Herrmann_H-J_P_II_zlapany_sa_slowo_PL.pdf

(942 KB) Pobierz
Herrmann Hors - Jan Pawel II zl
Horst Herrmann
Jan Paweł II złapany za
słowo
Krytyczna odpowiedź na ksiąŜkę PapieŜa
 
Wstęp
Rozdział I Nowa ksiąŜka starego PapieŜa
Rozdział II PodróŜnik niezdolny do dialogu
Rozdział III Podstawa srogo mesjanistyczna
Rozdział IV Sobór pochowany z wielkimi honorami
Rozdział V Przyjazny fundamentalista
Rozdział VI Ideologia dobrego pasterza z Rzymu
Rozdział VII Dobre słowo z wysoka
Rozdział VIII Aspiracje a rzeczywistość
Rozdział IX Operowanie strachem i nadzieją
Rozdział X W bitwach BoŜych ona zawsze zwycięŜa
Rozdział XI Najgłębsza z Piotrowych trwóg
Rozdział XII Przełamać choćby jedną z barier !
 
WSTĘP
Prof. dr teologii Horst Herrmann urodził się w 1940 r. OŜenił się w 1981 r. z
dr Barbara z domu Freitag. Ich dwaj synowie noszą imiona Sebastian Alexander i
Fabian Christopher.
W latach 19591964 studiował teologię katolicką i prawo w Tybindze, Bonn,
Monachium i Rzymie. Doktoryzował się w 1960, habilitował w 1970 r.
Od 1970 do 1981 r. był profesorem zwyczajnym katolickiego prawa
kościelnego na uniwersytecie w Mlinster. W roku 1975 odebrano mu kościelne prawo
nauczania z powodu memoriału przeciwko aktualnym stosunkom państwa i Kościoła.
Był to pierwszy tego rodzaju wypadek w RFN. Od roku 1981 profesor zwyczajny
socjologii na tymŜe uniwersytecie. Jest twórcą paternologii, nauki zajmującej się
badaniem patriarchatu i ojcostwa z punktu widzenia kobiety i dziecka, oraz członkiem
niemieckiego PENClubu.
W licznych publikacjach na tematy kościelnopolityczne wzbudzał szerokie
dyskusje na forum publicznym.
Horst Herrmann uwaŜany jest za najwybitniejszą osobowość w swojej
specjalności. Ogłosił 22 ksiąŜki i 150 artykułów na tematy religii i krytyki
patriarchatu, przekładane na wiele języków. Jest redaktorem serii Querdenken,
prezentującej bez ogródek poglądy wyróŜniających się osobowości naszych czasów.
Kiedy w roku 1978 Karol Wojtyła został PapieŜem, nie tylko wśród katolików
zapanował entuzjazm. Pierwszy raz od stuleci na Stolicy Apostolskiej zasiadł ktoś nic
będący Włochem. Spodziewano się, Ŝe ten PapieŜ dokona przełomu, Ŝe spowoduje
otwarcie się Kościoła do ludzkości, czego zapowiedzią był juŜ Drugi Sobór
Watykański. CóŜ za gorzkie rozczarowanie!
Czy to w sprawach zapobiegania ciąŜy, czy demokratyzacji Kościoła, czy
święceń kapłańskich dla kobiet, czy celibatu: pod kaŜdym względem Jan Paweł II
zaparł się na pozycjach, nic nadąŜających za współczesnością.
Jego nieprzejednane stanowisko prowadzi do trwałego wyludniania się
kościołów.
Mimo to Jan Paweł II przyciąga publiczność. Tłumy ściągają na jego
wystąpienia. Krytykuje środki przekazu, ale posługuje się nimi jak Ŝaden z jego
 
poprzedników. Przykładem tego jest najnowsza ksiąŜka Karola Wojtyły: Przekroczyć
próg nadziei. Rzucono ją na rynek z towarzyszeniem olbrzymiej akcji reklamowej, a
treści, które zawiera, są te same, które PapieŜ uporczywie głosi od lat dwudziestu.
Horst Herrmann, wybitny teolog i socjolog, rozprawia się w swej ksiąŜce z tym, co
napisał "literacki superstar" w osobie Jana Pawła II. PapieŜ wciąŜ podróŜuje: ale czy
dociera do ludzi?
Co zrobił ze spuścizną Drugiego Soboru Watykańskiego? Czy Watykan stał
się ostoją fundamentalizmu? Jak wygląda sprawa tolerancji? Horst Herrmann bierze
Jana Pawła II za słowo i pokazuje, jak znikomą nadzieję niesie ludziom Karol
Wojtyła i jak wygląda przyszłość katolicyzmu.
Cytaty z omawianej ksiąŜki Jana Pawła II Przekroczyć próg nadziei
zaczerpnięto z anonimowego przekładu, który wydała w 1994 roku Redakcja
Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Jest to przekład nieudolny,
często wręcz niegramatyczny i zmieniający sens do niezrozumiałosci lub na inny niŜ
w oryginale, jednak oficjalnie zaakceptowany i będący w obiegu, toteŜ musieliśmy się
na nim opierać. W nielicznych tylko i najbardziej koniecznych wypadkach porównano
przekład z oryginałem włoskim Varcare la soglia delia speranza i w nawiasach
kwadratowych dodano, potrzebne do zrozumienia, sprostowania.
 
I
NOWA KSIĄśKA STAREGO PAPIEśA
Jak na targowisku świata kupczyć nadzieją?
Wojtyla light? Pod takim tytułem przejechano się w dzienniku Süddeutsche
Zeitung z 22 lipca br. po strategiach rynkowych nowej ksiąŜki PapieŜa, będącej od
kilku tygodni w sprzedaŜy: "śaden z dzisiejszych apostołów Jezusa oczywiście z
wyjątkiem Billy Grahama, wielkiego ewangelisty wolnego Zachodu nie posługiwał
się jeszcze masowymi środkami przekazu na wolnym rynku w sposób tak pozbawiony
skrupułów, jak ów najbardziej zajadły ze wszystkich, którzy je krytykują."
Pozbawiony skrupułów?
Mocne słowa. Chodzi o Jana Pawła II. Zarzuca mu się podwójną moralność. Z
jednej strony krytykuje on środki przekazu, a z drugiej strony bez wahania
wykorzystuje ich rynek. Czy PapieŜowi jest to potrzebne?
"Nie ma co mówić o panu Wojtyle!" stwierdził juŜ na początku jego
pontyfikatu Heinrich Bölia, laureat Nagrody Nobla. Zdaje się, Ŝe wielu skorzystało i
nadal korzysta z tej rady. Niełatwo tak od ręki wymienić choćby jedną postać liczącą
się we współczesnej kulturze, polityce, nawet teologii, która by zajęła się tym
PapieŜem jakoś głębiej, wychodząc poza grzeczne, puste frazesy albo powszechnie
znane tematy kontrowersji.
Jan Paweł II, entuzjastycznie okrzyczany, czyŜby poza wspólnotą fanów nie
znajdował oddźwięku? Nawet i wewnątrz Kościoła coraz bardziej spisywany na
straty? Czy nikt odpowiedzialny tego nie zauwaŜył? Przedstawiciele Kościoła
katolickiego jak gdyby oślepli na to zjawisko. JakŜe się to zaczęło?
Zmarły prymas Polski, kardynał Stefan Wyszyński, w roku 1978 wezwał
swego rodaka do zabrania głosu: "Zasiadasz teraz na krześle Piotrowym, a idee twe są
ideami Kościoła. ToteŜ waŜne jest, aby Kościół jak najszybciej się z nimi zapoznał."
Zapoznanie się nie dało na siebie długo czekać. Watykański marketing się nie
zawahał. Po niecałym roku pontyfikatu juŜ zdąŜyło się ukazać, tylko po niemiecku, 25
ksiąŜek dotyczących PapieŜa, w tym 15 o Janie Pawle II i 10 jego własnych. PapieŜ
nie miał zamiaru milczeć ani dać się przemilczać. W przeciągu tylko dwóch
początkowych lat wygłosił 684 przemówienia, nie licząc okazjonalnych wypowiedzi.
JuŜ w 1979 roku osiągnęły one objętość 1628 stron druku. W przeciwieństwie do
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin