Systemy wiersza polskiego, [w] Zarys teorii literatury - opracowanie.doc

(55 KB) Pobierz
SYSTEMY WIERSZA POLSKIEGO

SYSTEMY WIERSZA POLSKIEGO

 

 

Wiersz średniowieczny, str. 159-162:

-          poezja meliczna (przeznaczona do wykonywania z muzyką)

-          najważniejsza melodia, natomiast rytmizacja nie mogła wybić się czoło

-          najczęściej jedno zdanie lub też jeden jego pełny fragment tworzył wers, zdanie zamykało się najczęściej w dystychu

-          rymy nie zawsze występowały we wszystkich wersach utworu, często pojawiały się rymy wewnętrzne, były też niezwykle zróżnicowane, najczęstszy ich układ - parzysty

-          sylabiczny rozmiar wersów nie jest ustalony

 

Wiersz sylabiczny, str. 162-168:

-          regularny system wersyfikacyjny nazywa się sylabizmem

-          twórcą w Polsce był J. Kochanowski

-          ustaliły się normy pełnej rytmicznej ekwiwalencji wersów w płaszczyźnie językowej (tzn. bez odwołań do organizacji pozajęzykowej, jaką była organizacja muzyczna)

-          zerwano z rygorem zgodności podziałów wersowych i zdaniowych

-          wiersz sylabiczny posiada:

·         jednakową liczbę sylab w wersie

·         stały wewnątrzewersowy dział międzywyrazowy po jednakowej liczbie sylab, czyli tzw. średniówki, w wersach dłuższych niż ośmiozgłoskowe

·         stały akcent na przedostatniej sylabie wersu, czyli stałą klauzulę paroksytoniczną

·         akcent paroksytoniczny przed średniówką (to nie jest reguła)

·         regularnie rozłożone rymów o ustabilizowanej przestrzeni półtarozgłskowej, a więc tzw. rymów żeńskich

-          nie rymowany sylabowiec nazywa się wierszem biały

-          rygorystyczne przestrzeganie równej liczby sylab umożliwiło wybór i rozgraniczenie różnych rozmiarów (formatów) wierszowych

-          w sylabowcu bardzo wyraźnie uwidacznia się przerzutnia (zadanie jej polega przede wszystkim na ujawnieniu istniejących w mowie wierszowej dwojakich sygnałów intonacyjnego członowania, np. zaznaczanie granic zdań lub wersów; przerzutnia podkreśla uczucie; czasem może przygłuszyć klauzule, imitując mowę potoczną). Lubili ją Słowacki i Mickiewicz.

 

Wiersz sylabotoniczny, str. 169-187:

-          wykształcił się poprzez usiłowania podkreślenia wyrazistości rytmizacji mowy, m.in. za ojców ów dziwa uważa się Nowaczyńskiego, Elsnera i Królikowskiego, natomiast rozwój nastąpił pod piórem Mickiewicza i Słowackiego,

-          narzuca wypowiedzi dodatkowe, w porównaniu z sylabizmem, rygory rytmizacyjne

-          zasadę równozgłoskowości (sylabizm) uzupełnia zasadą stałego miejsca sylab akcentowanych; wewnętrzne uporządkowanie wersu powstaje w wyniku niezmiennego następstwa zgłosek akcentowanych i nie akcentowanych

-          rytmicznej powtarzalności podlega budowa akcentowa całego sylabicznie określonego wersu

-          rytmikę wierszy sylabotonicznych określa się nie na podstawie sylabiczno-akcentowej budowy całego wersu, ale na podstawie dających się w nim wyodrębnić mniejszych cząstek rytmicznych zwanych stopami

-          stopy są to powtarzające się w wersie jednakowe pod względem układu akcentowego zespoły sylab, z których jedna jest zawsze akcentowana, inne zaś nie. Pojęcie to piękne wywodzi się z metryki klasycznej.

-          najczęściej występujące w wierszu polskim stopy:

·         trochej ( _ _ ) 2 sylaby

·         jamb ( _ _ ) 2 sylaby

·         daktyl ( _ _ _ ) 3 sylaby

·         amfibrach ( _ _ _ ) 3 sylaby

·         anapest ( _ _ _ ) 3 sylaby

·         dystrochej (peon trzeci) ( _ _ _ _ ) 4 sylaby

-          o zaklasyfikowaniu konkretnego wiersza do poszczególnego układu stóp decyduje typ następstwa akcentów w wersie, przy czym mogą być brane pod uwagę nie tylko akcenty główne, ale i poboczne (czyli te, które powstają na zasadzie logicznego umieszczenia ich w tym, a nie w innym miejscu, bo tak lepiej brzmi – zmora, przez którą łatwo się pomylić)

-          zestrój akcentowy – to sensowny znaczeniowo zespół sylab podporządkowanych wspólnemu akcentowi głównemu. Zestrojem może być zarówno pojedynczy wyraz (np. poznanie) jak i zespół wyrazów (np. czy znasz go), w którym wyrazy niesamodzielne akcentowo przyłączają się do wyrazu o akcencie samodzielnym. Zestrój akcentowy to (łatwiej) najmniejsza obdarzona znaczeniem cząstka, na jaką mówiąc dzielimy każdą wypowiedź

-          czym się różni stopa od zestroju – odsyłam na str. 174

-          nie uważa się za naruszenie budowy stopowej wypadku, kiedy stopa przed średniówką bądź w klauzuli jest niepełna, pozbawiona jednej lub nawet dwu ostatnich nie akcentowanych sylab, zjawisko to nazywa się kataleksą; analogiczny przypadek, kiedy to w stopie przed średniówką lub w klauzuli występuje nie akcentowana sylaba nadliczbowa zwie się hiperkataleksą

-          wiersze sylabotoniczne, których wersy nie dają się „podzielić” na jednakowe stopy, a tylko na regularnie powracające układy stóp różnorodnych nazywa się logaedami

-          regularny sylabotonizm występuje najczęściej w krótkich utworach lirycznych, „wygrywanych na jednej nucie”, mało udramatyzowanych, utrzymanych w jednym nastroju, przede wszystkim stylizowanych pieśniowo czy ludowo

-          heksametr (najbliżej jest spokrewniony właśnie z wierszem sylabotonicznym), czyli sześciostopowiec: 4 pierwsze – daktyle lub trocheje, 5 – zawsze daktyl, ostatnia – trochej, przykłady: „Powieść Wajdeloty”, str. 185-187

-          cechy heksametru:

·         rozmiar wersu mieści się w granicach od trzynastu do siedemnastu sylab

·         stały jest akcentowy układ ostatnich pięciu sylab w wersie ( _ _ _ _ _ ), tzw. adoniczny spadek klauzulowy

·         pierwsza sylaba każdego wersu jest akcentowana (może to być akcent poboczny)

 

Wiersz toniczny, str. 187-193:

-          powstanie wersyfikacji tonicznej było rezultatem nadania samodzielnej roli rytmicznej określonym ilościowo układom zestrojów akcentowych w poszczególnych wersach

-          twórca w Polsce – J. Kasprowicz

-          wyróżniająca i podstawowa cecha rytmiki to równozetsrojowość wersów, chociaż nie zawsze osiąga pełną regularność; nieistotny jest ani regularny rozkład akcentów, ani ustalony rozmiar sylabiczny

-          przy opisie należy pamiętać, że zestrojowa budowa tekstu nie zawsze daje się w pełni jednoznacznie określić (dużo zależy od słownej interpretacji, albo po „ingardenowsku” od konkretyzacji warstwy słowno-brzmieniowej)

-          granice składniowo-intonacyjne obok rozczłonkowania graficznego i ewentualnych rymów sygnalizują miejsce wersowych klauzul; nadaje to dużą wyrazistość ale i pewną monotonię rytmice tonicznej, przerzutnie stają się lepiej „widoczne”

-          najpopularniejsze odmiany: trójzestrojowiec i sześciozestrojowiec z regularnym wewnętrznym przedziałem składniowo-intonacyjnym (może stanowić współczesny odpowiednik heksametru, przykład: str. 192); czasem występują wiersze dwu- lub czterozestrojowe

 

Wiersz nieregularny, str. 193-203:

-          odwołuje się do sposobów rytmizacji wykształconych w ramach tamtych systemów

-          wykorzystuje osłuchanie z pewnymi tkwiącymi w pamięci i świadomości postaciami rytmicznymi, jest nieustanną do nich aluzją i nawiązaniem

-          odmiany:

·         nieregularny wiersz sylabiczny, str. 194-198:

Ø      nieregularność polega przede wszystkim na nierównozgłoskowości wersów

Ø      przez utwór może przebiegać kilka pasm rytmicznych opartych na różnych wersowych długościach, niektóre wersy mogą być zwolnione z tej „prawidłowości”

Ø      opiera się na jednym, dominującym formacie podstawowym, który podlega modyfikacjom przez włączanie weń wersów innej długości, np. str. 196

Ø      najczęściej spotykana postać to przeplot kilku formatów, przy czym zdarzać się mogą kilkuwersowe wstawki równosylabiczne, np. str. 197

Ø      trudniejszymi i rzadszym sposobem układu jest grupowanie wersów w porządku rosnących lub malejących długości, np. str. 197

Ø      występuje często w dramatach Słowackiego i Mickiewicza

Ø      kojarzony bywa z najwyższym napięciem emocjonalnym

Ø      występuje w odach klasycystycznych i nie tylko takich; w scenach szaleństwa bohaterów i objawiania się sił nadprzyrodzonych (

Ø      przykłady: „Wielka improwizacja”, „Widzenie ks. Piotra”, Kordian: monolog na szczycie Mont Blanc „Prolog”, scena przed sypialnią cara i w szpitalu wariatów; IV cz. „Dziadów”, fantastyczne sceny w „Balladynie”, słowa wróżki Rozy w „Lilli Wenedzie”

·         nieregularny wiersz sylabotoniczny, str. 198-200:

Ø      powstaje w wyniku ograniczeń regularności uporządkowania sylabotonicznego

Ø      zaburzoną są tu albo stała liczba sylab w wersach albo stałe rozłożenie akcentów albo jedno i drugie na raz

·         nieregularny wiersz toniczny, str. 201-203:

Ø      najmniej klarowny, zbliżający się niejednokrotnie do innego typu wierszy nieregularnych, bądź też do wiersza wolnego

Ø      wykazuje skłonność do przybliżonego wyrównania w wersach ilości zestrojów bądź też do innej formy celowego ich komponowania (np. do przeplotu wersów równozestrojowych)

 

 

Wiersz wolny, str. 203-210:

-          nie odwołuje się lub też ma dla nie go drugorzędne znaczenie jakikolwiek system rytmizacyjny

-          początki w poezji Norwida, pełny rozkwit poezja awangardowa w dwudziestoleciu międzywojennym

-          jest czymś pośrednim pomiędzy „przezroczystą” prozą a tradycyjnym wierszem

-          zawiera chwyty przeciwprozaiczne, współdziałające z innymi (stylistycznymi i przedstawieniowymi) specyficznymi właściwościami poetyckiej wypowiedzi

-          działania zapewniające mu wypowiedzi znamię wierszowości dotyczą przede wszystkim wierszowej intonacji oraz organizacji głoskowej

-          system ten zachowuje zawsze możliwość gry dwojakimi układami: składniowym i wersowym

-          podział na wersy jest arbitralnie ustanowiony przez autora; staje się poetycką interpretacją zdania przez autora; uzyskuje zdolność sugerowania przez podział wersowy nowej hierarchii semantycznej

-          często pojawiają się takie chwyty jak onomatopeiczność, aliteracja i „stawianie słowa w pozycji jakby dwuznacznej”

-          jest niepodatny na konwencjonalizację reguł budowy

 

 

 

INTONACJA – jest brzmieniowym odpowiednikiem składniowej segmentacji (członowania) wypowiedzi. Polega ona na zmianach wysokości tonu głosu zależnie od budowy i znaczenia wypowiadanych zdań. Różne są intonacje zdania pytającego, a inne oznajmującego itp. Intonacja wznosząca się nosi nazwę antykadencji, opadająca – kadencji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RYMY

Rym w wierszu polega na częściowej lub całkowitej zgodności brzmienia zakończeń wyrazów zajmujących określoną pozycję w wersie.

Rymować mogą się w zasadzie tylko wyrazy tak samo akcentowane

 

Postaci rymu:

 

-          rymy żeńskie:

·         półtorazgłoskowy (licząc od akcentowanej samogłoski do końca wyrazu),

·         typowy dla wierszy sylabicznych (co nie oznacza, że tylko w nich i tylko taki rodzaj występuje)

·         np. zostawuje-gotuje, więcej-pręcej

-          rymy męskie:

·         jednozgłoskowe, występujące w wyrazach czy zestrojach akcentowanych oksytonicznie (na ostatniej sylabie),

·         wprowadzony na stałe przez romantyzm do sylabotonizmu (co oznacza, j.w.)

·         np. cwał-skał, gór-kur

-          rymy złożone (składane):

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin