Franz Stanzel, Typowe formy powieści
Teoria i typologia powieściowa
1. Antyczna retoryka mówi, że różne style i sposoby narracji wywierają na słuchaczach rozmaite wrażenia. Jednak w dawniejszej poetyce utworów powieściowych ważniejsza była treść, przez co zapomniano o wartościach poetyckich, jakie może ze sobą nieść.
2. Od połowy XIX wieku możemy mówić o epoce poetyki i teorii powieści.
3. Teoria zawsze pozostaje w tyle za utworem, natomiast poetyka nie jest wystarczająca, aby dzieło scharakteryzować.
4. Powieść nie musi przedstawiać szczególnych zakątków świata i materii, lecz materię językową i ukształtowanie narracyjne.
5. Powieść jest fikcją, światem zmyślonym, w którym zostaje przedstawiona rzeczywistość spokrewniona i zaprzyjaźniona z pięknem i sztuką.
6. Tranche de vie – cząsteczka życia bohatera pozwala czytelnikowi poznać jego uczucia i dogłębnie przeżywać akcję, fabułę.
7. Styl epicki i forma narracji są w powieści nie tylko środkami wyrazu, lecz decydującymi elementami samego procesu kształtowania.
8. Point of view – stanowisko Henrego Jamesa, dotyczące narratora.
9. Typologia powieści jest produktem dążenia zajmującej się nią krytyki i teorii, by obfitości zjawisk i form przez ten gatunek prezentowanych przeciwstawić zasadę porządkującą, która całe to bogactwo pozwalałaby ogarnąć i opisać.
10. Typologia nie dekretuje modeli, za których naśladownictwo autorzy mogliby oczekiwać uznania ze strony krytyków czy typologów.
11. Typy powieści – konstrukcje myślowe, które w pojedynczym utworze literackim nigdy nie urzeczywistniają się całkowicie i których urzeczywistnienia nikt nie domaga się. To konstanty ponadczasowe i jako takie należy je wyraźnie odróżniać od historycznych form powieści (np. rycerskiej, sensacyjnej).
12. Klasyfikacja typologiczna – obraz rentgenowski semantycznej struktury powieści, którego przybliżone zarysy powinny czytelnika i interpretatora naprowadzać na ślad indywidualnych konturów, niepowtarzalnej duchowej fizjonomii dzieła. Typologia powieści wspomaga interpretację.
Typy sytuacji narracyjnej
1) Zwięźle reasumująca relacja nastawiona na wynik albo następstwa rozwoju wydarzeń.
2) Przedstawienie dokładnie odzwierciedlające szczegóły toku zdarzeń.
1) Sytuacja narracyjna auktoralna:
- obecność narratora osobowego, dającego o sobie znać np. w komentarzach;
- narrator wydaje się identyczny z autorem – w rzeczywistości jest wyalienowany, wie mniej niż autor;
- narrator reprezentuje poglądy, które nie muszą być zgodne z poglądami autora;
- jest postacią samodzielną, na równi z bohaterami, stworzony przez autora;
- prezentacja sceniczna podporządkowuje się narracji relacjonującej.
2) Sytuacja narracyjna wypowiedzi pierwszoosobowej:
- przynależność narratora do świata postaci powieściowych;
- dominuje narracja relacjonująca, której podporządkowuje się prezentacja sceniczna;
- wypowiedzi narratora trzecioosobowego można przekształcić w pierwszoosobowego
3) Sytuacja narracyjna personalna:
- narrator nie ingeruje zbytnio w tok zdarzeń, czytelnik ma wrażenie, że sam znajduje się na arenie wydarzeń;
Powieść auktoralna
Powieść pierwszoosobowa
Powieść personalna
- zasada filozoficzna (żądanie obiektywizmu);
- innowacja w zakresie techniki narracji (ścisłe i konsekwentne zachowywanie określonej perspektywy);
- nowy temat (świadomość i podświadomość człowieka)
1
Ruddi_pl