.Literatura.docx

(19 KB) Pobierz

Literatura i zagadnienia do  k o n w e r s a t o r i u m /45 godz./

Pedagogika ogólna w roku akad. 2013/14

 

 

Być nauczycielem

 

Etos nauczyciela. Dylematy roli nauczyciela. Rozwój profesjonalny

nauczyciela. Wspomaganie nauczycieli w ich rozwoju zawodowym.

Socjologiczno-prawne zagadnienia kariery zawodowej - awansu zawodowego

nauczycieli.

              Konarzewski K. (2004) Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa, rozdz.

Nauczyciel.

              Radziwiłł A., O etosie nauczyciela, „Znak” 9/1991.

              Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 2, red. Z. Kwieciński, B.

Śliwerski. Rozdział 7. Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu (Robert

Kwaśnica). PWN, Warszawa 2003.

              Day Ch. Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk 2004. Rozdział 1. Bycie

nauczycielem i rozwój zawodowy.

              Pedagogika. Red. nauk. B. Śliwerski, Tom 2. Pedagogika wobec

edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych., Gdańsk 2006.

Rozdział 13. Podstawy prawa oświatowego. Warszawa, PWN.

              Awans zawodowy nauczycieli.-  akty prawne: www.men.gov.pl

 

Oddziaływanie wychowawcze szkoły

Szkoła jako miejsce spotkania i wzajemnego oddziaływania nauczyciela.

Kryzys szkoły w kontekście jej zadań wychowawczych. Odmiany myślenia o

edukacji: szkoła tradycyjna, szkoła alternatywna.  Wyzwania

aksjologiczne i kierunki zmian w pedagogice na przykładzie wybranej

oferty kultury popularnej. Pozaszkolne i pozarodzinne oddziaływania

wychowawcze. SZKOŁA A RODZINA. WZAJEMNE ZALEŻNOŚCI I RELACJE. Ukryty

program.

 

              Kawecki I. (2003) Wprowadzenie do wiedzy o nauczycielu i szkole,

Kraków. Rozdz. 1, 4, 8.

              Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2. Red. Z. Kwieciński, B.

Śliwerski. Rozdział 1. Szkoła wspomagająca rozwój.

              Tuofy D. (2002) Dusza szkoły. O tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi,

4. Osobiste metafory szkoły.

              Pedagogika. Podręcznik akademicki (2003), pod red. Z. Kwiecińskiego

i B. Śliwerskiego, Warszawa: tom 1. Część III. Współczesne prądy i

kierunki pedagogiczne. Prezentacje wybranych koncepcji przez

Studentów.

              Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom

2, wyd. PWN, Warszawa 2003, rozdział 5. Szkolne środowisko uczenia

się.

              Żłobicki W., Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a

manipulacją. Kraków 2002.

 

 

 

Komunikacja i kultura języka

 

Klasa szkolna. Uczeń. Pojęcie interakcji. Językowe i pozajęzykowe

środki porozumiewania się. Style uczenia się. Style kierowania

wychowawczego.

              Faber R., Mazlish A., Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w

szkole, przeł. B. Horosiewicz, Media Rodzina of Poznań, Poznań 1996.

              T. Gordon, Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1995.

              Janowski A.(2002) Pedagogika praktyczna, Warszawa. Rozdział 9. Styl

kierowania wychowawczego. Rozdział 10. Postępowanie nauczycieli.

Rozdział 11. Strategie i negocjacje.

              Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław

2002. Rozdział 4. Komunikacja w klasie szkolnej.

              Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańsk 2005.

              Gordon Dryden, Jeannette Vos, Rewolucja w uczeniu. Poznań 2000.

Rozdział 2. Tylko to, co najlepsze. Trzynaście kroków wiodących do

stworzenia społeczeństwa ludzi uczących się. Rozdział 10. Rób to

stylowo. Jak rozpoznać własny styl uczenia się i wykorzystać różne

rodzaje inteligencji.

 

Poznawanie uczniów. Planowanie pracy dydaktyczno – wychowawczej

Uczeń. Poznawanie uczniów, diagnoza pedagogiczna. Nauczanie jako

współtworzenie programu. Kreowanie programu nauczania z wykorzystaniem

podstawy programowej. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Filozofia

oceniania. Błędy popełniane podczas oceniania. Wychowanie jako

spotkanie w dialogu. Szkolny program wychowania. Rozwiązywanie

trudnych sytuacji wychowawczych.

              Konarzewski K. (2004) Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa. Rozdział

4. Uczeń.

              Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty. Tom 4. Red. nauk. M.

Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak. Gdańsk 2008. Rozdział 14. Grzeczne

dziewczynki, niegrzeczni chłopcy – wytwarzanie różnic rodzajowych w

dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły.

              Janowski A., Poznawanie uczniów: zdobywanie informacji w pracy

wychowawczej, Warszawa 2002. Metody poznawania ucznia.

§              Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w

działaniu, Warszawa 2000. Rozdz. 5. Zanim ocenisz.

§              Niemierko B. Między oceną szkolną a dydaktyką,. Bliżej dydaktyki,

Warszawa, 1999.

§              Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty. Tom 3. Red. nauk. M.

Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak. Gdańsk 2008. Rozdział 6. „Co

wygrałem, co przegrałem a co diabli wzięli”. Z doświadczeń wychowawcy

klasy.

              Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty. Tom 1. Red. nauk. M.

Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak. Gdańsk 2008. Rozdział 1.

Wychowanie. Pojęcie – znaczenia – dylematy.

 

 

 

Profilaktyka w szkole

Konstruowanie programów profilaktycznych. Promocja i ochrona zdrowia

uczniów. Diagnoza nauczycielska. Pomoc psychologiczno –pedagogiczna.

 

              Kosińska E.: Mądrze i skutecznie : zasady konstruowania szkolnego

programu profilaktyki. Kraków : Rubikon, 2002.

              Wojnarowska B.: Zdrowie i szkoła. Warszawa, 2000.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Literatura i zagadnienia do  kolokwium egzaminacyjnego

Pedagogika ogólna w roku akad. 2013/14

 

1.      Konarzewski K. (2004) Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa, rozdz. Nauczyciel.

2.      Radziwiłł A., O etosie nauczyciela, „Znak” 9/1991.

3.      Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski. Rozdział 7. Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu (Robert Kwaśnica). PWN, Warszawa 2003.

4.      Day Ch. Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk 2004. Rozdział 1. Bycie nauczycielem i rozwój zawodowy.

5.      Andrzej Pery, Awans zawodowy nauczyciela – krok po kroku, http://www.ore.edu.pl akty prawne: www.men.gov.pl

6.      Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2. Red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski. Rozdział 1. Szkoła wspomagająca rozwój.

7.      Tuofy D. (2002) Dusza szkoły. O tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi, 4. Osobiste metafory szkoły.

8.      Pedagogika. Podręcznik akademicki (2003), pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, Warszawa: tom 1. Część III. Współczesne prądy i kierunki pedagogiczne. Rozdz. 7,9,12.

9.      Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2, wyd. PWN, Warszawa 2003, rozdział 5.

10.  Janowski A.(2002) Pedagogika praktyczna, Warszawa. Rozdział 10. Postępowanie nauczycieli. Rozdział 11. Strategie i negocjacje. LUB Janowski A. (1998) Uczeń w teatrze życia szkolnego, rozdz. 8.

11.  Janowski A.(2002) Pedagogika praktyczna, Warszawa. Rozdział 9. Styl kierowania wychowawczego.

12.  Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2002. Rozdział 4. Komunikacja w klasie szkolnej.

13.  Gordon Dryden, Jeannette Vos, Rewolucja w uczeniu. Poznań 2000. Rozdział 10. Rób to stylowo. Jak rozpoznać własny styl uczenia się i wykorzystać różne rodzaje inteligencji.

14.  Konarzewski K. (2004) Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa. Rozdział 4. Uczeń.

15.  Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty. Tom 4. Red. nauk. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak. Gdańsk 2008. Rozdział 14. Grzeczne dziewczynki, niegrzeczni chłopcy – wytwarzanie różnic rodzajowych w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły.

16.  Janowski A., Poznawanie uczniów: zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002. Metody poznawania ucznia. LUB Konarzewski K. (2004) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa, rozdz. 12. Zbieranie i wykorzystywanie informacji o uczniu i klasie.

17.  Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000. Rozdz. 5. Zanim ocenisz.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin