Literatura i zagadnienia do k o n w e r s a t o r i u m /45 godz./
Pedagogika ogólna w roku akad. 2013/14
Być nauczycielem
Etos nauczyciela. Dylematy roli nauczyciela. Rozwój profesjonalny
nauczyciela. Wspomaganie nauczycieli w ich rozwoju zawodowym.
Socjologiczno-prawne zagadnienia kariery zawodowej - awansu zawodowego
nauczycieli.
• Konarzewski K. (2004) Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa, rozdz.
Nauczyciel.
• Radziwiłł A., O etosie nauczyciela, „Znak” 9/1991.
• Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 2, red. Z. Kwieciński, B.
Śliwerski. Rozdział 7. Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu (Robert
Kwaśnica). PWN, Warszawa 2003.
• Day Ch. Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk 2004. Rozdział 1. Bycie
nauczycielem i rozwój zawodowy.
• Pedagogika. Red. nauk. B. Śliwerski, Tom 2. Pedagogika wobec
edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych., Gdańsk 2006.
Rozdział 13. Podstawy prawa oświatowego. Warszawa, PWN.
• Awans zawodowy nauczycieli.- akty prawne: www.men.gov.pl
Oddziaływanie wychowawcze szkoły
Szkoła jako miejsce spotkania i wzajemnego oddziaływania nauczyciela.
Kryzys szkoły w kontekście jej zadań wychowawczych. Odmiany myślenia o
edukacji: szkoła tradycyjna, szkoła alternatywna. Wyzwania
aksjologiczne i kierunki zmian w pedagogice na przykładzie wybranej
oferty kultury popularnej. Pozaszkolne i pozarodzinne oddziaływania
wychowawcze. SZKOŁA A RODZINA. WZAJEMNE ZALEŻNOŚCI I RELACJE. Ukryty
program.
• Kawecki I. (2003) Wprowadzenie do wiedzy o nauczycielu i szkole,
Kraków. Rozdz. 1, 4, 8.
• Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2. Red. Z. Kwieciński, B.
Śliwerski. Rozdział 1. Szkoła wspomagająca rozwój.
• Tuofy D. (2002) Dusza szkoły. O tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi,
4. Osobiste metafory szkoły.
• Pedagogika. Podręcznik akademicki (2003), pod red. Z. Kwiecińskiego
i B. Śliwerskiego, Warszawa: tom 1. Część III. Współczesne prądy i
kierunki pedagogiczne. Prezentacje wybranych koncepcji przez
Studentów.
• Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom
2, wyd. PWN, Warszawa 2003, rozdział 5. Szkolne środowisko uczenia
się.
• Żłobicki W., Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a
manipulacją. Kraków 2002.
Komunikacja i kultura języka
Klasa szkolna. Uczeń. Pojęcie interakcji. Językowe i pozajęzykowe
środki porozumiewania się. Style uczenia się. Style kierowania
wychowawczego.
• Faber R., Mazlish A., Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w
szkole, przeł. B. Horosiewicz, Media Rodzina of Poznań, Poznań 1996.
• T. Gordon, Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1995.
• Janowski A.(2002) Pedagogika praktyczna, Warszawa. Rozdział 9. Styl
kierowania wychowawczego. Rozdział 10. Postępowanie nauczycieli.
Rozdział 11. Strategie i negocjacje.
• Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław
2002. Rozdział 4. Komunikacja w klasie szkolnej.
• Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańsk 2005.
• Gordon Dryden, Jeannette Vos, Rewolucja w uczeniu. Poznań 2000.
Rozdział 2. Tylko to, co najlepsze. Trzynaście kroków wiodących do
stworzenia społeczeństwa ludzi uczących się. Rozdział 10. Rób to
stylowo. Jak rozpoznać własny styl uczenia się i wykorzystać różne
rodzaje inteligencji.
Poznawanie uczniów. Planowanie pracy dydaktyczno – wychowawczej
Uczeń. Poznawanie uczniów, diagnoza pedagogiczna. Nauczanie jako
współtworzenie programu. Kreowanie programu nauczania z wykorzystaniem
podstawy programowej. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Filozofia
oceniania. Błędy popełniane podczas oceniania. Wychowanie jako
spotkanie w dialogu. Szkolny program wychowania. Rozwiązywanie
trudnych sytuacji wychowawczych.
• Konarzewski K. (2004) Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa. Rozdział
4. Uczeń.
• Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty. Tom 4. Red. nauk. M.
Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak. Gdańsk 2008. Rozdział 14. Grzeczne
dziewczynki, niegrzeczni chłopcy – wytwarzanie różnic rodzajowych w
dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły.
• Janowski A., Poznawanie uczniów: zdobywanie informacji w pracy
wychowawczej, Warszawa 2002. Metody poznawania ucznia.
§ Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w
działaniu, Warszawa 2000. Rozdz. 5. Zanim ocenisz.
§ Niemierko B. Między oceną szkolną a dydaktyką,. Bliżej dydaktyki,
Warszawa, 1999.
§ Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty. Tom 3. Red. nauk. M.
Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak. Gdańsk 2008. Rozdział 6. „Co
wygrałem, co przegrałem a co diabli wzięli”. Z doświadczeń wychowawcy
klasy.
• Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty. Tom 1. Red. nauk. M.
Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak. Gdańsk 2008. Rozdział 1.
Wychowanie. Pojęcie – znaczenia – dylematy.
Profilaktyka w szkole
Konstruowanie programów profilaktycznych. Promocja i ochrona zdrowia
uczniów. Diagnoza nauczycielska. Pomoc psychologiczno –pedagogiczna.
• Kosińska E.: Mądrze i skutecznie : zasady konstruowania szkolnego
programu profilaktyki. Kraków : Rubikon, 2002.
• Wojnarowska B.: Zdrowie i szkoła. Warszawa, 2000.
Literatura i zagadnienia do kolokwium egzaminacyjnego
1. Konarzewski K. (2004) Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa, rozdz. Nauczyciel.
2. Radziwiłł A., O etosie nauczyciela, „Znak” 9/1991.
3. Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski. Rozdział 7. Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu (Robert Kwaśnica). PWN, Warszawa 2003.
4. Day Ch. Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk 2004. Rozdział 1. Bycie nauczycielem i rozwój zawodowy.
5. Andrzej Pery, Awans zawodowy nauczyciela – krok po kroku, http://www.ore.edu.pl akty prawne: www.men.gov.pl
6. Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2. Red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski. Rozdział 1. Szkoła wspomagająca rozwój.
7. Tuofy D. (2002) Dusza szkoły. O tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi, 4. Osobiste metafory szkoły.
8. Pedagogika. Podręcznik akademicki (2003), pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, Warszawa: tom 1. Część III. Współczesne prądy i kierunki pedagogiczne. Rozdz. 7,9,12.
9. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2, wyd. PWN, Warszawa 2003, rozdział 5.
10. Janowski A.(2002) Pedagogika praktyczna, Warszawa. Rozdział 10. Postępowanie nauczycieli. Rozdział 11. Strategie i negocjacje. LUB Janowski A. (1998) Uczeń w teatrze życia szkolnego, rozdz. 8.
11. Janowski A.(2002) Pedagogika praktyczna, Warszawa. Rozdział 9. Styl kierowania wychowawczego.
12. Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2002. Rozdział 4. Komunikacja w klasie szkolnej.
13. Gordon Dryden, Jeannette Vos, Rewolucja w uczeniu. Poznań 2000. Rozdział 10. Rób to stylowo. Jak rozpoznać własny styl uczenia się i wykorzystać różne rodzaje inteligencji.
14. Konarzewski K. (2004) Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa. Rozdział 4. Uczeń.
15. Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty. Tom 4. Red. nauk. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak. Gdańsk 2008. Rozdział 14. Grzeczne dziewczynki, niegrzeczni chłopcy – wytwarzanie różnic rodzajowych w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły.
16. Janowski A., Poznawanie uczniów: zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002. Metody poznawania ucznia. LUB Konarzewski K. (2004) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa, rozdz. 12. Zbieranie i wykorzystywanie informacji o uczniu i klasie.
17. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000. Rozdz. 5. Zanim ocenisz.
Syjka