Maszynoznawstwo leśne(1).doc

(246 KB) Pobierz
ZESTAWY EGZAMINACYJNE Z MASZYNOZNAWSTWA LEŚNEGO

                            1999                                                                                   

MASZYNOZNAWSTWO- PYTANIA EGZAMINACYJNE

 

1. KLASYFIKACJA ŁOŻYSK, PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA W MASZYNACH LEŚNYCH.

2.CO TO JEST PRZEŁOŻENIE  PRZEKŁADNI, JAKĄ ODGRYWA ROLĘ W MASZYNIE, WYJAŚNIJ NA PRZYKŁADZIE ?

3,PALIWA I SMARY, PODAJ OGÓLNĄ CHARAKTERYSTYKĘ

4.PRZEDSTAW NA RYSUNKU 4 FAZY PRACY GAŹNIKA MEMBRANOWEGO.

5.BUDOWA I REGULACJA PŁUGA LPZ-75.

6. BUDOWA I REGULACJA SADZARKI DO ZAKŁADANIA UPRAW.

7.PRZEZNACZENIE I CHARAKTERYSTYKA PILARKI NA WYSIĘGNIKU.

8.BILANS MOCY CIĄGNIKA

9.CHARAKTERYSTYKA I PRZEZNACZENIE WCIĄGAREK.

10.CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA WYDAJNOŚĆ PRACY MASZYN.

11.SKLASYFIKOWAĆ CZĘŚCI MASZYN.

12.OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WYŁUSZCZARNI NASION, SCHEMAT I ZASADA DZIAŁANIA WYŁUSZCZARNI PRÓŻNIOWEJ.

13.KLASYFIKACJA PŁUGÓW LEŚNYCH.

14.WYMAGANIA AGROTECHNICZNE I BUDOWA SIEWNIKA LEŚNEGO.

15.SCHEMAT I ZASADA DZIAŁANIA OPRYSKIWACZA Z POMOCNICZYM STRUMIENIEM POWIETRZA.

16.PARAMETRY PIŁ ŁAŃCUCHOWYCH.

17.SCHARAKTERYZOWAĆ ZESPÓŁ NAPĘDU CIĄGNIKA LEŚNEGO.

18.TYPOSZEREG SAMOCHODÓW DO WYWOZU DREWNA.

19.OGÓLNE PARAMETRY SILNIKA SPALINOWEGO. CHARAKTERYSTYKA ZEWNĘTRZNA SILNIKA I SCHEMAT.

20.CHARAKTERYSTYKA NAPĘDU HYDRAULICZNEGO.

21.MASZYNY DO ZAGOSPODAROWANIA LASU:   WYORYWACZE, PODCINACZE.

22.MASZYNY DO OCHRONY LASU.

23..MASZYNY DO POZYSKANIA DREWNA:  PILARKI

24.CHARAKTERYSTYKA CIĄGNIKÓW LEŚNYCH.

25. CHARAKTERYSTYKA I TYPY PIŁ ŁAŃCUCHOWYCH

26.PORÓWANANIE SILNIKA DIESEL’A Z SILNIKIEM NISKOPRĘŻNYM

27.MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE SILNIKA SPALINOWEGO.

28.UKŁAD SMAROWANIA SILNIKÓW 4-SUWOWYCH

29.SPRZĘGŁA , KLASYFIKACJA , BUDOWA.

30. KOROWARKI.

31.RĘBARKI.

32.HAMULCE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     KLASYFIKACJA ŁOŻYSK, PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA W MASZYNACH LEŚNYCH.

Podział ze względu na rodzaj tarcia ślizgowe i toczne. Oba rodzaje łożysk ze względu na kierunek przenoszenia sił można podzielić na: promieniowe (poprzeczne ), oporowe (wzdłużne), promieniowo-oporowe (poprzeczno-wzdłużne). W łożyskach ślizgowych powierzchnia wału lub osi ślizga się po nieruchomej powierzchni która może być wykonana z brązu, żeliwa szarego lub stopów łożyskowych zwanych babitami. Aby zmniejszyć  współczynnik tarcia poślizgowego łożyska ślizgowe muszą być smarowane. Smarowanie może być dopływowe (smar dostaje się ze smarownicy) lub obiegowe (olej krąży w zamkniętym obwodzie).

Łożyska toczne można podzielić ze względów konstrukcyjnych na : kulkowe, rolkowe (wałeczkowe), baryłkowe i igiełkowe. Wymienione elementy konstrukcyjne znajdują się pomiędzy pierścieniem zewnętrznym i zewnętrznym mogą być też w specjalnych koszyczkach. Łożyska kulkowe mogą jedno lub wielorzędowe. Ze względu na sposób przenoszenia sił można podzielić na: skośne poprzeczne i wzdłużne, a ze względu na możliwość ruchu pierścieni względem siebie na sztywne i wahliwe.

Zastosowanie :

Łożyska toczne – w osiach kół jezdnych ( np. kulkowe), w pilarce między korbowodem a wałem (igiełkowe)

Ł. Ślizgowe – w silniku połączenie korbowodu z wałem korbowym i sworzniem tłokowym. W kołach jezdnych do upraw gleby przy małej prędkości obrotowej tych kół.

 

2.     CO TO JEST PRZEŁOŻENIE  PRZEKŁADNI, JAKĄ ODGRYWA ROLĘ W MASZYNIE, WYJAŚNIJ NA PRZYKŁADZIE ?



Przełożenie przekładni jest to stosunek prędkości kątowej  pierwszego koła czynnego i ostatniego koła biernego. Istnieją przekładnie redukcyjne ( i<1), multiplikacyjne (i>1). A więc przełożenie kół kiedy d2>d1 można obliczyć według wzorów:

i – przełożenie przekładni; n – prędkość obrotowa wałów lub kół; z – liczba zębów kół; d – średnica kół; w- kątowa.

Jeżeli mamy do czynienia z przekładniami złożonymi

ic=i1+i2+i3+.....in

zastosowanie np. przy siewnikach ( przekładnie redukcyjne) – dużo mniejsza prędkość elementów roboczych.

 

 

 

Sprawność przekładni





-          dla przekładni zębatych h = 0,97¸0,99

-          dla przekładni ciernych  h = 0,30¸0,40

Przekładni dzieli się na :

-          cierne

-          cięgnowe

-          zębate

-          korbowe

-          mimośrodowe

-          hydrauliczne

-          pneumatyczne

Cierne – to przekładnie bezstopniowe o płynnym przełożeniu









































                                              - równoległe                                                         - kątowa

 

 































                                      n1









                                                                                                         - kątowa dwukierunkowa





                                               koła

Ich zastosowanie : nie wymagane stałe przełożenie ; Mo nie jest duże. Cięgnowe – napęd przekazywany za pomocą cięgła ( pasek, lina, łańcuch); w pasowych i linowych występuje poślizg ( nie dają stałego przełożenia ), łańcuchowe zaś mają stałe przełożenie. Pasowe mają paski płaskie, klinowe lub okrągłe. Stosuje się je tam gdzie nie wymaga się dużego przełożenia, a napęd musi być przekazywany na odległość. Łańcuchowe : zwykłe                                 , drabinkowe                 , zębate















mają stałe przełożenie i możliwość napędu na odległość. Zębate dzielą się w zależności od ustawienia wałków :

-          równoległe ,skośne, wichrowate

od rodzaju zębów: -zewnętrzne- wewnętrzne

 

duże Mo, duże siły, stałe przełożenie, wielostopniowość przełożeń

zęby ślimaka

zwoje ślimacznicy







Ślimakowa : ślimak i ślimacznica 

 

 

 

 

Mechanizmy zapadkowe

 

-          jednokierunkowe

-          dwukierunkowe

 

3,PALIWA I SMARY, PODAJ OGÓLNĄ CHARAKTERYSTYKĘ

a)     paliwa silnikowe

·         BENZYNY – powstają w wyniku destylacji ropy naftowej, substancje lotne o masie własnej 0,6 do 0,65 g. Temp zapłonu – 15oC . Wartość opałowa 44 do 47tys kJ /kg, zdolność do parowania w temp –150C ( ale najlepiej 80 –90 oC

Ø      wady – czyste benzyny spalają się detonacyjnie ( wybuch ) , toteż benzyny są uszlachetnione, jako paliowo używane są etyliny ( benzyna z czteroetylem ołowiu).

Benzyny charakteryzuje liczba oktanowa paliwa – określona na silniku wzorcowym dobierając skład dwóch związków cz. Oktanu ( zdolność spalania wybuchowego 100%) i heptanu ( zdolność spalania wybuchowego 0%) np. etylina 94 – stosunek 14 : 80%

Im wyższa liczba oktanowa tym wyższy stopień sprężania w silniku np. przy sprężaniu silnika

8- stosuje się paliwo o liczbie oktanowej 96 i 92

12- stosuje się paliwo etylina 96-98

W Polsce produkowane są etyliny 86 ,94,98

Dodatkiem do benzyn jest też czteroetylen ołowiu , ze względu na jego nieekologiczność stosuje się uszlachetniacze paliw takie jak związki bromu. Etyliny są stosowane w silnikach nisko i średnioprężnych.

·         OLEJE NAPĘDOWE- stosowane w silnikach wysokoprężnych Diesla. Jest to cięższa frakcja destylacyjna ropy naftowej, masa własna 0,959 cm3, tempo zapłonu od +50 do 800C, wartość opałowa 43  do 48 tys. kJ/ kg (niższa od benzyny)

Oleje napędowe charakteryzuje liczba cetanowa – określona na silniku wzorcowym jako stosunek izooktanu do cetanu, wynosi ona 40 lub 45.

Dodatki uszlachetniające w związku z wysoką temperaturą zapłonu zapobiegają parafinowaniu się oleju. Olej w niskiej temperaturze wydziela parafiny które zatykają filtry silnika, co prowadzi do unieruchomienia pojazdu.

q       Rodzaje olejów napędowych.

-  ILS – letni ( parafinowanie w temperaturze –5OC

- IZ20  (-20oC)- zimowy

- IZ 30  (-30oC) - zimowy

- IZ 50 ( -50oC)- zimowy

 

 

q       Jakość określa się :

Czystością – określona 5 promilowymi zanieczyszczeniami mechanicznymi i wodą .Związki siarki – nie powinno ich być więcej niż 0,6 g w kg paliwa

¨      Oleje pochodzenia roślinnego – sojowy, palmowy – w silnikach wysokoprężnych. Mają one mniejszą sprawność i duży koszt produkcji.

Olejem może być też spirytus  ( etanol ) z buraków cukrowych, żyta, ziemniaków. Paliwem może być gaz ziemny, woda ( wpływające na obniżenie trwałości silnika

·         SMARY- zmniejszają tarcie między współpracującymi elementami, zapobiegają korozji, odprowadzają zanieczyszczenia, uszczelniają , chłodzą i zapewniają odpowiednią temperaturę współpracujących części.

Dzielimy je na:

Ø      Stałe- plastyczne stosowane w łożyskach i współpracujących elementach maszyn w których występuje siła tarcia, a ruch odbywa się z niewielką prędkością  tawot – zagęszczony  daje z dodatkiem mydeł wapniowo- sodowych .– charakteryzuje je lepkość :

§         lepkość dynamiczna. ( siła jaką trzeba przyłożyć do 1mm2 warstwy oleju i przesunąć go o 1m. w czasie 1 sekundy)

§         kinematyczna – określona stopniami Stokesa : czyli stosunku lepkości dynamicznej do gęstości smaru ( wszystkie oprócz hydraulicznego)

Ø      Ciekłe – oleje

§         Silnikowe

-Od silników dwusuwowych – zdolność do rozpuszczania w paliwie , miesza się je w stosunku 1:25 , 1:60 . Zależnie od rodzaju oleju. W Polsce Mixol

- Od silników czterosuwowych nisko i wysokoprężnych. Oznakowanie 30,40,50, temperatura krzepnięcia 30,40,500 ( oleje silnikowe ).

Oleje zimowe 5w , 10w, 30w , 50 w. Ujemna temperatura krzepnięcia oleju . Oleje wielosezonowe – 30/20w.

§         Przekładniowe ( maszynowe) – zmniejszają siłę tarcia ( przekładnia zębata) poddawane dużym naciskom powierzchniowym, gęstsze o większej lepkości kinematycznej PA – olej letni PZ – olej zimowy

Uszlachetnienia

- uszlachetniacze poprawiają właściwości fizyczne oleju

- detergentowo –dyspersyjne ( zmywające)

- komponenty przeciw utlenianiu

- wytrzymałościowe

§         Hydrauliczne

 

 

4.PRZEDSTAW NA RYSUNKU 4 FAZY PRACY GAŹNIKA MEMBRANOWEGO.

5.BUDOWA I REGULACJA PŁUGA LPZ-75.

Elementem łączącym poszczególne zespoły pługa jest grządziel . Przed korpusem płużnym  znajduje się krój  osłonięty odbojnicą . Za korpusem płużnym umieszczone są dwa walce  tak rozstawione by mogły przygniatać skibę. Pług łączony z ciągnikiem za pomocą dwóch cięgieł dolnych podnośnika oraz dwóch specjalnych cięgien: górnego  i dolnego). Cięgła dolne założone na sworznie belki poprzecznej powodują przemieszczanie pługa w położeniu roboczym i pokonanie oporu gleby. Cięgno dolne  łączy belkę poprzeczną z hakiem zaczepowym ciągnika, pozwala na ustawienie pługa w położeniu roboczym przez ograniczenie najniższego położenia cięgieł dolnych pozwalając na uniesienie w przypadku napodkania przeszkody. Cięgło górne umożliwia wygłębienie i utrzymanie w położeniu transportowym.

W pługu leśnym przeznaczonym do pracy na nie karczowanych powierzchniach dużą rolę spełnia odbojnica . Jej zadaniem jest ochrona przed uszkodzeniem, kiedy pojawiają się siły boczne zmuszające pług zmiany przyjętego kierunku ruchy oraz ułatwienia wsunięcia się pługa na przeszkodę wystającą nad powierzchnię gleby. Zadaniem kroju jest przecięcie darni gleby i przecięcie zalegających w niej korzeni na głębokość bruzdy. Ponadto krój chroni dziób lemiesza przed zaczepieniem lemiesza o przeszkodę oraz ułatwia łagodne przejście przez nią korpusu płużnego. Korpus płużny pługa składa się z podwójnego lemiesza , dwóch odkładnic , słupicy  i zastrzału . W celu umożliwienia regulacji głębokości orki ramę walców  połączono z grządzielą wahliwie a odpowiednie jej położenie robocze ustala się za pomocą nakrętki dwustronnej . Regulacja orki polega na wypoziomowaniu grządzieli. Aby osiągnąć właściwy efekt należy ze zmianą położenia walców zmienić długość cięgła dolnego.

6. BUDOWA I REGULACJA SADZARKI DO ZAKŁADANIA UPRAW.

Najczęściej spotykaną konstrukcją sadzarki do zakładania upraw leśnych jest polska sadzarka L-76, która przeznaczona jest do sadzonek iglastych i liściastych o długości strzałki co najmniej 10 cm i długości systemu korzeniowego 20 cm. Sadzarka ta wymaga agregatowania z ciągnikiem klasy 0,9 w lżejszych warunkach, a klasy 1,4 w cięższych.

Zbudowana z bruzdownika, podajnika, stolika podawczego, koła zaciskowego, siedziska, ramy, sprzęgło przeciążeniowego. Bruzdownik skrzydłowy wykonuje szczelinę o głębokości 30 cm, szerokości 10cm u góry i 5 cm u dołu. Podajnik ramieniowy umożliwia sadzenie sadzonek  w odstępach50, 60,80, 120 przy liczbie ramion 5, 4, 3, 2. Sadzarka ma stolik podawczy umożliwiające obsługę przez jednego robotnika . sadzonki są zaciskane dwoma kołami metalowymi f 50 cm; szerokości 9,5 cm lewe koło zaciskowe wykorzystano do napędu podajnika. Napęd jest przekazywany za pośrednictwem przekładni zębatej o przełożeniu 1,44 i sprzęgła przeciążeniowego kłowego siły docisku kół na glebę reguluje się przez zmianę napięcia dwóch sprężyn śrubowych zamocowanych do ramy wahliwej oraz dobór odpowiedniej liczby obciążników – max. Masa  104 kg, a masa sadzarki bez obciążników  540 kg.

WARUNKI PRACY, WYMAGANIA I KLASYFIKACJA – OGÓLNIE

Na operację sadzenia drzew składają się następujące czynności:

-          kształtowanie w glebie jamki lub szczeliny

-          umieszczenie w nich sadzonki, tak aby korzenie zajęły możliwie naturalne położenie

-          obsypanie korzeni ziemią i ugniecenie jej wokół systemu korzeniowego

-          wyrównanie i spulchnienie wierzchniej warstwy gleby

WYMAGANIA STAWIANE SADZARKOM:

-          wykonana jamka lub szczelina powinna mieć takie wymiary by korzenie mogły zająć naturalne położenie co oznacza że nie mogą one spłaszczone ani zagięte a szyjka korzeniowa powinna znajdować się na głębokości 1 cm

-          zasypanie gleby i ugniecenie jej wokół systemu korzeniowego powinno być takie aby cząstki ziemi przylegały do poszczególnych korzeni nie pozostawiało wolnej przestrzeni które powodowały by  i zasychanie i wysuszanie gleby

-          ugniatanie gleby powinno odbywać się w taki sposób aby nie uszkadzać korzeni sadzonki i zapewnić odpowiednią zwięzłość gleby w miarę  równomiernie na całej głębokości korzeni

-          posadzone sadzonki powinny znajdować się w pozycji pionowej – max. odchylenie 200

-          sadzonki podczas sadzenie nie mogą ulegać żadnym uszkodzeniom mechanicznym. W przypadku szkółkowania sadzonek małych (do 25 cm) liczba uszkodzonych sadzonek nie może przekroczyć 1 %, a średnich i dużych (powyżej 25 cm) do     3 %. W przypadku sadzenia sadzonek na uprawa leśnych nie powinna przekraczać 0,5 %.

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin