chwyty kierownicy.txt

(2 KB) Pobierz
Chwyty kierownicy - wyb�r i monta�.
hudy, czerwiec 08 2006 - 13:15:39 
7. CHWYTY

7.1 Materia�y
7.2 Mocowanie chwytu
7.3 Monta� i demonta�


7.1 Materia�y

Chwyty s� jednym z trzech punkt�w kontaktu biker'a z rowerem. Musz� spe�nia� one szereg zada�.
Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie dobrego chwytu. Nasze r�ce nie mog� si� �lizga� po chwytach, nawet kiedy jest mokro. Zale�y od tego nasze bezpiecze�stwo. In�ynierowie rozwi�zali ten problem stosuj�c odpowiednie mieszanki gumy dzi�ki kt�rym nawet spocona r�ka pewnie trzyma chwyt i umo�liwia kontrolowanie roweru.

Kiedy ju� wiemy, �e nie pu�cimy kierownicy, nawet w trudnych warunkach, warto by by�o zapewni� sobie komfort. Gripy t�umi� drgania, dzi�ki czemu nasze nadgarstki mniej si� m�cz� - s� nara�one na mniejsze wstrz�sy. Guma, kt�ra zapewnia pewne trzymanie kierownicy, nie zawsze dobrze t�umi drgania. Pojawi�y si� wi�c chwyty z�o�one z dw�ch rodzaj�w gumy, lub te� z gumy i z �elu, kt�ry �wietnie t�umi drgania.

Obecnie, za najlepsz� mieszank� gumy uwa�a si� kraton, kt�ry �wietnie spe�nia wszystkie wymagania stawiane chwytom, cho� pojawiaj� si� oczywi�cie komponenty wykonane z innej gumy lub materia�u.

7.2 Mocowanie chwytu

W ostatnich latach chwyty nieco skomplikowa�y si� w swojej konstrukcji - pojawi� si� szereg rozwi�za�, kt�re mia�y u�atwi� ich zak�adanie i zdejmowanie, a tak�e rozwi�za� problem zsuwania si� w przypadku, kiedy do kierownicy nie by�y przykr�cone rogi.

Zacz�to wi�c produkowa� chwyty z obejmami. Po za�o�eniu gripa wystarczy skr�ci� imbusem obejm� - w ten spos�b zapewniony pewny spos�b po��czenia z kierownic�. Zale�nie od producenta obejmy znajduj� si�, z jednej strony, z dw�ch, s� integraln� cz�ci� chwyt�w, lub daj� si� roz��czy�.

7.3 Monta� i demonta�

Monta� i demonta� chwyt�w bez obejm mo�e przysporzy� sporo problem�w. Ale istniej� sposoby na u�atwienie tej czynno�ci.

�eby za�o�y� chwyt wystarczy zwil�y� go od �rodka wod�, lub p�ynem do mycia naczy� przy czym to drugie rozwi�zanie wydaje mi si� by� lepsze. Odrobina p�ynu spowoduje, �e chwyt z �atwo�ci� wejdzie na kierownic�, ale przez jaki� czas b�dzie si� na niej obraca�. Jednak kiedy p�yn ju� wyschnie to dodatkowo przyklei gripy do kierownicy.

Zdejmowanie odbywa si� w analogiczny spos�b. Pod sp�d gripa za pomoc� strzykawki, wlewamy nieco wody, kt�ra znacznie u�atwi zdejmowanie. Mo�emy jeszcze bardziej sobie pom�c nie �ciskaj�c bezpo�rednio chwytu, tylko pcha� go za pomoc� manetki, kt�ra poluzujemy w tym celu. W ten spos�b demonta� nie powinien sprawi� nam problemu.

Je�li posiadamy Gripshifht'y - manetki obrotowe to cz�sto konieczne okazuje si� skr�cenie chwytu. Naj�atwiej jest to zrobi� za pomoc� ostrego no�a do tapet. Nim te� mo�emy zniwelowa� ewentualne nier�wno�ci. Warto przy�o�y� si� do tej czynno�ci, chocia�by dla estetyki wykonania.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin