jawa 50 - ustawianie zaplonu i dawki paliwa.docx

(79 KB) Pobierz
Gaźnik reguluje się na dostatecznie rozgrzanym silniku

Gaźnik reguluje się na dostatecznie rozgrzanym silniku. 
Przed przystąpieniem do regulacji gaźnika należy się upewnić, czy do cylindra nie napływa tzw. "lewe powietrze" przez nieszczelności lub przez obluzowaną świecę, gdyż przeprowadzona w tym przypadku regulacja nie da pożądanego skutku. 
Gaźnik również musi być czysty (o czyszczeniu jest w dalszej części).

 

1. Ustawiamy iglicę przepustnicy na drugi rowek od góry lub po środku (jeśli mamy iglicę trzy ząbkową).
Dając iglicę na wyższy zubażamy mieszankę paliwowo-powietrzną, na niższy wzbogacamy.

2. Teraz zajemiemy się regulacją poziomu paliwa w komorze pływakowej (odpowiada on za skład mieszanki paliwowo-powietrznej w kazdym zakresie otwarcia przepustnicy):

Poziom paliwa regulujemy odginając lub doginając końcówkę blaszki w komorze pływakowej (nr. 25 na schemacie).

Odginając końcówkę blaszki w dół zubażamy mieszankę (za dużo powietrza w stosunku do paliwa), doginając blaszkę do góry mieszanka staje się bogatsza (za dużo paliwa w stosunku do powietrza). 
Należy to robić tak by po wykręceniu przepustnicy widac było paliwo w rozpylaczu (ten "otworek" gdzie wchodzi iglica), ale też tak by paliwo nie wylatywało z niego gdy kranik jest odkręcony. 
Blaszkę należy odginać i doginać po troszeczku aż do uzyskaniu razultatu jaki powinien być.


http://www.ogar200.pl/img/gaznik/image003.jpg
Gdy uważamy, że gaźnik jest dobrze ustawiony wyruszamy na jazdę próbną by sprawdzić czy jest dobrze wyregulowany. Gdy nie mamy silnika na dotarciu to kręcimy go aż do końca by sprawdzić czy nie przerywa na wysokich. Po przejechaniu ok. 3-5 km wykręcamy świecę z i patrzymy jaki na jaki kolor jest wypalona. 
Jej elektroda powinna być brązowa, a reszta czarna. Powinna wyglądać tak:

 

Jeśli jest cała czarna (oczywiście jeżeli lejemy oleju tyle co trzeba i mamy dobry lewy simering) należy zubożyć mieszankę, gdy jest biała, kremowa itp. mieszanka jest za uboga - trzeba ją wtedy wzbogacić.

Nie wolno próbować zaklepywać rozpylacza ani powiększać rozmiaru dysz !!!

REGULACJA WOLNYCH OBROTÓW 
Jeśli dobrze wykonana została regulacja blaszką w komorze pływakowej to w zasadzie regulacja sprowadza się do ustawieniu obrotów śrubką (nr. 15 na schemacie). Gdy Jawka nam gaśnie na wolnych obrotach i kręcenie śrubką nic nie daje należy wzbogacić mieszankę paliwowo-powietrzną doginając końcówkę blaszki w komorze pływakowej. 
Obroty muszą być takie by silnik nie gasł na postoju, szybko reagował na gaz i nie miał ich jednocześnie za dużych. 
Po zakończonej regulacji ustawiamy luz manetki śrubką (nr. 7 na schemacie) by przepustnica nie wisiała na lince.

CZYSZCZENIE GAŹNIKA 
1. Przemywamy nie wymontowany jeszcze gaźnik benzyną ekstrakcyjną i delikatnym pędzelkiem. 
2. Wymontowujemy go. 
3. Przemywamy cały gaźnik. 
4. Wykręcamy dyszę i przedmuchujemy je sprężonym powietrzem. 
5. Podobnie robimy ze wszystkim kanalikami. 
6. Skręcamy gaźnik do kupy i możemy go montować.

Gdy gaźnik jest bardzo brudny również wewnątrz można go wygotować w wodzie z proszkiem do prania (ważne by nie było grudek !) i poźniej spłukac ciepłą wodą, przedmuchać powietrzem i pozostawić do wyschniecia.

OGÓLNE INFORMACJE 
Dysze w gaźniku muszą być dokręcone do oporu i nic nimi się nie reguluje (można zmieniając przpustowość dysz).

Dysza główna (nr. 14 na chemacie) - dysza paliwowa, występuje w trzech przepustowościach: 65 (wersja dławiona), 68 (orginał) lub 70 (orginał i tuning).

Dysza biegu jałowego (nr. 4 na schemacie) - dysza paliwowa, jej przepustowość to 38.

Przepustowość dyszy określa się w ccm/min, więc 68 oznacza, że przez dysze w ciągu minuty przepłynie 68 ml wody.

 

 


http://www.ogar200.pl/img/zaplon/zapl.jpg
To czy nasza maszyna będzie zrywna, mało paliła i nie będzie się grzała zalezy w dużym stopniu od ustawienia zapłonu, opisze tutaj po krótce jak go ustawić w miarę optymalnie, posłużę się do tego celu obrazkiem znalezionym w czeluściach internetu, (nie jestem jego właścicielem dlatego nie zabezpieczam go znakiem wodnym ;) )

 


http://www.ogar200.pl/img/gaznik/image001.jpg
Pierwsze co robimy to odkręcamy świecę w celu ustawienia GMP, najlepiej jest włożyć śrubokręt w miejsce świecy i kręcić wałem za pomocą śruby na klucz "8" na rys. śruba oznaczona cyfrą 1. 

Gdy uzyskamy GMP przerwa na platynkach powinna wynosić 0,3mm, następnie cofiemy wał o 2mm w tył kręcąc śrubą w lewo, przed tem mierzymy ile jest mm od główki tłoka do gwintu bądź innego punktu odniesienia na głowicy, przy cofnięciu tłoka wymiar ten musi być o 2mm większy, gdy w takiej pozycji uda nam się ustalić tłok, znów zaglądamy do aparatu zapłonowego na rozwarcie platynek(3 na rys.), powinno być 0,05mm. MierzymySZCZELINOMIERZEM a nie kapslami z piwa ani innymi badziewiami. 

Jeśli nie mamy 0,05mm wtedy luzujemy śrubkę nr.2 i przesuwamy kowadełkotak aby było 0,05mm, jeśli zabraknie nam regulacji, popuszczamy 2 śruby mocujące cały stojan magneta i kręcimy całym aparattem zapłonowym do uzyskania tej wartości. 

Na koniec dokręcamy wszystko z czuciem aby gwintów nie pozrywać, odpalamy i jedziemy :)

1- korpus gaźnika,
2- pływak,
3- pokrywa komory pływakowej,
4- dysza biegu jałowego (nr 38),
5- miska ściekowa,
6- śruba M5x8,
7- śruba regulacyjna,
8- nakrętka M6,
9- pokrywa komory mieszania,
10- sprężyna przepustnicy,
11- iglica przepustnicy,
12- zapinka,
13- przepustnica,
14- dysza główna (nr 68),
15- śruba regulacyjna przepustnicy,
16- sprężyna zabezpieczająca,
17- śruba z łbem soczewkowym M4x14,
18- śruba M5x20,
19- nakrętka M5x20,
20- podkładka o 5,1,
21- króciec,
22- uszczelka,
23- uszczelka,
24- oś zawieszenia pływaka,
25- zawieszenia pływaka,
26- zawór iglicowy kpl.,
27- uszczelka o 2,5x5,5, 28- śruba kpl.,
29- uszczelka o 10x6,2 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin