Liryka, [w] Zarys teorii literatury - opracowanie.doc

(70 KB) Pobierz
LIRYKA

Zofia Erdman-Zielińska

                                                                   LIRYKA

 

Podmiot liryczny

        „ja liryczne”, wykreowana przez autora postać literacka, wypowiadająca monolog liryczny; ujawniająca się poprzez  ukształtowanie wypowiedzi;

        może nosić cechy i wypowiadać przeżycia samego autora i wówczas jest z nim utożsamiana  (np. J Słowackiego Hymn o zachodzie słońca);

        może to być postać fikcyjna, stworzona przez autora w utworze (np. K.K. Baczyńskiego Elegia o chłopcu polskim – mówi matka bohatera);

        typy podmiotu lirycznego: indywidualny (mówi jedna osoba) i zbiorowy (wypowiada się grupa osób).

 

Sytuacja liryczna

        to okoliczności wypowiadania monologu przez podmiot liryczny; w wierszu zarysowane zostały np. szczegóły miejsca, pora dnia, zdarzenie, z którym wiąże się wypowiedź; utwór ma charakter małej sceny, obrazka dramatycznego, zawiera elementy fabuły;  (np. J Słowackiego Grób Agamemnona - podmiot liryczny snuje refleksje w antycznym grobowcu, który odwiedził jako podróżnik).

 

 

Typy liryki wyróżnione ze względu na ukształtowanie podmiotu lirycznego

 

 

Liryka bezpośrednia

        podmiot liryczny wypowiada się w pierwszej osobie, występują zaimki ja, mój, monolog ma charakter wyznania, uzewnętrznia przeżycia mówiącego, doświadczenia indywidualne, jednostkowe; na plan pierwszy wysuwa się osoba mówiącego (np. A.Mickiewicza Niepewność).

 

Liryka pośrednia

        podmiot liryczny mówi w trzeciej osobie, nie czyni wyznania, refleksja ma charakter bezosobowy, wyraża prawdy ogólne, nie jednostkowe, indywidualne przeżycia; na planie pierwszym inne elementy świata przedstawionego niż wypowiadający monolog podmiot liryczny (np. J. Kochanowskiego Pieśni).

 

Liryka inwokacyjna

        inaczej zwana liryką apelu lub zwrotu do adresata (konkretnej osoby bądź pojęcia); ma charakter manifestu, wezwania; utwory tak ukształtowane spełniają funkcję perswazyjną (przekonują, nakłaniają); posługują się środkami retorycznymi, monolog liryczny często przybiera formę uroczystej lub pełnej emocji przemowy (np. A. Mickiewicza Oda do młodości lub A. Asnyka Do młodych).

 

Liryka roli i liryka maski

        monolog liryczny wypowiada fikcyjna, konkretna postać wykreowana w utworze; liryka maski – wyrażane przez fikcyjny podmiot liryczny w wierszu treści można przypisać autorowi, „ja liryczne” jest rodzajem maski twórcy (np. B. Leśmian Urszula Kochanowska - monolog wypowiada tytułowa bohaterka, wyraża zwątpienie w szczęście wieczne), liryka roli – mówiący w wierszu fikcyjny podmiot liryczny nie jest poetyckim odpowiednikiem twórcy, prezentuje treści, z którymi autor nie utożsamia się (np. Z. Herbert Powrót prokonsula – podmiotem lirycznym jest rzymski urzędnik, karierowicz i konformista ).

 

Podział liryki ze względu na typy przeżyć:

 

        liryka miłosna (np. J.A. Morsztyn Cuda miłości, B.Leśmian W malinowym chruśniaku),

        liryka filozoficzna (np. D. Naborowski Krótkość żywota, K. Przerwa Tetmajer Koniec wieku XIX),

        liryka religijna (np. J. Kochanowski Czego chcesz od nas, Panie, F. Karpiński Pieśń o narodzeniu Pańskim),

        liryka polityczna i patriotyczna (np. I. Krasicki Hymn do miłości ojczyzny, M. Konopnicka Rota).

 

Gatunki liryki utrwalone w polskiej tradycji literackiej

 

 

Oda

        utwór podniosły i uroczysty, pochwalny, opiewający ideę, wielki czyn lub znakomitego człowieka;

        poetyka klasyczna pozwalała w tym gatunku zaznaczać emocje mówiącego, stąd kompozycja ody charakteryzuje się swojego rodzaju zamierzonym nieporządkiem;

        jak inne gatunki klasyczne (wywodzące się z tradycji antycznej) oda korzysta ze środków retorycznych, tj. właściwych sztuce oratorskiej (sztuce przemawiania);

        np. A. Mickiewicz Oda do młodości.

 

Hymn

        utwór o tematyce patriotycznej lub religijnej;

        podobnie jak oda wzniosły i uroczysty w charakterze, pochwalny, jednak w przeciwieństwie do niej nie opiewa osób indywidualnych czy poszczególnych idei;

        np. J. Słowacki Hymn o zachodzie słońca.

 

Pieśń

        najstarszy gatunek liryki, w kształcie do dziś znanym stworzony przez Horacego;

        różnorodna tematyka;

        prostota języka i regularność budowy (czterowersowe strofy);

        rytmiczność tekstu (ślad związków poezji z muzyką);

        np. J. Kochanowski Pieśni.

 

Tren

        gatunek poezji żałobnej, pochodzący z antyku;

        utwór poświęcony zmarłej osobie, opłakujący ją;

        przedstawia idealizowany portret zmarłego, zawiera okazanie żalu;

        np. J. Kochanowski Treny.

 

Fraszka

        drobny utwór wierszowany o różnorodnej tematyce;

        charakter żartobliwy lub refleksyjny;

        zbliżony do antycznego epigramatu (kilkuwersowego wiersza zmierzającego do jak najcelniejszego, błyskotliwego ujęcia tematu) i anakreontyku (drobnego, żartobliwego utworu miłosnego lub biesiadnego);

        twórcą gatunku Jan Kochanowski;

        np. J. Kochanowski Fraszki.

 

Sonet

        wiersz o tematyce (najczęściej) miłosnej lub filozoficznej;

        utwór czternastowierszowy, charakteryzuje się rygorystyczną budową strof i układów rymów;

        część pierwszą – opisową - stanowią dwie czterowersowe strofy, drugą -refleksyjną -dwie strofy trójwersowe;

        w części pierwszej występują rymy okalające, w drugiej krzyżowe i parzysty (ostatnie dwa wersy);

        np. J. A. Morsztyn Do trupa.

 

Sielanka

        gatunek powstały w starożytności (Teokryt, Wergiliusz);

        utwór o tematyce wiejskiej (staropolskie „sioło” znaczy wieś);

        przedstawiający idealizowaną wizję życia na wsi;

        pasterskie zaloty na tle przyrody;

        np. F. Karpiński Laura i Filon.

 

Ballada romantyczna

        gatunek zaczerpnięty z tradycji ludowej;

        oparty na motywach fantastycznych;

        odznaczający się niezwykłą nastrojowością;

        łączący elementy liryczne, epickie i dramatyczne;

        np. A. Mickiewicz Lilie.

 

 

Środki stylistyczne

 

Figury stylistyczne, czyli tropy poetyckie – środki stylistyczne polegające na przekształceniach znaczeń wyrazów i związków wyrazów

 

-          epitet- określenie przedmiotu lub zjawiska (poszerza, zacieśnia znaczenie; ujawnia stosunek mówiącego do przedmiotu wypowiedzi);

-          np. epitety w Melodii mgieł nocnych Kazimierza Przerwy Tetmajera - śpiąca woda, ciała pezrocze, tęcza blasków, szumy powiewne, woń rzeźwa - tworzą wrażeniowy, impresjonistyczny obraz;

-epitety stałe, ozdobne szybkonogi Achilles, Zeus gromowładny, Agamemnon szerokowładny w Iliadzie Homera służą idealizacji bohaterów oraz nadają językowi uroczysty charakter;

 

-          porównanie - zestawienie zjawisk na zasadzie podobieństwa, połączenie wyrazem „jak, jakby, niby, jak gdyby, na kształt”; np. smutek sieje, jako szron biały (K. Przerwa Tetmajer Anioł Pański);

-          porównanie homeryckie – rozbudowane, kilkuwersowe, drugi człon rozwinięty do samodzielnego obrazu, przedmiot porównania zestawiony ze światem przyrody;  

 

-          metafora – przenośnia; przeniesione znaczenie z jednych słów na inne, np. przestwór suchego oceanu, fala łąk, lampa Akermanu (A. Mickiewicz Sonety krymskie);

 

- metonimia – zamiennia, zastąpienie nazwy jakiegoś przedmiotu nazwą innego, związanego z nim np. kwitnący ogród zamiast „kwiaty kwitnące w ogrodzie”, strugi marca dudniły w rynnach zamiast strugi marcowego deszczu;

 

-          synekdocha – zastąpienie całości częścią lub odwrotnie, np. bakalarus łamał wierzby na biedaku zamiast „rózgi, kije wierzbowe”, a z drzew leciał gęsty liść zamiast „gęste liście”;

 

-          oksymoron – zestawienie wyrazów o znaczeniu sprzecznym, np. gromobicie ciszy ( J. Przyboś Z Tatr), nędzna pociecha (M. Sęp Szarzyński sonet V), kolebka grobem (D. Naborowski Krótkość żywota);

 

-          peryfraza – omówienie, zastąpienie wyrazu szeregiem innych, np. srogi ciemności hetman – szatan, król powszechny, prawdziwy pokój – Bóg (M. Sęp Szarzyński sonet IV , minaret świata, maszt krymskiego statku, gór padyszach – szczyt Czatyrdach (A.Mickiewicz Czatyrdach);

 

-          hiperbola – przesadnia, wyolbrzymienie zjawiska, tworzą ją współdziałania rozmaitych innych środków stylistycznych o szczególnym natężeniu emocji, np. obraz zagłady w Dies irae J. Kasprowicza;

 

-          animizacja – ożywienie, nadanie przedmiotowi, zjawisku cech istoty żywej, np. okręt rwie się z wędzidła (A. Mickiewicz Burza);

 

-          personifikacja – uosobienie, nadanie cech ludzkich, np. rozpacz tak płacze, szczęście przyjść chciało, lecz mroków się zlękło (L. Staff Deszcz jesienny);

 

-          symbol – motyw, obraz w utworze o znaczeniu innym niż dosłowne, owo właściwe znaczenie nie jest jednoznacznie wskazane, np. motyw rzeki – bezpowrotnego przemijania, dymu – zła ogarniającego ziemię, dźwięku dzwonów ginącego w niebiosach – ziemi opuszczonej przez Boga w wierszu K. Przerwy Tetmajera Anioł Pański;

 

-          alegoria – motyw, obraz w utworze o znaczeniu innym niż dosłowne, jednak – w przeciwieństwie do symbolu – odczytywany jednoznacznie, np. w Dziadach cz. III A. Mickiewicza obraz Polski jako Chrystusa ukrzyżowanego.

 

 

Składniowe środki stylistyczne – operowanie budową wypowiedzenia.

 

-          inwersja – szyk przestawny zdania, nadaje uroczysty charakter wypowiedzi, np. Bóg matkę czcić rozkazał (P. Skarga Kazania sejmowe);

 

-          elipsa – brak jednego z elementów w zdaniu, odbiorca sam je uzupełnia, np. Pan woli ludność czy bezludność (...) Trochę z, trochę bez (M. Białoszewski Wywiad);

 

-          powtórzenie - wybrany element tekstu wielokrotnie powraca

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin