graczy, patrz ni¿ej) z Talii Postaci i po³ó¿ je
zawartoœci¹ do góry (odkryt¹) na œrodku sto³u. Te
karty tak¿e nie bêd¹ u¿ywane w tej turze.
Etap 3: Tury Graczy
Po tym, jak wszystkie karty postaci zostan¹ roz-
dane, gracz, który posiada ¿eton korony, wywo³uje
ka¿d¹ z postaci, w kolejnoœci numerów
rankingowych (na pocz¹tku wywo³uje "Zabójcê"
(#1), potem "Z³odzieja" (#2) itd.) Je¿eli ¿aden z
graczy nie posiada wywo³anej postaci, gracz z koron¹
wywo³uje kolejn¹ postaæ.
Uwaga: jeœli dobierzesz Króla spoœród kart przez-
naczonych do wystawienia zawartoœci¹ do góry,
zamieñ go na inn¹ wylosowan¹ kartê z Talii Postaci,
a Króla wtasuj z powrotem do talii.
O DKRYTE KARTY DLA 4-7 GRACZY
Kiedy postaæ, któr¹ posiadasz, zostanie wywo³ana,
musisz pokazaæ kartê tej postaci, umieœciæ j¹,
zawartoœci¹ do góry, na œrodku sto³u i rozegraæ swoj¹
turê. Kiedy twoja tura siê skoñczy, gracz z koron¹
wywo³uje nazwê kolejnej postaci, a¿ do koñca listy
wszystkich postaci, co daje ka¿demu graczowi jedn¹
turê (chyba, ¿e jego postaæ zostanie zamordowana).
Liczba
Graczy
Liczba
Odkrytych Kart
4
2
5
1
6-7
0
194698562.008.png 194698562.001.png 194698562.002.png
W Swojej Turze
K ONIEC GRY
W swojej turze, najpierw musisz wykonaæ akcjê,
potem mo¿esz zbudowaæ dzielnicê.
Kiedy któryœ z graczy zbuduje swoj¹ ósm¹ dziel-
nicê, gra koñczy siê po zakoñczeniu tej rundy przez
wszystkich graczy. Na koñcu gry, ka¿dy z graczy
otrzymuje punkty jak opisano poni¿ej:
1) Wykonanie Akcji: Na pocz¹tku tury, musisz:
• wzi¹æ 2 sztuki z³ota z banku
LUB
• dobraæ 2 karty dzielnic z Talii Dzielnic, jedn¹
w³o¿yæ do rêki a drug¹ wstawiæ na dó³ talii.
• Gracz otrzymuje liczbê punktów równ¹ sumie
kosztów wszystkich dzielnic wybudowanych w
swoim mieœcie.
• Jeœli gracz ma dzielnice w ka¿dym z 5 kolorów,
otrzymuje 3 punkty.
• Jeœli gracz wybudowa³ ósm¹ dzielnicê jako pier-
wszy, otrzymuje 4 punkty.
• Wszyscy kolejni gracze, którzy wybudowali osiem
dzielnic otrzymuj¹ po 2 punkty.
2) Budowa Dzielnicy: Mo¿esz zbudowaæ jedn¹
dzielnicê w swoim mieœcie tzn. zagraæ kartê dzielnicy
z reki stó³ (po³o¿yæ odkryt¹ na stole przed sob¹).
¯eby to zrobiæ, musisz zap³aciæ koszt dzielnicy w
z³ocie do banku. Je¿eli nie chcesz, nie musisz
budowaæ dzielnicy.
Zwyciêzc¹ zostaje gracz z najwiêksz¹ iloœci¹ punk-
tów.
Koszt wybudowania dzielnicy jest równy
liczbie z³otych monet widocznych z lewej
strony karty.
I NNE ZASADY
Nie wolno ci mieæ dwóch identycznych
dzielnic (dwóch zamków, dwóch targowisk
itp.) w grze.
Gra dla Dwóch lub Trzech Graczy
Przy grze dwu lub trzyosobowej ka¿dy z graczy
otrzymuje po dwie karty postaci. Gra przebiega nor-
malnie poza tym, ¿e ka¿dy z graczy gra dwukrotnie
podczas rundy (raz za ka¿d¹ postaæ). Gracze nie
musz¹ dzieliæ swojego z³ota ani dzielnic pomiêdzy
postacie, nadal posiadaj¹ tylko jedno miasto. Gracz
mo¿e np. zatrzymaæ z³oto uzyskane przez jego pier-
wsz¹ postaæ, aby zbudowaæ drog¹ dzielnicê drug¹
postaci¹.
Specjalne Zdolnoœci Postaci
Ka¿da z postaci posiada zdolnoœæ specjaln¹.
Mo¿esz u¿yæ tej zdolnoœci raz podczas swojej
tury (zdolnoœci ka¿dej postaci s¹ przedstaw-
ione w skrócie na karcie postaci i
szczegó³owo na koñcu tych regu³). Zapoznaj
siê ze szczegó³owymi opisami zdolnoœci
przed pierwsz¹ gr¹.
Przy grze dwu lub trzyosobowej nale¿y pomin¹æ
dwa pierwsze etapy rundy ("Usuñ postacie" i
"Wybierz postacie") i zamiast tego nale¿y post¹piæ
zgodnie z nastêpuj¹cymi regu³ami:
Etap 4: Koniec Rundy
Po tym, jak wszystkie postacie
zostan¹ wywo³ane, gracze oddaj¹
karty do Talii Postaci. Talia zostaje
przetasowana i rozpoczyna siê
nowa runda.
Gra dla Dwóch Graczy
1. Gracz, który posiada koronê (Gracz A) bierze Taliê
Postaci, odrzuca górn¹ kartê grzbietem do góry na
œrodek sto³u bez patrzenia na ni¹, a nastêpnie wybiera
jedn¹ kartê postaci dla siebie. Potem oddaje pozosta³e
szeϾ kart postaci drugiemu graczowi (Gracz B).
2. Gracz B wybiera jedn¹ kartê z Talii Postaci dla
siebie, a drug¹ wybiera do odrzucenia, grzbietem do
góry, na œrodek sto³u. Oddaje pozosta³e 4 karty grac-
zowi A.
194698562.003.png
3. Gracz A bierze jedn¹ z pozosta³ych 4 kart do rêki,
umieszcza jeszcze jedn¹ kartê grzbietem do góry na
œrodku sto³u i oddaje pozosta³e 2 karty graczowi B.
Je¿eli u¿yjecie którejœ z postaci z rang¹ #9,
mo¿ecie graæ na oœmiu graczy. Je¿eli gracie w oœmiu,
nie odrzucajcie ¿adnych kart postaci zawartoœci¹ do
góry i u¿ywajcie zasad na siedmiu graczy z normal-
nej gry, wymienionych powy¿ej.
4. Gracz B bierze jedn¹ kartê, a ostatni¹ odk³ada
grzbietem do góry na stole.
Gra dla Trzech Graczy
Gracz, który posiada koronê bierze Taliê Postaci,
odrzuca górn¹ kartê grzbietem do góry bez patrzenia
na ni¹, a nastêpnie wybiera postaæ dla siebie w tajem-
nicy przed reszt¹ graczy.
Je¿eli u¿yjecie którejœ z postaci z rang¹ #9 w grze na
4-7 graczy, musicie odrzuciæ pewn¹ liczbê kart
O DKRYTE KARTY DLA 4-7 GRACZY
G DY U ¿ YWANA JEST POSTAÆ Z RANG ¹ 9
Liczba
Graczy
Liczba
Odkrytych Kart
Nastêpnie oddaje pozosta³e karty graczowi po swo-
jej lewej stronie, który tak¿e wybiera kartê i oddaje
resztê graczowi po lewej.
4
3
5
2
6
1
Nale¿y tak postêpowaæ, a¿ ka¿dy z graczy dobierze
dwie karty z Talii Postaci. Ostatni gracz wybiera
jedn¹ z dwóch pozosta³ych mu kart, a ostatni¹
odk³ada grzbietem do góry na œrodek sto³u.
7
0
zawartoœci¹ do góry (odkryte) na pocz¹tku ka¿dej
rundy, wed³ug tabelki.
Gra dla Siedmiu Graczy
Rozgrywka toczy siê tak samo jak w przypadku
gry dla 4-6 graczy, z jednym wyj¹tkiem:
Dodatkowe Karty Dzielnicy
Przed rozpoczêciem gry, gracze
mog¹ do³o¿yæ do Talii Dzielnic,
2-3 fioletowe karty dzielnic
oznaczone bia³¹ gwiazdk¹.
Jeœli gracze chc¹ dodaæ
wiêcej ni¿ 2-3 dodatkowe
fioletowe karty dzielnic, to
powinni odrzuciæ jedn¹ z fio-
letowych kart (podstawowych)
dzielnic za ka¿d¹ u¿yt¹
dodatkow¹ kartê dzielnicy (oznac-
zon¹ bia³¹ gwiazdk¹).
Podczas etapu "Wybór postaci" gry na siedmiu
graczy, kiedy siódmy gracz dostanie kartê od gracza
szóstego, bierze tak¿e kartê ze œrodka sto³u.
Nastêpnie wybiera jedn¹ z tych kart a drug¹ odrzuca
na œrodek grzbietem do góry.
D ODATKOWE KARTY
Grê Cytadela mo¿esz uczyniæ jeszcze ciekawsz¹ i
bardziej urozmaicon¹ je¿eli skorzystasz z 10
dodatkowych kart postaci (ka¿da oznaczona
gwiazdk¹) i 14 dodatkowych fioletowych kart dziel-
nic (oznaczonych bia³¹ gwiazdk¹)
Krótka Rozgrywka
Rozgrywka koñczy siê,
kiedy któryœ z graczy
zbuduje siedem dzielnic,
a nie osiem.
Dodatkowe Postacie
Dodatkowe postacie mog¹ zostaæ u¿yte w grze na
jeden z nastêpuj¹cych sposobów:
Przed gr¹, gracze uzgadniaj¹ usuniêcie jednej lub
dwóch postaci z zestawu postaci podstawowych i
zast¹pienie ich ekwiwalentnymi postaciami z zestawu
postaci rozszerzonych (tzn. postaciami z t¹ sam¹
rang¹). Np. mo¿ecie zamieniæ Kupca (#6) na
Alchemika (#6).
194698562.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin