iMagazine lipiec sierpień 2011.pdf

(26073 KB) Pobierz
674073524 UNPDF
Logitech prezentuje akcesoria dla iPada
Programy
ISSN 2082-3630 nr 7-8/2011 (10)
z
p r z yjac i e l
Gry na OSX:
Temat numeru:
Final
pro X
WyWiad:
11bit studios
WyWiad z Hołkiem:
cut
674073524.025.png 674073524.026.png
2
OKIEM PEJOTA
7-8/2011
674073524.027.png
SPIS TREŚCI
7-8/2011
3
SPRZĘT
Bowers & Wilkins – Zeppelin Air
7-8/2011
WWDC 2011
iOS 5 – system kompletny
7-8/2011
3
PROGRAMY
Final Cut Pro X
7-8/2011
iOS 5 – system
kompletny
tekst: Norbert Cała
Bowers & Wilkins – Zeppelin Air
Poprawić ideał
Na tegorocznej konferencji dla programistów WWDC zabrakło
prezentacji nowego iPhone’a. Nie oznacza to jednak, że nic w te-
macie iUrządzeń się nie działo. Została zaprezentowana usługa
iCloud, o której w tym numerze pisze Wojtek Pietrusiewicz oraz
nowa wersja systemu operacyjnego iOS 5. Aktualizacja z nową
cyfrą z przodu oznacza zazwyczaj bardzo duże zmiany, nie ina-
czej jest i tym razem. Nowych funkcji w systemie jest podobno
200, konia z rzędem temu, kto odnajdzie je wszystkie. Są funk-
cje zasadniczo zmieniające system, ale też sporo drobnostek,
które jednak powodują, że iOS – po pięciu latach od powsta-
nia – jest wreszcie systemem kompletnym. Pewnie właściciele
najtańszych Nokii będą się teraz śmiali, ale iOS 5 wreszcie przy-
nosi kasowanie pojedynczych połączeń z rejestru rozmów, za-
znaczanie kilku maili na raz jako przeczytane czy też możliwość
wybrania własnych dźwięków dla wszelkich zdarzeń typu nowa
poczta, powiadomienie z kalendarza itp. Na szczęście w syste-
mie znalazło się też kilka istotniejszych nowości. Jak wspomnia-
łem wszystkich nowych funkcji jest 200, zdaniem iMagazine, na
szczególną uwagę zasługują:
PS Jeśli chcecie się nabijać z iPhone’a to dla Waszej informa-
cji – nadal nie ma raportów doręczenia SMS.
PC Free
Pod tą nazwą kryje się uwolnienie
od aktywacji iUrządzenia za pomocą
komputera. System iOS może być go-
towy do pracy bez konieczności akty-
wacji w połączeniu z iCloud. Pozwoli
nam to przygotować kompletny sys-
tem do pracy bez udziału kompu-
tera. Przy pierwszym uruchomieniu
musimy wybrać opcję, z  jakiego ję-
zyka będziemy korzystali oraz w ja-
kiej strefie czasowej się znajdujemy.
Jesteśmy także proszeni o  przyłą-
czenie do sieci Wi-Fi. Potem musimy
wpisać nazwę użytkownika w  iClo-
ud (MobileMe) i – jeśli mamy wyko-
nany backup w tej usłudze – to zacznie się on pobierać na na-
sze urządzenie. To bardzo użyteczna opcja, szkoda tylko, że nie
można wybrać, jakie dane chcemy pobrać. Jeśli mamy dużo np.
zdjęć to możemy się naczekać, zanim nasz system stanie się go-
towy do użytkowania.
Powiadomienia
Moduł powiadomień to chyba naj-
większa nowość w  systemie. Aby
otworzyć centrum powiadomień, na-
leży jakby ściągnąć je palcem z góry
ekranu. Mogą być na nim umieszcza-
ne Widgety z informacją o pogodzie,
w tym miejscu zobaczymy też powia-
domienia o nieodebranych telefonach
o  wiadomościach SMS/MMS/iMes-
sage/Mail, pozycje z  kalendarza czy
powiadomienia aplikacji FaceBook
i  innych. Jednocześnie nowe powia-
domienia pojawiają się też na ekra-
nie początkowym, czyniąc go wresz-
cie bardziej użytecznym.
iMessage
Jest to nowy moduł komunikacji mię-
dzy iUrządzeniami. Na iPhone’ie jest
zupełnie zintegrowany z  wiadomo-
ściami SMS/MMS. Dzięki niemu użyt-
kownicy urządzeń z iOS 5 mogą wy-
syłać do siebie bezpłatne wiadomości
właśnie w  stylu SMS/MMS. Wyróż-
nikiem dla wiadomości przesłanych
przez iMessage jest kolor. Są one
w  niebieskich dymkach. W momen-
cie pisania wiadomości widać, czy wy-
ślemy ją bezpłatnie przez iMessage
czy jako SMS, bo w polu wpisywania
tekstu mamy oznaczenie typu wysy-
łanej wiadomości. Co więcej, telefon
sam decyduje, czy może wysłać bezpłatną wiadomość iMessa-
ge. Wiadomości iMessage mają raporty doręczeń, a są wysyłane
za pomocą transmisji danych Wi-Fi lub 3G/EDGE.
Szybki i 64-bitowy
Final Cut Pro X
tekst: Norbert Cała
Zeppelin jest jak na swoje rozmiary bardzo ciężki – waży po-
nad sześć kilogramów. Pewnie już się nauczyliście, bo podkre-
ślam to w każdym teście, że fizykę ciężko oszukać – choć czasem
się to udaje – i w dużym uproszczeniu, dobry dźwięk bierze się
z dużej masy. Wygląd rozpakowanego głośnika dosłownie rzu-
ca na kolana, urządzenie wygląda rewelacyjnie i pasuje do każ-
dego wnętrza. Jego styl – znowu podobnie w przypadku pro-
duktów Apple – jest niezwykle powściągliwy. Nie znajdziemy
żadnych wyświetlaczy LCD czy nagromadzenia przycisków. Jest
tylko jedna dioda LED ukryta za maskownicą głośnika, która trze-
ma kolorami pokazuje stan urządzenia. Przyciski ograniczono do
trzech – głośniej, ciszej oraz Power. Niewiele więcej przycisków
mamy na wyglądającym jak małe, czarne mydełko, pilocie zdal-
nego sterowania. Doszły na nim tylko przyciski play/pauza, na-
stępny, poprzedni i koniec. Nic więcej do cieszenia się muzyką nie
jest nam potrzebne. Au-
diofile wiedzą, że każdy
dodatkowy wyświetlacz
lub dodatkowa dioda to
elementy wymagające
tekst: Wojtek Pietrusiewicz
zamiast „dziesięć” – zresztą typowy błąd przy wymowie OS X.
Nadszedł i niektórzy stracili dla niego głowę, a inni mają ochotę,
aby to jego twórcy je stracili.
H isteria
Nowy FCP wzniecił burzę wśród profesjonalistów, którzy jak małe
dzieci zaczęli histeryzować i grozić opuszczeniem używanej przez
nich platformy. Płaczem, skarżeniem, krzyczeniem i innymi emo-
cjami starali się pokazać światu ich oburzenie. Przecież teraz nie
będą w stanie pracować! Cały sprzęt przez nich kupiony stał się
bezwartościowy i nie mogą teraz zarabiać. Wielu też zapowie-
działo przejście do Avida czy Adobe.
Powstała nawet petycja skierowana do Apple’a, żądająca na-
tychmiastowego przywrócenia Final Cut Studio 3 oraz wsparcia
dla niego, przywrócenia Final Cut Pro 7 pod nową nazwą, a Fi-
nal Cut Pro X ma zostać zaliczony do rodziny iMovie i nazwany
produktem „konsumenckim”.
To największy stek bzdur, jaki w życiu słyszałem.
Osoba profesjonalnie zajmująca się montażem, wraz z korek-
tami dźwięku, koloru i innych rzeczy albo jest złotą rączką, albo
pracuje w zespole z dźwiękowcami, kolorystami i tak dalej. Ta-
kie osoby nie polegają tylko i wyłącznie na FCP czy FCS, ale rów-
nież korzystają z wszelkiej maści pluginów, często droższych od
samego pakietu Apple’a, na ProTools i wielu innych programach.
Są takie urządzenia, które zawsze chciałem posiadać na własność
lub przynajmniej przez jakiś czas testować. Każdy sprzęt produk-
cji Bowers & Wilkins zdecydowanie należy do tej grupy. W końcu
z desek kreślarskich inżynierów tego producenta zeszły takie ko-
lumny głośnikowe jak Nautilus. Jeśli nigdy nie słyszeliście o Na-
utilusach, to te głośniki są jak skrzyżowanie Alfa Romeo Brerra
i Oldsmobile Tornado lub Moniki Bellucci z Heidi Klum. Pamię-
tam, gdy testując pierwszego Zeppelina mój przyjaciel o skłon-
nościach audiofilskich, stroniący od nowinek, a tych związanych
z Apple już w szczególności, powiedział:
Nie słyszałem osobi cie tego »jajca«, ale znam doskonale inne
produkty firmy B&W i wiem, e ten producent nigdy by sobie nie
pozwolił na gło niki, które le graj .
Zachwyca wykonaniem
Tyle tytułem wstępu. Czas się zabrać do rozpakowania urządze-
nia. Już pudełko mówi nam, że mamy styczność z urządzeniem
wysokiej klasy. Zasobnik, w którym dostajemy akcesoria, takie
jak kable podłączeniowe czy pilot zdalnego sterowania, wyłożo-
ny jest materiałem przypominającym plusz. Każdy z elementów
zestawu ma w tym zasobniku oddzielne miejsce. Całość napraw-
dę robi bardzo porządne wrażenie, trochę jak produkty Apple.
GRY
Anomaly: Warzone Earth
7-8/2011
WYWIAD
Krzysztof Hołowczyc
7-8/2011
Historia
Final Cut Pro pierwszy raz ujrzał światło dzienne 12 lat temu,
podczas NAB w Las Vegas. Final Cut Studio, pakiet zawierający
o wiele więcej niż sam edytor nieliniowy, pojawił się dopiero 6 lat
później, w 2005 roku na tych samych targach. Od początku zy-
skał szerokie poparcie zaawansowanych amatorów i hobbystów,
montujących w wolnym czasie. Został również ciepło przyjęty
przez niezależnych twórców. Rynek PRO zainteresował się tym
produktem znacznie później i zdaje się, że wiele osób o tym dzi-
siaj już nie pamięta, ale o tym za chwilę.
FCS z  czasem podbił Hollywood i  dzisiaj ma ponad połowę
rynku, z Avidem i Adobe’im dosyć daleko z tyłu. Wiele osób nie
wie o tym, że takie produkcje jak The Ring (2002), Cold Mountain
(2003), Sky Captain and World of Tomorrow (2004), Corpse Bride
(2005), Jarhead (2005), Reign Over Me (2007), The Social Network
(2010) i nominowany do Oskara, True Grit (2010) zostały pocięte
właśnie pakietem od Apple’a. Do tego oczywiście dochodzi Final
Cut Server, oprogramowanie dbające o to, aby można było mon-
taż rozdzielać i właściwie nim zarządzać w dużym zespole osób.
Nadszedł jednak rok 2011 i  nowy Final Cut Pro, oznaczony
rzymskim numerem X, często błędnie wymawianym jako „iks”
WYWIAD
11BIT Studios
7-8/2011
Wygląd rozpakowanego
głośnika dosłownie
rzuca na kolana
tekst: Mateusz Suski
Już od dłuższego czasu,
coraz częściej i coraz głośniej,
mówi się o polskich firmach
produkujących gry. Niebywały
sukces odniósł Wiedźmin,
a jego sequel zajmuje
najwyższe noty w rankingach
sprzedaży zarówno w kraju, jak
i zagranicą. Kolejnym, dobrze
zapowiadającym się hitem
sprzedaży jest gra Anomaly:
Warzone Earth i to na niej
dzisiaj chciałbym się skupić.
Twórc Anomaly: Warzone Earth jest
polska firma 11bit Studios. Zazwyczaj
recenzj gry rozpoczynam od opisu
fabuły. Tym razem skupi si jednak
na czym innym. Otó , podczas te-
gorocznego WWDC, opisywana gra
otrzymała nagrod Apple Design
Awards. To niebywały sukces i jed-
nocze nie wyró nienie dla produ-
centów. Jak mo emy przeczyta na
stronach Apple, gra została przede
wszystkim doceniona za liczn gra-
fik , wygenerowan przy u yciu
OpenGL. Pozwol sobie zacytowa :
„[Anomaly Warzone Earth] is curren-
tly one of the newest and most im-
pressive games on the Mac App Sto-
re.” (tłum. [Anomaly Warzone Earth]
jest aktualnie jedn z najnowszych
i robi cych najwi ksze wra enie gier
w Mac App Store.) Wow! I nietrudno si nie zgodzi z t tez . Screeny i tak nie oddaj w peł-
ni tego, czym mo na delektowa swoje oczy w czasie rozgrywki.
Pora jednak przej do fabuły gry. Nic nie tworzy bowiem z gry ideału, klasyka, jak wła-
nie dobra fabuła.
Nie ukrywam, e nie przepadam za grami tego typu. Otó „Anomaly” jest jedn z gier
typu tower defense, przy czym w tym przypadku mamy nieco zmienion filozofi . Nasze za-
danie polega na ustaleniu szyku pojazdów, wybraniu drogi oraz ulepszaniu jednostek. Czy-
li krótko mówi c, gra sprowadza si do tego, aby przej kolumn jednostek z punktu A do
B przy jak najmniejszych stratach.
Przed ka d misj otrzymujemy okre lon sum , któr mo emy przeznaczy na zakup
jednostek i ich ulepszenia. Zwykle zaczynamy ze skromn kwot , ale za ka d udan ofen-
syw , kasa na koncie ro nie. Gry taktyczne maj to do siebie, e sw skomplikowan natu-
r , zmuszaniem do my lenia i opracowywania wyszukanych strategii, potrafi odstraszy
u ytkowników przyzwyczajonych do tytułów, które wymagaj przede wszystkim zr cz-
no ci. Z Anomaly: Warzone Earth jest odwrotnie. Twórcy nie przytłoczyli nas mnogo ci
rozwi za i konieczno ci zaplanowania zawiłej taktyki.
11BIT STUDIOS
Ze mną na pewno
dojedziecie do celu
Krzysztof Hołowczyc
Rozmowa
ze zdobywcami
najważniejszej nagrody
dla programistów
przyznawanej
przez Apple
Paweł Miechowski
11bit Studios
wywiad: Przemysław Marczyński
Mój przyjaciel
iPAD
wywiad: Norbert Cała
W czerwcowym iMagazine, odbyły się dwa konkursy.
Aby wygrać jedną z nich należało poprawnie odpowie-
dzieć na pytanie konkursowe:
Konkurs „Wacom Bamboo Stylus”
Z ilu rozdziałów składa się gra THE TINY BANG
STORY :
Firma Wacom, ufundowała dla naszych czytelników
wyjątkową nagrodę – dwa pisaki do iPada – Bamboo
Stylus.
a) 3
b) 5
Aby wygrać jeden z nich należało poprawnie odpowie-
dzieć na pytanie konkursowe:
c) 10
Czy Bamboo Stylus jest kompatybilny z iPad2?
Poprawna odpowiedź: B.
Odpowiedź poprawna brzmiała – oczywiście tak, jest
kompatybilny
Gry wygrali:
Kamil Rogowiec z Lędzin
Justyna Rojek z Knurowa
Dariusz Rurka z Tychów
Łukasz Urynowicz z Suwałk
Stanisława Franus z Przemyśla
Jest nam ogromnie miło poinformować, że zwycięzcami
w konkursie są:
Adrian Kononiuk z Białegostoku
Dariusz Korytkowski z Gdańska
Wszystkim zwycięzcom gratulujemy i zapraszamy do
uczestniczenia w konkursach zamieszczonych w bieżą-
cym numerze. Do wygrania mamy jak zwykle atrakcyj-
ne nagrody!
Konkurs „The Tiny Bang Story”
Firma iQ Publishing, ufundowała dla naszych czytelni-
ków 5 kopii gry The Tiny Bang Story.
674073524.028.png 674073524.001.png 674073524.002.png 674073524.003.png 674073524.004.png 674073524.005.png 674073524.006.png 674073524.007.png 674073524.008.png 674073524.009.png 674073524.010.png 674073524.011.png 674073524.012.png 674073524.013.png 674073524.014.png 674073524.015.png 674073524.016.png 674073524.017.png 674073524.018.png 674073524.019.png 674073524.020.png
WSTĘPNIAK
7-8/2011
4
Witamy,
Wakacje. Sezon ogórkowy. Plaża. Wszystkie te sformułowania
odnoszą się nie tylko do pory roku, ale także do sytuacji, która
w tym czasie zwykle panuje na rynku. Obserwując tegoroczne
wydarzenia, z pewną satysfakcją stwierdzam, że tym razem do
plaży rynkowi jest daleko. W naszym światku nad wyraz dużo
się teraz dzieje. Jesteśmy w  przededniu premiery Liona, naj-
nowszego systemu operacyjnego Apple. Gdy czytacie te słowa,
zapewne już będzie dostępny w sprzedaży. Dochodzą do tego
plotki o nowym sprzęcie i bety pozostałych usług. Pozostałe fir-
my też nie próżnują. Pojawia się bardzo dużo ciekawych produk-
tów. Starzy, wielcy gracze wchodzą na rynek z przytupem – mó-
wię tutaj np. o Logitechu – jednym słowem dzieje się i wcale nie
wieje wakacyjną nudą.
W letnim wydaniu prezentujemy Wam większość nowości, któ-
re pojawiają się na rynku właśnie teraz. Piszemy o Lionie, iCloud,
iOS 5, a także o najnowszych produktach Logitecha dedykowa-
nych iPodom/iPhone’om/iPadom. Prezentujemy Wam dosyć
szczegółowo najnowszą odsłonę Final Cut Pro x.
Mamy nadzieję, że leniwe wakacyjne chwile zostaną pobu-
dzone do życia lekturą naszego Magazynu.
Pozdrawiamy!
Dominik Łada
Przemysław Marczyński
Kiedy siadam nad
kalendarzem, aby
przygotować się do kolejnego
tygodnia pracy, ciągle
łapię się na tym, że bez
iCala nie mógłbym już
normalnie funkcjonować.
Pomimo tego, mam jednak
nieodparte wrażenie,
że aplikacja ta obarczona
jest pewnymi wadami, które
nie dają jej polotu i lekkości
obsługi.
Wojtek Pietrusiewicz
Powiem inaczej: BMW 318i
i M3 wyglądają tak samo.
Mają takie same reflektory,
drzwi, klamki, ale kluczowe
elementy są inne.
Norbert Cała
Jeśli chcecie się nabijać
z iPhone’a, to dla Waszej
informacji – nadal nie ma
raportów doręczenia SMS.
Kinga Ochendowska
Ostatnie WWDC oglądałam
razem ze znajomym kolegą­
­developerem. Wszystko
było w porządku do czasu,
kiedy to wspomniano
o funkcji przypomnień.
Wtedy to koledze zzieleniały
policzki, szczęka wydłużyła
się do samej ziemi i zerknął
na mnie krzywo, jak sam
diabeł dźgnięty w zadek
rozżarzonymi widłami.
Sławomir Durasiewicz
Dzisiaj nie będzie ani
o Macu, ani o iPhone’ie,
ani o iPadzie, ani o iPodzie…
Ale mogłoby być..
674073524.021.png 674073524.022.png 674073524.023.png
SPIS TREŚCI
7-8/2011
5
Nr 7-8/2011 (10)
Lipiec-Sierpień 2011
http://www.imagazine.pl
ISSN 2082-3630
redaktor naczelny
Dominik Łada, tel. +48 501 055 988
d.lada@imagazine.pl
zastępca redaktora naczelnego
Norbert Cała
n.cała@imagazine.pl
projekt graiczny i skład
korekta
Kinga Ochendowska
k.ochendowska@imagazine.pl
Monika Bartnik
webmaster
Marek Wojtaszek
m.wojtaszek @imagazine.pl
reklama
reklama @imagazine.pl
współpraca
Sławomir Durasiewicz,
Paweł Iwaniuk,
Paweł Jońca,
Krystian Kozerawski,
Jarosław Linder,
Przemysław Marczyński,
Krzysztof Młynarski,
Kinga Ochendowska,
Wojtek Pietrusiewicz,
Paweł Piotrowski,
Wojciech Równanek,
Małgorzata Salamonowicz-Łada,
Marta Sławińska,
Mateusz Suski,
Michał Śliwiński,
Maciej Walczak,
Marek Wojtaszek
Teksty, graiki oraz inne treści opublikowane
na łamach „iMagazine” są chronione prawa-
mi autorskimi wydawcy magazynu „iMaga-
zine”, ich autorów lub osób trzecich. Zna-
ki towarowe i wszelkie inne oznaczenia
o charakterze odróżniającym, umieszczo-
ne w „iMagazine” podlegają ochronie praw-
nej na rzecz wydawcy magazynu „iMagazi-
ne” lub innych uprawnionych osób trzecich.
Używanie bądź korzystanie z utworów, zna-
ków towarowych lub oznaczeń, o których
mowa wyżej, jest zabronione bez uzyska-
nia uprzedniej pisemnej zgody właściwego
podmiotu uprawnionego, z wyjątkiem wy-
korzystania ich zgodnie z prawem dla celów
prywatnych i niekomercyjnych.
Redakcja nie zwraca niezamówionych tek-
stów i fotograii oraz zastrzega sobie pra-
wo do skracania i redagowania nadesłanych
materiałów. Zdjęcia z zasobów Apple dzię-
ki uprzejmości Apple Inc. Pozostałe zdjęcia
z zasobów autorów lub redakcji. Redakcja
nie odpowiada za treść zamieszczanych re-
klam i ogłoszeń.
Magazyn hostuje irma Blue Media
http://www.bluemedia.eu
Wysyłkę newslettera obsługuje irma Sare
http://www.sare.pl
Wydawca
Mac Solutions
Dominik Łada, ul. Zgoda 9 lok. 14,
0 0 - 018 Warsz awa, NIP: 118 -135 - 6 0 -13
Redakcja
iMagazine, ul. Zgoda 9 lok. 14
00-018 Warszawa, faks 22 403 83 00
redakcja@imagazine.pl
674073524.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin