PROGRAM WEWNĄTRZSZKOLNEGO DOSKONALENIA NAUCZYCIELI SZKOŁY PODSTAWOWEJ W CZERNIEJOWIE
(Opracowany na lata 2006 – 2010)
Cele Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli
1. Wzrost efektywności pracy szkoły 2. Doskonalenie umiejętności i metod pracy z uczniami 3. Doskonalenie umiejętności komunikacji, rozwijanie współpracy w zespole 4. Doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów szkolnych i wychowawczych
Formy
· warsztaty,
· kursy udoskonalające,
· konferencje,
· studia,
· konsultacje w zespołach przedmiotowych,
· ewaluacje
L.p.
Przedsięwzięcia szkoleniowe
Termin realizacji
Zadania
Odpowiedzialni
1.
Rozpoznanie potrzeb szkoły w zakresie doskonalenia nauczycieli oraz indywidualnych potrzeb pracowników
Wrzesień każdego roku
- rozmowy,
- ankiety,
- opracowanie,
wyników ankiet.
Lider WDN
Dyrektor
2.
Przedstawienie nauczycielom ofert szkoleniowych, nadesłanych przez Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli
Każdego roku
- nawiązanie
współpracy
z ośrodkami szkoleniowymi,
- prezentacja ofert.
3.
Ustalenie tematyki szkoleń grona pedagogicznego.
Zorganizowanie posiedzeń samokształceniowych na tematy wynikające z potrzeb i planów pracy zespołów.
Wrzesień/ październik
- określenie tematów szkoleń,
- nawiązanie współpracy z edukatorami,
- organizacja szkoleń na terenie placówki,
- przygotowanie
referatów
Lider WDN,
Grono pedagogiczne,
Przewodniczący zespołów
4.
Współpraca z liderami poszczególnych zespołów
- wymiana doświadczeń
5.
Obserwacje zajęć-lekcje koleżeńskie
- określenie
przedmiotów
obserwacji i jej procedury,
- ocena lekcji,
- podsumowanie
i wnioski
Dyrektor szkoły,
Grono pedagogiczne
6
Udzielenie pomocy osobom rozpoczynającym pracę w zawodzie przez doświadczonych pedagogów.
- pełnienie funkcji
opiekuna stażu
przez niektórych
nauczycieli,
- ustalenie zasad
z podopiecznymi,
- udzielenie pomocy nauczycielom,
- przekazywanie
informacji zwrotnych na temat
wykonywania zadań,
- wskazywanie
źródeł informacji
na tematy zawodowe,
- doskonalenie
własnego warsztatu pracy.
Opiekunowie stażu,
7.
Indywidualne uczestnictwo nauczycieli w kursach
i konferencjach
- ustalenie potrzeb
szkoły i przedstawienie ich nauczycielom,
- uczestnictwo w
kursach, warsztatach, konferencjach,
- dzielenie się zdobytą wiedzą,
- wspólne tworze-
nie nowych rozwiązań, koncepcji.
Dyrektor,
8.
Poznawanie literatury metodycznej
- gromadzenie
literatury fachowej
Nauczyciel-bibliotekarz
9.
Edukacja multimedialna
- udostępnienie
nauczycielom
Internetu w szkole,
- korzystanie z zasobów Internetu przez nauczycieli (ściąganie potrzebnych informacji, publikacje na stronach WWW, poszerzanie własnego warsztatu pracy), uaktualnianie strony internetowej szkoły.
Nauczyciel informatyki
10.
Analiza zdarzeń krytycznych (dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych ).
Współpraca z zespołem wychowawczych.
- analiza zdarzeń,
- wspólne ustalenie
technik ich rozwiązywania,
sobie informacji
na temat niepokojących zjawisk.
Psycholog szkolny
11.
Shaima