Funkcje.doc

(27 KB) Pobierz
1

1. Funkcja jest to wyróżniony fragment programu (grupa powiązanych instrukcji ) komunikujący się z pozostałą częścią w ściśle określony sposób. Do komunikacji służą parametry, w definicji funkcji nazywane parametrami formalnymi, a przy wywołaniu funkcji parametrami aktualnymi. Funkcja może być wielokrotnie wywoływana z dowolnego miejsca programu.

2. Najważniejsze korzyści wynikające ze stosowania funkcji.

Program jest bardziej czytelny,

 

3. Ogólną postać funkcji definiujemy:

typ_wartości    nazwa_funkcji (lista_parametrów)

{

deklaracje_zmiennych ;

ciąg instrukcji;

}

 

Każda funkcja stanowi spójny, tworzący pewną całość blok instrukcji. Zawartość funkcji należy wyłącznie do niej samej i jest niedostępna dla instrukcji znajdujących się we wszystkich innych funkcjach. Jedyną możliwością skorzystania z funkcji jest jej wywołanie.

 

4. wszystkie zmienne zdefiniowane wewnątrz funkcji nazywają się zmiennymi lokalnymi. Istnieją one tylko wewnątrz danej funkcji i po wyjściu z niej ulegają zniszczeniu. Dlatego w funkcjach lokalnych nie można przechowywać wartości pomiędzy wywołaniami funkcji.

 

5.  Analiza programu w którym zawarto funkcję wypisującą komunikat na ekranie monitora:

 

// Pierwszy program zawierajacy funkcje –

// Pierwszy program zawierajacy funkcje –

#include <iostream.h>

#include <conio.h>

void wypisz_komunikat(void)           //definiujemy funkcje

{

  cout << " To jest funkcja, ktora wypisuje komunikat na ekranie" << endl ;

  cout << "To jest komunikat" << endl ;

}                                                         //koniec funkcji

void main (void)

{

  clrscr( ) ;

  cout << "Przed wywolaniem funkcji" << endl ;

  wypisz_komunikat( );

  cout << "Po wywolaniu funkcji" << endl ;

  getch( ) ;

}

 

Funkcja może nie zawierać, listy parametrów formalnych i nie musi podawać. żadnej wartości. W tym przypadku wykorzystuje się słowo void

 

6. Pzykłady prototypów funkcji:

void Funl(int m) ;               // funkcja nie podaje wartości

int Fun2(void) ;              // lista parametrów jest pusta

void Fun3(void) ;              // funkcja nie podaje wartości i lista parametrów jest pusta

 

7. W języku C/C++ rozróżniamy trzy sposoby przekazywania argumentów funkcjom:

•   przez wartość,

•   przez wskaźnik,

•   przez referencję.

8. Przekazywanie parametrów przez wartość

Gdy podczas wywołania funkcji do parametrów formalnych są przekazywane wartości parametrów aktualnych to takie przekazywanie parametrów nazywa się przekazywaniem przez wartość.

 

// Przekazywanie parametrow przez wartosc

#include <iostream.h>

#include <conio.h>

void wypisz_liczbe(int liczba)

{

  cout << "Wartosc parametru wynosi " << liczba << endl;

}

 

void main (void)

{

  clrscr( ) ;

  wypisz_liczbe(10) ;

  wypisz_liczbe(100) ;

 

  getch( ) ;

}

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin