0Connor-Seymour-NLP_Wprowadzenie.doc

(1716 KB) Pobierz
Joseph 0'Connor John Seymour

Joseph 0'Connor            John Seymour

 

 

NLP

Wprowadzenie do programowania

Neurolingwistycznego

 

 

 

Wszystkim pragmatycznym idealistom

i ludzkiemu duchowi ciekawości

 

Niektórzy ludzie, podobnie jak uzdolniony kompozytor, mają większy talent do życia niż inni. Mają oni wpływ na innych ludzi ze swego otoczenia, ale proces ten zatrzymuje się w tym miejscu, nie ma bowiem sposobu technicznego opisania tego, co robią, a co w większości dzieje się nieświadomie. Kiedyś, w dalekiej przyszłości, kiedy kultura zostanie dokładnie zbadana, będziemy mieli odpowiedniki partytury, których bę­dzie można uczyć — różne dla różnych typów mężczyzn i kobiet, dla czasu, przestrzeni, pracy i zabawy. Spotykamy dziś ludzi, którzy są szczęśliwi i odnoszą sukcesy, których praca przynosi efekty i daje im zadowolenie. Jakimi zbiorami, diakrytami i wzorcami różni się ich życie od życia innych, mniej szczęśliwych? Musimy mieć środki, dzięki któ­rym życie będzie mniej przypadkowe i przyjemniejsze.

Edward T. Hali

The Silent Language[1]

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

 

Słowo wstępne Roberta Diltsa

Przedmowa Johna Gryndera

Wprowadzenie

Podziękowania

Wstęp do wydania drugiego

 

ROZDZIAŁ 1

Kreśli mapę i ustanawia tło dla głównych idei NLP: jak z naszej aktualnej rzeczy­wistości osiągamy miejsca, do których chcemy się dostać, cele, komunikację, jak uzyskujemy kontakt i jak kształtujemy nasze unikalne sposoby rozumienia świata.

Co to jest programowanie neurolingwistyczne

Santa Cruz, Kalifornia 1972.......................    9     

Santa Cruz 1976.............................    9     

Mapy i filtry   ...............................      10   

Uczenie, oduczanie i ponowne uczenie się..............    12    

Trzyminutowe seminarium........................       14  

Cele.....................................        15

Stan obecny i stan pożądany.......................     18    

Komunikacja...............................          19

Kontakt..................................          21

Dopasowanie i prowadzenie.......................          22

ROZDZIAŁ 2

Opowiada o tym, jak używamy naszych zmysłów wewnętrznie w myśleniu, jak język powiązany jest z myślami i jak możemy rozpoznać sposób, w jaki ludzie myślą.

Drzwi percepcji..............................          25

Systemy reprezentacji   ..........................         25

Preferowane systemy reprezentacji...................          28

Język a systemy reprezentacji......................          28

Predykaty.................................          29

System wprowadzający..........................          30

Synestezja, nakładanie i przekład....................          31

Wzrokowe wskazówki systemu reprezentacji..............          32

Inne wskazówki systemu reprezentacji.................          35

Submodalności..............................         36

ROZDZIAŁ 3

Dotyczy naszych stanów wewnętrznych: jak są wywoływane i jak możemy używać bodźców i kotwic, aby uzyskać dostęp do naszych zasobnych stanów zgodnie z ży­czeniem.

Stany fizjologiczne a wolność emocjonalna   ..............        42

Wywoływanie...............................          44

Rozpoznanie   ...............................          44

Kotwiczenie................................          44

Kotwiczenie zasobów    ..........................          46

Łączenie kotwic w łańcuchy.......................          49

Zmiana zakotwiczeń...........................          50

Zmiana historii osobistej.........................          51

Rzutowanie w przyszłość    ........................          52

Generowanie nowych zachowań.....................          53

ROZDZIAŁ 4

Mówi o myśleniu raczej w kategoriach systemowych niż prostych zależności przy­czynowych. Zawiera fragment najnowszych prac Roberta Diltsa dotyczących wza­jemnego przyporządkowania środowiska, zachowania, możliwości, przekonań i toż­samości.

Pętle i systemy..............................          54

Pętla uczenia się.............................          56

Od porażki do informacji zwrotnej...................       57

Poziomy uczenia się...........................          58

Opisy rzeczywistości...........................         59

Potrójny opis...............................         60

Roberta Diltsa zunifikowane pole NLP.................         61

Przekonania................................         64

ROZDZIAŁ 5

Opisuje, jak język narzuca ograniczenia naszemu doświadczeniu i jak możemy je przekraczać. Wzorce metamodelu są sposobem stawiania kluczowych pytań w celu rozjaśnienia tego, co ludzie mówią.

Słowa i znaczenia.............................         67

Głośne myślenie   .............................         68

Nadawanie słowom znaczeń — metamodel..............         69

Wypowiedzieć wszystko — struktura głęboka.............         69

Niedookreślone rzeczowniki.......................         70

Niedookreślone czasowniki   .......................         70

Porównania................................         71

Sądy....................................         71

Nominalizacje...............................         71

Modalne operatory możliwości   .....................        72

Modalne operatory konieczności    ....................        73

Kwantyfikatory ogólne..........................         74

Złożona równoważność    .........................        75

Założenia.................................         76

Przyczyna i skutek............................         76

Czytanie w myślach...........................         77

ROZDZIAŁ 6

Jak używać języka w zręcznie niejasny sposób, co pomaga dostosować go  do do­świadczeń innych osób, ułatwiając im dostęp do nieświadomych zasobów —  model Miltona, nazywany tak w uznaniu dla światowej sławy hipnoterapeuty Miltona Ericksona. Zawiera część o metaforze, o przeformułowaniu znaczenia doświadczeń i o subiektywnym postrzeganiu czasu.

Stan świadomości zewnętrznej i wewnętrznej.............      82  

Model Miltona..............................         84

Dopasowanie i prowadzenie.......................         84

Poszukiwanie znaczenia.........................         85

Rozpraszanie i angażowanie myślenia świadomego..........      85 

Półkule mózgowe: lewa i prawa.....................         86

Dostęp do nieświadomości i zasobów..................       87

Metafora..................................         89

Przeramowanie i transformacja znaczenia................        92

Przeramowanie kontekstu   ........................         95

Przeramowanie zawartości........................         95

Intencja i zachowanie    ..........................         95

Sześciostopniowa technika przeramowania...............         96

Linie czasu................................         98

„W czasie" i „przez czas"........................         100

Czas w mowie..............................        102

ROZDZIAŁ 7

Analizuje kolejne modele NLP, obejmując zagadnienia konfliktu, porozumienia, wartości i elastyczności w kontekście biznesu. Jak uczynić spotkania bardziej efektywnymi i jak osiągnąć porozumienie w sytuacjach trudnych.

Konflikty i spójności………….       103

Identyfikacja sygnału spójności……………   103

Identyfikacja sygnału niespójności……….   104

Wartości…………….    104

Hierarchia kryteriów………………    105

Kroki w górę i w dół……………..     106

Metaprogramy……………….     108

Sprzedaż………………             114

Obramowanie…………….      115

Spotkania…………………    117

Negocjacje………………. 119

ROZDZIAŁ 8

Koncentruje się na zastosowaniu NLP w terapii i w przemianach osobowościowych. Opisuje trzy klasyczne techniki NLP: świstu, leczenia fobii i rozwiązywania konfliktu wewnętrznego.

Psychoterapia………..    122

Zmiana pierwszego rzędu………….   123

Leczenie fobii………….            124

Technika świstu…………   126

Zmiana drugiego rzędu………….     127

Konflikt wewnętrzny………….    128

 

ROZDZIAŁ 9

Rozdział ten dotyczy strategii myślowych. Zawiera kilka praktycznych przykładów ze słynna strategia NLP poprawnego pisania włącznie, a także strategię muzyczna i strategie kreatywności wzorowaną na Walcie Disneyu.

Uczenie się przez modelowanie……………..   129            

Jank NLP rozpoczęło modelowanie………………   130

Modelowanie………….   131

Przekonania………………..   132

Fizjologia…………………   133

Strategie……………   134

Strategia muzycza……………   136

Strategia zapamiętywania   ........................        137

Strategia poprawnego pisania......................        139

Strategia kreatywności..........................         140

Z powrotem do modelowania......................        143

NLP, modelowanie i przyspieszone uczenie..............145        

Poradnik użytkownika..........................         146

EPILOG...................................        

Krótkie spekulatywne rozważanie o tym, jak NLP odzwierciedla zmiany w naszej kulturze; jak proces zmian w wewnętrznym świecie naszych myśli odzwierciedla wzmożone tempo zmian świata zewnętrznego.

CZĘŚĆ INFORMACYJNA

Źródło praktycznych informacji i porad na temat wyboru książek i kursów NLP.

Inwestowanie w siebie..........................        150

Wybór treningów NLP..........................     152         

Glosariusz NLP................................      154  

17

 


SŁOWO WSTĘPNE

To wielka przyjemność widzieć, z jakim oddaniem i powagą studenci zajmują się NLP. Tym razem Joseph 0'Connor i John Seymour wykonali wspaniałą pracę, przedstawiając w bardzo przystępnej formie podstawo­we zasady i narzędzia NLP. Mimo iż książka ta została napisana w po­staci swobodnego dialogu z czytelnikiem, zachowała całe bogactwo i zło­żoność przedstawianego materiału — zgodnie ze słynną sentencją Al­berta Einsteina: „Wszystko powinno być robione tak prosto, jak to mo­żliwe, ale nie prościej".

Książka ta stanowi uaktualnione wprowadzenie do NLP i przedstawia jego podstawowe zasady równie dobrze jak najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie. Gratulacje dla dwóch osób, które pomagają położyć funda­menty pod NLP na następną dekadę!

 

Robert B. Dilts

Santa Cruz, Kalifornia

grudzień 1989

 

 

PRZEDMOWA

 

Rozsądni ludzie przystosowują się do świata.

Nierozsądni ludzie przystosowują świat do siebie.

Dlatego też cały postęp zależy od ludzi nierozsądnych.

George Bernard Shaw

Zapisana historia ma wiele wspólnego z pieśnią sprzedawcy najnowszego cudownego medykamentu, dyplomaty czy apologety. Jakże mogłoby być inaczej?

Tradycje ustnego przekazu wśród ludzi dziewiczych kultur, nie zna­jących jeszcze zasad ortografii, niosły zarówno otuchę, jak i wyzwanie — otuchę swym ładem i nieuchronnością następujących wydarzeń, wyzwa­nie dla pieśniarzy, którzy dając świadectwo chaosowi, ostatecznie musieli go dopasować do tempa i długości swoich monotonnie śpiewanych kronik. Nie ma wątpliwości, że po jakimś czasie, kiedy ogarniała ich błogosła­wiona amnezja, wyśpiewywali je z całkowitym przekonaniem.

Gregory Bateson ostrzega nas przed śmiertelnym trójkątem techno­logii, przed skłonnością naszego gatunku do zastępowania środowiska naturalnego (lasy Dorzecza Amazonki) sztucznym (ulice Nowego Jorku), przed świadomym planowaniem bez wyważenia procesów nieświado­mych. Tom Malloy (w swej wspaniałej powieści The Curtain of Dawn - Kurtyna jutrzenki) koryguje „przejęzyczenie" Karola Darwina, który mówił o „przetrwaniu najlepiej przystosowanych" (survival of the fittest), uważając, że poprawniej byłoby, gdyby powiedział o „przetrwaniu tych, którzy przystosowują otoczenie" (survival of the fitters).

O'Connor i Seymour podjęli się stworzenia logicznej całości z nie­wyobrażalnej wręcz przygody. Dżungle, przez które przedzieraliśmy się w naszych poszukiwaniach z Richardem są dziwaczne i fascynujące. Autorzy tej książki, kierując się jak najlepszymi intencjami, przedsta­wiają migawki z angielskiego różanego ogrodu, schludnego i uporząd­kowanego. Zarówno dżungla, jak i różany ogród mają swój własny, specyficzny czar.

To, co macie właśnie przeczytać, nigdy się nie wydarzyło, ale brzmi sensownie, nawet dla mnie.

 

John Grinder

grudzień 1989

 

WPROWADZENIE

Książka ta jest wprowadzeniem oraz przewodnikiem po dziedzinie znanej jako programowanie neurolingwistyczne lub NLP[2]. NLP jest sztuką i na­uką o doskonałości, wywodzącą się z analiz zmierzających do odpowie­dzi na pytanie, jak wybijające się w różnych dziedzinach jednostki uzy­skiwały swoje wspaniałe rezultaty. Tych umiejętności komunikacji może nauczyć się każdy, kto chce poprawić swoją efektywność, zarówno oso­bową, jak i profesjonalną.

Przedstawiono tu liczne modele doskonałości, które NLP stworzyło w dziedzinie komunikowania się, biznesu, edukacji i terapii. Jest to podejście praktyczne, dające znakomite rezultaty i znajdujące coraz wię­ksze zastosowanie w wielu dyscyplinach.

NLP rozwija się i tworzy nowe koncepcje. My, autorzy tej książki, jesteśmy świadomi powstałego w ten sposób kontrastu, jako że książki są czymś utrwalonym i statycznym. Każda książka stanowi wyraz czasów, w których została napisana; jest jak zdjęcie migawkowe. Ale czy tylko dlatego, że jutro człowiek będzie inny, nie warto mu zrobić zdjęcia dzisiaj?

Myśl o tej książce raczej jak o kładce, dzięki której możesz osiągnąć nowe terytorium i kontynuować ekscytującą podróż życia. Prezentuje ona nasze osobiste rozumienie NLP i nie stanowi wersji ostatecznej ani oficjalnej. Ze względu na prawdziwą naturę NLP wersja taka nigdy nie powstanie. Jest to tylko wprowadzenie i dlatego też wielokrotnie musie­liśmy podejmować decyzje, co w niej umieścić, a co opuścić. W rezul­tacie powstał jeden z wielu możliwych sposobów przedstawienia tego zagadnienia.

NLP jest modelem sposobu, w jaki jednostki tworzą swoje niepo­wtarzalne doświadczenia życiowe. Jest to tylko jedna z metod analizo­wania i organizowania cudownej i niezmiernie bogatej złożoności ludzkiej myśli i komunikacji. Mamy nadzieję, że pisząc tę książkę wspólnie, przedstawimy dokładniejszy opis NLP, niż gdyby pisał ją jeden autor. Głębię postrzegamy, ogniskując na przedmiocie dwoje oczu. Świat wi­dziany tylko jednym okiem jest płaski.

NLP reprezentuje nastawienie umysłu i sposób bycia w świecie, których w książce nie można przedstawić adekwatnie, aczkolwiek wiele można wyczytać między wierszami. Przyjemność czerpana z utworu muzycznego pojawia się podczas jego słuchania, a nie tylko patrzenia na nuty.

NLP jest podejściem praktycznym. Stanowi zbiór wzorców, umie­jętności i technik służących skutecznemu myśleniu i działaniu. Powinno być użytecznym narzędziem w rozszerzaniu możliwości wyboru i pod­noszeniu jakości życia. Najważniejsze pytania dotyczące tego, co znaj­dziesz w tej książce, brzmią: Czy jest to przydatne? Czy to działa? Sprawdź, co jest przydatne i co działa, wprowadzając to w życie. Co ważniejsze, sprawdź, kiedy coś nie działa i zmieniaj to, dopóki nie zaczniesz uzyskiwać rezultatów. Taka jest właśnie idea NLP.

Naszym celem było zaspokojenie potrzeb, jakie ujawniały się w roz­mowach ze wzrastającą liczbą osób zainteresowanych NLP. Zdecydo­waliśmy się napisać książkę, która byłaby przeglądem tej dziedziny, która przedstawiłaby nasze zainteresowanie wiedzą o sposobach myśle­nia ludzi i o zmianach, jakie są możliwe, która zawierałaby wiele naj­bardziej użytecznych umiejętności, wzorców i technik, opisanych w spo­sób dający możliwość natychmiastowego wykorzystania ich jako narzę­dzi zmiany w zmieniającym się świecie. Po pierwszym czytaniu służy­łaby dalej jako podręczny informator i praktyczny przewodnik dla osób zainteresowanych zdobywaniem kolejnych książek o NLP zgodnie z ich szczegółowymi potrzebami. Oferowałaby też pomoc przy wyborze kur­sów treningowych z zakresu NLP.

Zadanie to było tak przytłaczające, biorąc pod uwagę „nieuchwytną oczywistość" NLP, iż żaden z nas nie był gotów podjąć się go samo­dzielnie. Odwagę dało nam połączenie naszych zasobów. To, jaki od...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin