Budowa, działanie gaźnika by Ayo007 .pdf

(416 KB) Pobierz
205780009 UNPDF
Budowa, działanie gaŹnika 'by Ayo007
Witam wszystkich
Powodowany chęcią poznawczą sprzętu na którym jeŜdŜę, a raczej tego, ze nie lubię Ŝyć w
nieświadomości, postanowiłem przyjrzeć się tematowi tabu jakim są gaźniki. Zagadnienie
było ze względu na swoją oczywistą trudność i fakt, ze nigdzie nie ma polskich opracowań na
ten temat faktycznie dość skomplikowane ale wyszłem z załoŜenia, ze jeśli ktoś juŜ przede
mną myślał na ten temat (piszę o inŜynierach którzy go skonstruowali), i skoro coś takiego
wymyślił dlaczego by nie prześledzić toku jego rozumowania. Muszę przyznać, ze japońska
myśl techniczna naprawdę stoi na wysokim poziomie i tutaj mamy tego dobre tego przykłady.
W swoim opracowaniu opierałem się tradycyjnie na serwisówkach Clymera i Haynesa, które
były jedynym dobrym źródłem wiedzy w tym temacie, aczkolwiek niekompletnym. Wiedzę
czerpałem teŜ z amerykańskiej strony technicznej dotyczącej modelu Virago. Do opisu
posłuŜył mi gaźnik HSC-40 firmy Hitachi, który montowany był w starszych modelach
motocykli o pojemnościach 700/1100.Gaźnik ten od gaźnika Mikuni BST-40 który był
stosowany w modelach późniejszych praktycznie róŜni się tylko systemem podciśnienia i
wzbogacania mieszanki, ale zasada działania jest identyczna. Nie miałem do dyspozycji
gaźnika BDS-34 stosowanego w XV 535, ale z tego co doczytałem w opisie działa podobnie
do w/wym. Oczywiście trudność powodował język, który akurat nie jest moją mocną stroną, a
który w normalnym tłumaczeniu niczego mi nie mówił, i musiałem go trochę
„zmodyfikować” dla potrzeb przeciętnego forumowicza. Za pomoc dziękuję mojemu koledze
Kamilowi z www.forum.vwgolf.pl , z którym konsultowałem niektóre kwestie techniczne.
Mam nadzieje, ze opracowanie posłuŜy forumowiczom do poszerzenia własnej wiedzy oraz
zachęci do spróbowania naprawy bądź regulacji we własnym zakresie.
I. Ogólne informacje o gaźniku w naszych motocyklach.
Gaźniki stosowane w naszych motocyklach są gaźnikami tzw. stałego podciśnienia. Oznacza
to, ze główne funkcje w gaźniku sterowane są poprzez wytworzone podczas suwu ssania
podciśnienie. Pamiętamy, ze w motocyklach z tzw. tamtej epoki tj. WSK, MZ, JAWA, obrót
manetką gazu powodował ruch przepustnicy w górę zwiększając dawkę powietrza, a iglica
jednocześnie uwalniała odpowiednią dawkę paliwa podanego z komory pływakowej, która
mieszając się z powietrzem zostawała zasysana do cylindra silnika. Tutaj natomiast podczas
przekręcania manetką gazu zmieniamy tylko połoŜenie przepustnicy powietrza, resztę pracy
wykonuje juŜ podciśnienie. Oczywiście jest przepustnica zwana tutaj tłokiem podciśnienia
wraz z iglicą, ale ich wznios jest juŜ regulowany podciśnieniem powstałym podczas zmiany
połoŜenia przepustnicy powietrza .Dokonywane jest to poprzez membranę umiejscowioną na
górze gaźnika. Wiemy równieŜ, Ŝe w motocyklach mamy takŜe tzw. ssanie umoŜliwiające
nam rozruch zimnego silnika. Zasada działania jest podobna jak w innych motocyklach, jest
to po prostu dodatkowy zawór którego otwarcie umoŜliwia zasysanie dodatkowej dawki
paliwa bezpośrednio z komory pływakowej .
W gaźnikach naszych motocykli jest takŜe element wpływający na regulację kąta
wyprzedzenia zapłonu. W starszych motocyklach rolę tą spełniał odśrodkowy regulator
zapłonu, zaś w Virago jest to sensor sterowany podciśnieniem wytworzonym przez oba
gaźniki.
Innym urządzeniem zastosowanym w naszych gaźnikach jest układ wzbogacania mieszanki.
Jest to urządzenie umiejscowione z boku gaźnika składające się ze sterownika podciśnienia
oraz zaworu. Jego zadaniem jest dostarczenie dodatkowej mieszanki paliwowo-powietrznej
podczas nagłego zamknięcia przepustnicy. Realizowane jest to poprzez odpowiednie kanały
dolotowe, a zakończone jest to kanałem z regulowaną dyszą przepływową.
NaleŜy równieŜ zaznaczyć, ze podciśnienie słuŜące do sterowania sensorem jak i urządzeniem
wzbogacania paliwa, wyprowadzone jest z króćców ssących gaźników i połączone za pomocą
specjalnych trójników z systemem indukcji powietrza znajdującym się pod lewą obudową
gaźnika.
Przy okazji demontaŜu mojego gaźnika miałem okazję się przekonać jak waŜnym elementem
jest czystość doprowadzanego paliwa, a pośrednio dobry stan powierzchni wewnętrznych
zbiornika paliwa i rezerwy. Wszystkie usterki spowodowane brakiem ssania
biorą się z zatkanego kanału doprowadzającego paliwo znajdującego się w pokrywie komory
pływakowej. Pozatykane kanały podciśnieniowe uniemoŜliwiają prawidłowe podanie
właściwej ilości paliwa do dysz.
II. Opis budowy gaźnika i działania poszczególnych elementów.
Zakładam, Ŝe gaźniki mamy juŜ wyciągnięte i rozłączone wiec moŜemy się skupić na ich
rozbiórce. Zaczniemy od góry gaźnika, wykręcamy cztery śruby mocujące pokrywę
membrany i delikatnie wyciągamy membranę wraz z tłokiem podciśnienia i iglicą
Dokonujemy oględzin całości zwracając przede wszystkim uwagę na stan membrany, czy nie
jest w którymś miejscu przetarta bądź pęknięta, jeśli taki fakt stwierdzimy membrana
205780009.004.png
kwalifikuje się do wymiany.
MoŜemy równieŜ odkręcić samą iglicę i dokładnie ją obejrzeć.
Zwróćcie uwagę na dwa małe otwory w dnie tłoka podciśnienia:
, to nimi dostaje się ono z gardzieli dolotowej gaźnika nad w/wym. tłok wysysając powietrze
miedzy nim, membraną i metalową pokrywą górną, to właśnie powoduje uniesienie tłoka
podciśnieniowego w górę.
205780009.005.png 205780009.006.png
ZauwaŜcie, ze iglica jest w kształcie stoŜka, wniosek stąd taki, ze im wyŜej się uniesie tym
więcej paliwa wypłynie z dyszy głównej w której iglica pracuje
Wiemy juŜ teraz jak podciśnienie działa na dawkowanie mieszanki paliwowo-powietrznej
więc jedziemy dalej. Odkręcimy teraz cztery śruby mocujące pokrywę komory pływakowej
znajdującej się u dołu gaźnika. Po zdjęciu obudowy widzimy:
1. pływak,
2. zawór iglicowy wraz z gniazdem,
3. dysza główna,
4. dysza wzbogacania dawki paliwa,
5. śruba regulacyjna strumienia wzbogacania paliwa (powietrzna)
205780009.007.png 205780009.001.png
6. dysza ssania.
7. śruba regulacyjna wolnych obrotów
Po rozkręceniu komory pływakowej tak wyglądają jej poszczególne elementy oraz kanały:
W samej obudowie komory pływakowej moŜemy zobaczyć kanalik dopływu bezpośredniego
paliwa do dyszy ssania. W wyniku zanieczyszczenia paliwa w komorze kanał ten bardzo
często się zatyka.
205780009.002.png 205780009.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin