MEDYCYNA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU
( Program ramowy )
Cele i założenia:
Przedmiot będzie realizowany na wykładach ( 20 godzin ).
Rozpowszechnienie uprawiania sportu i rekreacji oraz widoczne podwyższenie poziomu portu wypoczynkowego, jak też wzrost znaczenia kultury fizycznej w profilaktyce i leczeniu, stwarzają potrzebę posiadania przez każdego nauczyciela podstawowych wiadomości z zakresu fizjologii i potologii wysiłku fizycznego.
Medycyna wychowania fizycznego i sportu jako nauka praktyczna mieści się obecnie na pograniczu kompetencji medycyny sportowej, pediatrii, chorób wewnętrznych, ortopedii, dietetyki i innych specjalności lekarskich. Należy jednak podkreślić, że różny jest zakres obowiązków medycyny sportowej w odniesieniu do osób uprawiających ćwiczenia wychowania fizycznego lub zajęcia rekreacyjne, czy też sport wyczynowy („... wychowanie fizyczne można uprawiać po to, aby być zdrowym, a sport kwalifikowany - dlatego, że jest się zdrowym...”).
W związku z rosnącą stale w naszym społeczeństwie potrzebę rozwijania kultury fizycznej, od której oczekuje się zapewnienia radości życia dobrostanu zdrowotnego obywateli, nieodzowne staje się właściwe wykorzystanie medycyny w powiązaniu z wychowaniem fizycznym, sportem i rekreacją. Jej podstawowym zadaniem powinno być dążenie w kierunku utrzymania i poprawy zdrowotności, rozwoju oraz sprawności fizycznej, a także przedłużenia aktywnego zawodowo okresu życia człowieka.
Podsumowując, medycyna wychowania fizycznego i sportu jest gałęzią medycymy, której prezdmotem badań i kontroli jest zdrowy człowiek uprawiający jakiekolwiek formy wychowania fizycznego w celu podniesienia jego potencjału zdrowotnego, rozwoju i sprawności fizycznej. W odniesieniu do sportu wyczynowego, rola medycyny, polego na opiece nad zdrowym zawodnikiem i pomocy w znajdowaniu optymalnej drogi do osiągnięcia rekordu.
Głównym zadanie nauczania medycyny wychowania fizycznego i sportu w odniesieniu do studentów jest:
- Przed wykorzystaniem podstawy zintegrowanych interdyscyplinarnych zagadnień medycyny należy wyposażyć studentów w wiedzę merytoryczną, umiejętności metodyczne i elementy sprawności organizacyjnej niezbędne do
1. Zapobiegania utracie zdrowia, które mogą wyniknąć w trakcie uprawiania sportu,
2. Wykrywanie biologicznych predyspozycji do określonych rodzajów sportu,
3. Kontrolę staniu fizycznego i wskaźników zdolności wysiłkowej stosowanych w procesie treningu wypoczynkowego i zajęć dydaktycznych z wychowania fizycznego,
4. Tworzenie fizjologicznych podstaw optymalizacji treningu i kryteriów stanu wytrenowania, a także odnowy powysiłkowej,
5. Kontrole biologicznych następstw ( również odległych ) uprawiania sportu w różnych okresach rozwojowych w zależności od płci,
6. Wyeliminowania zjawisk patologicznych związanych z uprawianiem sportu - wszelkie formy niedozwolonej stymulacji ( doping ).
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykłady
1. Wprowadzenie, cele i zadania medycyny wychowania fizycznego i sportu. Krótki rys historyczny medycyny wychowania fizycznego i sportu. Współczesny system kontroli i opieki lekarskiej w polskim sporcie. Kryteria zdrowia i choroby. ( 2 godz. )
2. Zagadnienia wydolności fizycznej w sporcie i procesy przystosowania ustroju do obciążeń fizycznych ( 2 godz. )
3. Skutki treningu i jego wpływ na organizm człowieka: ( 4 godz. )
a) układ kostno - stawowy
b) układ mięśniowo - szkieletowy
c) układ krążenia
d) serce i zapis jego czynności bioelektrycznej
e) układ krążenia obwodowego
f) układ nerwowy
g) układ dokrewny
4. Problematyka zmęczenia a kształtowania treningu i aktywnego wypoczynku. (2 godz. )
5. Sport i wychowanie fizyczne w różnych grupach wiekowych oraz w zależności od płci ( 2 godz. )
6. Problematyka doboru kandydatów do sportu wysoko kwalifikowanego w aspekcie lekarskim ( 2 godz. )
7. Czynniki wzmagające wydolność fizyczną. Znaczenie prawidłowego odżywiania się ( 2 godz. )
8. Wybrane zagadnienia z zakresu patologii w sporcie ( doping ). Uszkodzenie związane z uprawianie sportu ( 2 godz. )
9. Wykorzystanie sportu w celach terapeutycznych. Podstawy doraźnego postępowania w obrażeniach i ostro rozwijających się stanach chorobowych. Uwagi końcowe ( 2 godz. )
stachowiak671