Scenariusz lekcji z wykorzystaniem programu komputerowego „ABC z Reksiem"
Scenariusz jest przeznaczony dla uczniów klas I-III.
Scenariusz jest podstawą do pracy z uczniem w trakcie opracowywania wszystkich liter - można wprowadzać litery i opracowywać je według tego schematu. Mogą się zmieniać jedynie ćwiczenia początkowe. Warunkiem przeprowadzenia zajęć jest podstawowa znajomość ucznia w zakresie obsługi komputera - posługiwanie się myszką i klawiaturą.
Rodzaj zaburzenia:
Deficyty w zakresie percepcji słuchowej i wzrokowej oraz koordynacji tych funkcji.
Cele:
Formy pracy: indywidualna
Metody pracy:
Środki dydaktyczne: program „ABC z Reksiem", rozsypanka literowa, zeszyt, wierszyki z samogłoskami.
Czas trwania: 2 godz. lekcyjne (90 minut)
Przebieg zajęć
1. Wierszyki z samogłoskami
Uczeń słucha wierszyków o samogłoskach i zgaduje, jakiej samogłoski dotyczy wierszyk. Przykład:
I - mała Inka igłę ma i szyje sukienkę, i ubiera lalki dwie - Izę i Irenkę.
O - lata osa koło nosa, patrzy na nią Ola, Odejdź, odejdź oschła oso, odejdź hola, hola.
2. Wyszukiwanie samogłosek w druku
Uczeń otrzymuje zestaw różnych liter - najpierw wielkich, potem małych i w każdym zestawie zakreśla samogłoski z wierszyków: i, I, o, O.
3. Ćwiczenie śródlekcyjne - ćwiczenia oddechowe
Uczeń stara się wymawiać bardzo dokładnie wszystkie samogłoski za nauczycielem.
4. Rozpoczęcie pracy z komputerem
Prowadzący objaśnia, na czym polega ćwiczenie. Uczeń rozpoczyna pracę z programem. Uczeń wybiera kliknięciem myszki „Encyklopedię literek" i wybiera samogłoskę „i". Słuchając poleceń lektora wykonuje ćwiczenia. Po zakończeniu ćwiczeń z samogłoską „i" podobnie postępuje z samogłoską „o". W trakcie ćwiczeń uczeń zapisuje w zeszycie wyrazy, jakie zostały użyte w ćwiczeniach.
5. Układanie zdań z wypisanymi wyrazami
Uczeń układa po jednym zdaniu z wyrazami zapisanymi w zeszycie i zapisuje je.
6. Zakończenie zajęć
Podsumowanie zajęć ze strony prowadzącego. Zebranie informacji zwrotnych od ucznia - co było trudnego, co sprawiło przyjemność uczniowi podczas zajęć.
agostek