Zofia Erdman-Zielińska
– „ja liryczne”, wykreowana przez autora postać literacka, wypowiadająca monolog liryczny; ujawniająca się poprzez ukształtowanie wypowiedzi;
– może nosić cechy i wypowiadać przeżycia samego autora i wówczas jest z nim utożsamiana (np. J Słowackiego Hymn o zachodzie słońca);
– może to być postać fikcyjna, stworzona przez autora w utworze (np. K.K. Baczyńskiego Elegia o chłopcu polskim – mówi matka bohatera);
– typy podmiotu lirycznego: indywidualny (mówi jedna osoba) i zbiorowy (wypowiada się grupa osób).
– to okoliczności wypowiadania monologu przez podmiot liryczny; w wierszu zarysowane zostały np. szczegóły miejsca, pora dnia, zdarzenie, z którym wiąże się wypowiedź; utwór ma charakter małej sceny, obrazka dramatycznego, zawiera elementy fabuły; (np. J Słowackiego Grób Agamemnona - podmiot liryczny snuje refleksje w antycznym grobowcu, który odwiedził jako podróżnik).
– podmiot liryczny wypowiada się w pierwszej osobie, występują zaimki ja, mój, monolog ma charakter wyznania, uzewnętrznia przeżycia mówiącego, doświadczenia indywidualne, jednostkowe; na plan pierwszy wysuwa się osoba mówiącego (np. A.Mickiewicza Niepewność).
– podmiot liryczny mówi w trzeciej osobie, nie czyni wyznania, refleksja ma charakter bezosobowy, wyraża prawdy ogólne, nie jednostkowe, indywidualne przeżycia; na planie pierwszym inne elementy świata przedstawionego niż wypowiadający monolog podmiot liryczny (np. J. Kochanowskiego Pieśni).
– inaczej zwana liryką apelu lub zwrotu do adresata (konkretnej osoby bądź pojęcia); ma charakter manifestu, wezwania; utwory tak ukształtowane spełniają funkcję perswazyjną (przekonują, nakłaniają); posługują się środkami retorycznymi, monolog liryczny często przybiera formę uroczystej lub pełnej emocji przemowy (np. A. Mickiewicza Oda do młodości lub A. Asnyka Do młodych).
– monolog liryczny wypowiada fikcyjna, konkretna postać wykreowana w utworze; liryka maski – wyrażane przez fikcyjny podmiot liryczny w wierszu treści można przypisać autorowi, „ja liryczne” jest rodzajem maski twórcy (np. B. Leśmian Urszula Kochanowska - monolog wypowiada tytułowa bohaterka, wyraża zwątpienie w szczęście wieczne), liryka roli – mówiący w wierszu fikcyjny podmiot liryczny nie jest poetyckim odpowiednikiem twórcy, prezentuje treści, z którymi autor nie utożsamia się (np. Z. Herbert Powrót prokonsula – podmiotem lirycznym jest rzymski urzędnik, karierowicz i konformista ).
Podział liryki ze względu na typy przeżyć:
– liryka miłosna (np. J.A. Morsztyn Cuda miłości, B.Leśmian W malinowym chruśniaku),
– liryka filozoficzna (np. D. Naborowski Krótkość żywota, K. Przerwa Tetmajer Koniec wieku XIX),
– liryka religijna (np. J. Kochanowski Czego chcesz od nas, Panie, F. Karpiński Pieśń o narodzeniu Pańskim),
– liryka polityczna i patriotyczna (np. I. Krasicki Hymn do miłości ojczyzny, M. Konopnicka Rota).
– utwór podniosły i uroczysty, pochwalny, opiewający ideę, wielki czyn lub znakomitego człowieka;
– poetyka klasyczna pozwalała w tym gatunku zaznaczać emocje mówiącego, stąd kompozycja ody charakteryzuje się swojego rodzaju zamierzonym nieporządkiem;
– jak inne gatunki klasyczne (wywodzące się z tradycji antycznej) oda korzysta ze środków retorycznych, tj. właściwych sztuce oratorskiej (sztuce przemawiania);
– np. A. Mickiewicz Oda do młodości.
– utwór o tematyce patriotycznej lub religijnej;
– podobnie jak oda wzniosły i uroczysty w charakterze, pochwalny, jednak w przeciwieństwie do niej nie opiewa osób indywidualnych czy poszczególnych idei;
– np. J. Słowacki Hymn o zachodzie słońca.
– najstarszy gatunek liryki, w kształcie do dziś znanym stworzony przez Horacego;
– różnorodna tematyka;
– prostota języka i regularność budowy (czterowersowe strofy);
– rytmiczność tekstu (ślad związków poezji z muzyką);
– np. J. Kochanowski Pieśni.
– gatunek poezji żałobnej, pochodzący z antyku;
– utwór poświęcony zmarłej osobie, opłakujący ją;
– przedstawia idealizowany portret zmarłego, zawiera okazanie żalu;
– np. J. Kochanowski Treny.
– drobny utwór wierszowany o różnorodnej tematyce;
– charakter żartobliwy lub refleksyjny;
– zbliżony do antycznego epigramatu (kilkuwersowego wiersza zmierzającego do jak najcelniejszego, błyskotliwego ujęcia tematu) i anakreontyku (drobnego, żartobliwego utworu miłosnego lub biesiadnego);
– twórcą gatunku Jan Kochanowski;
– np. J. Kochanowski Fraszki.
– wiersz o tematyce (najczęściej) miłosnej lub filozoficznej;
– utwór czternastowierszowy, charakteryzuje się rygorystyczną budową strof i układów rymów;
– część pierwszą – opisową - stanowią dwie czterowersowe strofy, drugą -refleksyjną -dwie strofy trójwersowe;
– w części pierwszej występują rymy okalające, w drugiej krzyżowe i parzysty (ostatnie dwa wersy);
– np. J. A. Morsztyn Do trupa.
– gatunek powstały w starożytności (Teokryt, Wergiliusz);
– utwór o tematyce wiejskiej (staropolskie „sioło” znaczy wieś);
– przedstawiający idealizowaną wizję życia na wsi;
– pasterskie zaloty na tle przyrody;
– np. F. Karpiński Laura i Filon.
– gatunek zaczerpnięty z tradycji ludowej;
– oparty na motywach fantastycznych;
– odznaczający się niezwykłą nastrojowością;
– łączący elementy liryczne, epickie i dramatyczne;
– np. A. Mickiewicz Lilie.
Środki stylistyczne
Figury stylistyczne, czyli tropy poetyckie – środki stylistyczne polegające na przekształceniach znaczeń wyrazów i związków wyrazów
- epitet- określenie przedmiotu lub zjawiska (poszerza, zacieśnia znaczenie; ujawnia stosunek mówiącego do przedmiotu wypowiedzi);
- np. epitety w Melodii mgieł nocnych Kazimierza Przerwy Tetmajera - śpiąca woda, ciała pezrocze, tęcza blasków, szumy powiewne, woń rzeźwa - tworzą wrażeniowy, impresjonistyczny obraz;
-epitety stałe, ozdobne szybkonogi Achilles, Zeus gromowładny, Agamemnon szerokowładny w Iliadzie Homera służą idealizacji bohaterów oraz nadają językowi uroczysty charakter;
- porównanie - zestawienie zjawisk na zasadzie podobieństwa, połączenie wyrazem „jak, jakby, niby, jak gdyby, na kształt”; np. smutek sieje, jako szron biały (K. Przerwa Tetmajer Anioł Pański);
- porównanie homeryckie – rozbudowane, kilkuwersowe, drugi człon rozwinięty do samodzielnego obrazu, przedmiot porównania zestawiony ze światem przyrody;
- metafora – przenośnia; przeniesione znaczenie z jednych słów na inne, np. przestwór suchego oceanu, fala łąk, lampa Akermanu (A. Mickiewicz Sonety krymskie);
- metonimia – zamiennia, zastąpienie nazwy jakiegoś przedmiotu nazwą innego, związanego z nim np. kwitnący ogród zamiast „kwiaty kwitnące w ogrodzie”, strugi marca dudniły w rynnach zamiast strugi marcowego deszczu;
- synekdocha – zastąpienie całości częścią lub odwrotnie, np. bakalarus łamał wierzby na biedaku zamiast „rózgi, kije wierzbowe”, a z drzew leciał gęsty liść zamiast „gęste liście”;
- oksymoron – zestawienie wyrazów o znaczeniu sprzecznym, np. gromobicie ciszy ( J. Przyboś Z Tatr), nędzna pociecha (M. Sęp Szarzyński sonet V), kolebka grobem (D. Naborowski Krótkość żywota);
- peryfraza – omówienie, zastąpienie wyrazu szeregiem innych, np. srogi ciemności hetman – szatan, król powszechny, prawdziwy pokój – Bóg (M. Sęp Szarzyński sonet IV , minaret świata, maszt krymskiego statku, gór padyszach – szczyt Czatyrdach (A.Mickiewicz Czatyrdach);
- hiperbola – przesadnia, wyolbrzymienie zjawiska, tworzą ją współdziałania rozmaitych innych środków stylistycznych o szczególnym natężeniu emocji, np. obraz zagłady w Dies irae J. Kasprowicza;
- animizacja – ożywienie, nadanie przedmiotowi, zjawisku cech istoty żywej, np. okręt rwie się z wędzidła (A. Mickiewicz Burza);
- personifikacja – uosobienie, nadanie cech ludzkich, np. rozpacz tak płacze, szczęście przyjść chciało, lecz mroków się zlękło (L. Staff Deszcz jesienny);
- symbol – motyw, obraz w utworze o znaczeniu innym niż dosłowne, owo właściwe znaczenie nie jest jednoznacznie wskazane, np. motyw rzeki – bezpowrotnego przemijania, dymu – zła ogarniającego ziemię, dźwięku dzwonów ginącego w niebiosach – ziemi opuszczonej przez Boga w wierszu K. Przerwy Tetmajera Anioł Pański;
- alegoria – motyw, obraz w utworze o znaczeniu innym niż dosłowne, jednak – w przeciwieństwie do symbolu – odczytywany jednoznacznie, np. w Dziadach cz. III A. Mickiewicza obraz Polski jako Chrystusa ukrzyżowanego.
Składniowe środki stylistyczne – operowanie budową wypowiedzenia.
- inwersja – szyk przestawny zdania, nadaje uroczysty charakter wypowiedzi, np. Bóg matkę czcić rozkazał (P. Skarga Kazania sejmowe);
- elipsa – brak jednego z elementów w zdaniu, odbiorca sam je uzupełnia, np. Pan woli ludność czy bezludność (...) Trochę z, trochę bez (M. Białoszewski Wywiad);
- powtórzenie - wybrany element tekstu wielokrotnie powraca
...
Ruddi_pl