reg.tylnej przerzutki.txt

(5 KB) Pobierz
1. Ustaw manetk� przedniej przerzutki tak, aby �a�cuch znalaz� si� na �rodkowej tarczy suportu.
2. Zrzu� �a�cuch na najmniejszy tryb z ty�u.
3. Odkr�� �rub� mocuj�c� link� przerzutki, a pokr�t�o regulacji przerzutki wkr�� do po�owy d�ugo�ci gwintu, co umo�liwi to p�niej regulacj� naci�gu linki w jedn� i w drug� stron�.
4. Doci�nij pantograf przerzutki tak, �eby �a�cuch znalaz� si� na wysoko�ci drugiej, co do wielko�ci z�batki. Nast�pnie naci�gnij z ca�ej si�y link� i dokr�� �rub� mocuj�c� link�.
5. Podnie� tylne ko�o i kr�c�c peda�ami wrzu� �a�cuch na najwi�kszy tryb kasety przy pomocy manetki bieg�w. Linka odpowiednio si� naci�gnie i pancerze dok�adnie opr� si� w przelotach, redukuj�c wszelkie luzy.
6. Przekr�� manetk� tak, �eby �a�cuch spocz�� na najmniejszej z�batce kasety, a przedni� przerzutk� ustaw na najwi�ksz� tarcz�. �rubokr�tem krzy�akowym dokr�� (zgodnie z ruchem wskaz�wek zegara) wkr�t oznaczony literk� H na tylnej przerzutce, tak �eby nie mia�a ona mo�liwo�ci zrzucenia �a�cucha poza kaset�. Po dokonaniu tej czynno�ci wr�� z powrotem na �rodkow� koronk� suportu. 
7. Przestaw manetk� tylnej przerzutki z�bek wy�ej. Je�eli �a�cuch wskoczy z op�nieniem, albo ty�ka terkocze przekr�� �rub� regulacji przerzutki �wier� obrotu przeciwnie do ruchu wskaz�wek zegara.
8. Przestawiaj manetk� o kolejne z�bki wy�ej, je�eli �a�cuch nie wskakuje p�ynnie na kolejne z�batki, powtarzaj pkt. 7 a� do skutku.
9. Gdy przerzutka obs�uguje najwi�ksz� z�batk� kasety przestaw manetk� przedniej przerzutki tak �eby �a�cuch spocz�� na ma�ej koronce. �rubokr�tem krzy�akowym dokr�� wkr�t oznaczony literk� L, tak �eby uniemo�liwi� �a�cuchowi wpadni�cie pomi�dzy szprychy a kaset�. Po dokonaniu tej czynno�ci wr�� z powrotem na �rodkow� koronk� suportu.
10. Manetk� tylnej przerzutki przestaw z�bek ni�ej, je�eli �a�cuch nie zaskakuje albo robi to z op�nieniem przekr�� �rub� regulacyjn� o �wier� obrotu zgodnie z kierunkiem wskaz�wek zegara.
11. Przestawiaj manetk� o kolejne z�bki ni�ej je�eli �a�cuch nie zeskakuje p�ynnie na kolejne z�batki, powtarzaj pkt. 10 a� do skutku.
12. Nast�pnie sprawd�, czy biegi dzia�aj� tak samo w g�r� i w d�, r�wnie� pod obci��eniem czyli w trakcie jazdy. Je�eli tak, to uda�o Ci si� wyregulowa� przerzutk�.
13. Je�eli nie, zmie� linki i pancerze.
14. Je�eli k�opoty z prac� tylnej przerzutki wyst�puj� szczeg�lnie na najwi�kszych trybach sprawd�, czy g�rne k�eczko przerzutki dotyka do z�batki. Je�eli tak wkr�� o dwa - trzy obroty �rub� mocuj�c� przerzutk� z hakiem na ramie.


:: REGULACJA TYLNEJ PRZERZUTKI :: 

Denerwuj�cy ha�as przy zmianie prze�o�e� z ty�u? Klikasz manetk�, a przerzutka zastanawia si� co ma zrobi�? �a�cuch skacze po koronkach, albo jeszcze gorzej, spada z kasety? W sumie je�dzi� to si� da, ale co to za przyjemno��. Sprawny rower to taki o kt�rym zapominasz podczas jazdy, �e istnieje! A niepos�uszna tylna przerzutka to tylko efekt niedbalstwa. Chwila cierpliwo�ci i wszystko b�dzie cacy, a par� z�otych zaoszcz�dzone na serwisie mo�na spo�ytkowa� na ch�odne piwko (bezalkoholowe oczywi�cie, cha, cha!!!). 

Ca�e potrzebne narz�dzia w tym wypadku sprowadzaj� si� do �rubokr�ta krzy�akowego, jednego klucza allena i sprawnych palcy. A tak w og�le to pewnie jeszcze nie zdradzi�em tajemnicy, �e zajmiemy si� teraz regulacj� przerzutki tylnej. 

Je�li ci�gle tu jeste� to zacznijmy od tego, �e musisz sprawdzi� stan linki i najlepiej odrobin� przesmarowa� j�. Zwr�� te� uwag� na pancerze. Je�li kt�ry� jest za�amany lub zgnieciony, wymie� go. W�a�ciw� zabaw� zaczynamy od zrzucenia manetk� �a�cucha na najmniejsz� z�batk�. Luzujemy �rub� zaciskow� linki. K�ka napinacza przerzutki powinny znale�� si� w linii zewn�trznej kraw�dzi ma�ej z�batki. Je�li tak nie jest to trzeba chwyci� w r�k� wspomniany wcze�niej �rubokr�t i pokr�ci� �rubk� "H" umieszczon� w korpusie przerzutki. Je�li ko�ka znajduj� si� na lewo od w�a�ciwego po�o�enia, kr�cimy �rubk� w lewo, je�li ko�ka uciekaj� na zewn�trz (w prawo), kr�cimy w prawo. Teraz zajmiemy si� �rubk� "L". Popchnij przerzutk� do oporu w stron� ko�a, a drug� r�k� prze�� �a�cuch na najwi�ksz� z�batk� kasety. Tym razem w przypadku, gdy k�ko znajduje si� na lewo od �rodka z�batki, kr�cimy �rubk� "L" w prawo i odwrotnie je�li k�ko odbiega w lewo, kr�cimy w praw� stron�. Je�li wszystko jest OK, zakr�� korbami, �a�cuch powinien wr�ci� na najmniejsz� z�batk�. Je�li tam spoczywa, mo�esz spokojnie od�o�y� �rubokr�t i naci�gaj�c link� dokr�ci� �rub� zaciskow�. Reszta to ju� prawdziwa r�czna robota. Pokr�� korbami na najwy�szym prze�o�eniu. Je�li �a�cuch ha�asuje i usi�uje spa�� z kasety pokr�� regulatorem linki w lewo. W przypadku, gdy usi�uje si� wdrapa� na wi�ksz� z�batk� pokr�� w prawo. Je�li jest ju� cicho jak makiem zasia�, spr�buj wrzuci� �a�cuch o "z�bek" wy�ej z ty�u. Je�li �a�cuch wskoczy�, ale s�yszysz jego tarcie o trzeci� z�batk�, kr�� regulatorem w prawo po �wier�obrotu do ustania ocierania. Je�li nie uda�o Ci si� jednak wrzuci� �a�cucha na drug� z�batk� kr�� w ten sam spos�b regulatorem w lewo. W zasadzie teraz nale�y sprawdzi� pod domem czy wszystkie prze�o�enia chodz� jak nale�y. Niestety pod obci��eniem je�d�ca nie wszystko musi dzia�a� tak jak na sucho w domu. W czasie jazdy mo�esz pobawi� si� regulatorem znajduj�cym si�, przy manetce (z wyczuciem). Oczywi�cie mo�esz si� spotka� z innymi metodami regulacji. Niekt�rzy np. zalecaj� regulacj� mi�dzy drug�, a trzeci� z�batk�. Pewnie ka�da z tych metod jest dobra, bo prowadzi do tego samego skutku - pewno�ci zmiany prze�o�e�.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin