MATERIAŁ GRAMATYCZNY
FUNKCJE JĘZYKOWE / ZADANIE MATURALNE
CELE OSIĄGANE PRZEZ UCZNIA
CZASY TERAŹNIEJSZE
s. 176-177
Present Simple
Present Continuous
Czasownik Have
Ø Rozmowa na podstawie ilustracji
(s. 49, 60, 73)
OPIS ILUSTRACJI
Uczeń uzupełnia opis ilustracji do zadania z ustnego egzaminu maturalnego, wstawiając – w nawiasach – czasowniki w odpowiednim czasie.
Ø Wybiera odpowiednią formę czasownika w zdaniach.
Ø Tłumaczy podane fragmenty zdań na język angielski.
Ø Znajduje i poprawia błędy w zdaniach.
Ø Czasowniki podane w nawiasach wstawia w tekście w odpowiedniej formie czasu Present Simple
lub Present Continuous.
Ø Uzupełnia dialog podanymi czasownikami.
CZASY PRZESZŁE
s. 178-180
Past Simple
Past Continuous
Past Perfect
Konstrukcja used to
Ø Relacjonowanie wydarzeń
(s. 43, 57, 169)
RELACJONOWANIE WYDARZEŃ
Uczeń wstawia – w nawiasach – czasowniki w czasach: Past Simple, Past Continuous, Past Perfect lub stosując konstrukcję used to. Następnie dopasowuje uzupełnione akapity do poleceń w zadaniu maturalnym.
Ø Zakreśla zdanie, które oddaje znaczenie zdania wyjściowego. Wyjaśnia wybór.
Ø Wybiera odpowiednie formy czasowników, które prawidłowo uzupełniają tekst.
Ø Wstawia czasowniki podane w nawiasach
w odpowiedniej formie czasu: Past Simple, Past Continuous, Past Perfect oraz konstrukcji used to.
Ø Przekształca zdania, używając podanego wyrazu, zachowując znaczenie zdania wyjściowego.
CZASY PERFECT (porównanie
z innymi czasami)
s. 181-183
Present Perfect Simple
Present Perfect Continuous
NEGOCJOWANIE
Uczeń tłumaczy fragmenty zdań, używając czasowników w odpowiednich czasach: Present Perfect Simple i Present Perfect Continuous. Następnie dopasowuje uzupełnione akapity do poleceń w zadaniu maturalnym.
Ø Łączy początkowe części zdań z odpowiednimi zakończeniami.
Ø Zakreśla formę czasu Present Perfect, której użyłby w określonej sytuacji.
Ø Wstawia czasowniki w nawiasach w odpowiedniej formie czasu Present Perfect Simple lub Present Perfect Continuous.
Ø Zakreśla odpowiednie formy czasowników
w wiadomościach z forum internetowego.
Ø Poprawia błędy gramatyczne w podanych zdaniach.
Ø Uzupełnia dialog czasownikami w nawiasach
w odpowiedniej formie czasu: Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Present Perfect Simple, Present Perfect Continuous.
CZASY PRZYSZŁE
s. 184-185
Future Simple
Future Continuous
Konstrukcja be going to
i Present Simple
UZYSKIWANIE INFORMACJI
Uczeń wybiera zdania, których użyłby, wypełniając polecenie podanego zadania maturalnego.
Ø Określa, którą z podanych form czasu przyszłego użyje każda z wymienionych osób.
Ø Wstawia czasowniki w nawiasach w odpowiedniej formie, wyrażając przyszłość.
Ø Poprawia błędnie użyte w różnych sytuacjach formy czasu przyszłego.
ZDANIA WARUNKOWE
s. 186-188
Zdania warunkowe
0, 1 i 2 stopnia
Ø Negocjowanie
s. 46, 169
Uczeń tłumaczy podane fragmenty zdań na język angielski, używając czasowników w odpowiedniej formie. Następnie dopasowuje uzupełnione akapity
do poleceń w zadaniu maturalnym.
Ø Zakreśla zdanie, które oddaje znaczenie zdania warunkowego.
Ø Układa rozsypane wyrazy w prawidłowej kolejności tak, aby utworzyć zdania warunkowe.
Ø Zakreśla odpowiednie formy czasownika
w zdaniach warunkowych.
Ø Wybiera zdanie warunkowe, którego użyłaby każda z wymienionych osób.
Ø Tworzy zdania warunkowe 0, 1 i 2 stopnia, wstawiając czasowniki w nawiasach
w odpowiedniej formie.
Ø Na podstawie podanych sytuacji układa zdania warunkowe 1 i 2 stopnia.
Ø Uzupełnia pytania czasownikami w odpowiedniej formie, a następnie odpowiada na nie, używając zdań warunkowych 0, 1 i 2 stopnia.
moniczka09