Joga-Iyengar.pdf

(8796 KB) Pobierz
134250465 UNPDF
B.K.S. lyengar
JOGA
Przekład z języka angielskiego
Sławomir Bubicz
Państwowe
Wydawnictwo
Naukowe
Warszawa 1990
134250465.002.png
Dane oryginału
B.K.S. lyenga 1 . Light on Yoga. Yoga Difńka
Um-in Hyman, London
© George Al cn & Unwin (Publishers) Ltd
19, 6, 1968, 1976, 1988
Poświęcone mojemu czcigodnemu Guruji
Samkhyayoguśikhamanowi-Vedcikesarinowi-Veddntavdgiśi-
Nyuydcdryi-Mimdmsaratnie-Mimdmsatirtsze
Profesorowi Śrimdnowi T. Krsnamdcdryi z Majsuru w
południowych Indiach
Projekt okhu.i.i i stron tytułowych Ewa Łukasik
R«laktor Anita Witkowskn
Redaktor techniczny Jolanta Cihor
Korekta Zespól
Copyright © for the Polish Ldition
by Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Warszawa 1990
ISBN 83-01-09259-9
134250465.003.png
Modlitwa
„Oddaję pokłon najszlachetniejszemu z mędrców Patańjalemu,
który wskazał drogę do spokoju umysłu w swym dziele o jodze,
do jasności mowy w dziele o gramatyce i doo czystości ciała w
dziele o medycynie".
„Oddaję cześć Adiśvarze (Pierwotnemu Panu Śivie),
Pierwszemu nauczycielowi hatha-yogi —
— nauki służącej za drabinę tym,
którzy pragną wspiąć się na wyżyny raja-yogi. "
134250465.004.png
SPIS TREŚCI
Bellur Krishnamachar Sundararaja lyengar (czyt. Bcllur Krysznamaczar Sundararadża
Ajcngar), urodzony w roku 1918, jest światowej sławy nauczycielem jogi i dyrektorem
Rainamani lyengar Memoriał Yoga Institu - w T mię w Indiach.
Jego książka o jędze, po raz pierwszy wydana w Anglii w roku 1966, jest już dzisiaj
dziełem klasycznym. Doczekała się wielu edycji i v r nowień w dwunastu jeżykach.
Przez ponad już pięćdziesiąt lat B.K.S. lyenpar uczy i demonstruje sztukę jogi w
Indiach i po/a granicami tego kraju. Kieruje licznymi ośrodkami jogi na świecie, gdzie
szkolenie prowadzą wykształceni przez nicjo insiruktorz). Metoda stworzona przez
lyengara charakteryzuje się ogromnr dokładnością oraz wymaga cłu /ego zaangażowania ze
strony nauczyciela i ucznia. Czesio podkreśla sic, że obok artystycznego piękna jego
sztuka nosi cechy naukowej precyzji.
Oo osób ćwiczących systematycznie pod kierunkiem B.K.S. lycngara należało wiele
wybitnych osobistości, m.in. Elżbieta królowa Belf'i, wirtuozi Yehu-li Menuhin i Witold
Małcużyński, filozof Jiddu Krishnamurti.
Szluka lycngara spotkała się z uznania • wsp Iczesnych joginów — Paramahansy
Yoganandy, Swamicgo Śivanandy z Ryszikeszu i innych.
W Jodze najwięcej miejsca poświęcił autor asanom, mniej prtinayamotn. Bardziej
szczegółowe opisy pranayamy wrą/, z lec'mika n ii relaksu i kontemplacji znajdzie
Czytelnik w książce lyengara Lighl on Pranayama (Londyn 1981).
Przedmowa (Yehudi Menuhin) 11 Przedmowa
autora do wydania angielskiego 13 Część I. Co to
jest joga? 15
Część II. Yogasany, handhy i kriye 43
Yogasany 43 Bandha i kriya 328
Część III. Pranayama 331 Rady i
przestrogi 331 Tecłmiki i efekty
pranayamy 338 Pranayamy różne
344
Dodatek 1. Kursy asan 354
Kurs pierwszy 354 Kurs
drugi 359 Kurs trzeci
364
Dodatek II. Terapeutyczne wartości asan w leczeniu
różnych chorób 372
Tablica korelująca limany z odpowiadającymi im
fotografiami 387
Słowniczek 392
o lawo mir /lubić z
134250465.005.png
Joga praktyk* v,,,,ia. przez panu i>uugara jest ofiarowaniem się samego c/'owieka,
czystego ciałem i umysłem, ze zogniskowaną uwagą i wolą, człowieka składającego na
ołtarzu z naturalnością i niewinnością nie całopalną ofiarę, lecz samego siebie wynie-
sionego na szczyty własnych możliwości.
Jesi to idealna technika zapobiegająca fkyczr m i psychic/.nym chorobom, ogólnie
chroni i r a ciało, rozwijająca w nieunikniony sposób poczucie niezależności i zaufania do
siebie. Z samej sw<j natury jest nierozerwalnie /wiązana z uniwersalnymi prawami
szaciu ku dla życia, prawdy i cierpliwości, które są niezbędnymi czynnikami w wy-
praco 'ywaniu spokojnego oddechu, zrównoważonego umysłu i nieugiętej woli.
W tym właśnie tkwią moralne wartości jogi To dlatego wymaga ona zupełnego,
totalnego wysiłku, angażując i kształtując całą ulotę ludzką. Nie ma tu miejsca na
mechaniczne powtarzanie ani frazesy jak w przypadku rezolucji lub modlitw. Z samej
natury stanovi ona w każdej chwili żywy akt.
Mam nad icję, że j ight on Yoga pana Jyengara sprawi, iż wiciu ludzi pójdzie za jego
przykładem i tanie się nauczycielami, których ludzkość tak bardzo potrzebuje. Jeżeli ta
Lsiążk..s posłu y upow: 'echnieniu tej tak podstawowej sztuki i zapewni praktykę jogi na
najwyższym poziomie - będę bardzo wdzięczny :>',\ możliwość udziału w jej prezentacji.
Przedmowa autora do
wydania angielskiego
Książkę poświęconą jodze ukończyłem jedynie dzięki niesłabnącej zachęcie oddanych
przyjaciół i uczniów. Gdybym zdał się wyłącznie na własne siły, załamałbym się
wielokrotnie i to nie tylko z powodu niedoskonałego opanowania języka angielskiego.
Bez żywego wsparcia i otuchy szybko zrezygnowałbym.
Joga jest ponadczasową, praktyczną nauką, rozwijającą się przez tysiąclecia i zajmującą
się fizycznym, moralnym, psychicznym oraz duchowym zdrowiem człowieka jako całości.
Praktykę jogi, jako pierwszy, ujął w system Patanjali w klasycznym traktacie Yoga—
sutra (Aforyzmy o jodze), pochodzącym z 200 r. p.n.e. Niestety, wydawane
współcześnie książki o jodze na ogół niegodne są tematu i pierwszego wielkiego
wyraziciela tej idei, jako zbyt powierzchowne, upraszczające, a czasem nawet wprowadzające
w błąd. Czytelnicy takich książek pytali mnie nieraz na przykład, czy umiem pić kwas, żuć
szkło, przechodzić przez ogień, stawać się niewidzialnym i wykonywać wiele innych sztuk
magicznych. Teksty religijne i filozoficzne zostały już — w sposób naukowy i rzetelny
— przełożone na większość języków, natomiast praktyczna znajomość sztuki jogi jest
znacznie trudniejsza do przekazania niż czysto literackie lub filozoficzne idee.
Książkę zatytułowałem Light on Yoga w sanskrycie: Yoga-dipika, gdyż moim celem
było opisanie dsan (postaw) i pranayam (technik oddechowych) w możliwie jasny sposób, w
świetle wiedzy i potrzeb naszej nowej epoki. Instrukcje wykonywania asan i pranayam
podałem bardzo szczegółowo, opierając się na swym dwudziestosiedmioletnim doświad-
czeniu zdobytym podczas nauczania jogi w wielu zakątkach świata. Książka zawiera
pełne opisy 200 asan, ilustrowanych 592 fotografiami oraz opisy bandh, kriyi i pranayam z 5
dalszymi fotografiami.
Być może czytelnika na Zachodzie zdziwią stale powracające odniesienia do
Wszech przenikającego Najwyższego Ducha, mitologii lub filozoficznych i moralnych
zasad. Jednakże nie powinien zapominać, że w czasach starożytnych wszelkie naj-
wspanialsze dzieła człowieka na polu wiedzy, sztuki i mocy miały ścisły związek z religią,
były poświęcane Bogu ł służącym Mu na ziemi kapłanom. Papież jest takim ostatnim
symbolem boskiej wiedzy i mocy na Zachodzie. Dawniej — również w świecie zachodnim —
muzyka, malarstwo, architektura, filozofia, medycyna, a nawet wojny służyły Bogu. W
Indiach dopiero od niedawna sztuki i nauki zaczęły uwalniać się od elementu
deistycznego. I chociaż my, mieszkańcy Indii, z należytym szacunkiem odnosimy si? do
Yehudi Menuhin
Londyn, 1964
134250465.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin