ŚDP, 1992.pdf
(
64 KB
)
Pobierz
3544712 UNPDF
Jan Paweł II, Wierzący zjednoczeni w budowaniu pokoju
Orędzie na XXV Światowy Dzień Pokoju (1992)
Modlitwa i zgodne działanie wierzących na rzecz pokoju winny brać pod uwagę problemy oraz
słuszne dążenia jednostek i narodów.
Pokój jest podstawowym dobrem, które umożliwia poszanowanie i rozwój istotnych wartości
człowieka: prawa do życia we wszystkich fazach jego rozwoju; prawa do uznania godności każdego
człowieka niezależnie od rasy, płci i przekonań religijnych; prawa do posiadania dóbr materialnych
niezbędnych do życia; prawa do pracy i do równego podziału jej owoców co zapewnia
uporządkowane i solidarne współżycie. Jako ludzie, jako wierzący i bardziej jeszcze jako
chrześcijanie powinniśmy czuć się zobowiązani, by kierować się w życiu tymi wartościami
sprawiedliwości, których uwieńczeniem jest największe przykazanie miłości: „Będziesz miłował
swego bliźniego jak siebie samego” (
Mt 22,39
).
Raz jeszcze przypominam, że ścisłe poszanowanie wolności religijnej i związanych z nią praw jest
zasadą i podstawą pokojowego współżycia. Pragnąłbym, aby przywódcy polityczni i religijni oraz
sami ludzie wierzący nie tylko deklarowali uznanie tego prawa, ale faktycznie urzeczywistniali je w
praktyce, dzięki temu bowiem zostaje właściwie uwydatniony transcendentny wymiar osoby
ludzkiej.
Byłoby ogromnym błędem, gdyby religie czy grupy ich wyznawców interpretowały i praktykowały
swą wiarę w duchu fundamentalizmu czy fanatyzmu i znajdowały religijne uzasadnienie dla walk i
konfliktów z innymi. Jeśli jest jakaś walka godna człowieka, to walka przeciw własnym
nieuporządkowanym namiętnościom przeciw wszelkim przejawom egoizmu; przeciwko próbom
narzucania własnej woli drugiemu człowiekowi; walka przeciw wszelkiej nienawiści i przemocy:
jednym słowem, przeciwko temu wszystkiemu, co jest dokładnym przeciwieństwem pokoju i
pojednania.
Potrzeba poparcia ze strony rządzących państwami
8. Na koniec wzywam wszystkich rządzących państwami i odpowiedzialnych za wspólnotę
międzynarodową, by okazywali zawsze najwyższe poszanowanie dla przekonań religijnych
każdego człowieka oraz uznanie dla szczególnego wkładu religii w postęp cywilizacji i rozwój
narodów. Nie powinni oni ulegać pokusie manipulowania religią, traktowania jej jako narzędzia
władzy, zwłaszcza gdy zaangażowani są w zbrojne konflikty.
Te same władze publiczne i polityczne powinny zapewnić religiom należne im miejsce i gwarancje
prawne — na szczeblu krajowym i międzynarodowym — nie dopuszczając do tego, aby wkład
religii w budowanie pokoju został zepchnięty na ubocze, ograniczony do sfery prywatnej czy wręcz
zapozmniany.
Kieruję jeszcze raz apel do władz publicznych, aby w poczuciu odpowiedzialności starały się
bacznie zapobiegać wojnom i konfliktom, by troszczyły się o zwycięstwo prawa i sprawiedliwości
oraz stwarzały warunki sprzyjające rozwojowi, który przyniesie korzyść wszystkim, a zwłaszcza
ludziom dotkniętym nędzą, głodem i cierpieniem. Zasługuje na uznanie postęp już dokonany na
polu redukcji zbrojeń: zasoby ekonomiczne i finansowe, dotąd wykorzystywane dla produkcji
narzędzi śmierci i handlu nimi, będą mogły zostać użyte dla dobra człowieka, a nigdy więcej
przeciw człowiekowi! Jestem pewien, że tę pozytywną ocenę podzielają miliony ludzi na całym
świecie, którzy nie mają możności publicznie się wypowiedzieć.
Plik z chomika:
skma
Inne pliki z tego folderu:
ŚDP, 1992.pdf
(64 KB)
Christifideles laici fragm..pdf
(107 KB)
przemówienie 7.11.2003.pdf
(82 KB)
KNW, Udział katolików w życiu politycznym.pdf
(127 KB)
KKK, 1897-1927.pdf
(106 KB)
Inne foldery tego chomika:
02. Jak dyskutować z nieomylnym
03. Miłość i odpowiedzialność - tylko po co
04. Studentka - nie matka
05. Romeo i Julian - prawdziwa miłość
06. Człowiek czy zasób ludzki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin