wizja koliszczyzny.pdf
(
93 KB
)
Pobierz
10146849 UNPDF
ANNALES
UNIVERSITATISMARIAECURIE-SKŁODOWSKA
LUBLIN–POLONIA
VOL.XX/XXI
SECTIOFF
2002/2003
UMCS,Lublin
MAREKKWAPISZEWSKI
Wizjakoliszczyznywprozieromantycznej
(Czajkowski—Grabowski—Fisz)
Lavisionde«koliszczyzna»danslaproseromantique
(Czajkowski—Grabowski—Fisz)
Ukraina—poetycznykraj„dzikich”stepówi„dzikiego”ludu—stałasi¦,
główniedzi¦kipisarzomzaliczanymprzezwspółczesnychdotzw.szkołyukra-
i«skiej,jednymznajbardziejmitotwórczychregionówpolskiegoromantyzmu.
1
„PrawdziwiejesttoSzkocjapolski”
2
—pisałMochnacki,wskazuj¡cnafascynu-
j¡c¡egzotyk¦inieogarnionebogactwopejza»uziempoło»onychnapołudniowo-
-wschodnichkresachrdzennejRzeczypospolitej.
Zaznaczmy,»ewowychczasachnazw¦„polskaUkraina”odnoszonowsensie
±cisłymdoPrawobrze»a,tj.dodawnychwojewództwkijowskiegoibracławskiego,
aleobejmowanoni¡te»—
sensulargo
—zachodniePodole,wschodni¡Galicj¦
iWoły«.Wymienioneobszarytraktowanojakowyrazistywswejkrajobrazowej
ikulturowejodr¦bno±ciregiondawnejRzeczypospolitejTrojgaNarodów(Korona,
Litwa,Ru±),wszelakostanowi¡cyorganiczn¡cz¦±¢spójnej,wieloetnicznejcało-
±ci.Wtymrozumieniu„Polakiem”byłnietylkoLach,alerównie»Litwinczy
Rusin.„Polsko±¢”bowiemtokategorianadrz¦dna,oznaczaj¡caprzedewszyst-
kimwspólnot¦tradycjipa«stwowejorazzespółwarto±cinaj±ci±lejzt¡wspólnot¡
1
Zob.M.Janion,M.migrodzka,
Romantyzmihistoria
,Warszawa1978,s.128;por.te»
A.Witkowska,
Dziko—pi¦knie—gro¹nieczyliUkrainaromantyków
,„TekstyDrugie”1995,nr2.
2
M.Mochnacki,
Artykuł,doktóregobyłpowodem„Zamekkaniowski”Goszczy«skiego
,[w:]
Pismaporazpierwszyedycj¡ksi¡»kow¡obj¦te
,wyd.iprzedmow¡poprzedziłA.liwi«ski,Lwów
1910,s.200.
2
MAREKKWAPISZEWSKI
zwi¡zanych,takichjakwolno±¢politycznaiautonomiamoralna,poszanowanie
wiarychrze±cija«skiejczynienawi±¢dowszelkichprzejawówdespotyzmu.Zko-
leinazwa„Ukrainiec”—wznaczeniuregionalnym—stosowałasi¦doPolaków
urodzonychi»yj¡cychnaUkrainie(
genteRuthenus,nationePolonus
),awi¦ctrak-
tuj¡cychterenytejakoswoj¡domow¡ojczyzn¦,wsensieetniczno-j¦zykowym
za±—doKozakówichłopstwaukrai«skiego.
Romantycywykreowaliwłasny,niezwyklesugestywny,literackiobraz„pol-
skiejUkrainy”,tautraconaAtlantydawcielałabowiemnajpełniejniemalwszyst-
kieprogramowepostulaty,marzeniaiwyobra»eniaepoki,zwi¡zanezczłowie-
kiem,histori¡,natur¡ikultur¡.Byłakrajemoporywaj¡cymurokuspołeczno±ci
„pierwotnej”,wolnejiniepoddanejnaciskomcywilizacji,»yj¡cejwidealnej,
wr¦czmagnetycznejharmoniizprzyrod¡.Byłaojczyzn¡najbujniejrozwini¦tej
ioryginalnejpoezjiludowej,stanowi¡cejjedn¡znajbardziejinteresuj¡cychinaj-
cenniejszychdziedzinfolklorusłowia«skiego.Byłaziemi¡mogiłikurhanów,do
gł¦biprzenikni¦t¡pami¡tkamiprzeszło±ci,zamieszkał¡przezszlacheckichryce-
rzy,broni¡cychwiaryigranic,orazprzezlud,którytak»e»yłwhistoriiihistori¦
t¦heroiczniewspółtworzył.
Pisarzedobyromantyzmuwysokoceniliwła±ciwekozackiemuludowiUkra-
inyd¡»eniedozachowanianiczymniekr¦powanejswobody,wszak»enajbardziej
reprezentatywnychprzedstawicielitego»luduupatrywaliwZaporo»cach.Przy-
znawaliimjednocze±nieodr¦bno±¢iwy»szo±¢od„poziomegochłopa”,zreszt¡
isamiKozacy,zwłaszczatzw.rejestrowi,uwa»alisi¦zaosobnystanrycerski.To
byliprawdziwi„synowienatury”,uciele±niaj¡cypogard¦dlaprawidóbrcywili-
zacjiZachodu,nieujarzmione„dzieciwolno±ci”.
Romantycy»ywiliogólneprzekonanie,i»duchwolno±cizamieszkałwła±nie
naUkrainie,wszak»ekategoriawolno±ci—pojmowanabardzoszeroko:wsensie
etycznym,społecznym,politycznym—podlegałasilnejpolaryzacjiznaczeniowej,
zale»nieodideologicznegostanowiskaautora.Ukrainabowiem—ziemiawiel-
kichantynomii—okazywałasi¦przydatnawró»nychsystemachromantycznego
legendotwórstwa,odradykalniedemokratycznychposkrajniekonserwatywne.Ale
powiedzmytoju»nawst¦pieniniejszychrozwa»a«:nawetdlaautorówgrawitu-
j¡cychkudemokratyzmowiwolno±¢kozackabyłagłówniekwesti¡integralno±ci,
autonomiimoralnejireligijnej—dawałaszans¦realizacji„bujnej”iniepokornej
naturyukrai«skiej.Trudnobowiembyłobywskaza¢w±ródromantykówpolskich
pisarza,któryotwarcieprzyznawałbysamoistn¡wa»no±¢problemomnarodowej
egzystencjiluduukrai«skiegoiakceptowałjegoprawodoniezale»no±cipolitycz-
nej.
Dotakiegownioskuskłaniarefleksjanadsposobemuj¦ciajednegoznajbar-
dziejnewralgicznychtematówwliteraturzeokresuromantyzmu:koliszczyzny.
Obna»aj¡cagro¹neantagonizmypolsko-ukrai«skieizarazemszlachecko-chłop-
WIZJAKOLISZCZYZNYWPROZIEROMANTYCZNEJ...
3
skiekrwawarebeliaz1768rokuelektryzowałainiepokoiławyobra¹ni¦wielu
ówczesnychpisarzy.Jakwiadomo,oryginalnywzórpoetyckiejopowie±ciolu-
dowymbuncieprzyniósłwromantyzmieprzedpowstaniowym
Zamekkaniowski
(1828)—szczytoweosi¡gni¦cieartystyczneGoszczy«skiego,twórcy»ywi¡cego
predylekcj¦doostrychefektówestetycznych.Poematprzesyconyjestwizj¡Ukra-
inyagresywniefrenetycznej,pełnejgrozyibestialskiegookrucie«stwa,demo-
nicznej,płon¡cejikrwawej,trawionejwzajemn¡nienawi±ci¡Kozakówipolskiej
szlachty.W
Zamku
współwyst¦puj¡dwaró»netypyuj¦ciazdarze«:koliszczyzna,
traktowanajakoprzejawnieuchronnejisprawiedliwejzemstyludu(„ucztadługo
tłumionejswobody”),zostajejednocze±nieukazanawwymiarzeodzieraj¡cego
±wiatzsensupesymizmumetafizycznego.Makabrycznastylizacjaobrazówrzezi,
odwołuj¡casi¦dotopikiinfernalnej,wyrastazprze±wiadczenia,i»bieghisto-
riizdominowanyjestprzezwszechwładne,fatalistyczniepoj¦teZło,skazuj¡ce
człowiekai±wiatnawiecznychaoszbrodni.
3
Wromantyzmiepolistopadowymtematykaukrai«sko-kozacka,nieprzestaj¡c
nadaldostarcza¢podnietestetycznychin¦ci¢sw¡egzotyk¡,nabierawyra¹niecha-
rakterupolityczno-społecznego.Pokl¦scepowstaniawyj¡tkowopal¡cyiwr¦cz
drastycznystałsi¦problemwzajemnychrelacjimi¦dzyniepodległo±ci¡narodu
ajegowolno±ci¡społeczn¡.Wtokuostrychpolemiktoczonychnaemigracji
iwkraju,zarównowpublicystyce,jakwutworachliterackich,niejednokrotnie
przywoływanotradycjebuntówkozacko-chłopskichnaUkrainie—azwłaszcza
koliszczyzny—upatruj¡cwnichdramatycznywyrazkonfliktówklasowych,na-
rodowychireligijnychrozsadzaj¡cychdawn¡Rzeczpospolit¡.
4
Wzale»no±ciod
orientacjiideologicznejb¡d¹toobarczanosi¦współodpowiedzialno±ci¡za„winy
ojców”,naideizmianystosunkuszlachtydoluduopieraj¡cnadziejeodrodze-
niapa«stwowo±ci(wywodz¡cysi¦zeszlachtyrewolucjoni±cizGromadLudu
Polskiego,członkowieTowarzystwaDemokratycznegoPolskiego),b¡d¹te»ukra-
i«skiezrywywyzwole«czetraktowanojakoczynnikdestrukcyjnydziejów,przy-
spieszaj¡cyrozkładinieodwołalnyupadek,anawet—±mier¢narodupolskiego
(Grabowski,Rzewuski).
Tematkoliszczyznyuzyskałnaderinteresuj¡c¡artykulacj¦wpolistopadowej
poezjiromantycznej,ajegonajgł¦biejprzemy±laneiartystycznieniezwykłeuj¦cia
ukształtowałysi¦zwłaszczawtwórczo±ciSłowackiego(dalszepie±ni
Beniowskie-
3
Zob.M.Janion,
Wst¦p
do:S.Goszczy«ski,
Zamekkaniowski
,opr.M.GrabowskaiM.Ja-
nion,Warszawa1958;ea.,
Romantycznawizjarewolucji;Kozacyigórale
,[w:]
Gor¡czkaroman-
tyczna
,Warszawa1975;R.Przybylski,
wiatjakomaszynapiekielna.(O„Zamkukaniowskim”
Goszczy«skiego)
,[w:]
Studiazteoriiihistoriipoezji
,podred.M.Głowi«skiego,seriaII,Wrocław
1970;por.te»M.Janion,M.migrodzka,
op.cit.
,s.112–114.
4
Zob.M.Janion,M.migrodzka,
op.cit.
,s.114–118;Z.Szweykowski,
Wst¦pdowydania
powie±ci„Wernyhora”MichałaCzajkowskiego
,„ArchiwumLiterackie”,t.XV(1972),s.390–397.
4
MAREKKWAPISZEWSKI
go,SensrebrnySalomei
).S¡towszak»ekwestieconajmniejdostatecznieopisane
wliteraturzeprzedmiotu.
5
Dlategote»uwag¦nasz¡skierujemykusłabopodtym
k¡temzbadanejprozieokresu,wybieraj¡cprzykładydlainterpretacjipodj¦tejtu
problematykiszczególnieznacz¡ce,azarazemideowoipisarskozró»nicowane:
Wernyhor¦
MichałaCzajkowskiego,
Koliszczyzn¦istepy
MichałaGrabowskiego
orazopowiadaniaZenonaFisza.
1
Czajkowski,naj»arliwszyzewszystkichromantycznychentuzjastówKozaczy-
zny,uprawiaj¡cyprzezcałe»ycieostentacyjniekozack¡autostylizacj¦,miałbodaj
najsilniejszew±ródpisarzyszkołyukrai«skiejpoczucieregionalnejodr¦bno±ci.
6
ywiłmanifestowanewielokro¢prze±wiadczenie,»ewła±niewtradycjikozackiej,
wcielaj¡cej„najczystsz¡słowia«sko±¢”,biło»yweinajbogatszeartystycznie¹ró-
dłorodzimejnarodowo±cipolskiej.Powie±¢
Wernyhora,wieszczukrai«ski
(1838),
inicjuj¡catematkoliszczyznywpolskiejprozieromantycznej,powstawaławcza-
sie,gdyzapatrywaniapolityczneautorauległydo±¢znacznymprzeobra»eniom.
NiedawnyczłonekTDP,nast¦pnieza±zwolennikefemerycznej,liberalno-szla-
checkiejKonfederacjiNaroduPolskiego,stawałsi¦corazgorliwszymzwolenni-
kiemobozuks.AdamaCzartoryskiego.
7
Wernyhora
miałwtejnowejsytuacji
pełni¢dora¹nefunkcjeagitacyjne.Autor—wolnodomniemywa¢—pragn¡łza
jegopo±rednictwemwprowadzi¢tzw.spraw¦ukrai«sk¡wkr¡gbie»¡cychzain-
teresowa«politycznychstronnictwa.
8
Operowałargumentacj¡naderdogodn¡dla
czartoryszczyków:powie±¢przynosiłablisk¡historiografiiipublicystyceobozu
(KarolSienkiewicz,KarolBoromeuszHoman,JanuszWoronicz)konkretyzacj¦
ideimonarchicznych,znajduj¡cychdobr¡po»ywk¦wtradycjachkozackich.Miała
przedstawi¢emigracyjnemuodbiorcypouczaj¡c¡analiz¦bł¦dówprzodków,roz-
wa»y¢wrazznimprzyczynyupadkuniepodległo±cinarodowejisłu»y¢mujako
„wielkanaukanaprzyszło±¢”.
Wizj¦kozacko-chłopskiegobuntukształtowałCzajkowskinakanwieustnej
tradycji,kr¡»¡cejówcze±niemi¦dzyludemiszlacht¡Ukrainy,opierałsi¦te»na
r¦kopi±miennychrelacjachuczestnikówrzezihuma«skiej;inspiracjiliterackich
dostarczyłna
Zamekkaniowski
.Wydarzeniaroku1768niosłyzesob¡proble-
matyk¦szczególniedra»liw¡iambarasuj¡c¡dlaCzajkowskiegojakoideologa:
5
Zob.M.Janion,M.migrodzka,
op.cit.
,s.124–128.
6
Zob.M.Kwapiszewski,
Debiut„kozackiegoromansisty”
,„Pami¦tnikLiteracki”1978,z.2.
7
Zob.id.,
Powie±¢historycznaztez¡.O„Wernyhorze”MichałaCzajkowskiego
,„Pami¦tnik
Literacki”1997,z.2.
8
Natematmiejscatzw.sprawyukrai«skiejwprogramiepolitycznymCzartoryskiegodo
latczterdziestychXIXwiekuzob.M.Handelsman,
Ukrai«skapolitykaks.AdamaCzartoryskiego
przedwojn¡krymsk¡
,Warszawa1937,s.98–99.
WIZJAKOLISZCZYZNYWPROZIEROMANTYCZNEJ...
5
odsłaniały„przekl¦ty”splotkonfederacjibarskiejikoliszczyzny—±wi¦tejwoj-
nyoniepodległo±¢izłowrogiegobuntuspołecznego.Konfuzjapisarzaznala-
złaodbiciegłówniewkoncepcjinarratoraiwmodelowaniuuj¦¢narracyjnych.
Wprzewa»aj¡cychpartiachpowie±ciwyst¦pujenarratordysponuj¡cyperspek-
tyw¡auktorialnejwszechwiedzy.Zachowujeonkonsekwentniemanifestowany
dystanshistorycznywobec±wiataprzedstawionego,szczodrzeinkrustuj¡cwar-
stw¦narracyjn¡mentorskimisentencjami.Wefragmentachbezpo±redniodoty-
cz¡cychchłopskiejrewoltypozycjai
modusprocedendi
narratoraulegaj¡powa»-
nymkomplikacjom:opowiadaczstajesi¦człowiekiemwewn¦trznierozłamanym,
rozdwojonympolitycznie.O„trudnejistrasznej”sprawiekoliszczyznymówinar-
rator,któryzachowujei±cieproteuszow¡zmienno±¢postawidystansówwobec
przedstawionego±wiata,ukazuj¡cwypadkimetod¡dramatycznych,ekspresyw-
nychrozbłysków.Razprzemawiajakprzezornykozakofil–„statysta”,innymra-
zemznowu—jakszlachcicprzekazuj¡cyrelacj¦obunciepospólstwa.Nacisk
autorskichambicjipropagandowychsprawił,»etedwaniedaj¡cesi¦poł¡czy¢
wcieleniaulegaj¡cz¦stokra«cowymwyostrzeniom.Kozackipolitykprzekształca
si¦jednoznaczniewdoktrynera,wpłaskiegogłosicielazgody,szlacheckirelator
za±przyjmujepunktwidzeniapami¦tnikarza,któryzagalopowałsi¦wnienawist-
nymzacietrzewieniu—człowieka,którego„ojcapił¡r»n¦li”.
Naderznamiennyjestju»rozdziałpierwszypowie±ci,wktóregocentralnej
cz¦±ciprzedstawionazostałaupozorowananaradapoprzedzaj¡cawybuchkolisz-
czyzny.Zarysowujesi¦tunajogólniejtenorideowy
Wernyhory
:wobliczugro»¡-
cegozestronyRosjiniebezpiecze«stwakoniecznejestpodtrzymanieprzymierza
lacko-kozackiego.Potemprzyjdzieczasnawzajemne„braterskieporachunki”,
sk¡din¡duzasadnione.Przypisydotekstuwyja±niaj¡podstawyodnarratorskiej
aprobatydlasłuszno±ciprzyczynniezadowoleniaspołecznego,atak»erzucaj¡
±wiatłonapozorniezaskakuj¡cymechanizmselekcjiukrai«skichtradycjiwol-
no±ciowych.Działalno±¢PawlukaiNalewajkito—zdaniemCzajkowskiego—
ostra,aleniezb¦dnaterapianazbytju»dalekoposuni¦te„nadu»yciaszlachty
polskiej”(W1,301,przypis)
9
Czym±zgruntuodmiennymbyły„chytre”,god-
nebezwzgl¦dnegopot¦pienia,moskiewskiealianseChmielnickiego,okre±lanego
wpowie±cijako„zdradnyBohdan”,„niewiara”,„obłudnik”(W2,161).
Społeczneireligijneaspektyhajdamaczyzny,takistotnezhistorycznegopunk-
tuwidzenia,odgrywaj¡jednak»erol¦akcydentaln¡w±wieciepowie±ciowym.
„UciskluduUkrainy”i„zniewa»onecerkwie”tonajcz¦±ciejtylkodemagogicz-
nehasła,pozwalaj¡ceduchowie«stwuprawosławnemu„chytrze”(awi¦ctak,jak
9
Wtensposóbodsyłamdopierwodruku:M.Czajkowski,
Wernyhora,wieszczukrai«ski.
Powie±¢historycznazroku1768
,t.I–II,Pary»1838.Pierwszaliczbaposkróciewskazujetom,
liczbynast¦pne—stronice.
Plik z chomika:
sunka
Inne pliki z tego folderu:
pytania na egzamin z romantyzmu2rok.doc
(54 KB)
widowiska odświętne na kresach.pdf
(88 KB)
pejzaż w angielskiej literaturze...pdf
(69 KB)
wokół poematu... maksimowicz.pdf
(80 KB)
wizja koliszczyzny.pdf
(93 KB)
Inne foldery tego chomika:
~ opisy okresów literackich
HLP 01 - lit.staropolska
HLP 02 - lit.oświecenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin