Moduł 3.pdf

(518 KB) Pobierz
Organizacja opieki pielêgniarskiej w Polsce
Organizacja opieki pielęgniarskiej w Polsce
Organizacja opieki pielęgniarskiej w Polsce
Wstęp
1.
Pielęgniarstwo jako podsystem ochrony zdrowia
2.
Struktura organizacyjna, jej cechy, więzi i zależności służbowe
3.
Struktura i zasoby pielęgniarstwa. Rola i zadania pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym
3.1. Struktura i zasoby pielęgniarstwa
3.2. Rola i zadania pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym
4.
System a zasady organizacyjno-prawne w pielęgniarstwie
5.
Organizacyjno-prawne aspekty samodzielności i samorządności w pielęgniarstwie
Wstęp
W module zostaną omówione zagadnienia związane z funkcjonowaniem podsystemu
ochrony zdrowia jakim jest pielęgniarstwo oraz z jego podstawowymi elementami.
Studenci zapoznają z obowiązującym w Polsce systemem kształcenia pielęgniarek
i położnych. Zostaną przybliżone zagadnienia dotyczące struktury organizacyjnej, jej
cech, więzi i zależności służbowych oraz struktury organizacyjnej pionu
pielęgniarskiego. Studenci będą mieli możliwość poznania podstaw prawnych
wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej oraz podstaw prawno-organizacyjnych
działalności samorządu zawodowego.
1
Organizacja opieki pielęgniarskiej w Polsce
1. Pielęgniarstwo jako podsystem ochrony zdrowia
Podejście systemowe dąży do traktowania organizacji jako jednorodnego, celowego
systemu, składającego się ze wzajemnie powiązanych części. Zamiast zajmowania
się każdą z części organizacji odrębnie, podejście systemowe umożliwia spojrzenie
na organizację jako całość, a zarazem część szerszego środowiska zewnętrznego.
Części składające się na całość systemu noszą nazwę podsystemu.
Pielęgniarstwo jako podsystem systemu ochrony zdrowia pozostaje z nim w ścisłej
zależności. Jednakże — w myśl teorii systemów — nie jest ono jedynie częścią
ogólnej całości, a posiada swój własny zakres autonomii oraz swoją dynamikę
rozwoju. Teoria systemów w zastosowaniu do organizmów żywych wymaga
uwzględnienia procesu wzrostu tych organizmów, „gdyż o działaniu maszyny
decyduje jej konstrukcja”, a w odniesieniu do organizmów zależność ta jest odwrotna
— „o strukturze organicznej decydują zachodzące w niej procesy” (Kożusznik,
Kleczkowski, 1964: 366).
Choć pielęgnowanie, troszczenie się i zaspokajanie potrzeb ludzkich jest znamienne
dla aktywności człowieka od początku jego istnienia, pielęgniarstwo jako zawód jest
stosunkowo młode. Jego początki datują się od 1860 r., kiedy to założono
w Londynie pierwszą szkołę pielęgniarską, zgodnie z koncepcjami twórczyni
nowoczesnego pielęgniarstwa Florencji Nightingale (1820–1910).
Pielęgniarstwo to zawód (sztuka), posługujący się własną techniką, metodami,
organizacją pracy i etyką zawodową. Jego istotą jest troska, udzielanie pomocy,
wsparcia, zaspokajanie potrzeb człowieka (biologicznych, psychicznych,
społecznych, duchowych), sprawowanie opieki nad chorymi i zdrowymi, asystowanie
— towarzyszenie człowiekowi od narodzin do śmierci, uczenie samodzielności
w utrzymaniu życia, zdrowia i dobrego samopoczucia.
Pielęgniarstwo jest również dziedziną nauki posiadającą własną teorię, przedmiot
badań i zakres, a jego forma organizacyjna i kształt pozostają zawsze w ścisłym
2
Organizacja opieki pielęgniarskiej w Polsce
związku z poziomem rozwoju nauk medycznych i humanistycznych oraz ogólnym
poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego kraju.
Według definicji Międzynarodowej Rady Pielęgniarek pielęgniarka jest osobą, która
posiada wykształcenie pielęgniarskie w zakresie podstawowym i prawo wykonywania
zawodu w swoim kraju. Definicja ta znalazła zastosowanie w Konstytucji
Międzynarodowej Rady Pielęgniarek (1983). Pielęgniarka pierwszego stopnia
(pielęgniarka dyplomowana) — będąc członkiem zespołu medycznego — jest
odpowiedzialna za planowanie, świadczenie i rozwój opieki pielęgniarskiej we
wszystkich fazach, w celu umacniania zdrowia, zapobiegania chorobom,
pielęgnowania w chorobie, rehabilitacji. Pielęgniarka drugiego stopnia (asystentka
pielęgniarska) jest osobą, która świadczy opiekę pielęgniarską we współpracy i pod
nadzorem pielęgniarki pierwszego stopnia.
Kształcenie pielęgniarek w Polsce ulegało na przestrzeni lat różnorakim
przeobrażeniem, związanym z dynamicznym rozwojem pielęgniarstwa. W chwili
obecnej obserwujemy kolejne zmiany, które są uwarunkowane:
1. wdrażaniem reformy systemu edukacji narodowej, mającej na celu
upowszechnienie wyższego wykształcenia, w tym zawodowego, a także poprawę
dostępności i jakości kształcenia,
2. koniecznością dostosowania systemu kształcenia do wymogów Unii Europejskiej,
3. wdrażaniem reformy systemu ochrony zdrowia oraz zmianą roli zawodowej
pielęgniarki.
Celem podjętych zmian w kształceniu zawodowym pielęgniarek jest:
1. podniesienie poziomu edukacji zawodowej przez wdrożenie wykształcenia
wyższego zawodowego,
2. uzyskanie wykształcenia zawodowego na poziomie innych krajów europejskich,
3. zapewnienie ciągłości kształcenia (studia licencjackie, magisterskie
i doktoranckie) w dziedzinie pielęgniarstwa lub pokrewnych oraz ustawicznego
samokształcenia,
4. umożliwienie podejmowania studiów zawodowych na innych kierunkach,
5. zwiększenie możliwości znalezienia pracy w kraju i zagranicą,
3
Organizacja opieki pielęgniarskiej w Polsce
6. rozwój nauk i prac badawczych w dziedzinie pielęgniarstwa,
7. podwyższenie statusu zawodowego.
Zmiany w systemie kształcenia pielęgniarek i położnych zostały zapoczątkowane
nowelizacją ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej z 3 lutego 2001 r.
(Dz.U. nr 91, poz. 410). Ustawa ta stanowi, że pielęgniarka uzyskuje kwalifikacje
zawodowe po ukończeniu szkoły pielęgniarskiej, a podstawowym warunkiem
przyjęcia do szkoły jest uprzednie uzyskanie świadectwa dojrzałości .
Kształcenie w zawodzie pielęgniarki może być prowadzone:
1. w szkole pomaturalnej — absolwent uzyskuje tytuł zawodowy pielęgniarki
(zgodnie z nowelizacją ustawy, od roku szkolnego 2003/2004 rekrutacja do tego
typu szkoły jest wstrzymana), natomiast w celu uzyskania prawa wykonywania
zawodu jest zobowiązany do odbycia 12-miesięcznego stażu podyplomowego
w zakładzie opieki zdrowotnej,
2. w wyższej szkole zawodowej — absolwent uzyskuje tytuł zawodowy licencjata
pielęgniarstwa,
3. w szkole wyższej, prowadzącej kształcenie w formie: studiów wyższych
zawodowych lub studiów magisterskich — absolwenci uzyskują tytuł zawodowy
licencjata pielęgniarstwa lub tytuł zawodowy magistra pielęgniarstwa.
Powołana na wstępie ustawa zobowiązuje od 2002 r. szkoły prowadzące kształcenie
pielęgniarek do uzyskania akredytacji, potwierdzającej spełnianie standardów.
Akredytację przeprowadza Krajowa Rada Akredytacyjna Szkolnictwa Medycznego,
powołana przez Ministra Zdrowia. Rada Akredytacyjna dokonuje oceny w zakresie:
sposobu rekrutacji, wymagań stawianym kandydatom, programów nauczania, kadry
kształcącej, bazy dydaktycznej i posiadania wewnętrznego systemu oceny jakości.
Po uzyskaniu akredytacji (na okres od 3 do 5 lat) Minister Zdrowia, na wniosek
Krajowej Rady Akredytacyjnej, wydaje certyfikat potwierdzający uzyskanie
akredytacji, umożliwiający szkołom prowadzenie kształcenia pielęgniarek
i położnych.
4
Organizacja opieki pielęgniarskiej w Polsce
Niezmiernie istotną regulacją prawną dotyczącą kształcenia pielęgniarek jest
Europejskie porozumienie w sprawie szkolenia i kształcenia pielęgniarek
sporządzone w Strasburgu w 1967 roku i podpisane przez rząd Rzeczypospolitej
w grudniu 1995 r., ratyfikowane w marcu 1996 r. (Dz. U. nr 83, poz. 384 i 385).
W porozumieniu przyjęto między innymi, że:
1. podstawowe przygotowanie zawodowe pielęgniarki powinno mieć charakter
ogólny, a nie wąskospecjalistyczny,
2. okres studiów powinien trwać nie mniej niż 3 lata i obejmować 4600 godzin nauki
pielęgniarstwa podstawowego, a przynajmniej połowa czasu na naukę powinna
być poświęcona na szkolenie praktyczne.
Ratyfikując niniejsze porozumienie rząd Rzeczypospolitej Polskiej zobowiązał się do
przestrzegania obowiązującego standardu kształcenia pielęgniarek w nowym
systemie od 2000 roku.
Również kształcenie podyplomowe w Polsce posiada bardzo bogatą historię,
kształtowaną przez wiele różnych czynników, takich jak zmiany systemowe
w państwie, ochronie zdrowia, a także ogólnoświatowe trendy rozwojowe systemów
kształcenia w zakresie pielęgniarstwa.
W chwili obecnej prawo do doskonalenia zawodowego w różnych formach
kształcenia podyplomowego gwarantuje pielęgniarkom i położnym art. 10 ustawy
z 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. nr 91, poz. 410 z późn.
zm.). Na podstawie ustawowej delegacji, zawartej w art. 10 ustawy, Minister Zdrowia
i Opieki Społecznej 17 grudnia 1988 r. wydał rozporządzenie w sprawie kształcenia
podyplomowego. Przepisy powyższego rozporządzenia wprowadziły wiele istotnych
zmian w zakresie tego typu kształcenia, a dotyczą one przede wszystkim:
1) rozszerzenia listy podmiotów uprawnionych do prowadzenia kształcenia
podyplomowego — obecnie kształcenie mogą prowadzić:
a) uczelnie medyczne,
b) uczelnie prowadzące działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk
medycznych,
c) medyczne jednostki badawczo-rozwojowe,
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin